Er din webshop (Corona)klar
til Black Friday?


TORSDAG D. 22. OKTOBER 2020

Black Friday nærmer sig med hastige skridt. Og før du ved af det, er den over din webshop. Derfor skal du i gang med forberedelsen sådan cirka... nu! Og gerne i går.

Så er din webshop klar til Black Friday? Og hvordan gør du denne ellers bælgmørke fredag sidst i november til et strålende lyspunkt i dit årsregnskab? Det forsøger vi at give dig svar på i dette indlæg. Men først en lille reminder om, hvorfor Black Friday 2020 er så vigtig for dig, der driver en webshop.

Derfor er Black Friday 2020 noget helt særligt

Ligesom Halloween, Valentinsdag, Mors dag og Fars dag er Black Friday en import fra det amerikanske – og den såkaldte sorte fredag er ved at være godt integreret i Danmark. For i slutningen af november strømmer købelystne danskere med rygende varme dankort i en kollektiv pilgrimsrejse mod butikkerne – både de fysiske, men i særdeleshed også de digitale.

2020 bliver næppe nogen undtagelse. Men noget er alligevel anderledes denne november. For med en altoverskyggende pandemi til at rammesætte alles gøren og laden virker udsigten til de ellers sædvanlige massive menneskemængder i de fysiske butikker mildest talt utopisk.

Så alt tyder på, at mange bliver hjemme foran skærmen denne Black Friday. Dét (og så selvfølgelig en seriøs sjat affrosne feriepenge på danskerne konti) betyder, at de digitale butikker har mere gunstige end vilkår end nogensinde på dette års Black Friday – men på samme tid også sværere vilkår. For andre webshop-ejere ved godt, at efterspørgslen efter online shopping er større. Derfor er udbuddet og konkurrencen også større end nogensinde.

Sagt med andre ord skal du gøre en ekstra indsats for at gøre din webshop synlig til Black Friday anno 2020.

Men hvordan gør du så lige det? Det får du svar på i dette indlæg, hvor vi dykker ned i den digitale værktøjskasse og giver dig værktøjer til at gøre din webshop klar til Black Friday.

1) Varm godt op, og bliv klar til kamp

Du skal ikke regne med at vinde, hvis du går ind i kampen uden at have varmet op. Dine besøgende må ikke være i tvivl om, at din webshop holder Black Friday.

Derfor er det alfa og omega, at du lægger en solid strategi og content-plan – og iværksætter den minimum en måned før Black Friday. Du vil nemlig gerne have skaffet så mange brandvarme leads som overhovedet muligt, da konkurrencen om annoncepladserne til Black Friday er benhård.

I opvarmningsfasen handler det om at få opbygget en solid retargeting-gruppe. Det gør du ved at:

Få skabt en masse trafik til din webshop
Lav blogindlæg, vis nye produkter, og få i det hele taget spredt budskabet om dine produkter.

Lave polls
Det er en sjov måde for målgruppen at interagere med dit brand på. Det kan for eksempel være ved at lave afstemning mellem to produkter.

Gøre brug af social proof
For eksempel ved at lave videoer, hvor kunder fortæller om dine produkter, ved at få Trustpilot-anmeldelser eller ved at få influencers til at anbefale dine produkter.

Oprette en Facebook-begivenhed og få din målgruppe til at deltage
Her kan du løbende opdatere med smugkig på tilbud og skrive direkte til den interesserede målgruppe.

Bruge Halloween og Singles’ Day til at indsamle nyhedsbrevstilmeldinger
Oktober og november byder på andre mærkedage, som du passende kan bruge til at skabe leads samt varme dine eksisterende kunder op til Black Friday – for eksempel ved at tilbyde dine kunder rabatter eller fordele mod, at de tilmelder sig dit nyhedsbrev.

    Ideer til leadkampagner
    ✓ Få 15% ved næste køb 
    ✓ Konkurrence
    ✓ Få en gave ved næste køb
    ✓ Få gratis fragt
    ✓ Få adgang til VIP-aften inden Black Friday
    ✓ Få adgang til særlige Black Friday tilbud

Sørg for at have mange nye tilmeldinger til dit nyhedsbrev, så du har opbygget et stort kartotek af brugere. Nyhedsbreve er nemlig gratis annoncering for din virksomhed.

