Kom godt i gang med Instagram Reels og Reels Ads

Trine Parsberg

Stilling: Social Media Manager

Kom godt i gang med Instagram Reels og Reels Ads!

Har du nogensinde taget dig selv i at tænke: “Hvad pokker skal min virksomhed bruge Instagram Reels til?”. Kan du nikke ja, vil vi gerne låne din tid de næste par minutter. 

Ifølge Instagram, har Reels en bred global scene og er én af de hurtigst voksende måder, hvor virksomheder kan ramme nye følgere og blive opdaget på tværs af målgrupper. 

Det er derfor vigtigt ikke at undervurdere Reels’ positive effekt på din Instagram profils reach og engagement rate. Og vi tænker, at du selvfølgelig ønsker at øge dine antal følgere og få mere opmærksomhed til din virksomhed. Det er her, at Reels skal være dit stærkeste værktøj! 

Er du blevet nysgerrig på Instagram Reels, så læs med her!

Scroll ned til dét, du vil læse – eller læs det hele fra ende til anden


Hvad er Reels?

Instagram Reels er kommet for at blive – og for at blive en del af jeres Social Media Strategi. 

Reels er Instagrams svar på TikTok, som har vokset sig stort hos både Gen-Z og millennials.

Instagram Reels gør det muligt at lave interaktive videoer på op til 60 sekunder, hvor musik og lydklip er essensen af oplevelsen. Reels giver dig mulighed for at klippe videosekvensen ind i din Instagram App, hvorfor du ikke behøver andre værktøjer eller apps til at klare arbejdet. Du kan dele Reels i jeres story eller i feedet for at nå ud til alle jeres følgere. Men en af de store fordele ved Reels er, at algoritmen lige nu giver mulighed for et enormt reach og views – så I kan ramme endnu flere potentielle kunder.

Bonusinfo: Et view defineres ved, at en bruger ser jeres Reel i mere end 3 sekunder.

Instagram Reels algoritme

Her er hvad Instagram selv har sagt om deres algoritme, og hvad I kan gøre for at få jeres Reels prioriteret:

Instagram kan godt lide når:

  • Folk ser hele jeres Reel
    Instagram kan godt lide, når folk ser hele jeres Reel. Derfor bør I også overveje, hvor lang jeres videosekvens bør være. Laver I en Reel på op til 60 sekunder, vil chancen for at den bliver set fra start til slut være langt mindre, end hvis I lavede en video på 10-15 sekunder. Vores erfaring er, at 10 sekunder er den mest optimale længde på en Reel.
  • Liker og kommenterer din Reel
    Sørg for at opfordre til interaktion, når I laver en Reel, så I kan få så mange likes og kommentarer som muligt. Et andet trick for at få gang i eksponeringen og algoritmen er, at bede jeres kollegaer om at gå ind og se jeres Reel, like og kommenterer den.
  • Klikker på lyden du har anvendt
    Folk klikker gerne på lyden, hvis de overvejer selv at bruge den. Derfor er det en god ide at lave sin research inden I går i gang med at producerer jeres Reel. Gå evt. på TikTok og find ud af hvad der trender derinde i form af musik og lydsekvenser. Instagram er ca. 14 dage “forsinket” hvad angår trends. Så hvis noget trender på TikTok, så kan du være sikker på, at det snart vil trende på Instagram.

Instagram kan desuden ikke lide når:

  • Du anvender videoer med vandmærke fra TikTok.
  • Når du poster politisk content.
  • Du uploader video i dårlig kvalitet.

Alt du skal vide om Reels Ads

I juni 2021 blev det muligt at annoncere på placeringen Reels. Ifølge Instagram er Reels den bedste placering til at ramme brugere som ikke følger jer, og til blive opdaget verden over. Reels Ads minder meget om Stories Ads, men der er en række specifikationer, der adskiller dem. For eksempel kan du med Reels ikke kan uploade billeder, og du skal anvende en video i formatet 9:16. Du kan uploade en video der varer i op til 60 sekunder. Videoen vil herefter loope, såfremt at brugeren ikke scroller videre. Brugeren kan også like, kommentere, gemme og dele Reels annoncer, hvilket giver mulighed for at skabe interaktion med jeres målgruppe. 

Det der er vigtigt, hvis I beslutter at annoncere på Reels er, at I tilpasser jeres kreative, så det matcher det, som brugeren forventer at se, når de ser Reels. Sørg for at bruge musik eller lyd, og anvend effekter som f.eks. transitions. Lav en masse research og indsaml ideer og inspiration til, hvordan I kan præsenterer jeres produkt eller service, så det passer ind i Reels-universet.

Kom i gang med jeres første Reels

Vi har lavet en ‘step-by-step’ til dig, så du kan få lavet din første Reel uden at drukne i de mange fede funktioner og muligheder, som Instagram Reels har!

