Migrering af hjemmeside – er din nye hjemmeside SEO-parat?

Andreas Jacobsen

Stilling: SEO-Specialist

3. august 2022

Migrering af hjemmeside
– er din nye hjemmeside SEO-parat?

I dette indlæg kigger jeg nærmere på en af de vigtigste discipliner inden for søgemaskineoptimering: migrering.

Men hvad er migrering egentligt? Hvorfor er en vellykket migrering altafgørende for din SEO? Og hvordan udfører du det i praksis?

Læs med, og bliv klogere.


Hvad er SEO-migrering?

Når man bygger en ny hjemmeside eller flytter en eksisterende til et nyt domæne, taler man i SEO-optik om migrering. I korte træk er en migrering kunsten at sikre, at SEO-værdien fra en eksisterende hjemmeside følger med på en ny.

Når det gælder SEO, er migrering af en hjemmeside ikke altid lige til. Der er mange ting, man bør tage i betragtning, inden man flytter et domæne. Der skal laves grundig research, planlægning, eksekvering og overvågning for at sikre, at man får opbygget og vedligeholdt synlighed på Google.

Husk nu, at SEO-migrering er til for at forhindre tab i hjemmesidens trafik, rangeringer og konverteringer. Ved at implementere den rigtige migreringsstrategi, vil du sikre dig, at din hjemmeside bibeholder – og gerne forbedrer – sine organiske placeringer og trafik.

Hvad skal man tage i betragtning ved en migrering?

Din hjemmeside har højst sandsynligt brugt lang tid på at opbygge sin status og synlighed på Google, hvilket har resulteret i, at du bliver fundet på de helt rigtige søgeord og -termer.

Når du skifter din URL’er, content eller bare giver din hjemmeside en total makeover, ændrer du på samme tid den opfattelse af din hjemmeside, som Google har, hvilke også påvirker de metrics, som er tilknyttet dine rangeringer. Målet for enhver type migrering er at undgå så meget trafiktab som muligt.

Hvad sker der, hvis ikke du udfører en SEO-migrering korrekt?

Kort sagt risikerer du at miste dine rangeringer i søgemaskinerne – og dermed trafik, henvendelser og leads.

Forneden ser du et eksempel på, hvad der kan ske, hvis ikke du udfører din SEO-migrering korrekt. Som grafen fra Google Analytics viser, er den organiske trafik faldet drastisk i perioden efter migreringen.

Migreringen blev foretaget i december, og som du kan se, begyndte trafikken at falde fra midten af december.

Årsagen til faldet var, at der var blevet smidt no-index tags på blog-siderne, hvilket resulterede i, at Google ikke kunne læse dem. Fejlen blev hurtigt opdaget, og i januar begyndte trafikken at stige igen, efterhånden som Google fik lov at indeksere siderne igen.

Det er et skoleeksempel på, hvad der sker, når man ikke har styr på sine directives i forbindelse med en migrering – mere om det senere i indlægget.

Husk at opdatere robots.txt, når du migrerer.

How to: SEO-migrering af din hjemmeside

Nu ved du, hvad en migrering er, og hvorfor den er så vigtig – så langt så godt. Men hvordan udfører den så i praksis? Det forklarer jeg i det følgende.

1) Vælg en god dato

Tænk over, hvilken dato passer dig og trafikken for din hjemmeside. Vælg en dato og tidspunkt, hvor trafik og engagement typisk er lavt – og helst en dag hvor dit webhold og server-ansvarlige er på kontoret.

Selv om det kan være fristende, så undgå at planlægge det en søndag aften – det kan jo være, noget går galt, og så har du ikke mulighed for at kommunikere og koordinere med andre afdelinger.

Sigt efter at migrere om eftermiddagen eller tidlig aften – på den måde kan du arbejde på fejlfinding om morgenen, når trafikken er lav, hvis nu uheldet skulle være ude.

2) Back up!

Husk at lave en backup af din nuværende hjemmeside!

