SEO-ordbog med alle nyttige begreber

Er du faret vild i 301-omdirigeringer, Title Tags og andre begreber fra SEO-verdenen? Bare rolig, vi har samlet en lille med SEO-begreber – fra A til Z. Klik dig igennem, og bliv klar til toppen af søgeresultaterne.

Webamp er dit SEO-bureau i København.

Indholdsfortegnelse

1 – 10

301 Omdirigeringer

Permanent omdirigering fra en webside til en anden. Brugeren oplever ikke nogen forsinkelse som omdirigering sker øjeblikkeligt. Webmasters bruger ofte 301 omdirigeringer for kanoniske URL-adresser og slettede sider.

302 Omdirigeringer

I modsætning til 301 omdirigeringer, en 302 omdirigering er midlertidig. Webmastere kan placere en 302 omdirigering under ombygning af en hjemmeside eller for at undgå at sende spamlignende link juice.

307 Omdirigeringer

Svarende til en 302-omdirigering men kan kun anvendes til HTTP 1.1.

404 Fejl

En fejlmeddelelse vises på skærmen til brugeren, når en side ikke kan findes. 404-beskeder returneres ofte, hvis en side er blevet slettet eller URL-adressen er indtastet forkert.

A

Above the Fold

Et udtryk bruges til at henvise til det område som brugerne ser, når de første gang besøger en webside og har endnu mangler at rulle ned. Også se: ‘The Fold’.

Adwords

En budplatform ejet af Google. Brugere byder for at blive vist til søgere i Googles søgeresultater. Adwords resultater vises i en boks i toppen af resultatsiderne, adskilt fra organiske resultater.

Affiliate Website

En affiliate hjemmeside er til for at sælge et andet website produkter eller tjenesteydelser. Normalt fungerer de som en henvisningsordning, der er oprettet for at sikre, at annoncører betaler provision til affiliate-hjemmesiden.

Alexa Rank

Et globalt trafik-ranrangerings-system leveret af alexa.com, der er baseret på et stort panel af brugere og deres aktivitet over en 3 måneders periode. Hjemmesiden Alexa Rank fastsætter data gennem en kombination af unikke besøgende og sidevisninger. Rangeringen opdateres på daglig basis.

Algorithmic Penalty

En automatisk sanktion, som Google giver til et websted. I modsætning til manuelle sanktioner, er algoritmiske sanktioner automatiseret og undertiden ikke ledsaget af en meddelelse i Webmasterværktøjer. Som sådan kan årsagen til en algoritmisk straf være sværere at identificere og ligeså at komme sig efter. Se også: ‘Google Penalty’.

Alt Text

Et stykke kode knyttet til et billede, der giver en beskrivelse af selve billedet. Brugeren ser normalt ikke alt-tekst – snarere, da søgemaskiner ikke er i stand til at ‘se’, hvad et billede forestiller, viser den alt-teksten en beskrivelse af, hvad de skildrer. Alt-tekst vises til brugeren i tilfælde af at browseren er inkompatibel med siden. Selv om det skal bruges til at give ægte beskrivelser af billeder, er alt-tekst ofte anvendt i tilfælde af opstoppede søgeord. Også kendt som: ‘Alt tag’ eller ‘Alt Attribute’.

AMP (Accelerated Mobile Pages)

Et open source-projekt drevet af Google (og i et vis omfang Twitter) for at give kodningen struktur, der indlæser hjemmesider hurtigere på mobile enheder.

AMP-projektet

Navnet er givet til et initiativ fra Google til at levere en web-teknologi, der gør det muligt for mobile sider at indlæse hurtigere. Se ovenfor.

Anchor Text

Forankret Tekst er de tegn, der indeholder et link, der vises til brugeren. Forankret tekst er en nyttig måde indsætte links i ord, sætninger og afsnit uden at skulle skrive webadressen.

API (Application Programming Interface)

Beregnet til programmører er der i API et sæt af instruktioner, som giver adgang til et bestemt stykke software. API’er væsentlige i forbindelse med at tillade andre udviklere til at forbinde det, de har designet til denne særlige stykke software, som regel til enten medtage det på deres hjemmeside eller drive deres hjemmeside.

Article Spinning

Denne praksis med at omformulere en artikel flere gange, enten med henblik linkbygning eller som indhold til et websted. Artikel-spinding betragtes som lav kvalitet og derfor en spammende taktik af Google og andre søgemaskiner. ‘Spundne’ artikler er normalt relativt lette at få øje fordi sætninger ikke er struktureret korrekt, og fordi der anvendes mærkelige synonymer.

Authority (Myndighed)

Et SEO-udtryk, der bruges til at beskrive den troværdighed og popularitet en hjemmeside har.

B

Backlink Profile

En oversigt over alle de tilgængelige backlinks til et websted eller en webside. Backlink-profilbeskrivelser kan omfatte ‘stærk’, ‘spam’ eller endog ‘ikke-eksisterende’.

Backlinks

Henviser til links fra eksterne hjemmesider, der peger på en anden webside. For eksempel, hvis en webside skulle indeholde et link til denne side, vil det tælle som et backlink. Også kaldet eksternt link (external link), indkrænset link (inbound link) eller indgående link (incoming link).

Bad Neighbourhood (Dårligt Kvarter)

En gruppe eller et netværk af hjemmesider, der praktiserer forskellige spamtaktikker. Opsamling af backlinks fra dårlige kvarterer kan dermed knytte dit website til spam.

Below the Fold

Se definitionen af ’The Fold’ for mere information. ”Below the Fold” refererer til det område af en webside, som ikke ses med det samme når du besøger en given webside, dvs., for at kunne se dette område på siden skal brugeren rulle ned.

Black Hat SEO

Også beskrevet som spam, sort hat SEO involverer praksis, som strider imod søgemaskiners retningslinjer, især Googles retningslinjer for webmastere.

Blog

Normalt er et content-management system som WordPress brugt til blog. Det fungerer som lokaliteter som dokument ting i et tidsbaseret format. Ofte brugt af individer, kan blogs handle om alt fra spekulationer om en programmør til en person, der rejser rundt i verden og ønsker at dokumentere rejsen online.

Blogger Outreach

Som en del af linkbygningsprocesen, opsøger man bloggerere for at identificere og kontakte bloggere, normalt med SEO-formål.

Blogosfæren (Blogosphere)

Henviser til et fællesskab af bloggere. Kan også henvise til alle blogs på nettet. Meget ligesom ‘Twittersphere’ noget lagt ud på en blog og enhver engagement på en blog kan betegnes som en del af blogosfæren.

Bogmærke

Optagelse af en hjemmeside-adresse til senere brug. Mange webbrowsere har deres eget indbyggede bogmærkesystem.

Bot

Også kendt som robot, edderkop, crawler og sikkert mange andre varianter! Et computerprogram, som kan interagere selvstændigt. Når bots er nævnt i henvisningen til SEO er det som regel med henvisning til søgemaskine bots, som anvendes til at gennemsøge internettet og læse eller ‘indeks’ websider til søgemaskinen. Black Hat SEOs bruger ofte bots til automatiserede, spammy link bygningsformål (se social bookmarking) eller at skrabe indhold fra andre sites.

Bounce Rate (Afvisningsprocent)

En ‘bounce’ henviser til en besøgende på dit websted, der forlader hjemmesiden efter kun at have set en enkelt side. Google definerer et ’bounce’ som en ‘enkelt-side-session’. Derfor en hjemmeside afvisningsprocent er den procentdel af enkelt side sessioner i forhold til de samlede besøgende. For mere information se

Brackets Update

En kerne-algoritme-opdatering, der skal fremme tidligere undervurderet indhold.

Brandede Søgeord (Mærkevare-Søgeord)

Også kendt som brand keywords, brandede søgninger eller brandede søgetermer. Disse er søgetermer, der indeholder navnet på en virksomhed eller organisation. Det kan også være i forbindelse med deres produkt eller service. For eksempel ville ‘Coca Cola’ være et varemærke, ‘Oracle’ eller ‘Oracle ERP’ kunne også overvejes som et mærkevare-søgeord.

Brødkrummer

Et element på en hjemmeside, der viser brugerens navigation på en hjemmeside.

Broken Links

Links, der ikke længere er forbindelse til en webside. Dette kan skyldes, at siden ikke længere eksisterer, og derfor returnerer en 404-fejl, URL-adressen er korrekt indtastet i koden, eller linkets kode er forkert.

Browser Cache

Browsere gemme informationer fra hjemmesider til at fremskynde processer såsom at optimere indlæsningshastighed.

C

Koffein opdatering

En ændring i den måde, som Google indekserer indholdet på nettet, som rullede ud i juni 2010. Google hævdede, at det ville skabe 50% bedre resultater for søgende i forhold til det gamle system.

Call to Action (CTA)

En funktion af en webside, der opfordrer brugeren til at udføre en bestemt handling. Call to Action (CTA) henviser sædvanligvis til en knap eller et link, som brugeren klikker på for at købe noget eller komme i kontakt, selv om den ønskede handling kunne være noget så simpelt som at læse mere information eller ser en video. For eksempel ville en klassisk opfordring til handling være en ‘køb nu’ knap ved siden af et produkt på en webside.

