Webamp / Academy / Gør din webshop synlig i søgeresultaterne – tips og tricks til SEO i Shopify

Gør din webshop synlig – tips til SEO i Shopify

En strategi sikrer, at du er på rette vej. At du arbejder mod relevante og realistiske mål – og at alle dine indsatser giver mening ift. dine mål

Når du skal lægge en SEO-strategi (eller evaluere din nuværende) er der mange spørgsmål, du skal stille, vende og dreje.

En typisk misforståelse er at vælge alle SEO-tiltag til. Det er snarere et ikke-valg, en non-strategi.

Jeg mener, en SEO-strategi handler om at vurdere, hvilke tiltag, der giver mening for den specifikke situation – ikke at hive alle seje SEO-tricks op fra værktøjskassen på én gang.

Derfor får du her 19 spørgsmål, du kan stille dig selv, dit (marketing-)hold, dit SEO-bureau eller måske bare din kat.

Adam Ketelsen
· SEO-specialist
Sidst opdateret: 11. maj. 2023

Få styr på alt det grundlæggende – webshop SEO for dummies

Inden du kaster dig ud i mere komplicerede SEO-tekniske discipliner som canonical tags og struktureret data, skal du først og fremmest have styr på alt det grundlæggende SEO på din webshop. Lidt ligesom en håndværker, som skal bygge et hus, ikke begynder at tænke minutiøse æstetiske detaljer, før han har støbt fundamentet og bygget skelettet.

Men hvad mener jeg egentlig med grundlæggende SEO – eller webshop SEO for dummies, som jeg lidt arrogant har valgt at kalde det?

Her mener jeg de lavpraktiske SEO-tiltag, som du absolut skal kunne krydse af, hvis du vil gøre dig nogen som helst forhåbninger om at give din webshop gode placeringer i søgeresultaterne.

Grundlæggende SEO på din webshop

  • Korrekte H-tags på din forside og kollektions- og produktsider
  • Unikke meta/sidetitler og metabeskrivelser (meta tags) på forside og vigtige kollektions- og produktsider
  • ALT-tags

Ovenstående er noget af det første, Google kigger efter i sømmene, når søgemaskinen skal uddelegere placeringer i søgeresultaterne. Så sørg endelig for, at de er optimeret.

Hvad er H-tags?

Et H-tag (eller en header) er et HTML-kodestykke, som definerer et stykke tekst som en overskrift. På den måde fortæller det Google, hvad en underside handler om – ligesom rubrik og mellemrubrikker i en nyhedsartikel fortæller læserne, hvad artiklen og dens enkelte afsnit handler om.

H-tags findes i flere niveauer – fra H1 til H6, hvor H1 er den vigtigste, og H6 den mindst vigtige. Og ligesom der i en avisartikel vil være én rubrik og flere mellemrubrikker, skal der på en underside på din webshop være én H1’er og gerne flere af de lavere niveauer af H-tags.

  • H1’eren er landingssidens “vinkel” – den beskriver og indrammer det, siden overordnet handler om
  • H2’erne er uddybende men vigtig information
  • H3’erne er nice to know, men ikke nødvendigvis need to know – og så fremdeles

Vil du blive lidt klogere på H-tags, og hvordan du bruger dem, så klik her.

Hvordan laver du H-tags i Shopify?

Du behøver hverken at være HTML-haj, kode-knuser eller web-vidunder for at lave H-tags i Shopify. Shopify har nemlig en brugervenlig og simpel tekst-editor, som gør det nemt at indsætte, redigere og tagge tekst på dine kollektions- og produktsider.

For at tagge H’ere i teksten på en kollektion eller et produkt i Shopify skal du gøre følgende:

  • Klik på Produkter > Alle produkter eller Kollektioner
  • Fremsøg, og klik på den kollektion eller det produkt, du vil redigere i
  • Copy-paste, eller skriv din tekst i tekstfeltet
  • Angiv det ønskede overskriftsniveau i dropdown-menuen Formatering (“Overskrift 1” svarer til H1, “Overskrift 2” til H2 og så fremdeles)
shopify h-tags

Når du markerer et stykke tekst og for eksempel klikker på “Overskrift 2”, vil formateringen ændre sig, så Google læser det som en H2’er.

