SEO-tjekliste: Sådan bygger du en lækker landingssidetekst op (der kan læses af både robotter og mennesker)


TORSDAG 7. MAJ 2020

At skrive SEO-tekster er både tidskrævende og researchtungt, ligesom det kræver formidlingsflair, hvis den skal være læsevenlig for både Googles robotter og din målgruppe. 

Du kan nemlig ikke skrive fuldstændig frit fra leveren - der er regler, der skal overholdes, hvis din tekst skal kravle op ad søgemaskinernes organiske rangstiger. 

Har du aldrig har skrevet en SEO-tekst før, skal du starte lige her. Jeg har nemlig samlet alle guidelines og værktøjer, jeg selv arbejder ud fra, i denne SEO-tjekliste. 

Udgangspunktet for tjeklisten er kun for selve tekstarbejdet. Vil du have flere tips til god digital tekstforfatning, anbefaler jeg, at du supplerer med disse to blogindlæg (når du er færdig med det her): 

→ 15 konkrete tips til at skrive en (god) landingsside

→ 5 faldgruber, du skal undgå som tekstforfatter

Buckle up, for her kommer tjeklisten! Jeg anbefaler, du læser det hele, men hvis du leder efter svar på noget specifikt, er der genveje til de forskellige punkter her. 

Mies SEO-tjekliste til kodyle landingssider

1) Har du styr på dit søgeord?

Hver landingsside skal have et søgeord (også kaldet keyword), som skal hjælpe Google med at finde ud af, hvad indholdet handler om. Det er op til dig, hvad søgeordet er, men du skal være konsekvent, når først det er valgt. 

Søgeordet skal indgå strategisk i opbygningen af teksten på hver enkelt landingsside

→ I URL’en

→ I H1

→ I H2 (mindst en)

→ I første afsnit (og helst første linje)

→ I brødteksten (du kan både bruge det for meget og for lidt)

Dit søgeord er vinklen på dit indhold, og alt efter din søgeords- og indholdsstrategi (i forhold til eksempelvis volumen og konkurrence), kan det være bredt eller snævert formuleret.

Eksempel

  • Rugbrød → bredt søgeord
  • Glutenfrit rugbrød → snævert søgeord (longtail)

Men hvordan bruger man så søgeordet i praksis, når det skal bruges strategisk på en landingsside? Vi genbruger lige eksemplet med det glutenfri rugbrød: 

→ URL: www.rugbroedsopskrifter.dk/glutenfrit-rugbroed*

→ H1: Opskrift på lækkert, glutenfrit rugbrød

→ H2: Derfor er glutenfrit rugbrød godt

→ I første afsnit: Brug søgeordet så tidligt som muligt i teksten, helst i første linje.

→ I brødteksten: Den optimale frekvens af søgeordet afhænger af tekstens længde. Brug søgeordet to-tre gange pr. H2 eller få hjælp fra programmer som Yoast. 

* Husk ikke at bruge æ-ø-å i URL’en - it’s frowned upon

2) Har du husket H’erne?

Overskrifter og underoverskrifter på din side skal tagges rigtigt op i form af H1 og H2 - det er ikke nok, at du nøjes med at style* dem. Jeg kan ikke understrege dette nok.

Hver landingsside har kun en H1 - altså overskriften. I nyhedsmedier kalder man det en rubrik, og Google bliver forvirret om sidens budskab, hvis der er mere end en H1. Af logiske årsager skal din H1 også være øverst på landingssiden. 

H2’erne kan sidestilles med en underoverskrift (eller mellemrubrik, hvis man er bekendt med medie-lingoen). En landingsside kan godt have flere H2’er

På den enkelte landingsside må H1 og H2 ikke være ens - og faktisk skal du helst ikke bruge de samme over- og underoverskrifter på tværs af hele sitet, hvis det er muligt at undgå. Vigtigst er det dog at ikke at duplikere H1’er.

* Styling af tekst kan være at gøre den fed, kursiv, understreget, stor, lille. Når du laver en overskrift, er det ikke nok at vælge skriftstørrelse 38 og gøre teksten fed (visuelt, altså - ikke i overført betydning). En overskrift S K A L tagges som en H1, ellers ved Google ikke, at det er en overskrift.

Hvis du er i tvivl om, hvordan man gør, så tal med din webudvikler, find en guide på nettet eller spørg mig, om jeg vil vise det på en video-forbindelse. Min mail er mbw@webamp.dk. :-)

3) Har du svaret på de mest almindelige spørgsmål?

Vi søger på Google for at få svar - men ved du, hvilke søgekombinationer folk laver på dit udvalgte søgeord? 

Det er ikke uvæsentligt for dig at vide. Chancen for at skrive en fyldestgørende og vedkommende tekst er større, hvis du indarbejder svarene på de mest nærliggende spørgsmål. 

