Skab brandvarme leads med
Facebook lead ads


TORSDAG D. 3. DECEMBER 2020


Leads... yndlingsordet for enhver sælger eller marketingsansvarlig!

For der er masser af fisk i havet. Men tænk, hvis du blot behøvede at kaste snøren i vandet – og de så ellers kom svømmende af sig selv? Eller sagt på en anden måde: Tænk, hvis dine kunder rent faktisk kom strømmende ind i din virksomhed, og måske endda til dagligt!

Det lyder næsten som ren ønsketænkning – men ikke med Facebook lead ads. Bare spørg Webamps kunde Saxil Cykler, som op til Black Friday 2020 modtog knap 400% flere nyhedsbrevstilmeldinger end året før. Selvfølgelig på grund af leadgenerering via Facebook.

Hvis du også kunne tænke dig at få leads til dine sælgere eller at få fyldt tilmeldingerne til dit nyhedsbrev op, er du kommet til det rette sted. I blogindlægget her lærer du nemlig om, hvordan du kan begynde at indsamle leads via Facebook annoncering.

1) Hvad er et lead?

Et lead er de informationer, som en potentiel kunde har givet dig tilladelse til at indhente – for eksempel navn, email, telefonnummer, virksomhed etc.

Måske vil du skabe leads på potentielle kunder, som ønsker at blive kontaktet af jeres sælgere. Måske vil du gerne indsamle leads til jeres nyhedsbrev med henblik på fremtidigt salg. Eller måske vil du gerne have tilmeldinger til dit næste webinar eller event?

Leads kan med andre ord bruges i alle dele af kunderejsen.

Uanset hvilken strategi du har, vil indsamling af data af potentielle kunder være yderst værdifuldt, da kunden allerede har tilkendegivet en vis interesse for din service eller dine produkter.

2) Hvorfor skal du indsamle leads gennem Facebook annoncer?

Der findes utallige værktøjer til leadgenerering. Så hvorfor lige vælge Facebook lead ads? Ganske enkelt fordi tallene taler for sig selv.

  • Danskerne bruger i gennemsnit 3,5 timer dagligt på de sociale medier. Og selvom de unge mellem 15 og 29 stadig stadig udgør den største procentdel af brugerne, kommer de ældre segmenter efterhånden også til. Derfor er Facebook et oplagt medie til at indsamle oplysninger om din målgruppe.

  • Nyhedsbreve er gratis markedsføring. Derfor ligger det lige til højrebenet at investere i at få opbygget en stor liste af nyhedsbrevsmodtagere, som du kan kommunikere til året rundt.

  • Du kan bruge leads til at lave retargeting (målretning af annoncer mod dem, som allerede har vist interesse). Du kan også lave look alike audience, så du rammer den type målgruppe, som allerede har vist interesse for dit brand.

  • For salgsafdelingen er leads guld værd (slut med cold calls og iskoldt kanvas). Modtag kun varme leads!

  • Det er nemt for din målgruppe at udfylde deres oplysninger via facebook lead ads.

  • Det er langt billigere at få leads gennem lead ads end at få målgruppen til at tilmelde sig gennem din hjemmeside.

3) Sådan kommer du i gang med lead ads

Det lyder jo alt sammen fantastisk. Men hvordan kommer du så i gang? 

Læg en strategi

Inden du går i gang, er det vigtigt, at du har lagt en klar strategi for, hvad formålet med indsamlingen af dine leads er.

Er formålet for eksempel flere nyhedsbrevstilmeldinger, skal du overveje en strategi, der vil få målgruppen til at afgive deres oplysninger. Det kunne for eksempel være, at de får 10% på deres næste køb, eller at de får adgang til særlige tilbud i forbindelse med en højtid. Det kunne også være, at de får tilsendt en e-bog eller en guide.

Uanset hvad er det vigtigt, at du altid sætter dig i målgruppens sko og tænker på, hvilken værdi du kan skabe for dem. Ingen vil trods alt bare dele deres data ud uden at få noget den anden vej. Man må yde for at nyde.