Vær opmærksom på, at Shopify ofte automatisk vil give teksten i titelfeltet et H1-tag. Så for at undgå flere H1’ere skal du  som udgangspunkt ikke give overskrifter i selve tekstfeltet H1-tags.

sådan laver du h tags i shopify

Hvad er meta tags?

Du er helt sikkert stødt på meta tags før. Meta tags er nemlig information i søgemaskinernes søgeresultater, der beskriver et websites eller en undersides indhold. Et meta tag består af en SEO-titel (også kaldet sidetitel eller metatitel) og en metabeskrivelse.

Det ser nogenlunde sådan ud:

snippet meta tags

Hvordan laver du meta tags i Shopify?

Det gør du også i tekst-editoren. Scroll helt ned i bunden af tekst-editoren, og klik på Rediger SEO for website.

Herefter kan du skrive din sidetitel og metabeskrivelse. Forneden ser du tekst-editoren hos en af Webamps webshop-kunder, som sælger makeup. Her er jeg i gang med at redigere meta tags på en kollektionsside med blush.

meta tags i shopify

Tip: Vil du sikre dig, at dine meta tags ikke er for lange – og også opfordrer potentielle kunder til at klikke sig ind på din webshop? Så prøv Webamps meta tags-tool.

Hvad er ALT-tags?

ALT-tags (også kendt som ALT-tekst eller alternativ tekst) er tekst i kildekoden, der fortæller Google og andre søgemaskiner, hvad et billede handler om. Google er ret “klog” – men ikke klog nok til at forstå billeder. Derfor skal den ellers altvidende søgemaskine have lidt hjælp til at forstå billederne på din webshop. For jo mere Google ved om en kollektions- eller produktside, desto højere er sandsynligheden for, at din webshop får gode placeringer i søgeresultaterne.

Og det er her, ALT-tags kommer ind i billedet – i bogstaveligste forstand! Sørg derfor for at forsyne dine billeder med relevante ALT-tags.

Hvordan laver du ALT-tags i Shopify?

  • Klik på Produkter > Alle produkter
  • Fremsøg det produkt eller den kollektion, du vil ALT-tagge
  • Klik på det billede, du vil tagge under sektionen Medie
  • Klik på Tilføj alternativ tekst
  • Skriv dit ALT-tag
  • Klik på Gem alternativ tekst

Vupti: Nu ved Google, hvad billedet handler om. Og det øger sandsynligheden for, at søgemaskinen forstår, hvad resten af siden handler om.

Du kan (og bør) lave ALT-tags på alle billederne på dine kollektions- og produktsider. Men husk at give dem unikke ALT-tags.

Hvis din webshop sælger værktøj, skal du for eksempel ikke give alle dine hammere ALT-tagget ‘hammer’. Lav derfor variationer som ‘hammer’, ‘hammer til tømrer’ og ‘gummihammer’, hvis du skal ALT-tagge flere produkter inden for samme kategori.

ALT-tags vil ikke være synlige på selve webshoppen. Men de vil være synlige i kildekoden – og det er netop her, Google kigger. Forneden ser du for eksempel kildekoden på den førnævnte kollektionsside med blush. Her kan Google læse, at et billede har fået tildelt ALT-tagget ‘blush’.

alt tags alt tekst shopify

Skriv unikke kollektions- og produkttekster

Jeg kan ikke understrege det nok: Content er konge på nettet – også på din webshop. For nok er H-tags, metadata og ALT-tags en vigtig del af Googles ordforråd. Men Google er også ret god til at forstå almindeligt menneskesprog – så god, at tekst er en de vigtigste parametre i Googles ligning, når søgemaskinen skal uddele placeringer i søgeresultaterne.

