On-page SEO

Webamp tilbyder effektiv on-page SEO, der sikrer, at din hjemmeside bliver set i søgeresultaterne og modtager relevant trafik.

On-page SEO sikrer, at din hjemmeside bliver set

Men hvad er on-page SEO? Hvordan arbejder vi med det i Webamp? Og hvordan kan du få hjælp til on-page? Det kan du læse mere om her på siden.

Vil du hellere bruge tid på din kerneforretning end at læse om SEO og on-page søgemaskineoptimering? Så kontakt os på 70 60 50 28, og hør mere om, hvordan du kan få hjælp til SEO optimering.

Du er også velkommen til at udfylde formularen, hvis du ønsker en SEO test og et sundhedstjek af din hjemmeside. 

Hvad er on-page SEO?

On-page SEO er arbejdet med at optimere struktur og indhold på din hjemmeside for at gøre den læsbar for Google og tiltrække trafik. 

Ikke mindst skal optimeringen sikre, at din hjemmeside konverterer – eller sagt med andre ord: At dine besøgende gør dét, du gerne vil have dem til – køber noget i din webshop, booker et møde, tilmelder sig dit nyhedsbrev osv. 

Det er altså ikke nok, at din hjemmeside får besøgende. De besøgende skal også gøre noget, når de er på hjemmesiden. 

I Webamp stræber vi selvfølgelig både efter at få trafik til din hjemmeside og at få trafikken til at konvertere.

Sådan arbejder vi med on-page SEO i Webamp

I Webamp arbejder vi holistisk og helhedsorienteret med SEO. Det vil sige, at vi tager hensyn til alle faktorer, der sikrer, at din hjemmeside:

  • får en god placering i søgeresultaterne
  • får relevant trafik
  • konverterer trafik til kunder

Der er dog ikke et fastlagt facit på, hvordan du kommer frem i søgeresultaterne og får besøgende ind på din hjemmeside. 

SEO er en dynamisk proces, som kræver konstant opmærksomhed – ikke mindst fordi Google ændrer hele tiden deres algoritmer. Derfor er der også helt andre krav til søgemaskineoptimering i 2020, end der for eksempel var i 2010.  

Af samme grund er et SEO abonnement hos Webamp ikke en engangsløsning – men et dynamisk og proaktivt samarbejde, hvor vi løbende søgemaskineoptimerer din hjemmeside ud fra såvel vores erfaring som den nyeste viden om best practices. 

Der er dog en række elementer, vi altid har med i ligningen, når vi laver on-page søgemaskineoptimering på din hjemmeside:

  • Intern linkbuilding
  • Velskrevet og unikt indhold med relevans for dine kunder
  • Korrekt opsætning af overskrifter
  • ALT-tags på billeder på hjemmesiden
  • Optimering af SERP
  • Hastighedsoptimering
  • Mobiloptimering

Intern linkbuilding

Linkbuilding er en vigtig del af din SEO-strategi. Det gælder selvfølgelig den eksterne linkbuilding, som skal sørge for at lede trafik hen til din hjemmeside. 

Men det gælder også den interne linkbuilding – altså de links på din hjemmeside, der linker ind til andre undersider på siden. Interne links øger nemlig sandsynligheden for, at Google forstår, hvad din hjemmeside handler om og sender trafik ind til relevante undersider. 

Men interne links er også med til at forbedre brugeroplevelsen, fordi der er mere sammenhæng på din hjemmeside.

Når vi optimerer din hjemmeside, sørger vi derfor for, at der er et stærkt netværk af interne links. 

Velskrevet og unikt indhold med relevans for dine kunder

Hvis en hjemmeside skal blive fundet på bestemte søgeord, skal teksterne på siden selvfølgelig indeholde de ord og vendinger, som målgruppen søger på. 

Derfor arbejder vi altid med afsæt i grundige SEO analyser, når vi laver on-page SEO i Webamp. Det sikrer, at teksterne altid indeholder nøje udvalgte søgeord med relevans for målgruppen.  

Men at skrive søgemaskinevenlige tekster handler ikke bare om at kaste et bestemt søgeord ind i teksten x antal gange. Det er mindst lige så vigtigt, at teksten på din hjemmeside og undersider er modtagerorienteret og godt skrevet.

Google elsker nemlig velskrevet indhold med relevans for de besøgende og belønner derfor hjemmesider med  gode tekster med bedre placeringer. 

Det er det, man på fagsprog kalder “content marketing”. Det kan du læse mere om i Webamps indlæg “Derfor skal din virksomhed skrive blogindlæg”.