Step 1 – Hvor er Reels funktionen i Instagram!

Første step indebærer, at du åbner kameraet til Instagram Stories og finder funktionen ‘Reels’.

Step 2 – Optag klip eller indsæt fra kamerarulle

Nu skal du igang med at lave din Reel. Og der er flere muligheder. Du kan optage klip nu og her ved at trykke på ‘optag’ knappen eller du kan indsætte eksisterende klip fra din kamerarulle. Det er også muligt at indsætte billeder fra kamerarullen.

Når du har optaget eller indsat et klip/billede, kan du slette det eller beskære længden det skal vises i din Reel. Det gør du ved at trykke på klippet i venstre hjørne.

Step 3 – Reels’ smarte værktøjskasse

Når du har indsat de klips og billeder, som du kunne tænke dig i din Reel, kan du bruge en række redskaber til at redigere i din Reel, så den passer perfekt til din virksomhed!

  • Tryk på (1) Lyd for at vælge hvilken sang, som du ønsker skal spille på din Reel. Husk at virksomheder ikke har adgang til al musik på Instagram på grund af licensbegrænsninger. Det er kun muligt at bruge det, som din virksomhed har rettigheder til. Tryk på (2) Længde for bestemme om din Reel skal være 15, 30 eller 60 sekunder.

  • Ved at trykke på (3) Hastighed kan du ændre i hastigheden på dine videoklips. Når du trykker på (4) Effekter, kan du vælge imellem en masse forskellige effekter og gøre din Reel mere spændende, så den skiller sig ud fra mængden på Instagram!

  • Effekten (5) Timer hjælper dig med at optage videoklips ‘hands-free’. Du kan sætte timeren til at tælle ned fra 3 eller 10 sekunder og samtidig vælge hvor lang tid den skal filme.

  • Når du har optaget et videoklip kommer (6) Juster-effekten frem. Den giver dig mulighed for at arrangere dit næste videoklip i forhold til det foregående videoklip. Så kan du nemt skabe en glidende overgang – det synes vi er ret smart.

  • Når du har optaget din Reel, kan du tilføje en masse sjove effekter. Du kan vælge filtre, tegne, redigere i lyden og tilføje tekst, emojis, klistermærker og gifs. Det giver lige din Reel det sidste touch! 

    Sådan! Nu er du lavet din første Reel. Det gik da ret godt, ikke sandt? Det er tid til at dele din Reel på Instagram, så dine følgere kan se den.

Step 4 – Del din Reel på Instagram

Du deler din Reel ved at trykke på Næste-knappen. På dele-siden har du mulighed for at bruge diverse hashtags, tagge andre profiler og samtidig beskrive din Reel med en lille tekst.

Så mangler du bare at vælge et cover til din Reel. Det gør du ved at trykke på coverbilledet og vælge et lille billede fra din Reel. Nu er du klar til at offentliggøre din Reel.

Læs videre

Få succes og skab salgsmuligheder med Linkedin

Få succes og skab
salgsmuligheder med Linkedin


ONSDAG D. 26. MAJ 2021

Er du i B2B-industrien? Og har du hørt dig selv sige, “vi sælger ikke gennem sociale medier”? Så er jeg rigtig glad for, at du er havnet her!

Mange virksomheder undervurderer nemlig stadig Linkedin for det kæmpe salgspotentiale, det kan skabe. Omvendt har mange virksomheder i dag stor succes med at skabe salgsmuligheder gennem Linkedin – og det kan din virksomhed også få.

Så hvis du ikke vil stå bagerst i køen i jagten om de gode kunder i din branche, skal du læse med her.

Sådan skaber du succes på Linkedin

Netværk er en af de mest effektive formater til at skabe salgsmuligheder. Derfor er det vigtigt, at du bruger din personlige Linkedin til at aktivere dit nuværende netværk. Her kan du fortælle lidt om nogle af de succeser, du har oplevet i løbet af ugen, kundeoplevelser, udfordringer, vidensdeling etc.

På den måde kommer dit netværk helt tæt på dig, dine kompetencer og den virksomhed, du repræsenterer. Så vil dit netværk tænke på dig, når de (eller nogen de kender i deres netværk) står og mangler netop det, I tilbyder.

1) Benyt din personlige Linkedin aktivt

Netværk er en af de mest effektive formater til at skabe salgsmuligheder. Derfor er det vigtigt, at du bruger din personlige Linkedin til at aktivere dit nuværende netværk. Her kan du fortælle lidt om nogle af de succeser, du har oplevet i løbet af ugen, kundeoplevelser, udfordringer, vidensdeling etc.

På den måde kommer dit netværk helt tæt på dig, dine kompetencer og den virksomhed, du repræsenterer. Så vil dit netværk tænke på dig, når de (eller nogen de kender i deres netværk) står og mangler netop det, I tilbyder.

