Webamp giver dig tips og tricks om semantisk SEO

Victoria Deichmann

Stilling: Copywriter
22. december 2021

Semantisk SEO – sådan laver du SEO
til mennesker frem for maskiner

Semantisk SEO…

Hvad er det for en størrelse? Hvorfor skal du kende til det, hvis du vil øverst på Google? Og hvordan laver du det i praksis?

Det går jeg i dybden med i dette blogindlæg.


Hvad er semantisk SEO?

For at forstå semantisk SEO, skal du først og fremmest kende til SEO aka søgemaskineoptimering. Gør du ikke allerede det, så læs om SEO her først, og kom tilbage til indlægget her bagefter.

Okay, lad os så så kort dykke ned i semantik – og ikke mindst semantisk SEO.

I korte træk betyder semantik ‘betydningen bag sproget’. Uden at vi skal bevæge os for dybt ned i læren om dansksprogets konventionelle retningslinjer, så er det stadig meget godt at forstå den grundlæggende betydning bag ‘semantik’, før du bevæger dig ud i semantisk SEO.

Semantik kigger groft sagt på indholdet bag ord og sætningers betydning. Sætter vi den viden i SEO-perspektiv, handler semantisk SEO grundlæggende om at skrive indhold ud fra emner frem for traditionelle søgeord eller ‘keywords’.

Når du skriver indhold til din hjemmeside, skal du altså tænke på konteksten bag ordene, som du bruger i indholdet; du skal kigge på sammenhængen mellem dine keywords og ikke bare proppe en masse relevante søgeord i din tekst (som man tidligere plejede at gøre).

Er du stadig ikke helt med på semantisk SEO-bølgen, skal jeg nok holde dig i hånden med den følgende guide.

Derfor skal du kende til semantisk SEO

SEO-verdenen var lidt det vilde for bare en håndfuld år siden, hvor teknikker som spam links, keyword stuffing osv. blev brugt som ‘cheat tools’ til at ranke højere på Google. Det resulterede i, at sider med – reelt set irrelevant indhold – rankede højt på søgeord, selvom de indeholdt information, som brugerne faktisk ikke ledte efter, når de søgte på Google. Det frustrerede både Google’s brugere og webmasters.

Af samme grund introducerede Google i 2013 Hummingbird-algoritmen, som var Googles første bud på en opdatering, der skulle forbedre søgeresultaterne og tilpasse dem bedre til brugerne.

Pludselig kom der fokus på naturligt hverdagssprog, ligesom kontekst og betydning var i højsædet. Algoritmen gjorde en skelsættende forskel, idet Googles søgemaskine blev mere menneskelig og var langt bedre til at forstå tekster som en helhed.

Det betød, at Google nu ikke kun så på, hvor meget et søgeord blev nævnt i en tekst, men også tekstens overordnede kontekst og relaterede ord, der blev anvendt.

Hummingbird-algoritmen blev fulgt op af RankBrain i 2015, hvilket kun har gjort Google skarpere. Det betyde, at Google nu stiller større krav om en langt højere kvalitet af teksterne på nettet i dag.

På mange måder forstår Hummingbird hensigt og kontekst ligesom mennesker gør, og derfor er det super brugbart at kende til semantisk SEO, da 41% af Google-søgninger (ifølge Google selv) hver dag består af en samtalebaseret søgning, som kort forstået er søgninger, der lyder som hv-spørgsmål. Her er semantisk SEO især relevant, da flere søgeord kan fremkomme i én søgning.

Hvis du vil bliver fundet af din målgruppe på Google, bør du kende til semantisk SEO

Hvis du vil blive fundet af din målgruppe på Google, bør du kende til semantisk SEO

Semantisk SEO betyder god SEO

God SEO = højere ranking på Google. God SEO betyder blandt andet, at du formår at levere værdiskabende indhold til din website – og dermed til dine besøgende.

Det gør du ved at tænke i menneskelige baner – hvilket jo ikke bør være så svært, siden der højst sandsynligt sidder et menneske bag skærmen og læser med. For nok skal robotterne læse indholdet og “servere” det videre – men det er brugerne og ikke botterne, der er de endelige modtagere af dit indhold.