Lad os sige, at du på din webshop har en kollektionsside med røde sko. Her har du masser af produkter – men ingen tekst, der fortæller, at du sælger røde sko. Google vil derfor have svært ved at forstå, at siden handler om røde sko. For selvom du muligvis har styr på den grundlæggende SEO, vil Google stadig prioritere sider med uddybende tekster højere.

Sagt med andre ord: Hvis du vil gøre din webshop synlig på Google, må du til tasterne og skrive brugervenlige SEO-tekster til dine produkt- og kollektionssider. Og det er no go at kopiere tekst fra dine konkurrenter. Google straffer duplikeret indhold med dårlige placeringer.

Det er dog ikke kun af hensyn til SEO, at webshop-tekster er vigtige – også af hensyn til dine kunder. At have en webshop uden information om produkterne er ligesom at have en fysisk butik, hvor personalet ikke gider fortælle kunderne om produkterne.

Tip: Får du svedige håndflader ved tanken om et blankt tekstdokument – eller synes du bare, det er tørt rugbrødsarbejde at skrive tekster til din webshop? Så kan du med fordel opbygge dine tekster efter følgende skabelon – det gør det både nemmere og hurtigere at vinkle og skrive webshop-tekster:

  • Introduktion til kollektionen eller produktet
  • Købsvejledning
  • Fordele og udbytte ved produkterne
  • Svar på typiske spørgsmål om produktet – her kan Answer the public være guld værd
  • Fordele og udbytte ved at handle lige netop i din webshop
  • Call to action – hvad skal dine kunder gøre for at få fingre i produktet?

Tip: I Webamp har vi professionelle tekstforfattere, der gerne hjælper dig med at skrive fængende og SEO- og brugervenligt content til din webshop. Men mangler du bare inspiration til at skrive gode webtekster, kan jeg varmt anbefale dig at læse følgende indlæg:

Lav landingssider til vigtige søgeord – filterfunktion gavner ikke din SEO

Shopify har en glimrende filterfunktion, som gør det nemt for dine kunder at indsnævre deres valg af produkter ud fra personlige præferencer. På en kollektionsside med røde sko vil det for eksempel være muligt at opsætte filtre, så dine kunder kan sortere ud fra parametre som brand, model eller pris.

Og det gavner helt sikkert dine brugere – men ikke din SEO! Problemet med filterfunktionen er nemlig, at du ikke udnytter det SEO-potentiale, der kan være i at lave separate kollektionssider til de enkelte filterparametre. 

Lad os for eksemplets skyld sige, at du har en online vin- og spiritushandel. Her har du oprettet en kollektionsside med vin og opsat filtre, så dine kunder kan fremsøge deres foretrukne vin ud fra parametre som:

  • Type: Rød-, hvid-, rose- eller mousserende vin (osv.)
  • Oprindelsesland: Fransk, italiensk eller spansk vin (osv.)
  • Område: Bourgogne, Amarone Della Valpolicella eller Rioja (osv.)
  • Druetype: Cabernet Sauvignon, Malbec eller Merlot (osv.)
  • Pris: Under 50,-, under 100,-, under 200,- (osv.)
  • Alkoholindhold: Alkoholfri eller alkoholholdig vin

Siden er optimeret mod det noget meget brede og generiske søgeord ‘vin’. Det vil sige, at H-tags, metadata, ALT-tags og tekst på siden er optimeret, så siden skal blive fundet, når folk googler ‘vin’. Og det ændrer filtreringer ikke på.

(Hav lige min sidste formulering in mente. Jeg vender nemlig tilbage til filterfunktioner i næste afsnit.)

Det betyder, at du for eksempel ikke bliver fundet på højvolumen søgeord som ‘rødvin’, ‘italiensk vin’, Amarone Della Valpolicella’, ‘Cabernet Sauvignon’ og ‘alkoholfri vin’. Dermed går du glip af en masse potentiel trafik og omsætning.

