Ekstern linkbuilding handler om at få links fra eksterne hjemmesider og er den klart vigtigste underkategori inden for linkbuilding. For jo flere hjemmesider, der linker ind til din hjemmeside, desto mere troværdig vil den fremstå overfor Google – og det er noget, der giver din hjemmesides placering i søgeresultaterne et ekstra nøk.
Det er dog ikke ligegyldigt, om linket kommer fra en troværdig og relevant hjemmeside, eller om den kommer fra en indonesisk casino-hjemmeside, en russisk pornoside eller en anden mere eller mindre mistænkelig side uden relevans for din forretning.
Troværdighed er nemlig et nøgleord, når det kommer til linkbuilding. For at tage et eksempel fra den virkelige, analoge verden svarer det til, når en restaurant bliver belønnet med en stjerne i Michelin-guiden. Her står der en troværdig kilde bag omtalen, og det vil restauranten kunne mærke på antallet af reservationer.
Omvendt vil en konkurrerende restaurant, som få kender og de færreste har noget pænt at sige om, næppe have nogen nævneværdig omsætning.
Det samme gør sig gældende i den digitale verden aka internettet. Her afhænger din hjemmesides renommé dog ikke af omtale men af kvalitetslinks fra relevante og troværdige hjemmesider – såkaldte backlinks.