Derfor er det alfa og omega, at du forstår, hvad dine forbrugere søger efter på Google for at kunne levere indhold derefter.

‘How to’ og ‘need to know’ om semantisk SEO

Nu er du blevet klogere på, hvad og hvorfor – så nu er det på tide, at vi dykker ned i hvordan. Jeg har derfor lavet en lille guide, hvor jeg gennemgår de mest relevante grene af semantisk SEO.

1. Pak den klassiske SEO-hjerne væk

Google elsker sider, som går i dybden med indhold og emner. Jo flere hv-spørgsmål, som du besvarer på din hjemmeside, desto højere kan du forvente at ranke på Google. Det er altså et kæmpe plus, hvis du virkelig går i dybden med dit indhold – så længe det selvfølgelig har relevans for dit emne.

Har du svært ved det, kan du eventuelt prøve at tænke emnerelevans som en silo. Et ord eller en frase kan have mange underemner, og din side skal sørge for at dække alle underemner.

Sælger du for eksempel gin på din hjemmeside, kan du skrive om underemner som: “Hvordan bliver gin lavet?”, “Smagsnoterne i gin, “Producententeb bag ginen” etc. – kort sagt emner, der kan engagere og aktivere brugeren.

Underemner fungerer som repræsentanter for dit indhold. De skal altså både være fængende og samtidig appellere til din target målgruppe. Siden Google læser det overordnede indhold af din side, er det desuden vigtigt, at du opstiller dine underemner med en god komposition.

Har du svært ved at finde relevante underemner at skrive om?

Der findes mange metoder til at undersøge, hvilke relaterede spørgsmål som læsere ønsker besvaret, når de søger på et keyword på Google. Den mest populære metode er at foretage en søgeordsanalyse. Tjek vores blogindlæg ud med værktøjer til at lave en kodyl søgeordsanalyse.

Ønsker du en mere simpel tilgang, kan du hoppe ind på AnswerThePublic, som er et værktøj, der samler rådata fra søgninger på søgemaskinerne og hurtigt finder nyttige sætninger og spørgsmål, som folk stiller omkring dit søgeord.

2. “Folk spørger også om”

Kender du til SERP? Hvis ikke, gennemgår jeg det lige for dig.

SERP står for ‘Search Engine Result Page’ og er ganske enkelt Googles resultatside, hvor du ser svar på en given søgeforespørgsel. SERP’en består og består blandt andet af organiske og annoncerede resultater, men den har derudover også den såkaldte “Folk spørger også om” feature, som du højst sandsynligt kender til, fra når du har foretaget en Google-søgning. Funktionen giver brugeren flere nyttige informationer uden at de nødvendigvis skal klikke sig ind på en side.

TIP: Du kan blandt andet bruge denne feature til at undersøge folks relaterede spørgsmål til dine mulige hoved- og underemner.

SERP er super relevant, for jo flere spørgsmål du besvarer fra SERP, desto mere vil Google savle over dit indhold – hvilket i sidste ende betyder en højere ranking på Google.

3. “Volvo bil”… “Volvo bil 2005” – Googles søgeordsvarianter

Før i tiden var det best practice at publicere en ny side for hver søgeordskombination. Det endte tit ud i et væld af landingssider, hvilket først og fremmest forurenede søgeresultaterne med et utal af landingssider, der egentligt besvarede nogenlunde ens søgeintentioner – men også bare gav en dårligere brugeroplevelse.

I dag har Googles opdateringer heldigvis løst dette problem, hvilket betyder at søgemaskinen kan skelne mellem variationer af samme søgeord. Og det skyldes, at Google forstår den semantiske relation mellem dine keywords!

Hvis du for eksempel søger på “Volvo bil” eller “Volvo bil 2005”, vil du stort set opleve identiske søgeresultater.

Der er altså ingen grund til at have to forskellige sider for disse søgeord. Det samme gælder longtail-søgeord, som takket være semantisk SEO falder under samme funktion.

Ergo, besvarer dit indhold flere semantisk relaterede søgeordskombinationer, vil Google gøre din side synlig på flere søgeord inden for samme kategori.