Canonical URL (Kanonisk)

Dette betegner den refererede eller udpegede URL til en side. For SEO er dette i forhold til at vælge en kanonisk webadresse for hele hjemmesiden og 301-omdirigere alle duplikerede sider til denne kanoniske webadresse. For mere information se: Canonical tag

Captcha

En sikkerhedsfunktion placeret på hjemmesider, der adskiller ægte brugere fra spam-bots. Der er en række af versioner af CAPTCHA men alle af dem udnytter de naturlige forskelle mellem menneske og maskine tænkning.

citation Flow

En del af MajesticSEO varemærkebeskyttede Flow Metrics, Citation Flow er en score givet til én URL ud af 100 (1 er den laveste, 100 den højeste). Det er en vejledende score baseret på mængden af links der peger på den pågældende webadresse.

Click Bait

Se også ‘link-agn’ (’link-bait’) et link eller titel på en side på internettet, der lokker folk til at klikke på det. Ofte brugt på sociale medieplatforme, kan disse links eller titler være særligt kontroversielt eller lokkende. For eksempel, i stedet for ”20 chokerende fotos”, ville et klik-agn artikel være ”20 chokerende billeder, Nr.7 er for syg!”. Et godt eksempel på en hjemmeside, der nyder at bruge klik-agn er Vice – bare følg Vice på Facebook, og du vil se hvorfor!

Click Fraud (Kliksvig)

I direkte relation til Google Adwords eller andre pay per click annoncering platforme. Klik svig er, når personer klikker på en annonce med det formål at sende omkostningerne til annoncøren.

Cloaking (Tilsløring)

Også kendt som søgeordstilsløring. Det er en sort hat SEO-teknik, hvor webmastere forsøger at skjule tekst fra brugeren, men gør den synlig for søgemaskiner med henblik på at manipulere søgerangering. En almindelig version af tilsløring er at placere tekst på en webside, der er den samme farve som baggrunden.

CMS (Content Management System)

En software-platform, som bruges af mange websteder, der giver de med adgang til at ændre indholdet uden nogen specifik viden om kodning. Der er en række forskellige Content Management Systemer, nogle er open source såsom WordPress (denne hjemmeside er bygget i WordPress CMS). Mange Content Management Systemer giver også adgangsmulighed til nemt at skifte aspekter vedrørende søgemaskineoptimering såsom meta-data og alt-tags uden at have noget kendskab til kodning. Der er flere SEO ‘plugins’ til WordPress CMS med en af de mest populære og stærkt anbefalede er ‘WordPress SEO by Team Yoast’.

Co-Citation

Et SEO-koncept, der er baseret på fællesskaber. Dette co-citations-koncept fungerer i princippet ved, at gode hjemmesider linker til/taler om andre relevante og gode hjemmesider. Der er en masse forvirring omkring forskellen mellem co-citation og co-forekomst. Mange tror, at co-citation er rækkefølgen, at en hjemmeside (website A) vil modtage ved at linke til relevante hjemmesider (lad os sige website B), som igen er knyttet til andre høj-kvalitets relevante hjemmesider (website C). Mens website A muligvis ikke et direkte indgående link fra enten hjemmeside B eller websted C, den omstændighed, at hjemmesiden A linker til hjemmesiden B, betyder det, at samme emne bliver diskuteret i det samme fællesskab som website B og C. Andre mener, at co-citation-rækkefølgen er en fordel, for at en hjemmeside kan vinde frem ved at blive citeret i artiklen sammen med en anden relevant hjemmeside (men ikke nødvendigvis modtager et link). Uanset definition, så er konceptet stadig relativt det samme: at blive nævnt med dine kammerater er gavnligt, selv om det ikke kommer med et indgående link.

Et vanskeligt begreb at forstå, så her kommer mere information og flere synspunkter:

Co-Forekomst

Se co-citation for mere information om forskellen mellem co-forekomst og co-citation. Co-forekomst er baseret på latent semantisk indeksering. Dette er væsentligt, på grund af nærheden af visse søgeord til dit brand navn rundt omkring på nettet, kunne en hjemmeside modtage en rangordning og få gavn af dette samarbejdes forekomst, selv uden et direkte indgående link. For eksempel, hvis Yellowball skulle blive nævnt i en artikel om SEO-uddannelse, så er det faktum, at vores brand navn bliver nævnt i samme sætning / afsnit eller en artikel, der indeholder søgeordet (eller variationer af) SEO uddannelse, så vi ville modtage en rangering som en del af brug af denne søgeterm.

Comment Spam (Kommentar spam)

En sort hat SEO teknik som indebærer at kommentere på hjemmesider for at få en backlink, uden at tilføje nogen værdi til diskussionen. Kommentar spam er ofte automatiseret ved robotter, men kan forebygges gennem en captcha på hjemmesiden. Kommentar spam er en oplagt sort hat teknik på grund af det faktum, at kommentarerne (og link) er som regel fuldstændig irrelevant og af lav kvalitet. For mere information se vores forklaring på forskellige typer af linkspam

Competition Research (Konkurrent Forskning)

I forhold til SEO er det her du ser på online konkurrenter og kan dokumentere deres SEO-indsats. For eksempel kan du forske de søgeord, de i øjeblikket har målrettet eller identificere linkbygningsmuligheder. Vi lærer, at konkurrent forskning bør betyde, at du har alle de oplysninger om, hvad markedet forsøger at gøre med deres SEO og derfor vil være i stand til at skabe en SEO-strategi derfra, og det kan spare en masse tid!

Content (Indhold)

Normalt refererer dette til tekst, billeder eller video på en hjemmeside.

Content Farming (Indholdshøst)

Googles definition af en hjemmeside med lav kvalitet eller substansløst indhold.

Conversion (Konvertering)

Baseret på målsætningerne for en hjemmeside, for eksempel er en e-handel websites målsætning at sælge produkter. En konvertering kan klassificeres som når en bruger af hjemmesiden opfylder dette mål. For eksempel kunne det være, når en bruger bekræfter betaling for et produkt. En konvertering behøver ikke nødvendigvis at være transaktionsbeslutning og hjemmesider kan have flere konverteringspoint. Et yderligere eksempel ville være på en virksomhed, der klassificerer en hjemmeside konvertering som en, ved enten at ringe til dem eller at de udfylder en formular.

Conversion Rate (Omregningskurs)

Se ‘omlægning’ for mere information. Den omregningskurs af en hjemmeside er defineret ved sine mål og beregnes ved forholdet mellem de besøgende, der fuldfører disse mål til det samlede antal besøgende, normalt gives som en procentdel.

Cookies

Data, der sendes fra en hjemmeside til en brugers webbrowser, når de er på sitet. Disse data gemmes til at spore aktivitet og også gøre besøge sitet hurtigere i fremtiden.

CPC (cost per click)

Den betales af annoncørens beløb, når en bruger klikker på deres annonce. Denne omkostning kan variere voldsomt afhængigt af konkurrenceevnen i de målrettede søgeord eller populariteten af hjemmesiden, hvorpå annoncøren viser deres annonce.

Crawl

Når en bot er på en webside eller et websted. Søgemaskinerobotter vil ‘kravle’ på en hjemmeside med henblik på at indeksere sitet. Flere populære hjemmesider vil være ‘kravlede’ oftere af søgemaskine-bots.

Crawl Budget

Konceptet, at en vis mængde tid er tildelt en bot at gennemgå og indeksere en hjemmeside og dermed lægge større vægt i onsite optimering.

Crawler

Et automatiseret computerprogram, der navigerer websider via links. Normalt refererer den til bots og bruges af søgemaskiner til konstant at læse og indeksere websider og hjemmesider.

CRO (Konverteringsfrekvens Optimization)

Denne praksis med at analysere og forbedre en hjemmesides konverteringsfrekvens. Dette kan omfatte større kald til handlinger, mere overbevisende indhold eller nemmere navigation.

CSS (Cascading Style Sheets)

CSS på et websted vil bestemme, hvordan elementer i en html-koden vil blive vist. Det er lettest at tænke på CSS som design aspekt af programmeringen.

CTR (Click Through Rate)

Andelen af mennesker, der klikker på linket eller billedet i forhold til mængden af mennesker, der ser billedet. I SEO, er CTR almindeligt anvendt til at beskrive den procentdel af mennesker, der klikker på et søgeresultat i forhold til mængden af mennesker, der har set søgeresultatet. For eksempel, alt andet lige, er CTR for et website førstesides ranking på alle Google søgeresultater og generelt for at være højere, end hvis de var rangeret på fjerde side. CTR kan også være nyttige til bestemmelse af succesen med et online annonceringsbanner.

D

De-Indekseret

Også kendt som værende ‘fjernet fra indekset’, se ‘indeks’ for mere information. Hvis en hjemmeside er blevet de-indekseret det betyder, at det er blevet fjernet fra en søgemaskinedatabase. Dette er mest regelmæssigt som følge af, at hjemmesiden krænker søgemaskinens retningslinjer. For eksempel kan sorthat SEO-taktik resultere i en rangordningsstraf eller helt blive fjernet fra et søgemaskineindeks. Dette betyder igen, at hjemmesiden ikke vil blive vist af søgemaskinen for eventuelle søgetermer, heller ikke selv om den nøjagtige webadresse søges efter.