Hvis nu noget skulle gå galt, kan du altid vende tilbage til den gamle version af sitet, og forhåbentligt har du fået indsigt i, hvad der gik galt, så du kan rette det til i andet forsøg.

3) Lav et lokalt website til at teste på

En lokal – eller offline – version af din hjemmeside er en duplikeret version, som brugere ikke kan komme ind på. Det er her, hvor du kan afprøve ændringer til dit nye site.

Ved at lave en offline version af din hjemmeside, giver du dit webhold masser af tid til at se, hvordan det nye content kommer til at se ud på hjemmesiden, hvordan den performer, samt giver tid til at implementere 301 redirects, inden den rigtige version går live.

På den måde behøver du ikke tænke på knækkede links og sitemaps, efter siden er gået live.

4) Crawl dit site før migrering

Brug et SEO-værktøj som Screaming Frog til at crawle din hjemmeside for at få en fuld URL- og content-liste. Du kan bruge denne liste til at rette fejl på din offline version, men også til at holde styr på gamle URL’er, der kræver redirects.

5) Redirects: Kig nuværende site igennem – hvad skal med?

Det bedste, du kan gøre for at holde styr på dine redirects før og efter migrering, er at lave et redirect map. Det skal sikre, at dine gamle URL’er har korrekte redirects til de nye, og at interne links også bliver opdateret. Kig dit redirect map igennem, før og efter du implementere for at sikre, at dine omdirigeringer spiller!

Her er et eksempel på, hvordan et redirect map kunne se ud. Her er det en mindre hjemmeside, der skal migreres – derfor er listen over redirects også ganske overskuelig. På store hjemmesider og webshops, der skal migreres, vil dokumentet være langt mere omfattende.

Redirects: Kig nuværende site igennem inden migrering af din hjemmeside.

I bund og grund skal du lave en kolonne med de gamle URL’er og en kolonne med de nye URL. Filtypen vil afhænge af dit CMS og udviklers præference. Oftest vil det være en CSV.-fil, som du skal uploade.

Bruger du WordPress som CMS, kan du bruge kommandoerne “Source URL” og “Target URL” til at navngive kolonnerne med henholdsvist gamle og nye URL’er. På den måde kan du uploade CSV-filen direkte i WordPress’ redirection tool – og slipper derfor for at uploade dine redirects manuelt.

Driver du en Shopify-webshop, kan du lave samme trick ved at bruge kommandoerne “Redirect from” og “Redirect to”.

6) Lav en custom 404-side

Det kan jo ske, at der alligevel er redirects, der smutter, eller nogle links, der knækker, når den nye side bliver lanceret. Her vil det være på sin plads at lave en “fængende” 404 side, der hjælper besøgende med at finde frem til forsiden i stedet for. Hvis ikke der findes en opsat 404-side, vil brugeren lande på en blank side, hvor man ikke kan navigere til forside – og derefter vil brugeren højst sandsynligt forlade din hjemmeside = højere bounce rate.

Forneden ser du 404-siden på logistikfirmaet JD Logistiks hjemmeside. Udover at være kreativ tilbyder den også muligheden for at navigere direkte tilbage til forsiden.

Lav en custom 404-side ifm. din SEO-migrering.

7) Opdatér My Business, Bing places og andre steder med link til hjemmesiden

Hvis det er hele dit domæne, der skal opdateres, og der eventuelt er nogle ændringer til dit domænenavn, skal du huske at opdatere din Google My Business-profil og andre steder, hvor din hjemmesides URL kunne optræde.

Hvis du har flere kontorer med flere Google My Business-profiler, skal du også huske at opdatere dem – specielt hvis hver lokation har sin egen URL, f.eks.: www.ditdomæne.dk/dinlokation eller dinlokation.ditdomæne.dk.

Husk, at Google My Business er en stærk lokal rangeringsfaktor!