Indholdet skal dog ikke bare være relevant og værdifuldt – det skal også være unikt. Google straffer nemlig såkaldt “duplicate content” (duplikeret indhold) med dårlige placeringer i søgeresultaterne. Har du for eksempel copy-pastet teksten på din hjemmeside fra en anden, kan du roligt regne med, at din hjemmeside får lov at leve et anonymt liv i de mørkeste afkroge af Google. 

Men det er også vigtigt, at indholdet på dine forskellige undersider er unikt. Google bliver nemlig forvirret, hvis du for eksempel har 10 sider med samme emne – for hvordan skal søgemaskinen så finde ud af, hvor den skal sende brugeren hen? Du kan altså risikere at skabe unødig intern konkurrence mellem dine undersider, hvis flere af siderne har samme eller lignende indhold.

Som kunde i Webamp bliver du mødt af erfarne tekstforfattere med forståelse for webtekster og den kommunikationssituation, teksterne skal fungere i. Det sikrer, at teksten på din hjemmeside altid er:

  • målrettet til din målgruppe
  • fokuseret på modtagerens interesser – og ikke dine eller din virksomheds 
  • opdelt i korte og pointestyrede afsnit
  • opdelt i emner, der gør det nemt at få overblik over teksten 
  • fri for svære ord, snørklede formuleringer og overflødige fyldord
  • skrevet med mange punktopstillinger, der gør teksten overskuelig
  • unik

Korrekt opsætning af overskrifter

Det er ikke nok, at teksten på din hjemmeside er relevant og velskrevet. Den skal også være nem at læse og danne sig overblik over. Vi er nemlig umådeligt utålmodige, når vi bruger internettet – og langt de fleste skimter frem for at nærlæse, når de browser nettet.

Derfor sørger vi i Webamp for, at teksterne på din hjemmeside er opdelt i korte afsnit, og at hvert afsnit er forsynet med korrekte overskrifter (også kaldet H-tags). 

Det sikrer, at teksten bliver nemmere at læse for dine besøgende – og hjælper ikke mindst søgemaskinerne med at orientere sig på din hjemmeside, så den kan modtage relevant trafik.  

ALT-tags på billeder på hjemmesiden

Relevant tekst er en vigtig del af on-page SEO – men det er relevante billeder bestemt også. Billeder med en tydelig sammenhæng med indholdet giver nemlig din SEO et ekstra skub i den rigtige retning. 

Desværre er Google (endnu) ikke klog nok til at forstå, hvad et billede forestiller. Derfor forsyner vi også billederne på din hjemmeside med såkaldte ALT-tags, så søgemaskinen forstår, at der er sammenhæng mellem indhold og billeder. 

Optimering af SERP

SERP er en forkortelse for Search Engine Results Page – eller på dansk: søgeresultatside. En SERP er altså der på Google, hvor potentielle kunder kan se din hjemmeside og/eller relevante undersider – eller med andre ord: søgeresultatet. 

Google viser som udgangspunkt altid 3 elementer i en SERP: 

  • Sidetitel (også kaldet title tag, SEO-titel eller metatitel)
  • Metabeskrivelse
  • URL-adresse 
  • Sidetitlen

    beskriver din hjemmeside og fortæller både Google og Google-brugeren, hvad siden handler om. Derfor er det vigtigt, at den er kort og præcis, og at den indeholder det eller de søgeord, som er i fokus på siden. 

    Ikke mindst skal der selvfølgelig være sammenhæng mellem det reelle indhold på siden og dét, sidetitlen lover.

  • Metabeskrivelsen

    er den mere uddybende beskrivelse af hjemmesiden, du ser under sidetitlen. Metabeskrivelsen er ikke så vigtig i forhold til SEO. Men det betyder ikke, at den skal undervurderes. For den er med til at gøre SERP’en mere brugervenlig og tiltrække trafik til hjemmesiden. Den giver nemlig Google-brugeren et uddybende men alligevel kortfattet overblik over sidens indhold. 

    Du kan sammenligne metabeskrivelsen med et skilt om et tilbud uden for en fysisk butik. Skiltet har ikke indflydelse på, om du finder butikken. Men har du først fundet vej til butikken, kan skiltet være med til at afgøre, om du går ind i butikken eller ej. 

    Er du for eksempel på udkig efter sommerkjoler, vil det virke logisk at gå ind i en butik med et skilt, der reklamerer for sommerkjoler. Reklamerer skiltet derimod for elektronik, vil du nok blive i tvivl om, butikken overhovedet sælger sommerkjoler.