Et godt (og gratis) værktøj, jeg bruger rigtig ofte, er Answer the Public. Her kan man indtaste sin søgeterm (husk at vælge land og sprog, inden du søger) og få en række visualiserede forgreninger af folks longtail-søgninger. Det kan se sådan her ud:

Her kan man se, at folk ofte søger på med/uden kerner, gær eller surdej, og så er det oplagt at bruge det i sin tekst. Det kan være i form af opskrifter, anbefalinger eller erfaringer med det ene, andet eller tredje. 

Det er også oplagt at bruge denne indsigt til at stille et spørgsmål i en H2, som man besvarer i teksten. 

Eksempel

H2: Er gær eller surdej bedst til glutenfrit rugbrød? → Brødteksten i afsnittet skal besvare spørgsmålet fra H2. 

4) Er teksten lang nok?

Når Google crawler din tekst, kigger den blandt andet på længden: Om den er lang nok til at kunne byde på kvalificeret viden om et emne

En tommelfingerregel i SEO-kredse er 300 ord minimum, og det vil af mange blive anset for at være til den meget korte side, hvis en landingssidetekst har den længde. 

Det dogme vil jeg dog gerne udfordre, for det er altså ikke kun meget lange og helt udtømmende landingssider, som ender som nummer et i søgemaskinerne. 

Hvis din tekst bliver længere end 600-700 ord (eller mere), er det helt fint, så længe du holder dig til én vinkel. 

Breder du dig over for mange emner, er det bedre at oprette flere forskellige landingssider, der er skarpere vinklet - så er der også større chance for, at det er de rigtige mennesker, der ender på din side

5) Er læsevenligheden i top?

Opstillingen af teksten på en landingsside er alt andet end ligegyldig. Læsevenlighed er nemlig det, der sikrer en naturlig fremdrift og at teksten bliver læst til ende. 

Men hvordan gør man en digital tekst læsevenlig? 

Kort sagt: Med luft og blikfang

Luft er vitalt, fordi ingen kan overskue det, der på godt engelsk kaldes en wall of text: en mur af bastant og uoverskuelig information, der aldrig slutter. Det vil du for alt i verden undgå, for det får læseren til at give op. 

Blikfanget skal vække læserens nysgerrighed og give øjet et afbræk fra teksten, der hurtigt kan blive kedelig for øjet. Som læser skal man lokkes med lækre brødkrummer i bedste Hans og Grete-stil, til man når tekstens bund. 

“Ku’ du måske komme med nogle eksempler på, hvad du mener, Mie?” tænker du måske. Og ja - selvfølgelig!

Tips til mere luft og blikfang i uprioriteret rækkefølge: 

→ Dobbelt linjeskift, så din tekst bliver små, spiselige stykker af information. Man kan altid spise en bid mere (både i overført betydning og når man nyder et lækkert måltid). Haps, haps, haps.

→ Hold det kort og præcist. Jo længere en sætning er, jo sværere er den at læse. Pas derfor på med de indskudte sætninger og kringlede forklaringer. En tommelfingerregel er, at en sætning helst skal være under 20 ord.

→ Gå aldrig ned på H2’er! Brug dine underoverskrifter til at stille spørgsmål eller lav en pointe, der bliver uddybet i afsnittet. Når man skimmer en tekst, bruger man den fremhævede tekst og overskrifter til at finde frem til den relevante information.

→ Hold afsnittene i kort snor. Et afsnit er den tekst, der hører til en H2. Keep it to the point og giv læseren svar eller viden. Et afsnit bør ikke være mere end 150 ord. 

→ Fyr op for video, billeder og grafik, det skaber engagement og bryder teksten visuelt. Det er også en mulighed for et ekstra lag af information, som kan være kringlet eller kedeligt at forklare på skrift. Desuden er billeder og video også en faktor, Google tager med i sine rangeringer, så det er på alle måder en lavthængende frugt.

→ Lister (!!!) er et genialt greb. Det er en mere overskuelig måde at præsentere information, og så skaber det blikfang. Og så kan søgemaskiner også lide lister. Win-win-win.

→ Fremhæv pointer med styling. Som jeg nævnte længere oppe, må du aldrig bruge styling til at lave overskrifter (for det kan Googles robotter ikke læse, de leder i stedet efter H1 og H2). Men du skal bare fyre den af i din brødtekst, for styling er iøjnefaldende og understreger vigtig information.

→ Husk at tjekke mobilvisning, inden du udgiver. Tekst er meget nemmere at overskue på en computerskærm end på en mobil. Derfor må du ikke begå dødssynd #1 ved at glemme at tjekke, hvordan opsætningen af din tekst ser ud på mobil. Lav en forhåndsvisning og tjek, at din landingsside også er letfordøjelig på små skærme. 

TIP ↓

Selvfølgelig skal du ikke lave en manuel optælling af ord i sætninger og afsnit. Work smarter, not harder, og få hjælp til at overskue teksten med hjælpeprogrammer.