Ifølge SEO-værktøjet Ahrefs bliver ‘alkoholfri vin’ googlet intet mindre end 1.500 gange om måneden, ligesom søgeordet er forholdsvist nemt at komme i top 10 på.

landingssider shopify

Det giver følgende ligning:

  • høj søgevolumen + lav sværhedsgrad = lavthængende frugt!

Derfor skal du selvfølgelig have en landingsside med dit udvalg af alkoholfri vin. Og den landingsside optimerer du selvfølgelig ud fra mine først to tips. På den måde øger du dine chancer for at blive fundet på ‘alkoholfri vin’ utallige gange. Og det er der god grund til med 1.500 potentielle kunder om måneden.

Men betyder det så, at du skal vælge landingssider frem for filtre? Svaret er et rungende nej! Filterfunktionen i Shopify har stor betydning for brugervenligheden på din webshop – og brugervenlighed (eller UX) påvirker også SEO. Filtre og landingssider er altså på ingen måde hinandens modsætninger – tværtimod understøtter de hinanden.

Bonus-viden til dig, der sælger kendte brands

Sælger du kendte mærkevarer inden for dit marked, bør du stærkt overveje, om du skal oprette landingssider til højpotentielle søgeordskombinationer af generiske produktkollektioner og specifikke brands.

Det kan for eksempel være:

  • Hästens senge (månedlig søgevolumen: 400) for webshoppen, der sælger senge
  • Nike løbesko (månedlig søgevolumen: 1.100) for webshoppen, der sælger sportsudstyr
  • PH lamper (månedlig søgevolumen: 2.500) for webshoppen, der sælger lamper

Er du i tvivl om, hvilke søgeordskombinationer du bør satse på, så lav (eller få lavet) en søgeordsanalyse. Den vil nemlig fortælle dig, hvilke søgeordskombinationer der er højpotentielle.

Få styr på canonicals på sider med filterfunktion

Som nævnt straffer Google duplikeret indhold med dårligere placeringer. Men det gælder ikke kun indhold fra dine konkurrenter – det gælder også dit eget indhold.

Men hvad mener jeg så lige med det? For hvorfor skulle du kopiere dit eget indhold? Du bruger selvfølgelig ikke samme tekst, billeder, ALT-tags, meta tags og H-tags på to vidt forskellige produkter eller kollektioner. Lad mig for en stund vende tilbage til Shopifys filterfunktion for at uddybe, hvad jeg mener.

På billedet forneden ser du et udsnit af en produktside på en webshop, der sælger skønheds- og helseprodukter. Læg mærke til, at kvantiteten af produktet som standard er sat til 200 ml.

url canonical shopify

Shopify har tildelt produktsiden følgende sti (den del af URL’en, der står efter domænenavnet):

/collections/iles-formula/products/iles-formula-serum

Men læg nu mærke til, hvad der sker med stien, når en kunde ved hjælp af filterfunktionen vælger produktet i 1000 ml-varianten:

/collections/iles-formula/products/iles-formula-serum?variant=33744616914989

På grund filteret bliver stien nu udvidet. Det er potentielt problematisk, fordi den nye URL i bund og grund fortæller Google, at der er blevet oprettet en ny produktside. Og den “nye” underside er indholdsmæssigt fuldstændig identisk med den oprindelige – og tæller derfor som duplikeret indhold!

Det er især en risikofaktor på kollektionssider med mange filterparametre (for eksempel vin-webshoppen i forrige afsnit), hvor man kan ende op med lige så mange URL’er, som der er filterkombinationer.

Så hvordan du undgår du, at Shopifys ellers glimrende filterfunktion skader dine placeringer på Google?

Svaret er canonicals tags og canonical URL’er!

Hvad er et canonical tag?

Et canonical tag (eller et kanonisk tag) er et kodestykke, der skrives således:

  • <link rel=”canonical” href=”https://www.webshop.dk/collections/produkt/”>

Et canonical tag bor i <head></head>-sektionen i din webshops kildekode og kan blandt andet bruges til at definere canonical URL’er.