4. Men men men… søgeord er stadig din ‘partner in crime’

Selvom jeg (forhåbentlig) har solgt dig ind på semantisk SEO og Googles evne til at forstå en sides overordnede kontekst, skal du ikke lægge klassiske SEO-søgeord på hylden. Google anbefaler stadig, at du husker at gøre brug af relevante søgeord i dit indhold. Summa summarum: Optimér dit indhold med afsæt i de primære søgeord, du ønsker at blive fundet på. Med andre ord: Brug dem naturligt i din tekster, meta-tags, overskrifter osv.

Så kan din side ikke andet end at vækste på Google! Læs eventuelt vores SEO-tjekliste for tips til at skrive lækre landingssidetekster.

5. Long Form Content performer bedre

Content af høj kvalitet er informerende, gennemarbejdet og overskueligt. Det gælder især i en verden med semantisk SEO, hvor det er en konkurrencemæssig fordel at skrive både lange og dybdegående tekster. Jo mere relevant viden, du kan få ned på skrift, desto mere vil det gavne din rangering i Googles søgeresultater. Den type indhold går under navn ‘Long Form Content’.

Det betyder, at du bør stræbe efter en minimumslængde på mellem 700 og 2000 ord. Du skal altså ikke være bange for at skrive en god sjat tekst om et relevant emne på din side.

Googles algoritme fungerer på den måde, at Google “scanner” din tekst for kontekst og derefter prøver at skabe en forståelse for emne, relevans og længde. Kort sagt, vil Google prioritere dit indhold, hvis det vurderes som af høj kvalitet, der kan besvare læserens søgeforespørgsel.

6. LSI-søgeord – når Google forstår indholdet på din side

LSI-søgeord – eller ‘semantisk relaterede søgeord’ – kan godt lyde en smule langhåret, hvis du ikke har hørt om det før. I korte træk udgør LSI-søgeord hovedkernen i semantisk SEO og erstatter den klassiske SEO-Tilgang, hvor man klistrer en landingsside til med det samme gentagende keyword i et desperat forsøg på at ranke højere på Google.

Groft forklaret, er LSO-søgeord ord og fraser, som er relateret til indholdet på din side, og som hjælper Google med at forstå, hvilket emne du skriver om. Hvis du for eksempel søger ‘cykel’ vil relaterede søgeord være ‘cykeldæk’, ‘cykelslange’, ‘ringeklokke’ og ‘støtteben’.

Der er delte meninger om, hvorvidt LSI-søgeord er en ranking-faktor eller ej. Men hvis vi bevæger os væk fra den traditionelle keyword-tanke og i stedet tænker i emner i stedet, får LSI-søgeord uden tvivl deres eksistensberettigelse.

For tænker vi semantisk SEO, bliver LSI-søgeord nemlige vigtige, når du skriver dit indhold, fordi de hjælper dig med at overbevise Google om, at dit indhold kræser om mange underliggende relevante emner. Det vil højne dine chancer for, at Google i sidste ende giver din hjemmeside højere placeringer på bestemte søgninger.

7. Samtalebaserede søgeord – semantisk SEO i hverdagssprog

Er du typen, som Googler, præcis hvad du tænker? Skriver du for eksempel “Laver Webamp hjemmesider?” i stedet for “Webamp hjemmeside”.
Hvis ja, så Googler du med de såkaldte samtalebaserede søgeord. (Pstt.. ja, vi laver hjemmesider, skulle jeg hilse og sige). Og fordi søgningerne baserer sig på samtale, passer det perfekt til semantisk SEO og søgemaskinens overordnede formål; at forstå hvad din side “taler” om.

Google-algoritmens forståelse af samtalebaserede søgninger giver dig mulighed for at skrive i et naturligt sprog, hvor du ikke behøver at klistre din hjemmeside til med unaturlige og akavede søgetermer. Funktionen er altså både en hjælp og samtidig et krav til dig, idet du kan øge kvaliteten og relevansen af dit indhold samtidig med at tilfredsstille algoritmens krav om selvsamme – og dermed forhåbentligt øge din ranking. Det er, hvad jeg kalder en win-win situation!

Google aflæser ikke kun betydningen af dine landingssider i indholdet, men også i kildekoden

Google aflæser ikke kun betydningen af dine landingssider i indholdet, men også i kildekoden

Semantisk SEO på teknisk niveau

Ironisk nok, omhandler semantisk SEO ikke kun om relevant content og lange tekster. Der er også en lang række aspekter, som falder i den mere tekniske kategori.