Og så er det én til én direct marketing, som gør det muligt at ramme specifikke kundesegmenter med relevante og personlige tilbud, som øger din chance for, at dine nyhedsbreve konverterer.

2) Opret en Black Friday landingsside

Ved at oprette en landingsside dedikeret til din Black Friday-kampagne øger du sandsynligheden for, at brugere, der googler “[din virksomhed] / [det, du sælger] + black friday”, bliver ledt direkte fra søgeresultaterne og ind på din side – især hvis du har styr på at skrive landingssider, der rangerer.

På din Black Friday-landingsside kan du give dine (kommende) kunder et samlet overblik over din Black Friday-kampagne – for eksempel ved at:

  • fortælle om fordelene ved at handle i din webshop på dagen – høje rabatter, stor lagerbeholdning, hurtig levering etc.
  • give et overblik over populære brands og produktkategorier – husk links til relevante kollektions- og brand-sider
  • afholde konkurrencer
  • lave nedtælling til Black Friday (det vender vi tilbage til lidt længere nede i indlægget)
  • give oplysninger om åbningstider på Black Friday
  • fortælle om Black Fridays historie i Danmark og andet nice-to-know

Du kan eventuelt lave din Black Friday-landingsside som en produktkategori/kollektion. Hvis du har tilbud på alle dine varer – for eksempel 50 % på alt – giver det måske mindre mening, men det giver god mening, hvis du har tilbud på et bestemt udvalgt sortiment. På den måde giver du nemlig dine besøgende et samlet overblik over alle dine gode tilbud.

Her ser du elektronikkæden Powers Black Friday landingsside, som er opbygget efter alle kunstens regler (Webamp har ingen relation til Power, vi synes bare, det er en fed landingsside).

black friday landingsside

3) Hav din landingsside live i god tid – og hele året rundt

Du kan med fordel have din Black Friday-landingsside online hele året, og ikke kun i månederne op til Black Friday. For på den måde kan du udnytte resten af året til at skabe SEO-værdi, da siden vil være indekseret på Google.

I optakten til næste Black Friday kan du så opdatere siden med nye tilbud, ny tekst og andet nyt content. Det vil også skabe en evergreen content-effekt, fordi siden bliver ved med at være relevant for din målgruppe. Det øger sandsynligheden for, at din side kravler opad i søgeresultaterne og får mere og mere trafik for hvert år, kalenderen viser slut-november.

Det kommer til at gavne dig til næste Black Friday – og den næste og næste igen.

Sørg i øvrigt for, at landingssidens URL er simpel og beskrivende – og dermed SEO-venlig.

  • For eksempel: www.din-webshop.dk/black-friday

En SEO-venlig URL indeholder ikke overflødig information og automatisk generede tegn og tal.

  • For eksempel: www.din-webshop.dk/se-vores-fantastiske-tilbud-paa-black-friday_14rfop03d#3

Læs eventuelt Webamps indlæg om SEO på Webshops, hvor vi også giver tips og tricks til en god URL-struktur på din webshop.

4) Brug nedtælling – både on page og i din annoncering

Dine Black Friday-tilbud gælder kun én dag – eller i hvert kun én weekend. Det kan du med fordel gøre synligt for dine kunder ved at tælle ned. Og her snakker vi ikke kun på din Black Friday landingsside eller på din webshops forside.

Vi snakker over hele linjen! I dine social ads, i din betalte annoncering – både i Google Search, i dit display-netværk og på andre betalte kanaler. I Google Search kan du for eksempel fremhæve kommende begivenheder med en nedtælling ved at bruge en COUNTDOWN- eller GLOBAL_COUNTDOWN-funktion.

Med hensyn til nedtælling på selve webshoppen, findes der forskellige apps, add-ons og plug-ins, du kan implementere i din shop. Afhængigt af hvilken eCommerce-platform, du bruger til at administrere din e-handel, vil der selvfølgelig være variationer i funktion og design. Shopify sælger for eksempel et større udvalg at timer-apps i deres app store, men WooCommerce, Smartweb og andre platforme har også fornuftige udvalg af nedtællere.

