Linkbuilding

I Webamp arbejder vi målrettet med linkbuilding for at sikre, at din hjemmeside får bedre placeringer i Google.

Linkbuilding gør din hjemmeside troværdig

Men hvad er linkbuilding? Hvordan kan det få din hjemmeside højere op i Googles placeringer? Og hvordan arbejder vi med det i Webamp? Det kan du læse meget mere om her på siden.

Har du lidt for travlt til at tygge dig igennem en nørdet artikel om SEO? Eller vil du bare gerne høre, hvad linkbuilding kan gøre for din forretning?

Så kontakt Webamp på 70 60 50 28 eller info@webamp.dk

Hvad er linkbuilding?

Udover content er linkbuilding en af de vigtigste faktorer inden for søgemaskineoptimering og handler i al sin enkelthed om at få din hjemmeside til at fremstå troværdig overfor Google ved at bygge links.

Links til din side fortæller nemlig Google, at den er et besøg værd. Lidt groft sagt: Jo flere links din side modtager, desto højere vil Google vurdere den.

Linkbuilding kan groft sagt opdeles i tre underkategorier:

  • Udgående linkbuilding

    Udgående linkbuilding er når du linker til eksterne hjemmesider med relevans for den besøgende. Lige nu læser du en tekst, der handler om, hvor vigtigt linkbuilding er for din SEO. Derfor giver det mening for os at linke til en ekstern side, der handler om de 200 vigtigste faktorer for at få succes på Google.

  • Intern linkbuilding

    Intern linkbuilding er når undersiderne på en hjemmeside linker til hinanden. Det er altså links, der sender den besøgende videre til andre (relevante) sider.

    Lige nu er du for eksempel på en underside, der handler om linkbuilding. Derfor giver det mening for os at linke til den underside, der handler om SEO generelt. For på den måde skaber vi bedre sammenhæng mellem undersiderne på vores hjemmeside for at give dig en bedre brugeroplevelse.

    Intern linkbuilding gør det desuden nemmere for Google at forstå, hvad din hjemmeside handler om og kan derfor være med til at give den bedre placeringer.

    Intern linkbuilding gør det desuden nemmere for Google at forstå, hvad din hjemmeside handler om og kan derfor være med til at give den bedre placeringer.

    Intern linkbuilding er ikke mindst et effektivt værktøj til at få mere trafik på de vigtigste sider på din hjemmeside. For med intern linkbuilding er du selv herre over, hvor mange gange du linker til dine vigtigste sider fra de øvrige sider på din hjemmeside.

  • Ekstern linkbuilding

    Ekstern linkbuilding handler om at få links fra eksterne hjemmesider og er den klart vigtigste underkategori inden for linkbuilding. For jo flere hjemmesider, der linker ind til din hjemmeside, desto mere troværdig vil den fremstå overfor Google – og det er noget, der giver din hjemmesides placering i søgeresultaterne et ekstra nøk.

    Det er dog ikke ligegyldigt, om linket kommer fra en troværdig og relevant hjemmeside, eller om den kommer fra en indonesisk casino-hjemmeside, en russisk pornoside eller en anden mere eller mindre mistænkelig side uden relevans for din forretning.

    Troværdighed er nemlig et nøgleord, når det kommer til linkbuilding. For at tage et eksempel fra den virkelige, analoge verden svarer det til, når en restaurant bliver belønnet med en stjerne i Michelin-guiden. Her står der en troværdig kilde bag omtalen, og det vil restauranten kunne mærke på antallet af reservationer.

    Omvendt vil en konkurrerende restaurant, som få kender og de færreste har noget pænt at sige om, næppe have nogen nævneværdig omsætning.

    Det samme gør sig gældende i den digitale verden aka internettet. Her afhænger din hjemmesides renommé dog ikke af omtale men af kvalitetslinks fra relevante og troværdige hjemmesider – såkaldte backlinks.

Så hvad er kvalitetslinks?

Kvalitetslinks er i korte træk links fra troværdige sider med autoritet og relevans for din hjemmeside og din virksomhed.

For eksempel vil et link fra Københavns Murerlaug være et kvalitetslink for dig, der ejer et murerfirma. Driver du en restaurant, vil et link på et anerkendt madblog være et kvalitetslink. Har du en virksomhed, der sælger ler, vil et kvalitetslink være et link i en artikel på TV2, der handler om tv-programmet “Keramikkamp”.

