Den lille håndbog til en (god) landingsside

Du kan ikke løbe om hjørner med Google for at blive synlig i søgeresultaterne. Det skal du heller ikke. Grundidéen med din hjemmeside skal være at levere dét, der er i tråd med din forretning og dine potentielle kunders behov og ønsker. Derfor skal dine landingssider også ramme brugernes behov – men der er også mange andre need og nice to haves, når det kommer til at skrive gode landingssider. Dem giver jeg dig i denne artikel.

Landingsside-headerbillede-til-blog-135d1128-fa48a3ab-kopi

Hvad er en landingsside?

Når du søger på Google, præsenteres du for en række søgeresultater. Ved at klikke på et af disse søgeresultater, bliver du ledt hen til en specifik side på en hjemmeside. Denne side, som Google har udvalgt som et relevant svar på din søgnings, kaldes i marketingterminologi for en landingsside. Altså den side, du ‘lander’ på efter din søgning.

Jo mere relevant Google finder den enkelte side, desto højere placering er den at finde i søgeresultaterne.

Du har nok luret, hvad værdien af en velskrevet, relevant og databaseret landingsside kan være, men lad os opridse den for god ordens skyld:

En topplacering på side 1 i søgeresultaterne → mere trafik til hjemmesiden → potentielt flere salgsskabende konverteringer

Men hvad er så vigtigt at overveje, når du udarbejder din landingsside?

Lad os dykke ned i detaljerne.

1. Find ud af, hvad du vil opnå

Noget af det første, du skal tænke over, er, hvad formålet med din landingsside er.

Hvad vil du have læseren til at gøre? Hvad skal det give læseren at læse netop denne side? Og i samme tråd – hvad skal det give dig? Du skal med andre ord tænke over brugerens søgeintention: Hvorfor er brugeren overhovedet interesseret i at læse dette, og hvordan kan denne side imødekomme deres behov og mål bedst muligt?

Tænk altid over søgeintention, når du laver landingssider

Snyd ikke dine brugere – din landingsside skal give dem dét, de søger

2. Lav en grundig søgeordsanalyse

Hvis du vil højt i søgeresultaterne (og det vil du), skal du lave en analyse af, hvor mange af dine potentielle kunder, der søger på hvad og hvorfor – og hvilke resultater, der lige nu er Googles bud på det bedste svar.

En søgeordsanalyse hjælper dig altså med at identificere de søgeord, der er mest værdifulde for dig at rangere højt på i Googles søgeresultater.

Sådan en analyse indebærer bl.a.:

  • Dine konkurrenters placeringer på Google.
  • Hvilke ord, din målgruppe bruger og hvor ofte de gør det.
  • Hvad hensigten bag brugen af søgeordet er.
  • Hvor svært det vil være for dig at komme i toppen af søgeresultaterne på det enkelte søgeord.

Når du har lavet en søgeordsanalyse, skal du have søgeordene og søgevendingerne i baghovedet, når du skriver landingssiden. Analysen skal sikre, at din landingsside søger at besvare, hvad folk spørger om på Google

Den skal opfylde et behov. Dække et hul i forståelsen. Tilbyde løsninger til søgernes problemer. Og dét kan den først, når du har undersøgt, hvad folk egentlig Googler.

Søgeordsanalyse

3. Udnyt din søgeordsanalyse

Når du har fundet dine primære søgeord gennem din søgeordsanalyse, er næste skridt at integrere det effektivt på din landingsside. For at maksimere effekten af dine primære søgeord, skal du inkludere det på strategiske steder:

  • I URL’en
  • I H1-titlen
  • I mindst én H2-overskrift
  • I det første afsnit (helst i den allerførste linje)
  • Jævnt fordelt i brødteksten – men pas på med hverken at overdrive eller underdrive brugen.
  • I metabeskrivelsen og sidetitlen.