1. Semantisk HTML

Selvom semantisk SEO lyder udelukkende content-relateret, så starter det faktisk allerede ved opbygningen af din hjemmeside. Har du erfaring med at bygge websites, så ved du 100% hvad jeg taler om, når jeg siger HTML-tags.

Hvis webudvikling ikke er din stærkeste side, så lad mig oversætte: Standard HTML-tags fungerer som grundbasen for on-page SEO på din hjemmeside (“titel”, “H1”, “H2” osv.), og det er én af de vigtigste måder, hvorpå søgemaskiner forstår indholdet på din side. Semantisk HTML er fokuseret på Googles forståelse af en given landingside og gemmer sig i kodningen.

Når Google crawler din hjemmeside, kigger søgemaskinen også på dine HTML-tags for at forstå indholdet af din side – lidt ligesom du forstår en nyhedsartikel ved at skimte rubrik, manchet og mellemrubrikker. Tidligere blev alle elementer kaldt <div>, hvilket var problematisk fordi det ikke gav fingerpeg om elementets indhold – akkurat ligesom du vil have svært ved at skimte og aflæse betydningen en nyhedsartikel, som udelukkende bestod af brødtekst.

I dag bruger vi tags såsom <h1>, <h2> og <body> til at tilskrive hjemmesiden mere semantisk værdi. I sidste ende ranker din hjemmeside højere, hvis du bruger semantiske HTML-tags, da søgemaskiner vil have lettere ved at identificere indholdet på din hjemmeside.

HTML-tags kan altså definere sidens elementer, men desværre ikke det faktiske indhold. Men men men.. det kan struktureret data heldigvis!

2. Struktureret data

Okay, nu bliver det måske en smule tungt. Men hold ud! For det er faktisk super vigtigt at kende til struktureret data og dets betydning for din ranking på Google.

Struktureret data bliver også kaldt “søgemaskine-sprog”. Det er faktisk en meget god forklaring, fordi det er lige præcis, hvad det er. Sprog, der gemmer sig i koden, som kun er synligt for søgemaskinerne, og ikke for brugerne. Bruger du struktureret data på din hjemmeside “taler” du med Google bagom den semantiske del – altså i din kodning. Og så har Google endnu lettere ved at forstå dit indhold.

Google læser din data og bruger det til at vise mere berigende søgeresultater for din hjemmeside – også kaldet ‘Rich Snippets’, som blandt andet kan være billeder, anmeldelser, information fra opskrifter osv. I sidste ende er ‘Rich Snippets’ det som kan gøre din hjemmeside mere iøjnefaldende og derigennem øge antallet af besøgende.

Vil du læse mere om struktureret data, kan jeg anbefale dig at læse Webamps introduktion til struktureret data.

3. Relevans gennem links

Interne og eksterne links med beskrivende ankertekster kan hjælpe Google med at forstå indholdet på din side. Det er derfor en super god ide at linke til andet informativt indhold, når det giver mening og er relevant.

Det kan både være indhold på andre hjemmesider og andre undersider på din egen. Når du linker til andre undersider på din egen hjemmeside, tilskriver du samtidig SEO-værdi til dem. Jo flere interne links du har til en given underside, desto højere vil Google prioritere den. Denne praksis går under navnet intern linkbuilding.

Du øger altså Google forståelse af både siderne, du linker fra og til.

Struktureret data øger Googles forståelse af din hjemmeside – og kan derfor være en vigtig del af din semantiske SEO-strategi

Struktureret data øger Googles forståelse af din hjemmeside og kan derfor være en vigtig del af din semantiske SEO-strategi

Sådan tænker du semantisk SEO ind i dit indhold

Nu hvor du er blevet en haj til semantisk SEO, skal du til at tænke det ind i din hjemmesides indhold. Jeg giver dig her tre tips til, hvordan du konkret kan bruge din viden, når du skal skrive indhold

1. Forstå søgeintentionen

Når din målgruppe søger på Google, har de en hensigt med deres søgning; også kaldet ‘Search Intent’. De søger svar på noget specifikt. At have dette i baghovedet, når du skal skrive indhold til din side, er det smarteste træk, du kan lave, da et match mellem brugerens søgeintention og indholdet på din hjemmeside er vejen til Googles hjerte. Det giver med andre ord dit website langt bedre placeringer på søgeresultater.