Du kommer dog ikke sovende til den slags links – ligesom en restaurant ikke kommer sovende til en Michelin-stjerne. Indholdet på din side skal selvfølgelig være værdifuldt og give folk i din branche grund til at linke til din side.

Godt content på din hjemmeside er altså alfa og omega, hvis du skal gøre dig forhåbninger om eksterne kvalitetslinks.

Er linkbuilding lyssky marketing?

Linkbuilding har desværre et lidt blakket ry uden for SEO-kredse. For eksempel har Politiken og Zetland skrevet knap så rosende artikelserier om linkbuilding. Og den slags linkbuilding, artiklerne omtaler, hører da også til den mindre etiske af slagsen.

For ligesom der findes kvalitetslinks, findes der også mere lyssky måder at skaffe sig links på. Det kan for eksempel være, når webbureauer køber links på hjemmesider med alenlange lister af links for at skaffe deres kunder hurtige backlinks.

En anden og hyppigt brugt måde at skaffe links på er via såkaldte PBN’er (private blog networks). PBN’er er i al deres enkelthed “falske” blogs med fængende og ofte generiske domæner som nyheder-om-alt.dk, billig-autohjælp.dk eller hele-molevitten.dk.

Her vil du kunne finde masseproducerede blogindlæg, der umiddelbart virker informative – men som kun eksisterer, for at marketingbureauer kan linke ind til deres kunders hjemmesider.

Det er ikke uden grund at PBN’er også går under navnet Splogs eller spam-blogs. De findes nemlig i utallige mængder, ligesom de ikke bidrager med nogen nævneværdig værdi til brugerne.

Links til din hjemmeside på PBN’er kan måske nok snyde Google til at have tillid til din virksomhed. Men det er en kortsigtet strategi, som samtidig er med til at forurene internettet med unødigt og overflødigt indhold.

Linkbuilding kan med andre ord være mindre etisk – men er det bestemt ikke altid.

Sådan arbejder vi med linkbuilding i Webamp

I Webamp har vi en filosofi om, at hurtige PBN’er og masseopkøbte links ikke er den rette løsning. Vi ønsker nemlig ikke at gøre internettet til en losseplads, ligesom vi altid tænker langsigtet, når vi lægger SEO-strategier for vores kunder.

Google finpudser og videreudvikler hele tiden deres algoritmer for at give brugerne de bedste og mest værdifulde og relevante resultater. Og kigger vi i krystalkuglen, går der næppe mange år, før Google er klog nok til at sortere PBN’er fra i søgeresultaterne.

Derfor arbejder vi aldrig med hurtige løsninger, når vi laver linkbuilding for vores kunder.

Vi satser derimod på at levere reelt indhold af høj kvalitet – indhold, som er brancherelevant og målrettet den enkelte kundes målgruppe.

Derfor har vi vores egen content-afdeling, hvis fornemmeste opgave er at skrive værdifuldt og velskrevet indhold til vores kunders hjemmesider. Det har vi til dels, fordi content er konge, når det kommer til at komme højere op i søgeresultaterne – men også fordi relevant indhold øger chancen for kvalitetslinks.

Vi undersøger derfor, hvilket indhold troværdige kilder, der linker til i lige netop din branche – og laver indhold, der er endnu bedre.

Vi tænker i det hele taget vinkling, PR, omtale og outreach, når vi laver linkbuilding. Ganske enkelt fordi vi vil levere kvalitet og ikke kvantitet.

Vil du have hjælp til linkbuilding?

Har du brug for linkbuilding tips, eller vil du samarbejde med et webbureau, der tager din SEO-strategi alvorligt?

Du er altid velkommen til at kontakte Webamp ved at ringe på +45 70 60 50 28 eller skrive til info@webamp.dk.

Sådan starter vi dit SEO-arbejde


Grundig
søgeordsanalyse

Vi holder
et møde

Sundhedstjek
af side

Løbende
SEO-arbejde


Prøv vores SEO tester

Vi gør os i glade kunder!

Vi elsker vores kunder, og vi elsker at få feedback!



Vil du samarbejde med os?

Vi elsker både store og små udfordringer - hvad er din?