I sidste ende handler det i bund og grund om at holde dine allerede brandvarme leads til ilden og fastholde interessen for din Black Friday-kampagne. Så brug nedtælling alle de steder, du kan komme til.

5) Hav styr på prisregler – både eksterne og interne

Det er en rigtig god idé at have styr på sine prisregler – både af juridiske og økonomiske årsager.

Eksterne prisregler – undgå juridiske faldgruber

Vær først og fremmest opmærksom på, at din prissætning på Black Friday skal følge markedsføringsreglerne. Det betyder for eksempel, at dine før/normalpriser skal være gældende i mindst 6 uger før Black Friday, ligesom der også er regler for, hvornår du må give dine priser rosende prædikater som “chok-pris” eller lignende.

Vær opmærksom på reglerne, da du ellers risikerer at komme juridisk i klemme.
Du kan læse mere om, hvordan du bliver klar til priskrig på Black Friday på e-mærkets hjemmeside.

Interne prisregler – undgå at snyde dig selv

Én ting er at vildlede sine kunder med misvisende priser – en anden ting er at snyde sig selv. For selvfølgelig er hele pointen med Black Friday, at du sælger dine produkter til lave priser. Men ikke så lave priser, at du tager penge med på arbejde.

Lad os sige, at du i hele november måned kører kampagnepriser på en en række udvalgte varer på din webshop – for eksempel 25 % rabat. Nu nærmer Black Friday sig, og her beslutter du dig for at give 30 % på alle varer i dit sortiment. Men du har måske ikke lige overvejet, om rabatten skal gælde på alle produkter – eller kun på i forvejen ikke-nedsatte varer.

Gælder den på alle produkter, risikerer du nemlig at snyde dig selv. Tag for eksempel en vare med en udsalgspris på 400 kr. I kraft at den føromtalte november-rabat sælger du den nu til 300 kr. Men hvad så til Black Friday? Skal du så skære yderligere 30 % af prisen og i så fald sælge den til 210 kr.?

Det begynder at ligne en underskudsforretning. Sørg derfor for, at du har opsat og testet din webshops prisregler korrekt – og gerne i god tid.

6) Hav styr på din målgruppe – og hvilke platforme den kommer fra

Inden du kaster om dig med annoncekroner til højre og venstre, skal du først og fremmest kende din målgruppe. Stil derfor dig selv følgende spørgsmål om din målgruppe:

  • Hvilke produkter køber de flest af – og hvilke produkter tjener du mest på?
  • Hvilke kanaler kommer de fra – sociale medier, betalt annoncering, organiske søgeresultater eller helt andre kanaler?

Her er Google Analytics din bedste ven.

Det første spørgsmål finder du svar på under Conversions > Ecommerce > Product Performance. Husk at angive en længere periode – for eksempel de sidste 3 måneder – for at få et mere retvisende billede af, hvilke produkter du sælger flest af.

Du kan med fordel også kigge på data fra sidste års Black Friday; hvilke produkter performede bedst der?

black friday webshop product perfomance

Det andet spørgsmål finder du svar på under Acquisition > All Traffic > Channels. Husk også at angive en længere periode for at få en retvisende stikprøve.

black friday webshop kanaler

Data lyver ikke. Og når du har styr på din data, kan du optimere og skræddersy din markedsføring, så du:

bruger krudt på at annoncere for dine mest populære produkter – eller dem, du tjener mest på.
annoncerer på de platforme, du får mest trafik fra. Får du mest trafik fra Facebook, skal du selvfølgelig investere i Facebook annoncering. Er det til gengæld betalt annoncering, der er dit store trækplaster, skal du selvfølgelig satse på Google Ads og andre former for PPC-marketing.

En databaseret markedsføringsstrategi vil i sidste ende give dig den bedste mulige ROAS. Eller sagt med andre ord: den optimale effekt af din markedsføring.

7) Skru budgettet i vejret på din betalte annoncering

Hvis du satser på betalt annoncering i Google Search for at skaffe trafik til din webshop på Black Friday, bliver du nødt til at have et godt, gammeldags ordsprog in mente: Man må yde for at nyde!

