SEO kan deles op i 3 hovedelementer: Indhold, teknik og autoritet, hvor SEO-tekster hører til indhold.
At arbejde med indholdet kaldes også semantisk SEO. Det betyder, at man prioriterer det gode indhold, der faktisk skaber en værdi for kunderne. Det er vigtigt, at du forstår brugernes søgeintention for, at du kan levere relevant-og værdifuldt indhold.
Noget af det vigtigste, når man skriver en SEO-tekst, er at målrette teksten til kunder med det behov, du har løsningen på. Din tekst skal være interessant for brugeren at læse og må hverken virke mekanisk eller konstrueret. Ellers klikker brugerne hurtigt væk fra din side, og netop tiden folk bruger på hjemmesider, er blandt andet noget af det, Google bemærker. Går brugerne hurtigt videre til en ny side, bliver din Google placering forringet.
En dårligere placering resulterer i mindre trafik og dermed i færre kunder. Det er derfor alfa omega at skrive SEO-tekster, der fastholder kunderne og giver dem svar på de oplysninger, de søger.