2) Opret forbindelse til potentielle kunder

Hvis du endnu ikke har et kæmpe netværk på Linkedin, bør du gå i gang med at opsøge relevante forbindelser. Start med dem, du i forvejen kender eller har en fælles forbindelse med.

Dernæst bør du definere, hvordan dine drømmekunder ser ud. Hvilken branche er de i? Hvilken titel vil de typisk have?

Hertil kan du begynde at finde relevante profiler på Linkedin, som kunne have glæde af det indhold, som du deler.

3) Skriv en personlig besked

Når du opretter nye forbindelser på Linkedin, er det god kutyme at sende en personlig besked til vedkommende. Det er især vigtigt for førstehåndsindtrykket og for den fremtidige relation.

Uanset om det er en potentiel fremtidig kunde, kollega eller konkurrent, er det altid et godt at starte med at anerkende og vise interesse for vedkommendes profil og eventuelle indhold på Linkedin.

4) Deltag aktivt i andres indlæg

‘Give & Take’ er god karma på Linkedin. Sørg for at tilkendegiv, når folk i dit netværk har formidlet noget interessant indhold. Og her mener jeg ikke, at du bare kan nøjes med at give et like. Giv et oprigtig klap på skulderen i form af en kommentar.

Tag eventuelt en fra dit netværk, som indlægget kunne være interessant for. Stil også gerne et opfølgende spørgsmål, eller giv en “godt gået”-kommentar.

På den måde vil dit netværk også lægge mere mærke til din tilstedeværelse – og vil formentlig også være mere tilbøjelig til at engagere sig med dit indhold.

5) Del ud af viden og erfaring

Inden du begynder at poste en masse indhold på din linkedin, er det vigtigt, at du får defineret temaer og retningen på din profil.

Find ud af, hvilket indhold der gavner dine følgere, så du forbliver relevant og interessant. Kan du tilbyde noget viden, som dine følgere vil have gavn af, eller noget erfaring du gerne vil dele ud af, så er Linkedin det helt rigtige medie at gøre det på.

For eksempel har vi hos Webamp defineret vores direktør og CEO, Nicolai Vittrups retning på Linkedin. Temaerne er ledelse og iværksætteri, og på Linkedin deler han sine egne tanker og råd om ledelse og iværksætteri samt højdepunkter fra Webamp.

6) Valg af content

Når du udarbejder dit content, er der en række overvejelser, du bør gøre dig. Skal du bruge video eller billede? Eller skal dit post udelukkende være tekst? Skal du dele, og hvor skal du lægge dit link ind?

Det er alt sammen noget, vi har testet hos Webamp – og stadig tester.

Deling

For eksempel kan vi se, at den organiske reach er ekstremt lav, når webamp-teamet deler opslag fra Webamps Linkedin-side på deres personlige side. Derfor prioriterer vi oftest at lave opslaget med tekst og billede på de personlige profiler frem for at dele.

Så prøv så vidt som mulig ikke at dele indhold, som du selv kan lave. Dog kan deling være godt at anvende, hvis du falder over noget content på din Linkedin, som du bare MÅ dele med dit netværk.

Links

Vi har også erfaret at links direkte i opslaget giver dårlig organisk rækkevidde. Flere taler om, at Linkedin ikke prioriterer opslag, som leder brugere væk fra deres medie. En måde at komme udenom dette er ved at lægge linket i kommentarfeltet.

Valg eller ikke valg af kreativ

Et af de tydelige resultater, vi har erfaret gennem tiden, er, at den organiske rækkevidde bliver markant bedre ved at anvende billeder på opslag. Især billeder af mennesker er en sikker vinder. Et billede eller en video kan være med til at skabe blikfang og formidle det budskab, du ønsker at få ud med dit indlæg. 

Video er et rigtig godt kreativ, hvis du formår at skabe en storytelling, som kan fastholde brugerens interesse. Den organiske reach på video kan være en smule lavere end billede – men kan til gengæld skabe større engagement.

7) Planlægning

Hvornår skal du poste dine indlæg?

Det er selvfølgelig vigtigt, at man poster indhold i det tidsrum, hvor ens følgere er aktive. Det er vores erfaring, at det er bedst at poste indhold på Linkedin i hverdagene – nærmere bestemt tirsdag, onsdag og torsdag. Derudover kan vi også se, at vores post får mest engagement i dagtimerne, hvorfor vi altid sørger for at poste om formiddagen (10-12). På den måde får opslaget lov at sprede sig i løbet af dagen.

Hvis du gerne vil give din post en boost til den organiske rækkevidde, akn du eventuelt bede dine kollegaer om at give et like eller en kommentar. Jo flere der engagerer med dit opslag, jo højere ranking vil Linkedin give dig – og således spredes ringene i vandet.

Hvordan Linkedin’s algoritme helst præcist fungerer, er der ingen som har det fulde og reelle
svar på. Men ovenstående er de tiltag, som vi selv kan se virker på Linkedin.