Opret leadkampagne

Når du har lagt din strategi, er du klar til at opsætte din første leadkampagne. I din annonceadministrator opretter du en ny kampagne, og vælger ‘Leadgenerering’ som kampagnemålsætning.

facebook lead ads

Opret leadformular

Når du kommer til annoncen, skal du oprette din leadformular. Leadformularen er den, som popper op, når målgruppen klikker på din kampagne.

leadformular facebook lead ads

Du vælger selv, hvilke oplysninger du vil bede din målgruppe om at udfylde. Hertil kommer vi tilbage til din strategi. Hvis formålet er at få målgruppen til at tilmelde sig dit nyhedsbrev, vil du ikke behøve mere end navn og email.

Hvis strategien derimod er at skabe kvalificerede leads til din salgsafdeling, bør du overveje flere felter – for eksempel telefonnummer og virksomhed.

Husk, at jo få færre felter din formular indeholder, desto større er chancerne for, at målgruppen udfylder formularen. Sørg derfor for kun at have de vigtigste felter, hvis målet er at få mange leads.

HUSK at tydeliggøre, hvad målgruppen tilmelder sig til, samt hvad de får ud af det.

4) Sådan får du adgang til dine leads

Nu er din kampagne klar til at indsamle en masse leads til din virksomhed. Men inden du trykker på start-knappen, vil du gerne sikre dig, at dine leads automatisk bliver sendt til det valgte CRM system, for eksempel dit nyhedsbrev.

Tilknyt et CRM-system

Tilknyt et CRM-system
*Bemærk, at du skal være en administrator af Facebook-siden og have lead adgangstilladelser for at kunne tilknytte et CRM-system.

  • Gå til din Facebookside
  • Vælg ‘Værktøjer til offentliggørelse’
  • Vælg ‘Opsætning af leads’
  • Vælg dit ønskede CRM system, og klik ‘forbind’
  • Følg opsætningen

Du vil formentlig blive bedt om at benytte integrationsværktøjer som Zapier eller Leadbridge, afhængigt af hvilket CRM system, du vil benytte.

Hvis du vil være helt sikker på, at integrationen er opsat korrekt, kan du teste det via Facebooks eget testing tool.

Download leads direkte i facebook

Du har også mulighed for at hente dine leads manuelt i Facebook.

  • Gå til din Facebookside
  • Vælg ‘Værktøjer til offentliggørelse’
  • Vælg ‘Formular bibliotek’

leadgenerering facebook ads

Når din målgruppe har givet dig sine oplysninger, er det vigtigt, at du hurtigst muligt følger op. Forventer målgruppen for eksempel at få tilsendt en e-bog eller en rabatkode, er det vigtigt, at det sker med det samme.

Ellers risikerer du, at kundens forventninger ikke bliver opfyldt – og så bliver dine brandvarme leads afkølet, lige så hurtigt som du fik varmet dem.

Det samme gælder, hvis det er et lead til en salgsafdeling, hvor det er vigtigt at kontakte den potentielle kunde, mens du stadig er i top-of-mind.

Rigtig god fornøjelse med dine leadkampagner!

5) Vil du have hjælp til leadgenerering via Facebook Ads?

Virker det uoverskueligt at skulle kaste dig ud i leadgenerering med Facebook Ads? Bare roligt – der er ingen grund til at ty til koldt kanvas eller miste modet. Jeg sidder nemlig klar hos Webamp til at hjælpe dig godt på vej til at skabe brandvarme leads.

Kontakt Webamp i dag – så klæder vi dig og din virksomhed godt på.

Trine Parsberg Mortensen

Stilling: Social Media Manager

Idégenerator og content-kreatør med social ads som sin hjemmebane. Trine sørger desuden for den røde tråd på tværs af kanaler.


 

5 minutters læsning


Anbefales til dig:

Der vil have konkrete værktøjer til at skabe brandvarme leads.

Seneste indlæg

Vi gør os i glade kunder!

Vi elsker vores kunder, og vi elsker at få feedback!



Vil du samarbejde med os?

Vi elsker både store og små udfordringer - hvad er din?