Deadlinks

Når et hyperlink ikke virker. Dette kan ske af flere grunde, f.eks. kan destinationen webside ikke fungerer, deres kan være problemer med de links’ kode eller den webside, der indeholder linket, virker ikke.

Deeplink Ratio eller Procent

Mængden af links, der peger på indvendige sider af en hjemmeside i forhold til den samlede mængde af links der peger på en side på et websted.

Deeplinks

Links der peger på en webside, der er ikke hjemmesiden på et websted. Websteder, der kun har links der peger på deres hjemmeside, kan med deres evne til at rangere på grund af det faktum, at det kan indikere substansløst indhold.

Direkte trafik

De besøgende på en hjemmeside, der har navigeret til stedet ved at skrive URL’en direkte i deres browser, snarere end at komme ind på stedet gennem henvisningskanal såsom søgemaskiner eller reklamer.

Directory (Stifinder)

En webside eller et websted, der er afsat til notering andre sites, virksomheder eller organisationer. For eksempel Yelp er en mappe.

Display Advertising

Normalt arbejder disse på et ‘Pay Per Click’ grundlag. Brugen af billeder eller video for at annoncere på et andet websted. Forskellige platforme letter vise reklamer, en af de mest omfattende af dem er ‘Google Displaynetværket’.

DNS (Domain Name System)

Det system, der gør, at computere får mening ud af alfabetiske adresser såsom www.weareyellowball.com.

Domæne

En unik adresse, hvor websider eller websteder er placeret på world wide web.

Domæne Authority

En score tildelt til en hjemmesides domæne (ud af 100), baseret på dens evne til at rangere på søgemaskiner, 100 er den højeste score. Denne score blev udviklet af Moz.com, for deres definition se

Domænenavn

Et unikt sæt af breve, streger og punkter, der udgør den adresse, hvor en webside eller et websted kan findes, efterfulgt af en standard internet-endelse. For mere information se:

Domain Name Server (DNS)

En server er ansvarlig for at tilslutte en bruger til destinationen hjemmeside eller adresse. Der er et globalt netværk af domænenavn servere. Se også ‘Domain Name System’.

Doorway Page

En side, der er specielt designet til at tiltrække trafik fra søgemaskiner, men derefter omdirigere dem (ikke den søgemaskine) til en anden side. Skjulte sider anses for at være imod Googles retningslinjer for webmastere grund af det faktum, at de tilbyder lidt til ingen værdi for brugeren og er skabt udelukkende til at rangere i forbindelse med bestemte søgeord og omdirigere trafikken fra disse søgere. Skjulte sider ofte benytter eksakte match domæner og søgeord udstopning, er de generelt dårligt designet så godt. For Googles definition af en døråbning side se

Drop Off

Et udtryk, der refererer til en bruger, der navigerer væk fra (eller ‘springer fra’) dit websted. Dette kan bruges til at identificere problemer med brugerens flow og kan tilgås via Google Analytics’ Brugerflow.

Duplicate Content

En webside (eller hjemmeside), der viser præcis det samme eller meget lignende indhold som en anden webside, enten på den samme hjemmeside eller på et andet websted.

Duplicate URL

En form for kopieret indhold, duplikeret URL’s middelværdi, at det samme indhold vises på flere websider (derfor gør det til kopieret indhold). Der er flere måder, hvorpå dette kan ske: printersider, URL parametre og sessions-id’er. Webmasteren skal også vælge en kanonisk webadresse fordi www.seotraininglondon.co.uk, seotraininglondon.co.uk, http://www.seotraininglondon.co.uk og alle andre variationer af hjemmesiden vil tælle som kopieret indhold. Som sådan, alle to eksemplarer URL’er skal 301 omdirigeret til en kanonisk.

E

E-handel (elektronisk handel)

Transaktioner forekommer ved hjælp af internettet. En hjemmeside, der kan gennemføre en transaktion online uden ansigt til ansigt kontakt ville blive betragtet som en E-handel site.

Earned Links (Optjente Links)

Se linkbuilding, som her er en anden metode til at få links. En hjemmeside kan tjene links ved at stille indhold, eller at andre hjemmesider linker til den naturligt. Det anses for at være et tegn på indhold eller design af høj kvalitet.

EMD-opdatering

Se også ‘EMD’ (eksakt match domæne). En Google-opdatering designet til at reducere virkningen af spammy eksakte match domæner udgivet i oktober 2012.

Everflux

Bruges til at henvise til den konstante ændring af hjemmesider i søgemaskinens resultater sider. Stammer fra Googles konstante gennemgang, indeksering og rangering af hjemmesiden på tværs af internettet.

Evergreen Content

Et SEO buzzword bruges til at beskrive indhold, der ikke er relevant længere. Se ‘indholdsforfald’ for mere information. Et eksempel på stedsegrønne indhold ville være dette indeks – så længe definitioner ikke magisk ændrer sig over tid!

Ekstern Anchor Tekst

Se ‘anker tekst‘ og ‘eksterne links’. Den klikbare tekst på et link der peger på dit websted fra et andet website.

Eksternt link

Et link der peger på en webside fra en anden webside, som ikke er på det samme domæne/website. dvs hvis en anden hjemmeside ville linke til denne hjemmeside, ville det tælle som et eksternt link.

F

Florida opdatering

Den første Google opdatering, som fik reel tid ”on air” og forårsagede ravage blandt webmastere!

Fulgte Links

Links er ifølge deres natur ‘efterfulgt’. Der er ingen ‘follow’ tag der skal placeres på et hyperlink, det er kun på grund af den ‘nej følge’ tag, der linker uden dette tag er benævnt ‘fulgt’.

Forum Spam

Se ‘Linkspam’. En manipulerende metode til at bruge fora til at droppe spammy links til det formål at øge et backlink porftolio.

’Fred’ opdatering

En mistænkt Google Update, der blev udgivet i marts 2017 uden nogen officiel meddelelse. De første rapporter pegede i retning af indhold tunge hjemmesider med fokus på annonceindtægter blev påvirket.

G

Gateway Side

Et andet navn for en døråbningsside.

Google Algoritme

Et program, der bruges af Google til at bestemme, hvilke hjemmesider, der rangerer i søgeresultaterne for en given søgeterm.

Google Analytics

En platform, der giver brugerne mulighed for at læse og analysere data fra deres hjemmeside. Google Analytics kræver et stykke kode, der skal føjes til hjemmesiden, for at platformen kan spore data. Dataene er baseret på besøgende på sitet og deres adfærd, såsom afvisningsprocenter, besøgende flow og placering. Bedste brugt sammen (og forbundet med) Googles webmasterværktøjer.

Google Forfatterskab

Uløseligt forbundet med Google + profil. Google forfatterskab giver skabere af indhold til link sagde indhold med deres Google+ profil. Google trialled Google forfatterskab i 3 år, men på August 28th 2014 John Meuller fra Google meddelte, at den ville blive afbrudt.

Google Bot

Se også ‘bot’. Et program, der bruges af Google til at navigere og indeksere websider i hele internettet. Bots kan rejse mellem hjemmesider via hyperlinks.

Google Bowling

En sort hat-SEO teknik designet til at reducere en hjemmesides placeringer gennem sanktioner (eller få dem de-indekseret i alt). Google bowling involverer oprette flere spammy links, der linker til en hjemmeside, og dermed pådrage sig en Google straf.

Google Carousel

En udvikling af Googles ‘one-box’ koncept, som blev afbrudt efter lokale resultater i slutningen af 2014. Karrusellen optrådte i toppen af Googles søgeresultater og forsøgte at vise relevante resultater, mest for lokale resultater såsom hoteller og restauranter.

Google Dance

Ikke længere en forekomst, men Google dans plejede at være en tid hver måned, hvor Google opdaterede sine webservere og tilføjede nye sider, som det har identificeret i løbet af denne tid. Som sådan løbet af Google dansen der kunne være betydelige udsving i rankings. Google gennemgår nu internettet 24/7 og opdaterer sine resultater i realtid, derfor gør Google dans forældet.

Google Direkte svar

En del af den ‘one-box’ tilgang, at Googles forsøg give søgende med et svar på deres spørgsmål, eller søg sigt uden dem at skulle klikke på et resultat. Denne information bliver skrabet af websteder, som de mener har leveret det mest præcise resultat. Stærkt knyttet til Googles Hummingbird Update.

Google afvisningsværktøj

En platform leveret af Google, så webmastere kan indsende en liste over links, som de ønsker at blive ignoreret af Google. Meget er blevet skrevet om effektiviteten af Googles afvisningsværktøjet. Den afvisningsværktøjet er en del af anmodning om processen for de hjemmesider, der har modtaget en straf. Links kan også tog afstand forud for en hjemmeside, der modtager en straf.

Google Displaynetværket (GDN)

En gruppe af websteder, der har tilgængelig reklameplads og er tilsluttet Google Displaynetværket. Google samler disse informationer og liste sites, som enten kan vælges manuelt af annoncøren eller grupper af websteder, som Google så vil vise annoncen på i henhold til den type bruger målrettede eller ved omkostningerne. Se:

Google-indekset

Se ‘Google bot’ og ‘bot’ for mere information om processen med Googles indeksering af hjemmesider. Google-indekset er Googles database over, hvad de har set på internettet. Googles robotter kravler konstant kravler world wide web, læse websider og indsamling af disse oplysninger i deres indeks. Udviklingen af Googles indeks betød, at data var meget lettere (vigtigere endnu – meget hurtigere) til at dechifrere og returnere det mest relevante resultat til et søgeord.