8) Opdatér sitemap

Når du har fået styr på alle dine nye URL, kan du med fordele lave et nyt – eller opdatere det gamle – sitemap, som kan tilknyttes din hjemmeside således. Dit sitemap vil som regel bo på webadressen www.ditdomæne.dk/sitemap.xml eller www.ditdomæne.dk/sitemap_index.xml.

Upload så dit nye sitemap til Google Search Console for at hjælpe søgemaskinen til forstå de ændringer, der er kommet til din nye hjemmeside. Det vil i samme omgang hjælpe Google med at indeksere den nye side hurtigere.

9) Fortæl Search Console, at du ændrer domæne

Search Console har endnu en smart funktion: Change of Address Feature, der fortæller Google, at du har ændret dit domæne, og hvor det nye domæne kan findes. Det skal du gøre, lige så snart du har ændret dit domæne.

10) Opdatér robots.txt

Robots-filen fortæller fortæller forskellige søgemaskine crawlere, hvilke sider eller filer på hjemmesiden der skal crawles eller ikke crawles – filen befinder sig typisk på webadressen www.ditdomæne.dk/robots.txt (se for eksempel Nikes robots-fil, som har en sjov feature, hvis du scroller lidt ned).

Husk at opdatere dokumentet, så Google ved, hvilke dele af hjemmesiden der skal crawles. Her vil man også gerne smide det nye sitemap ind, så Google og andre søgemaskiner nemmere kan finde det.

11) Undgå at kassere det gamle domæne!

Hvis du skifter domæne, så behold det gamle domæne, så du kan sikre dig, at alle backlinks, der peger på domænet, bliver omdirigeret ordentligt! Hvis du giver slip på domænet, kan det betyde, at andre kan overtage det, og derfor kan du miste alle dine backlinks.

12) Lav et crawl på offline server, og når siden går live

Både før og efter den nye side går live, bør du lave et SEO-audit for at sikre dig, at alle sider, content, links, tags og andet indhold er på sin plads.

Tjekliste til SEO-audit

Brug Screaming Frog til at lave et crawl for at tjekke:

  • 4xx sider
  • 3xx sider
  • Knækkede billeder/video
  • Manglende meta tags
  • Duplicate indhold
  • Ingen eller forkerte kanoniske tags
  • Sider med “no index”.

Tjek Google Analytics

  • Tjek, at Analytics og Tag Manager er installeret korrekt på hjemmesiden og rent faktisk indsamler data
  • Markér datoer i analytics via annotations.

Test siden på mobil

  • Tag telefonen frem, og prøv hjemmesiden af! Tjek, at layout, design og funktioner alt sammen spiller. Du kan med fordel også bruge Google’s mobile-friendly test tool.

Tjek, at integrationer virker

  • Ikke kun Analytics og Tag manager, men også CRM, marketing integrationer, eCommerce osv.

Er dit SoMe opdateret?

  • Gå ind på alle dine SoMe profiler og tjek, at alle links peger det rigtige sted hen

    Skal vi hjælpe dig med din SEO-migrering?

    For at opsummere er SEO-migration bestemt ikke nogen nem opgave. Det tager tid, det kræver detaljeret research og planlægning for at lykkedes. Det kan være udfordrende at finde hoved og hale i, og derfor står vi klar til dig at give dig en hjælpende hånd.

    Har du brug for rådgivning fra et erfarent SEO-bureau, som kan hjælpe dig med få din migrering sikkert i hus? Send os en mail allerede i dag på seo@webamp.dk eller ring på 70 60 50 28!

    Få hjælp til din SEO-strategi

    Godt begyndt er halvt fuldendt. Dårligt begyndt er…. ja, ikke godt. Har du ikke ressourcerne til at lægge en gennemtænkt SEO-strategi er du altid velkommen til at smide mig en mail på seo@webamp.dk eller hive fat i en af mine kollegaer på info@webamp.dk.

    Vi elsker vores kunder, og vi elsker at få feedback!




    Vil du samarbejde med os?

    Vi elsker både store og små udfordringer - hvad er din?