Retargeting på Facebook

Få fat på dine fortabte kunder via retargeting på Facebook, og få flere konverteringer på dit website.

Få fat på dine fortabte kunder –
øg dine chancer for salg med retargeting

Langt de færreste køber eller konverterer den første gang, de besøger en hjemmeside eller webshop. For eksempel er den gennemsnitlige konverteringsrate på webshops på blot 2 procent.

Men selvom dine besøgende ikke konverterer på første besøg, behøver de ikke at være fortabte. For med retargeting på Facebook kan du nå ud til de besøgende, der har besøgt dit website uden at gennemføre et køb, udfylde en kontaktformular, skrive sig op til dit nyhedsbrev eller at have gennemført andre former for konverteringer.

På den måde får du en chance mere for at konvertere dem til betalende kunder.

Men hvad er retargeting helt præcist? Hvordan fungerer det? Og hvordan arbejder vi med det i Webamp? Læs videre, og bliv klogere – eller kontakt Webamp i dag, og hør mere om, hvordan du kan få fat på dine fortabte kunder.

Hvad er retargeting?

Idéen med retargeting kan nok bedst forklares med et eksempel fra den fysiske, analoge verden.

Du mangler en kaffekværn, og du besøger derfor den lokale isenkræmmer. Her udforsker du butikkens udvalg af kaffekværne. Du forlader dog butikken uden at købe en kaffekværn – eller noget som helst andet for den sags skyld. Og du vender aldrig tilbage til butikken igen.

Isenkræmmeren har altså mistet mistet en potentiel kunde, ligesom du må nøjes med kedelig frysetørret kaffe i stedet for aromatiske, friskkværnede bønner, når du skal have slukket din kaffetørst.

Ovenstående scenarie er selvfølgelig helt almindeligt i detailhandlen. Det ville da også være det rene utopi at tro, at alle kunder forlader forretningen med en fyldt indkøbskurv.

Det samme gør sig gældende på nettet – du kan ikke regne med, at dine besøgende lægger noget i kurven, blot fordi de besøger de besøger din webshop. Kliks er på ingen måde lig med konverteringer.

Men heldigvis findes der et værktøj til øge din konverteringsrate: retargeting på Facebook.

For med retargeting kan du minde dine potentielle kunder om, at de har vist interesse for dine produkter via annoncering på Facebook og Instagram. På den måde kan du ramme en målgruppe, som allerede har vist interesse for din virksomhed – og måske fange dem på et tidspunkt i deres købsproces, hvor de er mere tilbøjelige til at købe dit produkt.

Chancen for en konvertering er nemlig langt højere, når du annoncerer mod en målgruppe som allerede kender dit brand, eller som har vist interesse for dit produkt frem for en målgruppe, som ikke kender dit brand eller før har besøgt din hjemmeside.

Derfor er retargeting på Facebook og Instagram essentiel, hvis du vil øge din konverteringsrate – og dermed din omsætning.

Sådan fungerer retargeting – annoncering tilpasset din virksomhed

Retargeting på Facebook fungerer stort set som remarketing på Google Ads. Men hvor det i Google Ads er en cookie, der udløser en retargeting-annonce, er det på Facebook en såkaldt Facebook-pixel, der udløser en retargeting-annonce.

I praksis foregår det ved, at du installerer en Facebook-pixel på dit website. Den pixel registrerer så alle Facebook-brugere, der besøger siden.

På den måde får du:

1) Demografiske data om Facebook-brugere på dit website.

2) Mulighed for at opbygge en målgruppe på facebook, baseret på de konverteringshændelser, du har opsat – for eksempel alle besøg, abandoned carts, gennemførte køb osv.

På den måde kan du lave specifikke annoncer til målgruppen ud fra, hvor I købsrejsen de befinder sig.

3) Mulighed for at lave dynamiske annoncer, hvor Facebook viser specifikke produkter eller services, som dine besøgende har vist interesse for.

Har en besøgende for eksempel kigget på én bestemt bluse i din webshop, kan du så tilrettelægge din annoncering, så personen får vist annoncer for lige netop samme bluse, når de scroller på deres sociale medier.

4) Indsigt i udbyttet af dine annoncer.

Du får nemlig mulighed for at se, hvordan dine annoncer performer, baseret på de konverteringer du har opsat på dit website.

5) Mulighed for at lave look-a-like målgrupper, baseret på dine retargeting-data. Du kan for eksempel lave en ny målgruppe, som ligner den, som allerede har købt et produkt på dit website.

Med retargeting kan du kort sagt skræddersy din annoncering, så den passer til lige netop din virksomheds behov.

Sådan arbejder vi med
retargeting i Webamp

Når vi anvender retargeting på Facebook og Instagram, kigger vi først og fremmest på, om dit website genererer nok data til at lave retargeting-kampagner. Dermed kan vi vurdere, om der er behov for at udvide med en push-strategi for at skabe øget brand awareness og trafik til hjemmesiden.

Forudsætningen for en succesfuld retargeting-strategi er nemlig, at der er en velfungerende topfunnel-strategi, som skaber salgsmulighederne samt en øget retargeting-gruppe.

Herfra analyserer vi købsrejsen og tilrettelægger retargeting-kampagnen for at sikre, at de rammer målgruppen, der hvor den er.

På måde skubber vi lige netop din målgruppe videre i købsprocessen for på den måde at øge din konverteringsrate.

Dermed er du sikret en rentabel retargeting-strategi.

Kom sikkert i gang med retargeting

Retargeting er et puslespil, der kræver både erfaring og kendskab til de mange muligheder. Sagt med andre ord skal du endelig ikke tøve med at overlade din retargeting-strategi i hænderne på erfarne specialister, hvis du vil have et højest muligt ROI – og dermed få det største afkast af dine annoncekroner.

Kontakt Webamp allerede i dag, og hør mere om, hvordan du kommer sikkert i gang med din retargeting.

Vi gør os i glade kunder!

Vi elsker vores kunder, og vi elsker at få feedback!



Vil du samarbejde med os?

Vi elsker både store og små udfordringer - hvad er din?