Øg din synlighed på Google med SEM

Vil du være synlig i søgeresultaterne på Google, er arbejdet med SEM alfa og omega. Og er du endnu ikke helt sikker på, hvad SEM er, og hvad forskellen er mellem SEM, SEO og betalte annonceringer, er du landet det rigtige sted. 

Hvad er SEM?

SEM er forkortelsen for Search Engine Marketing, og er kort sagt et begreb, der dækker over de discipliner, der skal mestres for at ligge i toppen af Google – herunder søgemaskineoptimering (SEO) og søgemaskineannoncering (Google Ads, og Bing Ads).

Fælles for de to grene af SEM er, at de kan kategoriseres som det, der på marketingsprog hedder “pull-marketing”. De arbejder begge med at give brugerne dét, de er på udkig efter, når de foretager sig en søgning på en søgemaskine som Google eller Bing.

Vil du derfor øge din virksomheds synlighed på søgemaskinerne, er det arbejdet med SEM, du skal fokusere på.

Hvad er søgemaskineannoncering?

Søgemaskineannoncering (PPC) er en måde at betale sig fra at ligge i toppen af Google, Bing og andre søgemaskiner – på bestemte søgeord. Søgeresultaterne markeres derfor også med 'annonce', så brugeren er klar over, at der er betalt for at være placeret højt.

Og der er altså en god grund til, at folk gerne vil betale for at ligge øverst i søgeresultaterne. For det er her man møder sine potentielle kunder, hvor de allerede er på udkig efter en ydelse eller produkt.

Google Ads og Bing Ads

De to største annonceringsmuligheder hedder hhv. Google Ads og Bing Ads – dog er Google uden tvivl den mest populære søgemaskine, hvilket også gør Google Ads til den mest populære. Begge annoncerings-værktøjer benytter den samme strategi, der på marketingsprog bliver kaldet PPC – Pay Per Click. Det betyder kort sagt, at man betaler for de kliks, der kommer gennem hver enkelt annonce. Derfor er det også vigtigt, at man lægger den helt rette søgeordsstrategi, da der helst skal komme en konvertering ud af det klik, der bliver betalt for.

En anden – og lidt mindre benyttet måde at annoncere på, er gennem dét, der på Google hedder ‘Google Shopping’. Denne måde at annoncere på, henvender sig mod webshops, hvor selve produktet og prisen er i fokus, og gerne skal vises i selve søgeresultaterne.

Fordele ved Google Ads:
  • Du kan lynhurtigt placere dig i toppen af søgemaskinerne
  • Du kan hurtigt modificere dine kampagner 
  • Du får resultat for din investering med det samme
Ulemper ved Google Ads:
  • Du betaler for hvert klik
  • Det kan hurtigt blive dyrt, hvis ikke der er lagt den rette strategi
  • Du får kun kliks, så længe du betaler for det

Herunder ser du et eksempel på, hvordan Google Ads og Google shopping viser sig på et simpelt søgeord.

SEM strategi

Hvad er søgemaskineoptimering?

Søgemaskineoptimering (SEO) er arbejdet med at optimere hjemmesider således, at Google og andre søgemaskiner finder dem relevante at placere højt på bestemte søgeord. Disse resultater kaldes organiske, og er i princippet ikke noget du selv kan styre – det er noget du skal gøre dig fortjent til.

Når en hjemmeside skal optimeres og gøres relevant, arbejdes der både med dét, der visuelt foregår på siden, som content, brugervenlighed etc. og de mere tekniske ting. I daglige tale kaldes disse discipliner ON-page- og OFF-page SEO.

Selvom de organiske resultater figurerer under annoncer på Google, er der altså rigtig god grund til at kaste blikket mod denne del af SEM. For ligger du først i toppen af Google i de organiske søgeresultater, koster det dig altså ikke andet end den energi og tid du- eller dit bureau har brugt på at optimere din hjemmeside. Derudover er det overordnet set en mere dynamisk og stabil måde at manifestere din tilstedeværelse på det store World Wide Web.

Fordele ved SEO
  • Du betaler ikke for hvert klik
  • Du vil ikke kun ramme ét søgeord
  • Flere klikker på organiske søgeresultater 
  • Du når bredere ud
Ulemper ved SEO
  • Det tager tid 
  • Du kan ikke styre præcist, hvad Google vælger at vise
  • Du investerer forud for dine resultater

Vil du have hjælp til din SEM-strategi?

Så sidder vores Ads-specialister og SEO-specialister klar til at snakke med dig om, hvad der vil være den bedste strategi for din forretning. Vi kan kontaktes på tlf. 70 60 50 28 eller i vores kontaktformular.

Vi gør os i glade kunder!

Vi elsker vores kunder, og vi elsker at få feedback!



Vil du samarbejde med os?

Vi elsker både store og små udfordringer - hvad er din?