Google Keyword Planner

En del af Google Adwords-platformen. Nøgleordet planner er et system leveres af Google, som gør det muligt at kontrollere den månedlige søgevolumen, konkurrence og gennemsnitlige pris pr klik for udvalgte søgetermer. Søgevolumener bør behandles som vejledende snarere end nøjagtige, og konkurrencen er enten lav, middel eller høj. Geografiske placeringer kan udpeges, eller nye ideer til søgeord automatisk genereret. Brugt af mange firmaer som et af udgangspunkterne for søgeordsresearch

Google Local Listing

Skabt gennem en Google+ profil. En lokal liste vil betyde, at du vil vende op på Google Maps for relevante søgeord. For gældende søgninger vil Google vise en boks med Google lokale programoversigter på den første side med resultater.

Google OneBox

Googles forsøg på at give søgepersonens alle de oplysninger, de har brug for uden at skulle klikke sig frem til et andet websted eller rulle ned. Et lignende koncept til Googles direkte svar. Et godt eksempel på dette er, når du skriver en skuespillers navn i Google og deres oplysninger vil blive vist på højre side. Denne information kan omfatte et billede, højde, vægt, alder, nyere film, relaterede oplysninger, personlige hjemmeside, IMDB-profil, osv.

Google Penalty

En straf tildelt til websteder, der har krænket Googles retningslinjer for webmastere. Sanktioner kan tildeles algoritmisk af Googles system eller manuelt af et webspam team. Effekten reduceres placering i Googles resultater eller fjernelse af hjemmesiden fra Googles resultater helt (de-indekseret).

Google Plus (G +)

Googles sociale netværk, det giver også en platform for erhvervslivet til at give oplysninger, såsom placering og åbningstider.

Google Sandbox

Et kontroversielt begreb, der er ikke blevet bekræftet. Det er en teori om, at Google rangordner restriktioner på nye hjemmesider i en periode.

Google Update

Opdateringer foretaget af Googles søgemaskinealgoritme.

Google Webmaster Retningslinjer

Et sæt regler for webmastere, der offentliggøres af Google. Disse regler blev designet til at hjælpe webmaster gøre deres hjemmesider mere synlig for Google og i sidste ende rang bedre.

Grå Hat SEO

En populær betegnelse, der bruges til at beskrive SEO teknikker, der kunne betragtes som værende i grænselandet. Det drejer sig som regel teknikker, der har ikke nødvendigvis været åbent fordømt af Google, men kan forventes at være i fremtiden. I virkeligheden, kan man sige, er grå hat SEO stadig sort hat SEO og bør undgås.

Gæst Blogging

Denne praksis med at skrive indhold til en anden end din egen hjemmeside. Folk gæst blogger normalt for at få et backlink til deres egen hjemmeside (snarere end for deres blå øjnes skyld!) Eller for at øge eksponeringen for sig selv eller deres hjemmeside på internettet.

Gæst Indlæg

Se ‘gæst blogging’. En gæst post omhandler et stykke indhold på en hjemmeside, der er blevet skrevet af en person, som ikke er forbundet med det pågældende website eller virksomhed.

H

Heading Tags

Også kendt som H1, H2, H3 og så videre. H1’er anses for at være mere magtfulde i forbindelse med at målrette søgetermer end H3’er er, overskrift tags gør normalt at tekst vises i en større skrifttype eller som fed til brugeren på websiden. I lægmandssprog bruges overskrift tags til at skabe en titel og undertekster for sider. For mere information og teknisk gennemførelse se, hvordan man bruger position tags til SEO.

Hit

Almindeligvis opfattes Hit som når nogen besøger en webside eller et websted.

Hjemmeside

Den første og som regel hovedsiden for et websted. Det er den side, hvorfra brugeren derefter kan navigere på hjemmesiden. Hjemmesiden anses for at være den mest magtfulde side på webstedet med hensyn til at målrette søgetermer.

HTML (Hypertext Markup Language)

En computer sprog, der er kernen til oprettelsen af websider. For mere information om, præcis hvad HTML betyder se http://www.w3schools.com/htmL/html_intro.asp

HTTPS

En procedure, hvorved information udveksles sikkert mellem brugere og hjemmesider på internettet. HTTPS arbejder for at verificere hjemmesider og kryptere alle oplysninger, som kommunikeres mellem klienter og servere, og beskytter derved også mod at blive kompromitteret af hackere.

Hummingbird opdatering

En opdatering til Googles algoritme, som blev udgivet i slutningen af 2013. Opdateringen fokuserer på samtalesøgetermer snarere end søgeord. Google vil se på betydningen bag ordene for at give et mere præcist resultat, i stedet for bare at kigge på søgeord. Mange mener, at dette er på grund af en stigning i voice aktiverede søgninger på smartphones.

Hyperlink

Et link hat peger på enten oplysninger om det samme dokument eller en anden webside.

I

iframe

Et tag, der bruges til at indlejre ét dokument i et andet dokument. Dette bruges på hjemmesider, der søger at vise oplysninger fra en anden kilde, uden at brugeren behøver at besøge en anden side.

Impressions

Mængden af gange noget er blevet set på internettet. Et indtryk tæller ikke som et klik eller et ‘hit’. For eksempel, hvis din hjemmeside skulle ses som en del af Googles søgeresultater ville dette tælle som et indtryk selv om personen har klikket på et andet resultat. Behøver ikke at være i søgeresultaterne, kan også betyde mængden af mennesker, der har set et reklamebanner.

Indgående link

Samme som ‘eksternt link’. Dette er et link til din webside fra et andet websted eller domænenavn.

Indeks

Se ‘Google-indekset.

Indekseret

Se ‘Google-indekset’ for mere information. ’Indekseret’ bruges af firmaer til at beskrive, når et websted er blevet gennemgået af en søgemaskine og efterfølgende sat til deres indeks. Når en side er indekseret, vil Google (eller andre søgemaskiner) derefter vise dit websted i forbindelse med søgetermer, som de anser for at være relevante.

Informationsarkitektur

Når det bruges samtidig og taler om SEO, betyder informationsarkitektur struktur og organisation af en hjemmeside. En ren og enkel informationsarkitektur er ikke kun til gavn for SEO, men kan også forbedre brugeroplevelsen.

Informerende søgninger

Når nogen skriver et begreb i en søgemaskine med henblik på at finde oplysninger, snarere end en transaktionsmæssig eller navigerende søgeterm.

Indvendig side

En side på et websted, der er ikke hjemmesiden. En indre side er adskilt fra hjemmesiden ved en ‘/’.

Intern Anchor Tekst

Se ‘anker tekst‘ og ‘interne links’. Den klikbare tekst på links der peger på den samme hjemmeside.

Interne links

Hyperlinks, der peger på en side på det samme domæne / website.

Indtrængende Interstitiel Penalty

En Google-opdatering udgivet i begyndelsen af 2017, som straffede websider med pop-ups og reklamer, der er skadelige for en mobil brugeroplevelse.

J

John Mueller

En Google webmaster tendenser analytiker, han er en vigtig person til at lytte til om SEO.

K

(Søgeords)kannibalisme

Når et søgeord bliver brugt for mange gange på forskellige sider på samme hjemmeside. Google og andre søgemaskiner har så svært ved at finde ud af hvilken side at vende tilbage som et resultat for brugeren. Et lignende koncept til at kopiere indhold.

Keyword Density

Se ‘søgeord‘ for definition. Keyword density er den procentdel af gange et søgeord vises på en side eller et websted i forhold til det samlede antal ord. Det er en forældet metrik, som ikke bør tages i betragtning længere.

Keyword Domain

Se ‘Nøjagtig match Domænet’.

Keyword Research

SEO-praksis der identificerer, hvilke søgeord der vil blive målrettet gennem en løbende SEO-kampagne. Vi formidler her, at nøgleordsforskning bør være utroligt grundig, da det er en af de drivende faktorer bag kampagner. Søgeordsforskning kan gennemføres gennem brainstorming, Googles søgeordsplanner, konkurrentforskning og automatisk udfyldningsfunktion i søgemaskiner.

Keyword Propning (Stuffing)

Anses for at være spam, det er der, hvor nøgleord er inkluderet på en webside unaturligt. Dette kan gentage søgeordet igen og igen, eller tilsløre gentagelse af søgeordet. Keyword stuffing er let undgået ved at stille dig selv spørgsmålet, hvis jeg ikke vidste om SEO, ville jeg da medtage denne sætning?

(Keyword) Nøgleord

Et ord eller en sætning, der anses for at være af høj prioritet med hensyn til målretning gennem en SEO-kampagne. Kan også blive omtalt som søgetermer.