Der er i hvert fald ingen tvivl om, at Linkedin har kæmpe potentiale for dig, som ønsker at skabe salgsmuligheder og styrke dit netværk.

Hvis du har brug for hjælp til at lægge en strategi og komme i gang med din personlige branding på Linkedin eller styrke jeres virksomheds tilstedeværelse, er du altid velkommen til at kontakte os.

Trine Parsberg Mortensen

Stilling: Social Media Manager

Idégenerator og content-kreatør med social ads som sin hjemmebane. Trine sørger desuden for den røde tråd på tværs af kanaler.

Læs mere om Trine


 

5 minutters læsning


Anbefales til dig:

Der vil skabe leads gennem Linkedin.

Få hjælp til din SEO-strategi

Godt begyndt er halvt fuldendt. Dårligt begyndt er…. ja, ikke godt. Har du ikke ressourcerne til at lægge en gennemtænkt SEO-strategi er du altid velkommen til at smide mig en mail på seo@webamp.dk eller hive fat i en af mine kollegaer på info@webamp.dk.

Sådan forfører du dine kunder med en marketing funnel-strategi på de sociale medier

Sådan forfører du dine kunder med en
marketing funnel-strategi på de sociale medier


TORSDAG D. 29. APRIL 2021

Hvordan konverterer du fremmede mennesker til betalende kunder via de sociale medier? Ved at tænke marketing funnel ind i din social ads-strategi.

Men hvad er det for en størrelse – og hvordan kan du anvende den i din SoMe marketing? Det kan du blive klogere på i dette indlæg.

Hvad er en marketing funnel?

Hvis du ser din markedsføring som en tragt (eller funnel, som det hedder på engelsk), hvor du fylder toppen med ny trafik, som i den anden ende kommer ud som et resultat – for eksempel en booking, en bestilling eller en tilmelding til nyhedsbrev. Ja, så har du svaret på, hvad en marketing funnel er.

Men hvad i alverden kan du bruge den information til?

Hvorfor arbejde med marketing funnel?

Brands, som arbejder med ads, begår ofte den fejl, at de laver direkte salgsannoncer til en målgruppe, som aldrig har hørt om deres brand. Konsekvensen af at anvende denne strategi er, at man vil ramme målgruppen for tidligt i deres købsrejse – med dårlige resultater til følge.

Derfor er det alfa og omega at arbejde med sin funnel strategi og få kommunikeret de rigtige budskaber på de rigtige stadier i målgruppens købsrejse.

Derfor skal du arbejde med marketing funnel:

  • For at undgå spildte annoncekroner
  • For at konvertere så mange strangers til fans i jeres butik
  • For at skabe så mange kunder på den mest effektive metode som muligt

Teorien kan og bør overføres til alle marketingsindsatser, men i dette blogindlæg vil jeg fokusere på, hvordan du får succes med din funnel strategi på sociale medier.

Teorien bag marketing funnel

Den forenklede marketing funnel indeholder 3 lag:

Top funnel – Awareness
Mid funnel – Overvejelse
Lower funnel – Køb/beslutning

Top funnel
Her vil du gerne vil have udbredt budskaber og skabt awareness omkring dit brand eller produkt. Derfor vil du typisk ramme en meget bred målgruppe, som måske ikke har hørt om dit brand eller produkt endnu.

Mid funnel
Her går du et lag dybere i købsrejsen, hvor du måske kan få målgruppen et skridt nærmere at konverterer til kunder. Målgruppen vil formentlig begynde at undersøge dit produkt – eller alternativer hos konkurrenter.

Derfor er det vigtigt, at dit brand positionerer sig på markedet med de USP’er, der adskiller jer fra jeres konkurrenter.

Lower funnel
I lower funnel arbejder vi med en målgruppe, som har vist stor interesse for dit produkt eller serviceydelse. Det kan være, at de har besøgt jeres webshop og tilføjet produkter til kurven uden at gennemfører køb, eller at de har downloadet jeres whitepaper.

Her arbejder vi med den såkaldte retargeting målgruppe, hvor vi arbejder med call to action, som opfordrer målgruppen til at blive kunder hos jer.

Marketing funnel med social ads i praksis

Topfunnel

På topfunnel niveauet arbejder du med “kolde” leads. I praktisk vil du arbejde med en bred målgruppe, baseret på demografi eller interesser, som matcher din målgruppe – eller Look-a-likes, hvis du allerede har data om dine kunder. Det kan være i form af kundedatabase eller nyhedsbrev tilmeldte.

I det tidlige stadie i købsrejsen vil du gerne uddanne og informere din målgruppe om produkter eller services. Det er vigtigt, at du ikke beder målgruppen om for meget på dette stadie.

Anbefalede målsætninger på kampagneniveau: Trafik, Interaktion, Videovisning eller Kendskab til brand.