Hvad er en canonical URL?

En canonical URL (eller en kanonisk webadresse) er den URL, der er valgt som “herre” over en samling duplikerede sider – for eksempel de adskillige “duplikerede” sider, som en filterfunktion (i søgemaskinernes optik) skaber.

Eller i Googles egne ord:

En kanonisk webadresse er webadressen på den side, som Google mener er den mest repræsentative side for de identiske sider på dit website.

Kilde: https://support.google.com/webmasters: Hjælp til Search Console

En kanonisk URL er med andre ord den version af en side, som Google skal crawle.

Det er dog vigtigt at fortælle Google, hvilken URL der er den kanoniske – ellers vælger søgemaskinen selv en vilkår version.

Moderne eCommerce-platforme som Shopify tildeler automatisk dine sider canonical tags, når du opretter kollektions- og produktsider. Derfor behøver du som udgangspunkt ikke at tildele dine ønskede kanoniske URL’er canonical tags.

Men jeg vil alligevel varmt anbefale dig at dobbelttjekke, om der er styr på din webshops canonicals – især hvis du bruger et andet eCommerce-system end Shopify. For på den måde undgår du disse 3 SEO-mæssige (rædsels)scenarier:

  • Duplikeret indhold!
  • At Google kravler en mindre relevant version af siden
  • At Google crawler hundredvis af filter-generede URL’er på dit website, bliver forvirret og i stedet viser en konkurrent med styr på sine canonicals i søgeresultaterne

Sådan tjekker du canonicals på din webshop

Du kan tjekke canonical tags på din Shopify webshop på en af følgende måder.

1. Kig i kildekoden

  • Åbn en vilkårlig kollektions- eller produktside i din browser (på desktop – virker ikke på mobil og tablet)
  • Højreklik et vilkårligt sted på siden, og klik på undersøg
  • Nu vil sidens kildekode poppe op i et nyt vindue
  • Klik på control/command + F for at søge i kildekoden, og skriv “canonical”

Hvis sidens URL er blevet tildelt et canonical tag, vil det fremgå af URL’en efter den gule markering.

canonicals kildekode

Prøv nu at bruge filterfunktionen, så URL’en ændrer sig, ligesom i eksemplet fra før, og gentag samme proces. Nu skulle du gerne få samme resultat, når du kigger i kildekoden – URL’en efter <link rel=”canonical” href= skal altså være uændret til trods for filteret. Det betyder nemlig, at den oprindelige URL er angivet som kanonisk.

Og så er alt godt – Google vil kun tage den kanoniske URL i betragtning.

2. Undersøg det med en SEO-crawler

Hvis du vil have et mere generelt overblik over canonicals på din side, kan du med fordel bruge en SEO-crawler som Screaming Frog. Her kan du få overblik over alle canonicals på alle undersider på din webshop.

Jeg vil ikke komme nærmere ind på applikationen her, da du kan læse meget mere om den i indlægget “Syv tips til at forbedre din SEO med Screaming Frog”.

3. Tjek theme.liquid i Shopifys admin-panel

Endelig kan du kigge i theme.liquid-filen i <head></head>-sektionen i admin-panelet i din webshop.

  • Klik på Handlinger > Rediger kode under Webshop > Temaer
  • Vælg theme.liquid, og fremsøg “canonical”
  • Hvis alt er vel, skulle du gerne se følgende (se gule markeringer):
shopify admin panel

Ligger der ikke allerede et canonical tag i <head></head>-sektionen? Så kopierer du blot følgende kodestykke ind i sektionen:

<link rel="canonical" href="{{ canonical_url }}">

For mere information om canonical URL’er og tags på din Shopify webshop kan du med fordel følge Shopifys guidelines og best practice.

Giv din side- og URL-struktur et sundhedstjek

Sidestrukturen på din webshop skal gøre det nemt for dine kunder at finde det, de søger. Det vil nemlig også gøre det nemmere for Google at finde din webshop.