(Knowledge Graph) Vidensgraf

Svarende til latent semantisk indeksering, at Googles kollations- af data med henblik på at forstå, hvordan folk søger, og hvordan alt er forbundet. De kan derefter knytte relevante oplysninger og vise den på højre side af søgeresultaterne. For eksempel, at skrive en skuespillers navn, Google kan også give dig andre aktører, der er blevet søgt efter og er relevante.

L

(Landing Page) Destinationsside

Den første side, som en bruger ser, når man besøger en hjemmeside. Dette kunne være den første side efter at have klikket på et Google resultat, eller den side, et banners annonce-links. Husk, det første indtryk tæller så gør denne side en god én!

Latent Semantisk Indeksering

En form for computer læring baseret på fuzzy mængdelære. Sandsynligvis nemmeste forklaret som Google lære om relevans mellem søgetermer ved deres nærhed af hinanden på nettet. Lidt ligesom Google udvikler en stor synonymordbog og konstant udvikler hele tiden dette ved at se på, hvilke ord er gentagne gange set ved siden af hinanden på tværs af internettet. For eksempel vil Google vide, at link spam og sort hat SEO er beslægtede sætninger, fordi de vil begge blive nævnt i hundredvis af artikler om SEO. Co-forekomst er en temmelig lignende teori til LSI; de begge betyder, at du kan målrette søgning i sætninger, uden faktisk at anvende den nævnte sætning (i teorien i hvert fald!).

Lighthouse PageSpeed Insights Opdatering

I november 2018 Google frigivet version 5 af sit PageSpeed Insights API. Det bruger nu Lighthouse sammen med data fra Chrome User Experience rapport.

Link Bait

Denne praksis med at producere indhold på et websted, der vil tjene links fra andre hjemmesider. Mens der i en ideel verden alt indhold skal produceres til ‘tjene’ links, de fleste mennesker bruger udtrykket link agn til at beskrive en bestemt stil for at tjene links. Link agn indhold er ofte kontroversielle, så dens kontrovers vil lokke folk ind at ville dele det.

Link Building

En almindelig SEO-praksis, det er der, hvor nogen vil proaktivt søge at få links til et websted. Link bygning er muligvis det mest berygtede aspekt af SEO, se ‘Penguin Opdater’ for mere information. Ironisk nok, mens de fleste SEO agenturer hævder at give ‘høj kvalitets naturlige forbindelser’ til deres kunder, ved sagens natur links opnået gennem et link bygning kampagne er helt unaturligt.

Link Decay

Se ‘rådne links’.

Link Dropping

Se ‘Linkspam’. En Black Hat taktik, hvor firmaer eller automatiserede systemer identificerer hjemmesider, blogs og fora i, hvor de kan indeholde links i kommentarer eller indlæg, dermed ‘droppe’ et link.

Link Equity

Styrken af en hjemmeside i forhold til de efterfølgende eksterne links der peger på sitet.

Link Udveksling

Link udveksling er, hvor to (eller flere) hjemmesider er enige om at linke til hinanden enten for henvisning trafik eller som en del af deres link bygning strategi.

Link Farming

Også kendt som link landbrug. Når hjemmesider er oprettet for at give et link til en destinationshjemmeside. De linker normalt ikke til hinanden på nogen måde, men er bygget kun med et link til et bestemt websted. Link landbrug er imod Googles retningslinjer for webmastere.

Link Hamstring

Også kendt som ‘PageRank hamstring’. På grund af den rel =”nofollow” (indført i 2005), som kan anvendes på links, webmasters begyndte at placere dette på alle udgående links for at bevare så meget PageRank som muligt.

Link Juice

Se også definitionen for ‘Page Rank’. Link juice er den oplevede værdi, der er gået fra en hjemmeside til en anden, når den linker til sagte hjemmeside. Tænk på den magt SEO-magt links har. I grundlæggende vilkår er det den siderang, der er gået til en hjemmeside med et link, jo højere siderang af et linket websted, jo mere link juice er der givet. Link saft var traditionelt tænkt som noget, der flyder den ene vej (til destinationen i stedet for til link), men teorien om co-citation argumenterer dog på en anden måde.

Link Metrics

alle de faktorer, der tages i betragtning for at fastsætte værdien af et link til en hjemmeside. For mere information se:

Link Netværk

En type linkspam udnyttet af spammere til hurtigt at opbygge links. Link-netværk kan defineres som en gruppe af websteder, der er knyttet sammen. Mens websteder, der er forbundet med links, forekommer naturligt, er ‘link netværk’ mest regelmæssigt brugt til at beskrive spammy steder, der er bundet sammen med henblik på at øge mængden af indgående links hver hjemmeside har, og derfor manipulerer Googles søgeresultater. De er ofte dårligt designede hjemmesider og kan have links fra andre helt irrelevante websteder.

Link Rot (Forrådnelse) / Link Decay

Links er ikke altid permanente. Sider bliver slettet, viser irrelevant information og hjemmesider ændrer deres indhold. Link forrådnelse eller link decay er den proces, hvorved links bliver brudt eller devaluerer på grund af manglende relevans.

Linkspam

Et udtryk, der anvendes til at beskrive de forskellige linkbygningstaktikker, og anvendes af spammere til at forsøge at øge søgningsplaceringer.

Indlæsningshastighed

Mængden af tid, det tager for en webside eller et websted til fuldt ud at indlæse på en browser.

Long Tail (nøgleord)

Længere sætninger, der anvendes af søgende. Se ‘Hummingbird Opdatering’ for at lære mere om Googles reaktion på den øgede brug af lange hale-søgninger/-søgeord. Disse søgetermer er normalt mere målrettede og har mindre søgevolumen end mere generiske søgninger. For eksempel, i stedet for at søge efter ”restaurant London” kunne et langhale-nøgleord/-søgeord være ”italiensk restaurant i Mayfair” eller ”bedste luksus restaurant i Mayfair, London”. Long tail søgeord er ofte bedst målrettet gennem omfattende indhold om emnet.

M

M-Commerce

Transaktioner foretaget via en mobil enhed. Se også ‘e-handel’.

Maccabees Opdatering

Udgivet i december 2017 er den uofficielt titel Maccabees Opdatering designet til at tackle problemerne med over-optimering, med særlig fokus på websteder, der bruger overdrevne destinationssider – en måde at målrette flere søgeordspermutationer.

Majestic SEO

Også kendt blot som ‘Majestic’, er det en data-analyse og -indsigtsudbyder, der er det største rival med MOZ. Skaberne af Trust Flow og Citation Flow hjælper deres værktøjer firmaer med at oprette og administrere SEO kampagner.

Manuel Penalty

Se også ‘Google Penalty’. En manuel straf, som henviser til en Google straf, der er opstået ved at en person (ikke en computer algoritme) kigger på dit websted og denne bestemmer, om din adfærd er i strid med Googles retningslinjer for webmastere. Webmasters er normalt informerede om en manuel straf gennem beskedsystemet på Googles webmasterværktøjer.

Matt Cutts

Leder af Googles Webspamhold. Da Matt Cutts gav nyheder om en Google Update, lyttede SEO-verdenen opmærksomt!

Medic Opdatering

Udgivet 1. august 2018 synes denne brede kerne algoritme opdatering at målrette Your Money-sites eller Your Life-sites; med særlig fokus på steder, der er involverede i medicin- og sundhedssektoren.

Metadata

Alle oplysninger om et websted, der har et meta-tag, såsom titel tags, meta beskrivelser og meta søgeord.

Metabeskrivelse

Kan betragtes som en opfølgning på titel-tag, hvormed metabeskrivelse er en mere detaljeret (men stadig rimelig kort) beskrivelse af websiden. Mens Google ikke tager højde for metabeskrivelsen i forbindelse rangerging, er det stadig et meget vigtigt stykke text-for-click-through-rates på grund af det faktum, at metabeskrivelsen vises i søgeresultaterne. For mere information, læs da vores guide til metabeskrivelser

Meta Keywords

Et område inden for en sides kode, hvor relevante søgeord til den pågældende side kan indtastes. Google tager ikke længere hensyn til meta keywords, når de placeres websider eller websteder. Læs om, hvorfor meta keywords er ubrugelige til SEO og bør undgås

Meta Tags

Oplysninger i en sides HEAD, der beskriver indholdet af den pågældende side. Også brugt af søgemaskiner til at vise oplysninger om webstedet i resultaterne.

Metrics

Værdier eller parametre i forhold til SEO. For eksempel kunne mængden af links der peger på et websted beskrives som en webstedets linkmålinger. Læs vores definitive guide til SEO-målinger for finde alt, hvad du behøver at vide.

Micro data

Se skemaet, ’mark up’. Micro data er indlejring af oplysninger om en webside til specifikke dele, der hjælper søgemaskiner forstå mere om indholdet på siden.

Mobile Friendly Update

En opdatering til Googles mobile søgealgoritme som begunstiger websteder, der vises korrekt på mobile enheder. Læs vores artikler om dens konceptualisering i form af #mobilegeddon og reaktionen efter udgivelsen af den mobilvenlige opdatering

Mobile Speed-Opdatering

En nylig opdatering til Googles mobile søgealgoritme, som favoriserer websider, der indlæses hurtigt på mobile enheder.

Mobile-First Indeksering

I november 2016 annoncerede Google, at de ville skifte deres algoritmer til at prioritere indhold, der vises på mobile enheder over desktops.

