Content marketing –
få nye kunder med relevant og værdiskabende indhold

Skab værdi for dine kunder, og skab langvarige kunderelationer med content marketing. I Webamp arbejder vi målrettet og strategisk med content marketing for at skabe opmærksomhed omkring dit brand.

Marketing med
målgruppen i fokus

Hvis du har haft bare en smule berøring med markedsføringsbranchen, er du måske stødt på begrebet “content marketing”. Nogle kritiserer begrebet og kalder det et meningsløst buzzword, som smart-i-en-fart marketingfolk hiver ud af ærmet i flæng

Floskel eller ej, så har det aldrig været vigtigere at producere brugbar og brugerrelevant indhold. Web 2.0 har nemlig gjort internettet til et redskab til at opsøge information – og det kan du udnytte som virksomhed.

For ved at dele værdiskabende og relevant information, kan du skabe top-of-mind awareness hos dine læsere – og på sigt gøre dem til loyale, tilbagevendende kunder i din forretning.

Vil du have hjælp til at skabe unikt indhold, der skaber værdi for dine kunder – og dermed din virksomhed? Så kontakt Webamp i dag. Vi har både tekstforfattere og videografer i folden, der kan hjælpe dig og din virksomhed med at planlægge og eksekvere din content marketing-strategi.

Hvad er content marketing?

Content marketing er i korte træk markedsføring med fokus på lærerne – modtagerrelevant indhold, der først og fremmest skaber værdi for læserne. Derfor skaber det heller ikke nødvendigvis her-og-nu-kunder. Men det er heller ikke meningen.

Derimod er hensigten med indholdet, at det skal skabe top-of-mind-awareness hos læserne – som så på sigt kan blive til betalende kunder.

Content marketing handler nemlig om at skabe indhold med værdi for læseren. Man tilbyder altså ikke blot sine kunder produkter og løsninger, men også sin faglige ekspertise. Og den faglige ekspertise vil dine læsere have i baghovedet, når de engang får brug for de produkter eller løsninger, din virksomhed sælger.

Er content marketing ikke bare et buzzword?

Det er i hvert fald en kritik, man ofte møder, når snakken falder på content marketing. Buzzword eller ej – det kan kan være et værdifuldt aktiv i din virksomheds marketing-strategi.

Og selvom content marketing er blevet lidt et buzzword, er idéen faktisk ikke så ny igen. For eksempel er kogebogen Karolines Køkken et klassisk eksempel på modtagerorienteret indhold, hvor afsenderen er en virksomhed – nærmere bestemt Arla (eller Mejeriforeningen som mejerigiganten hed, da Karolines Køkken første gang udkom i 1962).

Fidusen ved bogen var i øvrigt, at samtlige opskrifter indeholdt mejeriprodukter.

På den måde skabte Mejeriforeningen værdi for deres kunder, som fik inspiration til madlavning i hverdagen, men i den grad også for dem selv, da danskerne fik kendskab til flere måder at bruge mejeriprodukter på – og derfor fik behov for at købe flere mejeriprodukter.

Hvordan kan du selv arbejde med content marketing?

Moderne content marketing kan sagtens være i et fysisk format, men formaterne vil typisk være digitale – for eksempel blogindlæg på egen hjemmeside, videoindhold på YouTube eller digitale guides.

Eksempler på content marketing:

  • Et blogindlæg om at lægge den perfekte foundation på webshoppen, der sælger makeup.
  • En anbefaling eller en anmeldelse af en vin på webshoppen, der sælger vin.
  • En e-bog om markedsføring fra bureauet, der laver online markedsføring.
  • Et webinar om aktiehandel på bankens hjemmeside.
  • En video med tips til vedligeholdelse af cykel fra cykelmekanikeren.
  • Gode råd om tandpleje på tandlægens hjemmeside.

Summasummarum handler det om at producere indhold, der har relevans for din virksomheds kernekompetencer – og som ikke mindst skaber værdi for din målgruppe.

Pointen er, at alle virksomheder kan lave content marketing. Store såvel som små. Kedelige såvel som cool. “No company is too small to participate”, som Bill Gates skrev i sit nu verdensberømte essay “Content is King” fra 1996, hvor software-guruen understregede indhold som hele internettets eksistensgrundlag.

Det er lige meget, hvor støvet eller spændende en branche, du befinder dig. Om du sælger logistikløsninger til lagerbranchen eller eksklusive oplevelsesophold. Der vil altid være en målgruppe, der kan have gavn og glæde af dit indhold.

No company is too small to participate

– Bill Gates om webbaseret content

Hvad er dit udbytte af content marketing?

Det korte svar: Langvarige kunderelationer. Målet med content marketing er at skabe og vedligeholde langvarige kunderelationer.

Med midlet er ikke koldt canvas og indhold plastret til med call-to-action-knapper – det vil dine læsere nemlig slet ikke være modnet til endnu. Det er ikke push marketing! Det er pull marketing, som trinvist trækker dine kunder gennem salgstragten – fra spædt behov til modning til salg.