Lad os tage et eksempel for god ordens skyld

Det brede søgeord: Rugbrød
Det mere specifikke (longtail) søgeord: Glutenfri rugbrød

  • URL: www.rugbroedsopskrifter.dk/glutenfrit-rugbroed*
  • H1: “Opskrift på lækkert, glutenfrit rugbrød”
  • H2: “Hvorfor vælge glutenfrit rugbrød?”
  • Første afsnit: Indarbejd søgeordet, glutenfri rugbrød, så tidligt som muligt (helst i den første linje)
  • Brødteksten: Anvend søgeordet én gang pr. H2-sektion eller brug værktøjer som Yoast for at finde den rette balance.

Og husk at undgå æ, ø, å i URL’er – det er ikke god praksis.

Ovenstående liste er stærkt vejledende, og Google bliver heldigvis hele tiden bedre til at forstå indhold. Søgeintention vejer derfor stadig tungest, når du udarbejder landingssider.

Method to the madness – der er best practices bag en SEO-venlig landingsside

4. Tænk over, hvem du skriver til

Husk, det er rigtige personer, der læser dine tekster bag skærmen. De er ikke pr. automatik interesserede i alt, hvad du siger. De søger hjælp. De søger vejledning. De vil finde det, de leder efter.

En landingsside er ikke bare god, fordi den eksisterer. Den er god, når den tilfører værdi til dine potentielle kunder og samtidig understøtter dine forretningsmål.

Derfor er det vigtigt at forstå, hvem din læser er. Spørg dig selv: 

Hvem skriver jeg til? Hvordan ser min målgruppe ud? Hvilke problemer, spørgsmål og udfordringer har de? Og hvordan kan jeg hjælpe dem? Kend både dine nuværende og potentielle kunder og forstå, hvad de ønsker fra dig.

For bedre at blive endnu klogere på din målgruppe, kan du:

  • Tale med din salgsafdeling og nuværende kunder.
  • Analysere data fra din hjemmeside og adfærdsmønstre på dine sociale medier.
  • Udføre spørgeskemaundersøgelser til potentielle og nuværende kunder.

Med denne viden i rygsækken, er det langt lettere at skrive målrettet, relevant og værdifuldt indhold.

5. Hvor skal du ramme i kunderejsen?

Alt tekstindhold som landingssider, blogindlæg, nyhedsbreve and so on kan rette sig mod forskellige stadier i kunderejsen. Det er vigtigt at tænke over, hvilket stadie af rejsen – fra awareness-stadiet til delight-stadiet – den enkelte landingsside skal skrives til.

Lige nu kan du finde et hav af versioner af kunderejsen på nettet – og de fleste marketingnørder har skrevet et blogindlæg eller to om den.

Jeg vil derfor spare nettet for flere ord om emnet – og i stedet anbefale dig at læse et af Hubspots blogposts om the buyer’s journey.

Kunderejsen

6. Fremhæv en klar value proposition i din introduktion

Din indledning skal være informativ, straight to the point, sælgende og fængende. Du kender måske historien om, at vores gennemsnitlige koncentrationsevne er blevet reduceret fra 12 til 8 sekunder ad gangen. Det er mindre end den gennemsnitlige guldfisks koncentrationsevne.

Hvad end det er sandt eller ej, så konkurrerer vi alle om at fastholde folks opmærksomhed på nettet – og det kræver en stor indsats.

Så hvordan gør du det i din introduktion på en landingsside?

Det er egentlig ret simpelt. Du skal have:

  • En konkret opsummering af det vigtigste, læseren skal have ud af siden.
  • En klar value proposition. Fortæl den læsende, hvad han/hun får ud af enten at læse din side, hvis det fx. er et blogindlæg – eller hvad læseren får af afkast af at blive kunde hos dig, hvis din side handler om dit produkt eller din service.
  • Kontaktinformation med links, så læseren kan kontakte virksomheden med det samme.

Jeg har tilladt mig at indsætte et eksempel fra Amplifys landingsside om Google Ads.

Jeg har tilladt mig at indsætte et eksempel fra Amplifys landingsside om Google Ads.

Her udpensler vi værdien af vores service (klik og kunder, vi kommer med en konkret opsummering (Lad et erfarent Google Ads-bureau vise vejen til flere leads og salg.), og vi giver læseren mulighed for hurtigt at tage kontakt til os (gratis Google Ads-analyse).

7. Tænk over, hvor doven du selv er

Det kan godt være, du ikke er doven, når det gælder dit arbejde. Eller din træning.