Mobilegeddon (#Mobilegeddon)

Nickname givet til mobilvenlighed som følge af Opdateringen i 2015.

Moz

En populær web-baseret, indgående marketing platform, Moz, leverer tjenesteydelser søgning som Opensite Explorer. Besøg deres hjemmeside: http://moz.com/

N

NAP

Står for Navn, Adresse og Telefonnummer (Phone). Almindeligt anvendt i reference til, hvordan en hjemmeside eller virksomheds kontaktoplysninger findes på nettet.

NAP Consistency

Se ‘NAP’. NAP Consistency henviser til, om en hjemmeside eller virksomheds kontaktoplysninger er den samme på tværs af internettet, eller om der er modstridende oplysninger. NAP Consistency er ofte anset for at være en grundlæggende forudsætning for lokal søgningsrangering eller specifik placering.

Navigerende Søgninger

Et søgningsudtryk, der bruges til at finde et bestemt websted, kan være meget lig brand-søgninger (mærkevare-relaterede søgninger).

Needs Met Rating

Needs Met Rating er en metrik udviklet af Google til at bestemme brugbarheden af et søgeresultat. Den vurderer relevansen af et bestemt resultat, der fokuserer på hvor tilfredsstillende det er for brugerens søgning. Flere specifikationer er angivet i Google Search Rater retningslinjer og spænder fra ”lever fuldt ud op til” til ”lever ikke op til forventningerne.”

No Script

Svarende til en ‘alt attribute’, men til scripts. Koden vil sige til, hvis en browser ikke kan vise indholdet.

Nofollow (rel = ”nofollow”)

Indført i 2005 af Matt Cutts og webspam teamet på Google. Det er designet til at hjælpe med at forhindre webspam. Nofollow er et stykke kode (en del af ’rel attribute’) til et hyperlink med henblik på at forhindre vidergivelse af link juice til destinationen for linket, og her er det meningen at forhindre søgemaskine bots fra at følge linket og crawle destinationens site.

Noindex

Et meta-tag, der forhindrer søgemaskine bots i at indeksere en side. Det væsentlige gør webside (eller hjemmeside) usynlig for søgemaskinerne, så det ikke vil vende op i søgeresultaterne. Siden kan dog stadig ses af brugeren, hvis navigeret til.

O

Offsite SEO

Se ‘onsite optimering’ for en sammenligning. Beskriver arbejde udført uden for den pågældende hjemmeside for at forbedre sine placeringer på søgemaskinerne. De mest almindelige offsite SEO praksis er link bygning og sociale medier.

Onsite optimering

Arbejdet udføres på siderne af en hjemmeside for at hjælpe med din SEO. Dette kan omfatte (men er ikke eksklusivt for) at udfylde meta-data, forbedre load hastighed eller informationsarkitektur, alt tags eller indhold. Se ‘offsite SEO’ for en sammenligning.

Opengraph

En API udviklet af Facebook for at tillade udviklerne at forbinde deres hjemmeside med Facebook. Det giver aktivitet på 3. parts hjemmesider at være forbundet med Facebook. For eksempel Facebook kommentarer plug-in er en del af Facebooks opengraph.

Open source

Open source-software er software, der kan ses og ændres eller modificeres af hvem som helst. Mange populære platforme som WordPress er opensource platforme. Tænk på det som noget, der er udviklet af et fællesskab i stedet for en privat organisation.

 

Organiske Links

Brugt i en SEO-forstand kan dette betyde, når noget forekommer naturligt (se ‘optjent links’). Det kan også henvise til de organiske resultater på søgemaskiner – det er de resultater, der ikke er betalt for, dvs. ikke adwords eller vise reklamer.

Økologisk Link

Se ‘optjente links’. En naturligt forekommende forbindelse.

Organic Ranking

Resultaterne vises ved søgemaskiner, der ikke er blevet betalt for.

Oprindelig kilde

En meta-tag bruges sammen med en syndikeringskilde til at vise, hvilken hjemmeside, der offentliggjorde den oprindelige nyhed, som udelukkende skal anvendes på Google News. Se syndikering af kilde for mere information.

Udgående Links

Et link fra din hjemmeside til en anden hjemmeside, dvs. peger ud af din hjemmeside.

Over Optimeret (Over Optimised)

Når et aspekt af SEO er blevet misbrugt. Fælles steder på over optimering er link anker tekst og over brug af nøgleordet rige alternativ tekst på billeder

P

(Page) Side

Også kendt som websider. Henviser til en enkelt webside (ikke en hjemmesides domæne).

(Page Authority) Sideautoritet

En metrik udviklet af Moz til at afgøre, hvor sandsynligt det er, at en særlig side rangerer på Google. Side Authority er rangeret på en skala fra 0-100 (100 er den højeste score).

Sidelayout opdatering

En opdatering, der straffer sites med overdreven reklame ’above the fold’. Det ser også på, hvordan indhold vises til brugeren. Også kendt som ‘Top Heavy Opdater’.

PageRank (også PR)

En algoritme udviklet af Google, der tildeler en score på 0-10 (hvor 10 er det højeste) til hjemmesider. PageRank er bestemt af værdien af links der peger på en hjemmeside. Opkaldt efter en af Googles grundlæggere, Larry Page.

Sidevisninger

Mængden af gange en side er besøgt.

Paidlinks

Se også ‘link building’. Links, der er erhvervet gennem en transaktion. Behøver ikke nødvendigvis at være en monetær transaktion; en betalt link kunne også defineres som en erhvervet af gaver af et produkt.

Panda opdatering

En Google-opdatering udgivet i februar 2011, en af Googles større opdateringer og er designet til at forhindre onsite spam. Det betød, at Google lægges mere vægt på indhold af høj kvalitet på en hjemmeside, og straffede dem, der havde lav kvalitet, spammy indhold.

Penguin opdatering

En Google-opdatering udgivet i april 2012, der slog sig sammen med Panda Update. Denne opdatering fokuserer på at straffe hjemmesider, der deltager i link spam.

Phantom Opdateringer

Google opdateringer, der er blevet frigivet uden forvarsel eller forklaring. De er sjældne, men de to fantom opdateringer hidtil har haft nogle alvorlige konsekvenser for hjemmesider, der er blevet fanget ud af dem!

PHP

Et programmeringssprog, der er almindeligt anvendt af udviklere. For mere information se http://php.net/manual/en/intro-whatis.php

Pigeon Opdatering

En Google-opdatering udgivet i 2014 designet til at forbedre lokale søgeresultater efter søgepersonens placering.

Pirate Opdatering

En Google-opdatering udgivet i august 2012, der arbejder med at straffe websteder ved brug af meddelelse om krænkelse af ophavsretten.

Plug Ins

Et stykke software, der kan installeres i en anden software til at give et specifikt stykke funktionalitet.

Possum opdatering

En opdatering frigivet i den sidste halvdel af 2016, der havde en dybtgående indvirkning på lokale søgninger, der påvirker 2/3 af lokale søgninger.

PPC (Pay Per Click)

Bud platforme for annoncører. PPC bruges også til at beskrive Google Adwords. PPC kan være for enhver form for digitale reklamer, der opkræver annoncøren hver gang annoncen er klikket på.

Preferred Domain

Også kendt som et kanonisk domæne, det er det domæne (eller den URL), som du gerne vil søgemaskinerne skal indeksere. Set gennem søgningen konsollen.

Q

Kvalitetsresultat (PPC)

Et begreb, der anvendes af Google Adwords, som kan påvirke rang og omkostningerne ved en annonce. Den scorer på en skala fra 1-10. Kvalitetsresultat er baseret på relevansen og brugen af hjemmesiden til brugeren for en given søgeord.

(Quality Update) Kvalitetsopdatering

Se også Phantom Update. Dette var en uanmeldt opdatering, som kigger på at belønne websteder med indhold af høj kvalitet og brugeroplevelse.

(Query) Forespørgsel

Når en computer anmoder om oplysninger. Det kan også bruges til at henvise til en ‘søgeterm’, dvs. hvad nogen skriver i en søgemaskine.

R

Rand Fishkin

Medstifter af Moz.com og medforfatter af ”The Art of SEO”. Han er muligvis den mest kendte person i SEO-verdenen efterfulgt af Matt Cutts.

Rankbrain

En form for AI testet af Google i samarbejde med deres Hummingbird søgealgoritme designet til at give bedre resultater for forespørgsler, der aldrig er blevet indgået med Google før (15% af alle søgninger er hermed helt nye).

Ranking / Rangering

Normalt gives som et tal, den position, som Google returnerer din hjemmeside inden for deres resultater for givne søgetermer.

(Reciprocal Linking) Gensidig Linking

Når to hjemmesider linker til hinanden. Gensidige links er naturligt forekommende, men kan anses som link spam, hvis den er proaktivt udviklet. Se også ‘link udveksling’.

(Reconsideration Request) Anmodning om ny vurdering

Se også ‘Google Penalty’ og ‘afvisningsværktøjet’. En anmodning revurdering sendes til Google, når et website har fjernet enhver spam, så Google kan kontrollere og efterfølgende fjerne en Google straf. 

Omdiriger

Se ‘301-omdirigering’ og ‘302 omdirigering’. Et stykke kode, der automatisk omdirigerer en browser til en anden webside.