Selv bruger jeg eksempelvis Yoast. Det tjekker teksten og kommer med anbefalinger til forbedringer (eller giver grønt lys, når det hele spiller). 

6) Har du skrevet til mennesker eller robotter?

Engang kunne man nærmest ikke bruge sit søgeord nok, men heldigvis fatter Google mere nu. I dag skal du huske at bruge synonymer og beslægtede ord i din tekst. Det kaldes også semantisk SEO.

Den seneste BERT-opdatering gør, at søgemaskinen bedre forstår sproget bag en søgning, og derfor er de mærkelige staccato-overskrifter heldigvis på vej ud. 

Hvis du har en køreskole i København, ville man i “gamle dage” give den en overskrift identisk med søgeordsfrasen - eksempelvis “køreskole København”. 

Men det er en mærkelig overskrift! Det ville du jo heller ikke råbe ud af vinduet til forbipasserende for at gøre opmærksom på din virksomhed.

En bedre overskrift på din landingsside kunne være: “Københavns bedste køreskole”. Det er en rigtig sætning, og selvom folk vil blive forvirret over, at du råber det ud af vinduet, vil de ikke være i tvivl om budskabet. 

Kort fortalt: Skriv rigtige sætninger og undgå rovdrift på dit søgeord. Din tekst er til mennesker, og robotterne forstår det sagtens. 

7) Har du husket detaljerne?

Djævlen ligger som bekendt i detaljen, og det kan få indflydelse på din organiske placering, hvis du glemmer at udfylde metatekst, metatitel og at lave intern linkbuilding. 

Din metatitel og metatekst er det, der bliver vist i Google, når din landingsside dukker op i en søgning. 

Det kaldes også en SERP-snippet (det står for Search Engine Result Page), og hvis ikke du udfylder det selv, gør Google det selv ved at hente tekst fra landingssiden. 

Den autogenererede tekst giver ikke altid det bedste overblik (eller får en krog i læseren).

Udfylder du det selv, kan du vinkle skarpt i metatitel og -beskrivelse ved at bruge aktive verber, bydeform og CTA. Selv bruger jeg Storybase til at hjælpe mig med at sikre, at jeg skriver fængende og klikbart.

Værktøjet giver point efter, hvor god teksten er. Jeg har selv brugt det til dette blogindlæg (og jeg stoppede selvfølgelig ikke, før jeg havde en catchy SERP-snippet og en score på 100).

Intern linkbuilding laves oftest som ankertekst eller som henvisninger uden for brødteksten.

Ankertekst er et link, der er indlejret “usynligt” i et ord eller en sætning. Så ser man ikke den lange, kedelige URL. Som oftest får teksten en anden farve eller styling end resten, så læseren er opmærksom på, at der er et link. 

Intern linkbuilding hjælper brugeren til at blive på din hjemmeside, og den viser også Google, hvor meget relevant og relateret indhold, du har på sitet. Det er både god service og god SEO. 

Mist ikke modet - bare kast dig ud i det!

Som du kan læse, er der rigtig (udtales “ræddi” på Fyn, hvor jeg er fra) mange ting at tage højde for, når du skriver en SEO- og læsevenlig tekst.

Hvis du er ør i hovedet og tænker, at det er helt uoverskueligt at gå i gang med SEO nu, så hav det her i mente: 

  • Regler er til for at blive brudt. Ingen ved med hundrede procents sikkerhed, hvad Google rangerer landingssider efter. Der er hundredvis af parametre, vi ved, at de måler på - men stol aldrig på nogen, som påstår at have fundet den hellige gral.

  • Det fede ved SEO er, at dit arbejde aldrig er færdigt og altid kan optimeres. Du kan prøve dig frem og rette i teksten, overskrifterne, stylingen og opsætningen, indtil du rammer hovedet på sømmet.

  • Hvis det ikke falder dig naturligt at lave tekstarbejde og søgemaskineoptimering, er din tid og dine penge i de fleste tilfælde bedre givet ud, hvis du lader nogle andre om det (sådan nogen som mig, der arbejder med det professionelt). 

Jeg håber, du kan bruge denne tjekliste til at skrive bedre og mere SEO-venlige landingssider. Har du spørgsmål eller brug for sparring, er jeg altid klar på en chat på mbw@webamp.dk. :-)

Mie Borggreen Winther

Stilling: SEO-specialist

Mie er en journalistuddannet ordsmed og SEO-nørd, som elsker udfordringen i at skrive til både mennesker og maskiner.


16 minutters læsning


Anbefales til dig:

Som mangler den ultimative tjekliste til at lave kodyle landingssider med styr på de tekniske detaljer.

Seneste indlæg

Vi gør os i glade kunder!

Vi elsker vores kunder, og vi elsker at få feedback!



Vil du samarbejde med os?

Vi elsker både store og små udfordringer - hvad er din?