Webamp guide
Webamp / Academy / Få en SoMe-strategi, der skaber resultater

Få en SoMe-strategi, der skaber resultater

Skyd ikke med spredehagl, sejl ikke uden en klar kurs, hav altid øjnene på bolden. Der er mange måder at sige det på. Du skal være målrettet og konkret – også med din SoMe-marketing, og derfor skal du lægge en SoMe-strategi.

Kontakt Webamp for at få hjælp fra en af vores SoMe-specialister.

Webamp Teamet
· Specialist
Sidst opdateret: 12. dec. 2022

Markedsføring på sociale medier – de vigtigste overvejelser

Selvom du er til stede på diverse sociale medier, er det ikke i lig med et øget salg og større trafik på din hjemmeside. Ligesom et skib skal have en klar kurs, skal din SoMe marketing også have en overordnet strategi.

Hvis der skal skabes resultater, er det ikke nok at lave SoMe opslag baseret på mavefornemmelser. De strategiske overvejelser skal have rod i konkret data og målrettede planer. En SoMe-strategi behøver dog hverken være lang eller kompliceret – tværtimod. En god SoMe-strategi er ofte kort, præcis og let at forstå.

Inden du begiver dig ud i nogen form for strategisk planlægning, er det vigtigt at have defineret dine konkrete mål på de sociale medier. Se på din virksomheds overordnede mål for de kommende år og overvej, hvordan markedsføring på Facebook, Instagram eller andre medier kan hjælpe med at indfri disse.

Eksempler på mål kan være…

  • … at bygge relationer til nye kunder.
  • … at øge salg.
  • … at tiltrække flere leads – fx nyhedsbrevstilmeldinger.
  • … at øge kendskabet til dit brand.
  • … at styrke kundeservice.

Hvilke sociale medier skal du fokusere på?

Efter at have defineret dine mål, er det naturligvis vigtigt at afgrænse din målgruppe. På den måde sikrer du, at din virksomhed faktisk rammer de mennesker, som er hensigten. Derfor er det en fordel at lave en målgruppeanalyse.

Herefter kan du nemlig også beslutte om det er Facebook-annoncering, Instagram eller noget helt tredje, du skal fokusere på. Det giver selvfølgelig mest mening at fokusere på de kanaler, lige netop din målgruppe bruger mest, så dit indhold når de rigtige mennesker.

Skal du f.eks. koncentrere dig om markedsføring på Facebook, LinkedIn eller Instagram? Eller måske flere på én gang? Hvis målgruppeanalysen er lavet grundigt nok, kan du også udlede hvilke sociale medier, der er bedst at spille på.

De to største sociale medier på vores breddegrader er Facebook og Instagram målt på antallet af brugere. Det vil sige, at der er stor sandsynlighed for, at dine kunder er på enten Facebook eller Instagram, og derfor er Facebook annoncering og Instagram annoncering også to gode muligheder til at nå din kernemålgruppe.

Det er også en fordel at undersøge, hvilke kanaler dine konkurrenter benytter og se, hvordan du kan skille dig ud fra dem. På den måde kan du få et forspring og finde ud af, hvad der virker i lige netop din branche.

Forskellen på betalt og organisk markedsføring

Vil du skabe opmærksomhed omkring dit brand, er betalt markedsføring et særligt effektivt værktøj. Betalt markedsføring kan f.eks. være Facebook annoncering, og den betalte markedsføring adskiller sig fra den organiske ved, at du kan ramme alle slags kunder og målgrupper på sociale medier. I stedet for at skyde med spredehagl kan du selv bestemme hvilken gruppe mennesker, der skal se dine opslag.

Betalte opslag bruges ofte i forbindelse med et nyt produkt eller ny service, og med betalt markedsføring muliggør du som virksomhed at nå ud over din følgerbase og direkte ud til potentielle kunder. Derfor er betalt markedsføring et musthave værktøj.

Organisk markedsføring betyder egentlig bare gratis markedsføring. Alle brugere på sociale medier kan frit dele opslag, videoer og stories uden, at det koster noget, og det samme kan du fra din virksomhedsprofil. Det skaber nemlig både opmærksomhed, “likes” og flere besøgende på din hjemmeside, når du er aktiv på diverse sociale medier.

Organiske opslag kan handle om mange forskellige ting f.eks. nye produkter, forretningsnyheder og opfordringer til kunde-interaktion (konkurrencer, afstemninger, vidensdelinger osv.). Tonen er som regel mere uformel, og dialogen er ofte mere direkte. Derfor foretrækker mange virksomheder at bruge organisk markedsføring på sociale medier frem for betalt.

For at opnå bedst mulige resultater er det dog en god idé at implementere både den betalte- og den organiske markedsføring i din SoMe-strategi. Den betalte markedsføring kan nå ud til mange mennesker, hvor den organiske markedsføring er en fremragende måde at pleje eksisterende relationer og skabe brandidentitet.

Få hjælp af vores SoMe-specialister

Vil du have hjælp til markedsføring af din virksomhed på de sociale medier? Vores SoMe-specialister sidder klar til at sammensætte en SoMe-strategi, der matcher din virksomheds behov.

Book en SoMe performance analyse i dag og giv dine Social Ads et sundhedstjek. Vil du høre mere om muligheden for en løsning, der understøtter dine forretningsmål? Så kontakt Webamp allerede i dag for en skræddersyet SoMe-strategi.

Bliv endnu klogere, og øg din online tilstedeværelse

Uanset om du er generalist eller specialist indenfor marketing, så har vores specialister samlet en række gode råd til dig på vores blog.

Bliv klogere i Webamp Academy.