I et supermarked forventer du ikke at finde kattemaden i grøntafdelingen, ligesom du ikke kigger i slagterafdelingen, hvis du skal bruge en stikdåse.

På samme måde skal du sørge for, at din webshop er inddelt i “afdelinger”, der gør det nemt for dine kunder at fremsøge det produkt, de skal bruge – og som ikke mindst gør det nemt for Google og andre søgemaskiner at crawle din webshop.

Sørg derfor for, at din sidestruktur er simpel og nem at navigere. Den skal helst se nogenlunde således ud:

  • Hjemmeside > kategori > (eventuel underkategori) > produktside > produkt

Sidestrukturen er altså vigtig – men det er URL-strukturen i den grad også. Dine stier skal nemlig gerne svare til din sidestruktur. De skal med andre ord være så simple som muligt. For eksempel skal URL’en på en produktside med herresko hedde noget i stil med:

  • www.webshop.dk/collections/herresko

Shopify generer selv URL’er, når du opretter kollektions- og produktsider, og stien vil derfor være identisk med navnet på kollektion eller produkt. Så hvis du har kaldt kollektionen for herresko, vil Shopify automatisk tildele siden stien /collections/herresko.

Hvis du alligevel vil ændre URL manuelt af søgemaskinevenlige årsager, kan du nemt gøre det i feltet Webadresse og handler i sektionen Rediger SEO for website under det enkelte produkt eller den enkelte kollektion.

Brug schema.org – struktureret data gør dig synlig i SERP’en

Har du nogensinde tænkt over, at nogle af resultaterne på Googles resultatside (SERP) er mere detaljerede end andre?

For eksempel kan du i nedenstående resultat fra cykelhandleren Saxil Cykler se både både pris og lagerstatus på den populære Hövding Cykelhjelm. På den måde får Google-brugere mere information end SEO-titel, URL og metabeskrivelser, som er den information, der normalt bliver vist i et søgeresultat (snippet).

Brug schema.org – struktureret data gør dig synlig i SERP’en

Sådan et søgeresultat hedder et rich snippet. Og det får din webshop til at stå stærkere i søgeresultaterne – til dels fordi det skiller sig visuelt ud fra de øvrige resultater, og til dels fordi det fortæller potentielle kunder relevant information om et produkt, allerede inden de har besøgt din webshop.

Og det gavner både brugeroplevelse, SEO og klikate.

Hvordan får du et rich snippet?

Det gør du ved hjælp af struktureret data.

Struktureret data er HTML, der fortæller Google og andre søgemaskiner, hvad et website helt konkret handler om. Min kollega Peter har allerede skrevet en glimrende introduktion til struktureret data, så jeg vil ikke komme nærmere ind på, hvad struktureret data er her. Men det er måske også mere interessant at vide, hvad det gør – og ikke mindst hvad det kan gøre for din webshops synlighed i søgeresultaterne.

Det kræver en del teknisk forståelse at strukturere data selv, men der findes heldigvis hjælpeværktøjer – for eksempel denne Schema Markup Generator. Her kan du vælge et Schema.org markup, der passer til din forretningstype. Hvis du har en webshop, vil det give mening at vælge Product.

Herefter kan du angive forskellige parametre, du vil fortælle Google og potentielle kunder – for eksempel lagerstatus og pris som i eksemplet ovenover. Ud fra de angivne parametre vil markup generatoren generere et JSON-LD script. Efterfølgende kan du teste og implementere din schema kode i din webshops kildekode (typisk i collection.liquid- eller product.liquid-filen).

Hvordan får du et rich snippet?

Du kan bruge struktureret data til mange forskellige formål – for eksempel til at få vist anmeldelser i søgeresultaterne, så dine kunder ved, om din webshop er et besøg værd.

Det kræver selvfølgelig, at du får dine kunder til at anmelde din forretning på Trustpilot, Google, selve din webshop og andre platforme – og så skal du selvfølgelig helst have gode anmeldelser.