Netop derfor er værdien for målgruppen alfa og omega, når du arbejder med content marketing. På den skaber du tillid til, at du og din virksomhed ikke er bare ude efter kolde konverteringer – men har også har en reel interesse i at hjælpe og vejlede med kvalificeret ekspertviden.

Men content marketing kan også skabe værdi for afsenderen – og altså også din virksomhed, hvis du arbejder aktivt med det som en del af din markedsføring.

For eksempel vil du kunne se en vækst i din SEO, hvis du arbejder med content marketing på din hjemmeside. For det første fordi du ved at poste content hyppigt skaber en dynamisk hjemmeside. På den måde undgår du at gøre din hjemmeside til et såkaldt “zombie-site” – en levende død side, der nok eksisterer, men som rent trafikmæssigt er flatlinet.

For det andet vil du rangere på langt flere søgeord. Du vil med andre ord være mere synlig på Google og på den måde udvide din målgruppe. I Webamp har vi i første halvdel af 2021 arbejdet målrettet med en content-strategi for en kunde, som sælger hudpleje og hudbehandlinger. Den strategi har resulteret i en fordobling i visninger på Google i første halvdel af 2021 i forhold til sidste halvdel af 2020.

Vil du læse mere om dine fordele ved content marketing, kan vi varmt anbefale dig at læse Webamps blogindlæg “Derfor skal din virksomhed skrive blogindlæg”.

Content marketing rimer på kundepleje og konverteringer

Visninger på Google er ikke nødvendigvis et mål i sig selv. For visninger er ikke altid lig med konverteringer. Hvis en besøgende på din hjemmeside ikke er klar til at købe, kan du komme med nok så mange slagtilbud og smarte slogans, uden at den besøgende konverterer til en betalende kunde.

Det er netop her, at content marketing kommer til sin ret. For når du hjælper potentielle kunder, som befinder sig tidligt i salgstragten, modner du dem til et køb på et senere tidspunkt ved at give dem en eksklusiv og ikke mindst gratis smagsprøve på dine produkter eller ydelser.

På den måde skaber og vedligeholder du relationer, som får din virksomhed til at fremstå stærkere og mere troværdig end konkurrenterne. Og det kan i sidste ende betyde, at dine læsere vender tilbage til din virksomhed, når de endelig beslutter sig for at købe.

Content marketing øger kort fortalt dine chancer for at blive set af din målgruppe og for at konvertere dine besøgende til betalende kunder.

Content marketing rimer på kundepleje og konverteringer

Ingen virksomheder er for små til at lave kvalitets-content til deres målgrupper. Alle kan være med. Men det er ikke altid lige nemt at få idéerne til at tage form, ligesom det kan være svært at finde en strategisk retning med din content-plan.

I så fald står vi hos Webamp klar til at hjælpe dig med alt fra strategi til eksekvering. Vi hjælper dig med andre ord med alt fra vinkling til producering af selve indholdet – om det er så er i form af fængende og forbrugerorienterede tekster til din hjemmeside og dine sociale kanaler eller professionelt videoindhold.

I Webamp laver vi altid content, der tager afsæt i din virksomheds virkelighed. Det betyder, at vi har din målgruppe og branche for øje, når vi arbejder med content marketing. Vi analyserer derfor, hvad din målgruppe efterspørger og skræddersyr indholdet derefter.

Uanset din branche og dine behov vægter vi det gode indhold skyhøjt – indhold, der bringer din virksomhed tættere på jeres målgruppe, engagerer og sidste ende kan føre til konverteringer. Indhold, der altså ikke bare skaber værdi for din målgruppe – men også for din virksomhed.

Få hjælp til din content-strategi

Ingen virksomheder er for små til at lave kvalitets-content til deres målgrupper. Alle kan være med. Men det er ikke altid lige nemt at få idéerne til at tage form, ligesom det kan være svært at finde en strategisk retning med din content-plan.

I så fald står vi hos Webamp klar til at hjælpe dig med alt fra strategi til eksekvering. Vi hjælper dig med andre ord med alt fra vinkling til producering af selve indholdet – om det er så er i form af fængende og forbrugerorienterede tekster til din hjemmeside og dine sociale kanaler eller professionelt videoindhold.

I Webamp laver vi altid content, der tager afsæt i din virksomheds virkelighed. Som erfarent SEO bureau er vi vant til at levere skræddersyede content-løsninger. Det betyder, at vi har din målgruppe og branche for øje, når vi arbejder med content marketing. Vi analyserer derfor, hvad din målgruppe efterspørger og skræddersyr indholdet derefter.

Uanset din branche og dine behov vægter vi det gode indhold skyhøjt – indhold, der bringer din virksomhed tættere på jeres målgruppe, engagerer og sidste ende kan føre til konverteringer. Indhold, der altså ikke bare skaber værdi for din målgruppe – men også for din virksomhed.

Vi gør os i glade kunder!

Vi elsker vores kunder, og vi elsker at få feedback!




Vil du samarbejde med os?

Vi elsker både store og små udfordringer - hvad er din?