Men hvis du er ligesom så mange andre, så er du en doven og utålmodig læser på nettet. Den hårde sandhed er netop, at de fleste af os skimter tekst på nettet. Vi scanner den for at finde præcis den information, vi leder efter – og herefter bedømmer vi, om vi vil læse videre eller ej.

For at gøre din tekst skimte-venlig og let at navigere rundt i, skal du:

  • Have vejledende overskrifter.
  • Lave mellemrum og nye afsnit, så det er læsevenligt – både på computeren og i særdeleshed på mobilen.
  • Huske CTA´er (læs mere i punkt 8).
Tænk over, hvor dovne dine læsere er

Informationsstrømmen på internettet har gjort os håbløst dovne

8. Guide din læser med CTA´er

For at hjælpe din læser i den retning, du ønsker, skal du løbende fortælle, hvilken handling, læseren skal foretage. Det gør du via call-to-actions.

CTA´er giver læseren en mulighed for at foretage en handling i alles favør frem for at smutte.

En opfordring til handling kan bl.a. være:

En opfordring kan også være at få læseren til at tilmelde sig dit nyhedsbrev, kontakte dig eller lægge et produkt i kurven. Det vigtige er bare, at du guider læseren til at kunne foretage en handling, der giver mening i situationen, og hvor de er i kunderejsen.

Guide dine læsere med CTA'er på din landingsside

Velplacerede CTA’er hjælper dine brugere i den rette retning

9. Fyldord er dødens pølse

Forestil dig følgende scenarie: Du er kommet hjem efter en lang arbejdsdag. Du er træt i hovedet. Klokken er kvart-over-godnat, og du lægger pludselig mærke til, at dine nøgler lige nu befinder sig på den forkerte side af døren. Du tager din telefon frem og googler.

Du søger på “låst ude af lejlighed” eller “låsesmed”. Du lander på en hjemmeside, og de første 8 sætninger er fyldt med unødvendige kommentarer som “Er det ikke irriterende at være låst ude? Mange finder det frustrerende… osv.”

Do you get it? Fyldord hjælper dig ikke hurtigere frem til en løsning. Er du i en situation, hvor du har brug for akut hjælp, har du ikke lyst til at skulle læse dig igennem 8-10 sætninger om, hvor træls din situation er.

Pointen er: Sørg for at hjælpe din læser hurtigt med konkret information. Herefter kan du tilføje al den anden information, der også kunne være relevant i situationen.

Fyldord kan blive en farlig faldgrube på dine landingssider

10. Tal til krybdyrhjernen

Vi har lidt været inde på det: Dine læsere beslutter sig inden for de første 10 sekunder, om de har tænkt sig at rette sin opmærksomhed mod din tekst eller ej.

Men er der noget du kan gøre for at påvirke deres beslutning? Marketingekspert, William Avila, foreslår en neurovidenskabelig tilgang, som er mere enkel end den lyder.

Ifølge Avila kan du fange og fastholde læserens opmærksomhed ved at appellere til basale følelser som frygt, vrede, nydelse og territorialitet, kendt som “krybdyrhjernens” reaktioner.

Når du skriver en landingsside, så overvej hvilke grundlæggende følelser du vil vække.

Er du blevet nysgerrig, kan du læse meget mere om emnet på Ahrefs blogindlæg “How to Create Great Content for Search” lige her.

tal til krybdyrshjernen på dine landingssider

11. Undlad “keywordstuffing”

Tidligere har det været en grundregel inden for søgemaskineoptimering at skulle indsætte sit søgeord X-antal gange på sin landingsside for at sikre, at siden nu også ville blive fundet, når folk indtastede ordet i søgemaskinen.

Sådan er det ikke længere.

Google er blevet langt klogere. Skriv derfor naturligt, og så skal både Google og din læser nok forstå, hvad din side handler om. Denne praksis går også under navnet ‘semantisk SEO’.

12. Skriv konsekvent – ikke skizofrent

Det siger næsten sig selv. Du skal ikke hoppe fra at være Des med læseren til at være den kække dreng i klassen.