Her har jeg for eksempel struktureret et schema (det mest universielle ordforråd indenfor struktureret data) til visning af anmeldelser:

<script type="application/ld+json">

{

  "@context": "https://schema.org/", 

  "@type": "Product", 

  "name": "",

  "image": "",

  "aggregateRating": {

    "@type": "AggregateRating",

    "ratingValue": "5",

    "ratingCount": "299"

  }

}

</script>

Når vi taler struktureret data i forhold til webshops, er det dynamisk. Hvis et produkt bliver udsolgt i din webshop, vil lagerbeholdningen også ændre sig i den strukturerede data – hvis du vel at mærke har opsat det korrekt og efter retningslinjerne.

Det samme gælder for prisen på dit produkt, hvis det kommer på tilbud eller bliver nedsat. Dermed skal du ikke ændre på noget manuelt, hvilket sparer dig for en masse tid.

Blog amok!

Hvis du har læst mit indlæg “Derfor skal din virksomhed skrive blogindlæg”, kender du allerede 5 gode grunde til at skrive blogs med tips og tricks om dine produkter. Har du ikke læst det, kan jeg kort opsummere, hvad en blog på din webshop kan gøre for din SEO:

  • Du fanger kunder tidligt i købsrejsen
  • Du bliver fundet på long tail-keywords
  • Du højner dine chancer for backlinks

For det første fanger du kunder tidligt i købsrejsen. For måske ved dine potentielle kunder slet ikke, at dine produkter kan opfylde deres behov. Derfor skal du hjælpe dem lidt på vej. Og det kan du passende gøre ved at blogge om dine produkter.
På den måde guider du potentielle kunder videre i beslutningsfasen.

  • For makeup-forhandleren kan det være gode råd om, hvordan man lægger en makeup, der holder
  • For vinhandleren kan det være gode råd om, hvordan man vælger vin til maden
  • For helseshoppen kan det være et indlæg om fordelene ved kollagen-pulver

Netop derfor er en blog også den perfekte platform til at blive fundet på søgeord, som folk bruger, når de googler ud fra en problemstilling. Det vil typisk være såkaldte long tail keywords – altså længere, højt specifikke søgetermer. For eksempel:

  • Åndbar regnfrakke med højt vandsøjletryk
  • Kosttilskud til pleje af hud og negle
  • Åndbare løbesokker med kompression

I den tidlige del af købsrejsen søger folk nemlig ikke efter produkter – de søger løsninger på deres problemstillinger.

Det kan godt være, du har en helse-webshop, der sælger kollagen som kosttilskud. Men dine potentielle kunder finder ikke din webshop, hvis de ikke ved, at kollagen er en vigtig bestanddel af huden, og at kollagen-pulver derfor kan være med til at spænde huden op.

Så derfor kan du med fordel skrive et blogindlæg om pleje af hud og så fortælle om kollagen og linke til en relevant produktside.

Det giver dig også rig mulighed for at lave intern linkbuilding, hvilket også styrker din SEO. Og apropos linkbuilding: Skriver du rigtig gode, informative blogindlæg, er der også en chance for, at andre hjemmesider vil linke til din side – du skaber med andre ord grundlag for at få stærke backlinks.

Sådan opretter og redigerer du en blog i Shopifys admin-panel:

  • Klik på Online Store > Blog posts
  • Klik på Manage blogs
  • Klik på Add blog
  • Navngiv bloggen
  • Blog amok!

Vil du vide mere om SEO af Shopify-webshops?

Har du lidt for travlt med at passe din webshop til at lege SEO-specialist? Eller virker SEO af din webshop en smule for kompliceret?

Så kontakt Webamp på 70 60 50 28, eller skriv direkte til mig på ak@webamp.dk

Bliv endnu klogere på SEO, og øg din online tilstedeværelse

Uanset om du er generalist eller specialist indenfor marketing, så har vores SEO-specialister samlet en række gode råd til dig på vores blog.

Bliv klogere på SEO i Webamp Academy.