Eksempel:
Sælger du hudplejeprodukter, kunne du i din kampagne lave en video, hvor du uddanner målgruppe i, hvordan man passer godt på sin hud, eller hvad man skal undgå for at holde huden ung og smuk.

Hvis dit brand har noget viden, som skaber værdi for målgruppen, og som kan positionere jer som eksperter indenfor område, vil I formentlig vinde målgruppens tillid og gøre dem nysgerrige. I dette eksempel kunne man vælge trafik som kampagne målsætning og lede målgruppen ind til et mere udførligt blogindlæg på jeres hjemmeside.

Mid funnel

På dette stadie i købsrejsen vil du arbejde med en målgruppe, som allerede kender til jeres produkt. Det kan for eksempel være personer som:

1. Har interageret med jeres Facebook eller Instagram-side.
2. Har besøgt jeres hjemmeside.
3. Har set f.eks. 50% af jeres videoer.
4. Er tilmeldt jeres nyhedsbrev.

Vi arbejder altså nu med de såkaldte retargeting-målgrupper.

På dette stadie kan du forsigtigt bede målgruppen om mere – for eksempel at give deres data i form af e-mail, telefonnummer mv. Dog er det vigtigt at huske, at du er nødt til at tilbyde en form for værdi, hvis du skal bede om data fra målgruppen. Det kan være i form af en digital guide, whitepaper, adgang til webinar etc. Det kan også være, at du vil tilbyde målgruppen en gratis trial på dit produkt eller service, inden de beslutter sig for at blive kunder hos jer.

Anbefalede målsætninger på kampagneniveau: Trafik, leadgenerering, konvertering, beskeder.

Lower funnel

I dette stadie af købsrejsen vil du gerne forvandle dine varme leads til kunder i din butik.
Det kan for eksempel være personer som:

  • Har besøgt jeres hjemmeside eller specifikke landingssider.
  • Har downloaded whitepaper, e-bog, guide etc.
    Er tilmeldt jeres nyhedsbrev.
  • Tilføjet til kurv (uden at gennemfører køb).
  • Tidligere kunder

Nu har målgruppen haft tid til at lære dit brand og produkt godt at kende, ligesom de har haft mulighed for at overveje. Derfor kan du på dette niveau lave kampagner, som giver det sidste skub mod målet: at vende jeres leads til kunder.

Her kan du med fordel formidle dine kampagner og tilbud, lave katalogsalg eller opfordre målgruppen til at udfylde deres kontaktoplysninger, så jeres sælgere kan kontakte dem. Hvis du har en webshop, vil det være oplagt at anvende dynamiske produkt annoncer, da dette giver Facebook mulighed for at vise de produkter, som den individuelle person har set på din webshop.

På dette niveau bør du også arbejde med kampagner målrettet nuværende kunder for at skabe loyalitet og nemme genkøb. Det kan for eksempel være, at I lancerer et nyt produkt, hvor I vil tilbyde 10% til jeres loyale kunder, eller at I gerne vil bede jeres kunder om et review på deres oplevelse.

Anbefalede målsætninger på kampagneniveau: Leadgenerering, konvertering, salg fra katalog

Summarum…

Det kan altså virkelig betale sig at arbejde med sin marketing funnel på sociale medier og dermed ramme målgruppen på det rigtige tidspunkt i deres kunderejse – og ikke mindst med de rigtige budskaber.

Kunderejserne er dog forskellige fra brands til brands, og derfor er det vigtigt at understrege, at der ikke er en endegyldig formel for, hvordan en Facebook funnel skal se ud. Det afhænger både af kendskabet til brandet, betænkningstid, prisen på produktet etc.

Hvis du og dit brand har brug for hjælp til at få udarbejdet en kunderejse for jeres brand, eller har brug for rådgivning til udarbejdelse og opsætning af jeres marketing funnel på sociale medier, så tøv endelig ikke med at kontakte os.

Trine Parsberg Mortensen

Stilling: Social Media Manager

Idégenerator og content-kreatør med social ads som sin hjemmebane. Trine sørger desuden for den røde tråd på tværs af kanaler.

Læs mere om Trine


 

7 minutters læsning


Anbefales til dig:

Der vil have succes med din social media marketing. 

Skab brandvarme leads med Facebook lead ads

Skab brandvarme leads med
Facebook lead ads


TORSDAG D. 3. DECEMBER 2020


Leads… yndlingsordet for enhver sælger eller marketingsansvarlig!

For der er masser af fisk i havet. Men tænk, hvis du blot behøvede at kaste snøren i vandet – og de så ellers kom svømmende af sig selv? Eller sagt på en anden måde: Tænk, hvis dine kunder rent faktisk kom strømmende ind i din virksomhed, og måske endda til dagligt!