(Referral Traffic) Henvisning af Trafik

Web Trafik, der er kommet fra andre hjemmesider. For eksempel, hvis en blog skulle linke enhver trafik, der ankom på sitet via dette link til en hjemmeside, ville da blive betragtet som henvist trafik.

Rel Attribute

Et stykke kode, der angiver forholdet mellem to dokumenter.

rel=kanonisk tag

En rel attribut tilknyttet en side, som identificerer den webside, hvor det oprindelige indhold er beliggende.

Relevans

Et ofte brugt udtryk i SEO til at beskrive, hvordan nøje afstemt enten indhold eller anden hjemmeside er for dit indhold eller hjemmeside. Kan indeholde søgeord.

Remarketing

Mest almindeligt anvendt af display annoncører, fornyet viser din annonce på tredjeparts hjemmesider, der er inden for et bestemt netværk til kunder, og som har besøgt dit website. Populært hos e-handels-websteder, løber remarketing som regel gennem etablerede platforme såsom Google Displaynetværket og kører på en PPC Basis.

Reputation Management

Også kendt rep management, online reputation management eller ORM. Det er overvågning af en online tilstedeværelse gennem enten at manipulere hjemmesider, udnytte SEO teknikker til at skubbe mere positivt materiale højere op i resultaterne eller i sjældne tilfælde ved hjælp af Black Hat teknikker såsom Google Bowling.

Retargeting

Ved hjælp af netværk såsom Google Displaynetværket og Facebook til at vise reklamer for de seneste besøgende på dit websted, på en anden platform. For eksempel viser en reklame til en person på Facebook, der for nylig har besøgt dit website. Se også remarketing.

Reverse Panda

se Quality Update og Phantom Opdateringer.

Rich Snippets

En type markup data, der tilføjer mere information til indhold. Introduceret til Googles algoritme i 2009 udvidede uddrag vises i Googles resultater at give brugeren mere information om resultater. Dette kunne være i form af brugervurdering eller pris. Læs mere om Rich Snippets her.

Robotter

Se ‘bots’. Automatiserede computerprogrammer, der navigerer og gemmer data fra internettet.

Robots.txt

Også kendt som Robot Udelukkelse Standard, er det en fil føjes til en hjemmeside med instruktioner til robotter, der kommer ind på sitet. Disse instruktioner kan indeholde sider, som du ikke ønsker, at botten indekserer eller en anmodning på, hvor ofte søgemaskinen bør besøge dit websted.

ROI

Står for ’Return On Investment’. Normalt kvantificeres dette i penge og er et spørgsmål, som ofte er spurgt i forhold til virksomheden, og hvor lang tid en tjeneste eller et produkt vil tage om at få dækket udgifter og hvor mange penge, der vil blive brugt som følge af driftsomkostninger. For eksempel, hvis jeg skulle leje dit SEO-agentur for £1000 pr måned, hvor lang tid vil det så tage for min hjemmeside at begynde at give £1000 per måned i overskud (eller snarere) som et direkte resultat af din tjeneste?

RSS Feed

Et feed, som gør det muligt at indsamle oplysninger fra andre kilder på ét sted. Tænk på et RSS-feed som et konstant nyhedsfeed, der er samler informationer fra dine foretrukne steder, hvad enten det er BBC News eller Twitter. Mange hævder, at RSS står for ‘Really Simple Syndication’.

S

Schema Mark Up

Hovedsagelig en mærkningsordning, som giver søgemaskiner mere information. Schema mark up er struktureret data, som kan henføres til visse aspekter af en webside, for at søgemaskiner skal give flere oplysninger til søgepersonen. Se også ‘rich snippets‘.

Schema.org

Et samarbejde mellem Google, Microsoft og Yahoo! for at give et mark up sprog.

Scrape

Tager indhold fra en anden hjemmeside og placerer den på din hjemmeside (eller en anden). Dette er ofte afsluttet med automatiserede bots. Mens skrabning af indhold ikke nødvendigvis er spam, så er skrabning af indhold og derefter ‘spinning’ det som om det er dit, hvilket dermed anses for at være dit spam.

Søgemaskine

Et program, der giver brugeren mulighed for at søge efter dokumenter på en database eller på world wide web. Søgemaskine er et begreb, der anvendes mest i reference til programmer som Google, Yahoo! eller Bing, som giver brugerne mulighed for at søge efter hjemmesider eller sider på internettet.

Search Query

Det søgeord eller den sætning, der skrevet ind i en søgemaskine af en bruger.

Søgeresultater

Se også ‘søgemaskine’. Disse er resultaterne givet tilbage til brugeren af en søgemaskine for en given søgeterm.

Søgeterm

Samme som ’search query’.

Searcher Intent

Et utroligt nyttigt princip i at sikre, at dine søgeordsresearch er effektiv og at de søgeord, du målretter i en SEO-kampagne vil bringe dig de bedste resultater. Det bruges til at definere en persons målsætning, når du søger ved hjælp af en søgemaskine.

SEM (Search Engine Marketing)

Denne praksis med at få øget eksponering for et websted eller en webside via tilbydes af søgemaskiner tjenester. Dette kan omfatte ‘SEO’, ‘vise reklamer’ eller ‘PPC’. Bliv klogere på SEM.

SEO (Search Engine Optimization)

Praksis med at øge en hjemmesides placering på søgemaskinens resultatsider (SERP’s) ved hjælp af forskellige taktikker. 

SERP (Search Engine Results Page)

En webside, der tilbyder resultater efter søgerens forespørgsel, dvs. den side, du ser, når du søger efter noget på Google. Som standard har Google ofte vist sig at give omkring 10 resultater per side (eller 10 resultater per SERP).

Session

En metrik via Google Analytics, der repræsenterer en besøgende på dit websted. De kan besøge flere sider i en session eller har flere sessioner (faner) åben, men den maksimale tidsgrænse for en session er 30 minutter. Det er ofte lettest at tænke på en session som en person besøger dit website i  en given periode.

Site Structure

En hjemmesides layout. Site structure kan være utrolig vigtigt for SEO og bør tages i betragtning, mens man designer webstedet.

Sitelinks

Sitelinks er de nyttige sub-links, der vises på søgemaskinens resultatsider (SERPs) under det vigtigste første link, hvilket giver brugerne mulighed for at dykke ned i interne sider med det samme emne.

Sitemap

En side, der dokumenterer layoutet på hver side på hjemmesiden og giver et link til den pågældende side. Traditionelt opfattes som tilladelse til en søgemaskine bot for nemt at indeksere og hele webstedet fra én side. Læs mere om sitemaps i vores Academy – både XML- og HTML-sitemap.

Slider

Også kendt som ’carousel’. En populær måde at vise billeder, der roterer på en webside, som regel på hjemmesiden (Home Page) for et websted.

SMM (Social Media Marketing)

Teknikken med stigende eksponering for en person, et firma eller hjemmeside gennem brug af sociale medieplatforme som Facebook, Twitter, Linkedin, Pinterest, Instagram, snapchat eller Google+.

SMX

En række begivenheder rundt om i verden sat på af SearchEngineLand.com. Disse begivenheder er fokuseret på søgemaskine-markedsføring.

Snippet

En Snippet er et kort resumé af indholdet af en webside, der vises under webadressen på et organisk søgeresultat. Den beskriver, hvordan indholdet af denne side er relevant for brugeren og fremhæver søgeord fra søgningen. Længden af disse beskrivelser er påvirket af forskellige faktorer og kan variere i længde.

Social Bookmark

En bekvem måde at bogmærke websteder online. Med andre ord, i stedet for at notere en nyttig hjemmeside i en bog, eller ved hjælp af et bookmarking system på din computer, giver social bookmarking brugeren mulighed for at gøre dette online og derfor også adgang til bogmærket uanset hvor brugeren befinder sig. På offentlige steder giver disse sociale bogmærker også et backlink og er dermed blevet overbrugt af spammere.

Social Sharing (Deling)

Deling af oplysninger via sociale medieplatforme. For eksempel ’Del’-knappen på Facebook eller retweeting på Twitter.

Spam

Se også ‘Black Hat SEO’. Der er forskellige definitioner af spam (dog ikke dåsekød!). Internetspam kan komme i mange forskellige former, hvoraf den mest populære af dem er e-mail-spam. Spam er normalt uspecifik, irrelevant og af lav kvalitet, ’pray and spray’-metoder til enten stigende eksponering på nettet eller mere skadeligt, forsøg på penge- eller identitetstyveri. I en SEO-forstand, er spam noget, der strider imod Googles retningslinjer for webmastere. For mere information om, hvad Google behandler som spam, se da retningslinjerne for webmastere eller https://www.searchenginewatch.com/2013/08/01/what-is-pure-spam-10-examples-from-google/.

Spam Score

Et metrik, som er featured på MOZ Open Site Explorer til at angive, hvor mange spam flag, der er på en given hjemmeside. Det er en score ud af 17 (nul er bedst) med indikationer af hvert af flagene til at hjælpe dig med at forbedre din spam-score.

Spammer

Se ‘spam’. Nogen, der beskæftiger sig med spam på nettet.