En brugers søgeintention afhænger stærkt af, hvor de er i kunderejsen. Søger de information? Skal de købe et produkt? Finde en service eller den bedste løsning, som kan opfylde deres behov?

Med andre ord: Hvad er deres søgeintention?

Der skelnes mellem fire typer af søgeintentioner: Informationssøgning, kommercielt undersøgende søgning, transaktionssøgninger og navigationssøgninger. Webamps SEO-specialist Adam har skrevet et konge blogindlæg om netop disse, som du med fordel kan læse.

2. Tænk i emner – ikke kun søgeord

Jeg har nævnt det tidligere, men minder dig lige om det igen. Semantisk SEO handler om at tænke i emner; du skal dog ikke glemme dine søgeord!

Google-algoritmens evne til at forstå hjemmesiders indhold betyder, at dine udvalgte søgeord muligvis ikke indgår i alle søgeresultater, selvom de kredser om den samme søgeintention. Du skal altså overveje, hvad dine søgeord rent faktisk handler, om inden du bruger dem i dit indhold.

En anden side af sagen er, at algoritmens forståelse af dit indhold kan lade dig rangere på søgeord, som du egentlig ikke rigtigt bruger på din hjemmeside. Det skyldes, at Google mener, at dine emner og indhold faktisk er det samme som det Googlede søgeords relaterede emner og indhold. Det er jo ret fedt!

Desuden giver det dig mere frihed at tænke emner i stedet for søgeord. På den måde kan du også levere mere fyldestgørende og nyttig indhold til dine besøgende, hvilket i sidste ende kan lede til en konvertering, eller at dine besøgende vender tilbage efter mere information.

3. Kend din målgruppe

Du har helt sikkert overvejet, hvem din target-målgruppe er, da du startede din virksomhed op. Og de målgrupper skal du også huske, når du skriver indhold til din hjemmeside.

Forskellige målgrupper bruger forskellige ord og begreber for emner, som har en relevans for dem. Det betyder, at du skal sætte dig i din målgruppes position og sørge for at bruge samme ord, som de ville bruge i deres Google-søgning.

Nu hvor algoritmen har en større semantisk forståelse af dine tekster og derfor kan forstå dit indhold, kan den også vurdere, hvorvidt du formulerer dig i læserens øjne. Google er altså blevet skarp til at kende sit publikum ud fra deres “måde” at foretage søgninger, og derfor holder den også øje med om du skriver dit indhold på deres “måde”.

Hvis din målgruppe for eksempel er makeup-artister, er det vigtigt, at du skriver “blush” i stedet for “kindrødt” eller “det røde, som giver dig farve på kinderne”, da det ikke er et korrekt term i den professionelle makeup-artist verden.

Du kan altså risikere, at algoritmen vurderer, at du ikke formulerer dig i læserens øjne og derfor heller ikke kan levere det, som brugeren søger efter. I sidste ende bliver du derfor ikke synlig på ellers relevante søgninger, og du går på den måde glip af trafik fra din target-målgruppe..

Endnu værre kan forkerte formuleringer have en negativ effekt på din bounce rate (og derfor din Google ranking), hvis læseren bliver irriteret og forlader din side, fordi du ikke har relevant indhold i deres øjne grundet forkerte formuleringer i forhold til dét, du leverer.

Du kan med fordel tænke din viden om semantisk SEO ind i din content-strategi, hvis du vil rangere højere på Google

Du kan med fordel tænke din viden om semantisk SEO ind i din content-strategi, hvis du vil rangere højere på Google

Få hjælp til at gøre dit SEO-arbejde semantisk!

Vil du gerne kaste dig ud i semantisk SEO og få din hjemmeside til at rangere – uden at være propfyldt med unødvendige søgeord?

Kontakt mig eller en af mine kollegaer hos Webamp via 70 60 50 28 eller info@webamp.dk.

Vi gør os i glade kunder!

Vi elsker vores kunder, og vi elsker at få feedback!




Vil du samarbejde med os?

Vi elsker både store og små udfordringer - hvad er din?