Det lyder næsten som ren ønsketænkning – men ikke med Facebook lead ads. Bare spørg Webamps kunde Saxil Cykler, som op til Black Friday 2020 modtog knap 400% flere nyhedsbrevstilmeldinger end året før. Selvfølgelig på grund af leadgenerering via Facebook.

Hvis du også kunne tænke dig at få leads til dine sælgere eller at få fyldt tilmeldingerne til dit nyhedsbrev op, er du kommet til det rette sted. I blogindlægget her lærer du nemlig om, hvordan du kan begynde at indsamle leads via Facebook annoncering.

1) Hvad er et lead?

Et lead er de informationer, som en potentiel kunde har givet dig tilladelse til at indhente – for eksempel navn, email, telefonnummer, virksomhed etc.

Måske vil du skabe leads på potentielle kunder, som ønsker at blive kontaktet af jeres sælgere. Måske vil du gerne indsamle leads til jeres nyhedsbrev med henblik på fremtidigt salg. Eller måske vil du gerne have tilmeldinger til dit næste webinar eller event?

Leads kan med andre ord bruges i alle dele af kunderejsen.

Uanset hvilken strategi du har, vil indsamling af data af potentielle kunder være yderst værdifuldt, da kunden allerede har tilkendegivet en vis interesse for din service eller dine produkter.

2) Hvorfor skal du indsamle leads gennem Facebook annoncer?

Der findes utallige værktøjer til leadgenerering. Så hvorfor lige vælge Facebook lead ads? Ganske enkelt fordi tallene taler for sig selv.

  • Danskerne bruger i gennemsnit 3,5 timer dagligt på de sociale medier. Og selvom de unge mellem 15 og 29 stadig stadig udgør den største procentdel af brugerne, kommer de ældre segmenter efterhånden også til. Derfor er Facebook et oplagt medie til at indsamle oplysninger om din målgruppe.

  • Nyhedsbreve er gratis markedsføring. Derfor ligger det lige til højrebenet at investere i at få opbygget en stor liste af nyhedsbrevsmodtagere, som du kan kommunikere til året rundt.

  • Du kan bruge leads til at lave retargeting (målretning af annoncer mod dem, som allerede har vist interesse). Du kan også lave look alike audience, så du rammer den type målgruppe, som allerede har vist interesse for dit brand.

  • For salgsafdelingen er leads guld værd (slut med cold calls og iskoldt kanvas). Modtag kun varme leads!

  • Det er nemt for din målgruppe at udfylde deres oplysninger via facebook lead ads.

  • Det er langt billigere at få leads gennem lead ads end at få målgruppen til at tilmelde sig gennem din hjemmeside.

3) Sådan kommer du i gang med lead ads

Det lyder jo alt sammen fantastisk. Men hvordan kommer du så i gang? 

Læg en strategi

Inden du går i gang, er det vigtigt, at du har lagt en klar strategi for, hvad formålet med indsamlingen af dine leads er.

Er formålet for eksempel flere nyhedsbrevstilmeldinger, skal du overveje en strategi, der vil få målgruppen til at afgive deres oplysninger. Det kunne for eksempel være, at de får 10% på deres næste køb, eller at de får adgang til særlige tilbud i forbindelse med en højtid. Det kunne også være, at de får tilsendt en e-bog eller en guide.

Uanset hvad er det vigtigt, at du altid sætter dig i målgruppens sko og tænker på, hvilken værdi du kan skabe for dem. Ingen vil trods alt bare dele deres data ud uden at få noget den anden vej. Man må yde for at nyde.

Opret leadkampagne

Når du har lagt din strategi, er du klar til at opsætte din første leadkampagne. I din annonceadministrator opretter du en ny kampagne, og vælger ‘Leadgenerering’ som kampagnemålsætning.

facebook lead ads

Opret leadformular

Når du kommer til annoncen, skal du oprette din leadformular. Leadformularen er den, som popper op, når målgruppen klikker på din kampagne.

leadformular facebook lead ads

Du vælger selv, hvilke oplysninger du vil bede din målgruppe om at udfylde. Hertil kommer vi tilbage til din strategi. Hvis formålet er at få målgruppen til at tilmelde sig dit nyhedsbrev, vil du ikke behøve mere end navn og email.

Hvis strategien derimod er at skabe kvalificerede leads til din salgsafdeling, bør du overveje flere felter – for eksempel telefonnummer og virksomhed.

Husk, at jo få færre felter din formular indeholder, desto større er chancerne for, at målgruppen udfylder formularen. Sørg derfor for kun at have de vigtigste felter, hvis målet er at få mange leads.

HUSK at tydeliggøre, hvad målgruppen tilmelder sig til, samt hvad de får ud af det.

4) Sådan får du adgang til dine leads

Nu er din kampagne klar til at indsamle en masse leads til din virksomhed. Men inden du trykker på start-knappen, vil du gerne sikre dig, at dine leads automatisk bliver sendt til det valgte CRM system, for eksempel dit nyhedsbrev.