Spammy Gæst Blog

Også kendt som en ‘splog’, fik de deres oprejsning i kølvandet på, at guest posting var anset som en legitim form for ’link building’. SEO’er besluttede sig for at ignorere kvalitet som en faktor og byggede derfor blogs udelukkende med henblik på hosting af artikler med links.

Edderkop

Se ‘bot’. Et automatiseret program, der bruges af søgemaskiner til at indeksere world wide web.

Spinning

Når nogen tager indhold fra en hjemmeside og omskriver det. Spinning er ofte af lav kvalitet og bruges af spammere.

Splog

En spam-blog. En splog er sat op udelukkende for at hjælpe med at manipulere søgemaskinerne ved at give backlinks til andre sites, splogs er en videreudvikling af link kataloger. De er relativt nemme at få øje på grund af ringe brugerengagement, kvaliteten i artiklerne og irrelevante emner.

Statisk Indhold

Navnet siger det hele. Indhold, der forbliver den samme. Tænk på det som det modsatte af en Twitter-feed.

Structured Content (Struktureret Indhold)

Generelt betyder dette alle data, der er blevet organiseret (i ethvert format). I forhold til SEO, er strukturerede data normalt brugt til at beskrive ’mark up’ sprog som ‘schema.org’. Hovedsageligt et tidligere aftalt sprog for ’marke’ indhold korrekt, hvilket gør det lettere for søgemaskiner at vise resultater og informationer.

Syndication-Source Tag

En type meta-tag frigivet af Google, så hjemmesider kan mærke indhold, der er skrabet fra andre hjemmesider. For eksempel, hvis en artikel fra en nyhed websted er blevet lagt ud på dit websted, kan du derefter placere en syndikering kilde tag på siden for at fortælle Google, at det ikke er den oprindelige kilde til indholdet.

T

Text Link

Også kaldet ‘Anchor Text’ er dette den klikbare tekst, som en bruger kan følge et link med på internettet.

The Fold

Henviser til plads på en frisk indlæst side, hvor oplysninger over dette punkt ’the fold’, ikke kræver, at brugeren scroller ned. The Fold er et begreb, der er opstået på grund af trykte aviser. Aviser er normalt foldet på midten og som følge heraf ville noget over skillelinjen ses af læseren først dermed gøre det mere attraktivt for annoncørerne.

Thin Content

Indhold, der giver lidt eller ingen nytte for brugeren. Tyndt indhold er ofte brugt af spammere til at øge mængden af indhold og derfor søgeord på en hjemmeside.

Time Decay

Oftest anvendes i relation til relevansen af indholdet. Hvis et stykke indhold er meget specifikt for et tidspunkt, er det sandsynligt, at have et væsentligt forfald, fordi det hurtigt bliver irrelevant. For eksempel, et salgsfremmende stykke indhold i forbindelse med en begivenhed. I modsætning hertil se Evergreen Content.

Title Tags

Også kendt som ‘title elementer’, titlen tag beskriver indholdet af en webside. Det er ofte et af de første steder at søgeord er indsat i en webside. Medmindre automatisk ændres af Google, er det også ofte teksten ses i søgeresultaterne. Læs mere på titel-tags.

Top Heavy opdatering

Se Sidelayout (Page Layout) Algoritme. Dens øgenavn er givet på grund af en opdatering, som søgte at forbedre brugeroplevelsen og forhindre store mængder af reklamer, der vises til brugeren, når de besøger et websted.

Trafik

De mennesker, der besøger en hjemmeside. Behøver ikke nødvendigvis at være mennesker, da trafikken fra robotter også kan blive betragtet som spam trafik.

Transactional Keywords               

Se også ‘search query’. Transactional Keywords er nøgleord (eller søgninger, der bruges af en person med hensigten, at finde noget at købe. For eksempel ‘brune lædersko’ er et nøgleord, som beskæftiger sig med en transaktionsbeslutning.

Trust Flow

Som en del af Majestic SEO, varemærkebeskyttede Flow Metrics, analyserer Trust Flow en hjemmesides evne til at rangere baseret på pålideligheden af deres backlink profil. Ligesom Domain Authority, tildeler MajesticSEO en score på 100 for Trust Flow, hvor 100 er bedst.

U

URL (Uniform Resource Locator)

En unik webadresse. Se Oracles definition:

User (Bruger)

En person, der bruger internettet.

User Acquisition

Hvordan en hjemmeside tiltrækker og engagerer folk på nettet. Brugererhvervelse vil kunne være i forhold til reklame eller markedsføring på tredjeparts websteder, men kunne også henvise til, hvordan en hjemmeside konverterer besøgende til kunder.

Bruger Engagement

Når nogen bruger din hjemmeside. Der er forskellige niveauer af brugernes engagement, lige fra læsning af indhold eller afspilning af en video til at skrive anmeldelser eller udfylde et spørgeskema. For det meste er øget bruger engagement godt for hjemmesider.

User Experience (UX)

Også kendt som UX. Det er den oplevelse, nogen har, når de besøger en webside eller et websted. UX tager hensyn til alt fra hvordan indhold er skrevet, til design af hjemmesiden og hvor nemt det er at finde oplysninger eller købe noget.

(User Flow) Bruger Flow

Den måde, hvorpå en bruger navigerer webstedet og den rute, som de kan tage. Analyse af brugernes adfærdsstrømme kan hjælpe webdesignere med at skabe højere konvertering på hjemmesider og tilmed identificere centrale drop-off points.

Brugergenereret indhold

Indholdet på en hjemmeside, der er produceret af besøgende på et websted. En almindelig form for brugergenereret indhold er anmeldelser.

User Intent

Når en SEO taler om ’user intent’ er det normalt i forhold til søgerintention, dvs. hvad var søgepersonens egentlige ønsker i forbindelse med at skrive deres søgning?

User Interface (UI)

Ofte forveksles med UX, UI refererer oftest til design af et websted, og hvordan en bruger interagerer med det. Tænk mænd strukturer og layout.

User Journey

Den måde, hvorpå en person navigerer en hjemmeside (eller internettet som helhed!). Analyse af brugernes journeys kan hjælpe dig med at øge, hvor effektivt dit websted konverterer besøgende til kunder.

UX / UI

Se også User Experience og User Interface. Som et specialområde er dette et begreb, der anvendes til bredt at beskrive tankeprocesser bag hvordan en bruger interagerer med et websted, og hvordan denne hjemmeside får dem til at føle. Husk, at du kan være en specifik UX designer eller en specifik UI designer.

V

Venice Update

En Google-opdatering baseret på brugerens placering. Når det er relevant, vil Google returnere lokale resultater i de organiske resultater snarere end blot i Google local box’en. 

(Voice Search) Stemmesøgning

Voice Search er en måde at søge med en søgemaskine-database ved at vokalisere din forespørgsel til en eyes-free enhed, såsom en mobiltelefon, computer eller virtuel assistent, og som fortæller resultaterne tilbage til dig. Voice søgning er ved at blive en stadig mere og mere populær måde for brugerne at finde oplysninger på internettet. Men hvordan former dette fremtiden for SEO?

W

Web 2.0

Et udtryk, der anvendes til at beskrive et skift i hvordan internettet er blevet brugt. Groft kategoriseret i dynamiske web-sider (snarere end statiske sider) og kraftigt brugt af sociale medier.

Webmaster

Den ansvarlige for administrationen af en hjemmeside. Dette kan omfatte, men er ikke eksklusivt til køb og registrering af domæne, designe og udvikle hjemmesiden, sammen med den fortsatte vedligeholdelse, vækst og planlægning af hjemmesiden.

Webmasterværktøjer

En gratis platform leveret af Google, som sporer, hvordan en hjemmeside klarer sig på Googles søgemaskine og også gør det muligt for webmastere at indsende sitemaps. Det kan også være forbundet med Google Analytics. For mere information se https://support.google.com/webmasters/answer/9128668?hl=en&visit_id=638204291022334680-705965692.

Webspam

Se ‘spam’.

White Board Fridays

En ugentlig video og skriv, som er skabt på Moz.com med formålet at diskutere SEO teknikker og opdateringer.

White Hat SEO

SEO-teknikker, som overholder søgemaskineretningslinjer. Generelt er White Hat SEO fokuseret på brugeren snarere end rent ud at forsøge at manipulere søgningsplaceringer.

Widget

Et program, der kan indlejres i en hjemmeside til at udføre en funktion.

WordPress

Et opensource Content Management System, som er populært hos bloggere.

X

XML Sitemap

Se også ‘sitemap’. En XML-fil, der dokumenterer alle sider på en hjemmeside og kan indsendes til søgemaskiner. Læs om XML-sitemap

Y

Z

Nul-Resultat SERPs

I marts 2018 rullede Google en opdatering ud, der fjernede organiske resultater for en række endelige søgeforespørgsler såsom datoer og tidspunkter, berømte fødselsdage og matematiske ligninger. Opdateringen blev stoppet i slutningen af marts, men man kunne efterfølgende se en tilbagevenden.

Bliv endnu klogere på SEO, og øg din online tilstedeværelse

Uanset om du er generalist eller specialist indenfor marketing, så har vores SEO-specialister samlet en række gode råd til dig på vores blog.

Bliv klogere på SEO i Webamp Academy.