    På samme måde skal en metabeskrivelse være informativ og beskrive, hvad brugeren kan forvente af et besøg på siden – ligesom der selvfølgelig skal være sommerkjoler i sortimentet i en fysisk butik, hvis skiltet udenfor lover det. 

  • URL-adressen

    er først og fremmest en sides adresse. Men den tjener også tre andre funktioner.

    For det første giver den både bruger og søgemaskine et hint om, hvad siden handler om. URL-adressen spiller desuden en mindre faktor i forhold til at få siden til at rangere. Endelig kan en velskrevet URL fungere godt som ankertekst (den klikbare tekst i et hyperlink), når der skal linkes eksternt til din side. 

  • Andre elementer i SERP

    Foruden sidetitel, metabeskrivelse og URL-adresse kan en SERP kan også indeholde andre relevante elementer som services, åbningstider, lagerbeholdning, anmeldelser, priser osv. Det kan være med til at sikre, at en SERP skaber værdi for potentielle kunder, allerede inden de har klikket sig ind på en hjemmeside. 

    Det kræver dog, at man arbejder med såkaldt struktureret data, hvis man vil have den slags elementer med i sin SERP. Struktureret data er i korte træk et kodestykke, man kan implementere i kildekoden på en hjemmeside. 

    Det kan godt blive lidt langhåret at forklare, men hvis du vil vide mere, kan du med fordel læse Webamps indlæg om struktureret data.

  • Eksempel på SERP-optimering

    Nedenunder ser du et eksempel på en SERP. Her har vi søgt på den populære Hövding cykelhjelm, og Google har blandt andet vist en SERP fra vores kunde Saxil Cykler. 

    Den blå linje øverst er sidetitlen, den grønne nedenunder er URL-adressen, og den grå tekst i de to nederste linjer er metabeskrivelsen. SERP’en viser desuden pris og lagerstatus. Denne visning har vi opnået ved hjælp af struktureret data.

    Når vi laver on-page søgemaskineoptimering i Webamp, sørger vi selvfølgelig for, at både sidetitler og metabeskrivelser er beskrivende og indeholder relevante søgeord – og hverken er for korte eller for længe. 

    Desuden sørger vi for, at dine URL-adresser er korte og præcise og indeholder de nøjagtige søgeord – og ikke indeholder tegn, der kan forhindre din on-page SEO. 

    Endelig arbejder vi i nogle tilfælde med struktureret data for at give værdi til potentielle kunder og gøre din hjemmeside nemmere at forstå for Google. 

    Vi arbejder med andre ord for at optimere din SERP, så den fremstår relevant for både Google og dine potentielle kunder. 

Hastighedsoptimering

Du skal ikke regne med at ligge højt i søgeresultaterne, hvis din hjemmeside loader med samme hastighed som et 56k modem fra midten af 1990’erne – tværtimod. Google ved godt, at folk er utålmodige på nettet og giver derfor ikke langsomme hjemmesider gode placeringer.

Derfor sørger vi selvfølgelig for at hastighedsoptimere din hjemmeside – blandt andet ved at vælge optimale hosting-løsninger og fjerne tunge billeder, der gør hjemmesiden langsom.

Mobiloptimering

Din hjemmeside skal være brugervenlig på alle platforme – uanset om brugeren bruger pc, telefon eller tablet. 

Størstedelen af danskerne bruger deres mobiltelefon, når de søger på nettet. Derfor kan en hjemmeside være nok så flot og hurtig, når den bliver indlæst på en pc. Men hvis den ikke også er responsiv på mobil og tablet, kommer din hjemmeside hurtig i bad standing hos Google og andre søgemaskiner.

Derfor er mobiloptimering også en del af pakken, når vi laver on-page søgemaskineoptimering i Webamp. 

Få hjælp til on-page SEO af erfarne specialister ?

Vil du have hjælp til din on-page SEO fra en af Webamps specialister? Eller har du brug for en grundig SEO analyse? 

Kontakt os på 70 60 50 28 eller info@webamp.dk, og hør mere om dine fordele som kunde i Webamp.

Sådan starter vi dit SEO-arbejde


Grundig
søgeordsanalyse

Vi holder
et møde

Sundhedstjek
af side

Løbende
SEO-arbejde


Prøv vores SEO tester

Vi elsker vores kunder, og vi elsker at fremvise vores arbejde.

Dyk ned i vores cases lige her

Vi gør os i glade kunder!

Vi elsker vores kunder, og vi elsker at få feedback!



Vil du samarbejde med os?

Vi elsker både store og små udfordringer - hvad er din?