Tilknyt et CRM-system

Tilknyt et CRM-system
*Bemærk, at du skal være en administrator af Facebook-siden og have lead adgangstilladelser for at kunne tilknytte et CRM-system.

  • Gå til din Facebookside
  • Vælg ‘Værktøjer til offentliggørelse’
  • Vælg ‘Opsætning af leads’
  • Vælg dit ønskede CRM system, og klik ‘forbind’
  • Følg opsætningen

Du vil formentlig blive bedt om at benytte integrationsværktøjer som Zapier eller Leadbridge, afhængigt af hvilket CRM system, du vil benytte.

Hvis du vil være helt sikker på, at integrationen er opsat korrekt, kan du teste det via Facebooks eget testing tool.

Download leads direkte i facebook

Du har også mulighed for at hente dine leads manuelt i Facebook.

  • Gå til din Facebookside
  • Vælg ‘Værktøjer til offentliggørelse’
  • Vælg ‘Formular bibliotek’

leadgenerering facebook ads

Når din målgruppe har givet dig sine oplysninger, er det vigtigt, at du hurtigst muligt følger op. Forventer målgruppen for eksempel at få tilsendt en e-bog eller en rabatkode, er det vigtigt, at det sker med det samme.

Ellers risikerer du, at kundens forventninger ikke bliver opfyldt – og så bliver dine brandvarme leads afkølet, lige så hurtigt som du fik varmet dem.

Det samme gælder, hvis det er et lead til en salgsafdeling, hvor det er vigtigt at kontakte den potentielle kunde, mens du stadig er i top-of-mind.

Rigtig god fornøjelse med dine leadkampagner!

5) Vil du have hjælp til leadgenerering via Facebook Ads?

Virker det uoverskueligt at skulle kaste dig ud i leadgenerering med Facebook Ads? Bare roligt – der er ingen grund til at ty til koldt kanvas eller miste modet. Jeg sidder nemlig klar hos Webamp til at hjælpe dig godt på vej til at skabe brandvarme leads.

Kontakt Webamp i dag – så klæder vi dig og din virksomhed godt på.

Trine Parsberg Mortensen

Stilling: Social Media Manager

Idégenerator og content-kreatør med social ads som sin hjemmebane. Trine sørger desuden for den røde tråd på tværs af kanaler.

Læs mere om Trine


 

5 minutters læsning


Anbefales til dig:

Der vil have konkrete værktøjer til at skabe brandvarme leads.

Facebook-annoncering i krisetider – derfor skal du investere i annoncer nu

Facebook-annoncering i krisetider –
derfor skal du investere i annoncer nu


FREDAG D. 13. MARTS 2020

Corona-krisen kradser, og derfor sidder mange danskere derhjemme. Men hvad betyder det for din annoncering på sociale kanaler som Facebook og Instagram? Det går jeg i dybden med i det her indlæg.

1) Krisetid betyder skærmtid – og større rækkevidde på dine annoncer

COV-19 – eller Corona-virusset – påvirker danskernes gøren og laden på mange måder i øjeblikket. Mange må for eksempel blive hjemme fra job og skole. Men det betyder også, at der er langt mere skærmtid end normalt – og dermed øget aktivitet på sociale kanaler som Facebook og Instagram.

Og netop derfor kan du med fordel investere i annoncering på Facebook og Instagram nu.

Allerede få dage efter udmeldingen har flere virksomheder sparet annoncering væk – og det er en kæmpe fordel for dig. Det er nemlig det forkerte træk at spare på annonceringen, nu hvor den virkelig er nødvendig, og hvor du har mulighed for større rækkevidde og bedre resultater på dine annoncer.

Du bør kort sagt skrue op for annonceringen i disse krisetider. Din målgruppe er online nu, og derfor skal du skabe værdi for din virksomhed ved at annoncere på Facebook og Instagram. En målrettet annoncering kan desuden gøre det nemmere for dig at komme ovenpå og sikre dit kundeflow, når krisen vender.

Facebook tilbyder for eksempel en oplagt mulighed for at ramme din målgruppe. Fordelen ved Facebook er, at du kan skabe eller gøre opmærksom på det behov, som kunden har – og som lige netop dit produkt eller service kan dække.

Som virksomhed er det dog svært at få opmærksomhed på Facebook. Derfor er det vigtigt at pointere, at du for at nå langt ud på kort tid, er nødt til at betale for din annoncering.

2) Lad være med at booste dine opslag

Så hvad skal du gøre for at nå langt ud på kort tid?

Det kan virke oplagt at booste dine opslag på Facebook og Instagram for at få større rækkevidde. Og det er også netop det, mange virksomheder vælger at gøre. Men det er ikke altid den optimale løsning.

For du går glip af nogle funktioner ved at booste. For eksempel er det svært at komme helt i dybden med dine resultater og optimering, når du booster. Derudover er du begrænset i forhold til valgmulighederne af målsætning, ligesom du ikke kan budgive og splitteste.