Det er vigtigt, at du er konsekvent med din tone of voice, din sprogstil og hvordan du taler til læseren – på den måde skabes der også et stabilt billede af dit brand.

13. Indsæt links til behjælpelige hjemmesider

Google-brugere er Googles kunder.

Ja, det virker indlysende, men det er faktisk nøglen til mange spørgsmål – som for eksempel: “Hvorfor skal jeg inkludere links til andre hjemmesider på min landingsside?”.

Svaret er lige så simpelt. Alt, hvad du gør for at hjælpe og guide brugeren, gør brugeren glad. Og når brugeren er glad, er Google glad.

Dit mål er at skabe den bedste oplevelse for dine læsere på din landingsside, også kendt som en god brugeroplevelse. En måde at gøre dette på er ved at lede dem videre til relevante artikler, nyheder eller blogindlæg på andre hjemmesider, som komplementerer dit indhold og hjælper læseren.

Ved at guide brugeren, skaber du en god oplevelse, som Google vil belønne.

MEN! Sørg nu for at dine interne links åbner i samme vindue, så du undgår at spamme læseren med mange vinduer fra samme site, mens dine eksterne links altid bør åbnes i et nyt vindue, så du ikke guider læseren væk fra din egen hjemmeside.

14. Tal også til det visuelle

Når vi absorberer information, er der en betydelig risiko for, at vi kun husker omkring 10% af det efter blot 3 dage. Dog viser statistikker, at hvis informationen præsenteres sammen med billeder, er chancen for at huske omkring 65% af informationen betydeligt højere!

Derfor er det vigtigt at gøre en landingsside letspiselig ved at brække teksten op med billeder og videoer – for eksempel ligesom i nedenstående branding-video fra Amplify.

15. Skriv fængende og relevante metabeskrivelser og sidetitler

Din landingsside skal også præsentere sig selv på en tiltalende måde i søgeresultaterne. For at øge click-through raten (CTR) fra søgeresultaterne til din landingsside er det derfor vigtigt at skrive fængende metabeskrivelser og sidetitler til de forskellige sider.

Det er netop det, læserne først ser, når din side vises i søgeresultaterne, og de skal overbevise dem om at klikke og udforske din landingsside.

Sidetitlen bør efter vores optik beskrive, hvad læseren kan forvente at finde på siden, give en klar værdi og afslutte med navnet på din hjemmeside. Det skal være konkret, direkte og transparent.

Metabeskrivelsen kan uddybe værdien og slutte med en tydelig opfordring til handling, såsom “Læs mere her for at få det gode tilbud/de gode råd/se hele håndbogen her.”

Metabeskrivelser og sidetitler giver højere CTR

Metabeskrivelser og sidetitler er din hjemmesides facade på Google

16. Social proof din virksomhed på alle landingssider

Er vi usikre på, hvad vi skal gøre, har vi ofte tendens til at følge strømmen og gøre det, som andre gør. Derfor er social proof af en hjemmeside særdeles vigtig. Det bruges til at hjælpe dine besøgende med at forstå, at du tilbyder populære produkter eller tjenester, som de også kan drage fordel af.

En oplagt måde at implementere social proof på din hjemmeside er ved at inkludere anmeldelser fra Google, Trustpilot eller Facebook i bunden, også kaldt footeren, af din hjemmeside, som vil blive vise på alle dine landingssider. Det skaber tillid og viser, at andre allerede har haft positive oplevelser med dine produkter eller tjenester.

Med Googles seneste E-E-A-T Core Update er social proof i øvrigt vigtigere end nogensinde, hvis du vil performe på SEO.

Kort fortalt

Til dig, der kører direkte ned i bunden af en side for at læse konklusionen – dette er til dig:

Når du skal skrive en god landingsside, kan du vælge at følge vores råd. De går kort fortalt ud på at levere information på en letspiselig og relevant facon for både dine læsere og Google.

Og så må du endelig gerne dele dine tips eller stille spørgsmål til blogindlægget på seo@amplify.dk.

Du kan også fange én af specialisterne via vores kontaktside.

Mange tak fordi du læste med!

Bliv endnu klogere

Uanset om du er generalist eller specialist indenfor marketing, så har vores specialister samlet en række gode råd til dig på vores blog.