Du bliver med andre ord nødt til at skrue dit annoncebudget i vejret, hvis du vil dominere Googles resultatside. For det gør dine konkurrenter med sikkerhed også.

Efterspørgslen efter produkter er bare større på Black Friday. Herunder ser du for eksempel, hvordan kliksne på en webshop, der sælger elektronik, stiger omkring Black Friday 2019 – og hvordan de daler drastisk de efterfølgende dage.

black friday annoncering

Jo flere kliks, desto højere klikpriser.

Så frem med pengeposen, hvis du ikke vil udgå af auktionen – og dermed miste værdifuld annonceplads.

8) Slutspurten – dagene op til Black Friday

Nu nærmer slutspurten sig. Du er godt varmet op, og du er ved at være klar til kamp. Men det er ikke helt tid til at hvile på laurbærrene og vente optimistisk på ordrer og omsætning. Du er nemlig ikke helt i mål endnu.

Dagene op til Black Friday bør du gøre dine kunder ekstra opmærksomme på, at du snart har tilbud på dine produkter – MEN HUSK ikke at røbe for meget!

Brug også gerne dagene inden til at skaffe de sidste tilmeldinger til dit nyhedsbrev – for eksempel ved at friste med særlig VIP-adgang til kampagner på dagen eller med en lille gave til de første 1000 køb.
Endelig er det en god idé at at have oprettet dine kampagner, målgrupper og annoncer minimum 3 dage inden Black Friday for at sikre, at kampagner er klar til at køre, og at du kan gennemtjekke for fejl, inden de aktiveres.

Hav i det hele taget både bannere, annoncetekster og andre annoncer klar, og opsæt regler for dem, så de tænder og slukker automatisk.

9) Hav din server klar – ingen handler i en lukket butik

Black Friday nærmer sig, og du har dykket dybt i den værktøjskasse, der skal sikre, at din shop får trafik på selve dagen.

Nu er du klar til at slå de virtuelle døre op til den massive menneskemængde. Så nu melder det sidste store spørgsmål sig: Er din webshop klar til trafikken?

Ingen kan handle i en lukket butik – fysisk såvel som digital. Sagt med andre ord skal du være 100 % sikker på, at du har serverkapacitet nok. Så kig din hosting-udbyder efter i sømmene, så du undgår, at potentielle kunder ikke kan tilgå din webshop på grund af en overbelastet server.

Har du en Shopify webshop, vil du på forhånd være velsignet med et stabilt eCommerce-system, som er både hosted og vedligeholdt af Shopify selv. Bruger du WooCommerce og andre systemer, bør du derimod sikre dig, at din server er korrekt opsat.

Få hjælp til Black Friday på din webshop

Vil du være sikker på, at din webshop er klar til Black Friday? Hos Webamp bliver du mødt af specialister inden for web, SEO, PPC og Social Ads, som både kan hjælpe med din online markedsføring og med selve din webshop.

Adam Ketelsen

Stilling: SEO-specialist

Sprogpedant og ordjonglør med rødder i retorikken. Adam skriver velformulerede landingssider, som glæder både Google, læsere og kunder.

Trine Parsberg Mortensen

Stilling: Social Media Manager

Idégenerator og content-kreatør med social ads som sin hjemmebane. Trine sørger desuden for den røde tråd på tværs af kanaler.

Paw Larsen

Stilling: PPC-specialist

PPC specialist siden 2008. Paw har erfaring med alt fra store, komplicerede konti til små lokale virksomheder. Drivkraften er at løfte kundens markedsføring – uanset størrelse.

Tobias Sørensen

Stilling: Web-designer

Webdesigner extraordinaire. Tobias udvikler og designer brugervenlige og responsive hjemmesider og webshops for vores kunder.


 

10 minutters læsning


Anbefales til dig:

Der har en webshop og vil være klædt på til Black Friday.

Seneste indlæg

Vi gør os i glade kunder!

Vi elsker vores kunder, og vi elsker at få feedback!



Vil du samarbejde med os?

Vi elsker både store og små udfordringer - hvad er din?