Du får derimod mere værdi ud af at opsætte din annoncering i Ads Manager. Når du arbejder i Ads Manager, udvider du dine muligheder inden for målgruppen, og det gør det muligt at tilføje flere målgrupper for at sigte efter de bedste resultater – for eksempel i form af retargeting, som jeg vil komme mere ind på lidt længere nede i indlægget.

3) Så hvad kan du gøre i stedet for at booste??

Først og fremmest er det individuelt, hvad der passer præcis til din virksomhed. Derfor skal du først lave en strategi for, hvad du gerne vil opnå, og hvilket budget du kan afsætte for at nå dine mål.

Inden du laver budget, er det dog vigtigt, at du kigger på den værdi, som hver kunde har for dig på lang sigt. Sagt med andre ord: Hvad betyder det for din forretning, når du får en kunde ind?

Det kan du kortlægge ved at stille spørgsmål som:

  • Sælger du en fast service, som skaber et langsigtet samarbejde?
  • Sælger du et produkt, som kunden kommer tilbage og køber?
  • Kan du lave mersalg?
  • Er konverteringen kun en engangsfornøjelse?

Ved at stille dig selv ovenstående spørgsmål får du mulighed for at sætte en pris på, hvad hver kunde må koste for dig. Og dermed kan du bedre lægge et budget for din annoncering.

4) Få overblik over din annoncering med tracking

Det er vigtigt, at der er tracking på din side. For uden tracking kan du ikke vide, om dine annoncer er kosteffektive, ligesom du ikke kan analysere, hvilke handlinger dine kunder laver på din side.

For at komme i gang med tracking skal du opsætte en såkaldt pixel på din side, som er Facebooks betegnelse for en Cookie. Fordelen ved en pixel er, at den tracker mennesker og ikke enheder. Det vil sige at Facebook-pixelen ved, hvis en bruger har været inde på en side på både desktop, iPad og iPhone. Den ved altså, at det er den samme bruger og måler derfor ikke hvert besøg som tre forskellige besøgende.

Derudover gør Facebook-pixelen det muligt at tracke events som leads, kontakt, tilføjet til kurv og køb. Det udvider muligheden for at få et fuldt indblik i udbyttet af din annoncering og senere sigte efter de kunder, som ikke foretog den ønskede handling på siden.

5) Hvilke kampagner skal du sætte i værk?

Der er mange forskellige typer kampagner, du kan lave, men som en start er det vigtigt, at du fokuserer på at øge trafikken på din side. Derfor skal du lave en trafikkampagne.

Fordelen ved en trafikkampagne er, at du får en masse ind på din side, som viser interesse i det, du tilbyder. Her skal du igen se på den lange bane, og hvad udbyttet er ved at få kunder ind på din side.

Trafikkampagner bliver målt i CPC (Cost Per Click). Her får du en konkret pris på, hvad det koster dig at få hver potentiel kunde ind på din side.

Når du så har fået trafik ind på din side, er det oplagt at lave retargeting-lister, som du senere kan bruge til kampagner. Når din pixel har indsamlet nok data, er det muligt at opstille retargeting-lister i forskellige tidshorisonter.

De lister kan blandt andet indeholde en oversigt over:

  • Besøgende
  • Dem, der har tilføjet til kurven
  • Dem, der har foretaget et køb
  • Dem, der har kigget på en tid uden at booke

Retargeting fanger alle dem, der ikke lavede den handling, som du ønsker på din side. Det er desuden muligt at lave retargeting-kampagner, som henvender sig præcis til dem, der allerede har vist interesse og lavet en specifik handling på din side. Det er lavthængende frugter, som du skal have ned i din kurv.

6) Få hjælp til din annoncering i krisetiderne

Som jeg har været inde på i dette indlæg, kan du skabe langsigtet værdi for din virksomhed med annoncering på de sociale kanaler – og ikke mindst i disse Corona-krisetider.

Synes du alligevel, at det er uoverskueligt at skulle stå for annonceringen på de sociale kanaler selv? Så vil vi meget gerne hjælpe dig hos Webamp. Kontakt os på +45 70 60 50 28 eller info@webamp.dk, og lad os sammensætte en løsning, der matcher din virksomheds behov.

Michella Moreno

Stilling: Social media manager

Social media manager med speciale i Facebook- og Instagram-annoncering. Datanørd. Passioneret. Udvikler målrettede og implementerbare marketingsstrategier.

Læs mere om Michella


 

7 minutters læsning


Anbefales til dig:

Der vil vide, om du skal skrue op for Facebook-annonceringen i krisetider

Vi gør os i glade kunder!

Vi elsker vores kunder, og vi elsker at få feedback!




Vil du samarbejde med os?

Vi elsker både store og små udfordringer - hvad er din?