Webamp / Academy / Nyt Google-værktøj gør livet nemmere for jobsøgende

Nyt Google-værktøj gør
livet nemmere for jobsøgende

Adam Ketelsen
· SEO-specialist
Sidst opdateret: 12. dec. 2022

I sidste uge rullede Google en ny funktion ud i Danmark. Den gør det muligt for jobsøgende at finde relevante jobopslag fra landets jobportaler direkte i Googles søgeresultater. Men funktionen gør det også muligt at vise jobopslag fra sin hjemmeside på Google – uden om jobportalerne. Vi har kigget nærmere på Googles nye jobfunktion.

Google kommer hele tiden med nye features, der skal gøre det nemmere for brugerne at finde relevant indhold – og denne gang er det jobsøgende brugere, der får en fordel. Det er en kærkommen funktion under Corona, hvor tusindvis af flere danskere er fuldtidsledige end normalt.

Jobfunktionen er et samarbejde mellem Google og jobportalerne Ofir, JobDanmark, Graduateland og Move On Career – men andre jobportaler kan også tilføje sig i systemet og dermed gøre deres jobbank tilgængelige direkte via Google.

Selve opslagene vil dog stadig ligge hos de enkelte portalers hjemmesider, men links til opslagene og grundlæggende informationer om den enkelte stilling vil altså være synlige i søgeresultaterne.

Den nye funktion gør ikke bare livet nemmere for jobsøgende – men også for jobportalerne og ikke mindst rekrutterende virksomheder, der nu får præsenteret deres stillingsopslag direkte i SERP’en.

På den måde har Google altså nu gjort det muligt for kommende kandidater og virksomheder at møde hinanden online.

De tech-savvy kan gå uden om jobportalerne

Nok bunder funktionen i et samarbejde mellem Google og nogle af landets mest anerkendte jobportaler – men virksomheder på jagt efter nye talenter, som ikke gør brug af jobportaler, kan også gavn få af den.

Du kan nemlig også få Google til at vise jobopslag på din virksomheds hjemmeside i søgeresultaterne – men det kræver en lille smule teknisk snilde og viden om struktureret data. Det er nemlig lige netop struktureret data, som den nye jobfunktion gør brug af – og det kan du udnytte til at gå udenom jobportalerne og linke direkte ind til din egen hjemmeside via Google.

Er du i tvivl om, hvad struktureret data er for en størrelse, kan du med fordel læse Webamps introduktion til struktureret data.

Hos Webamp søger vi for eksempel lige nu en ny SEO-specialist. Derfor har vi også et opslag liggende på både en jobportal og vores egen hjemmeside. Men vi vil da selvfølgelig gerne have ledt de jobsøgende ind på vores egen hjemmeside – og dermed ind i det univers, de selv kan blive en del af.

Derfor har vi struktureret et JSON script og implementeret det i kildekoden på vores jobopslag på vores hjemmeside. Det betyder, at aspirerende SEO-specialister i Københavnsområdet nu ser følgende, når de googler “SEO job”.

Rapport for crawlstatistik i Google Search Console

Når brugerne så klikker på opslaget, vil de se en kort beskrivelse af jobbet – og ikke mindst kunne klikke sig direkte ind på jobopslaget på hjemmesiden.

Rapport for crawlstatistik i Google Search Console

Alt dette bliver vist på Google, fordi vi har implementeret et JSON script i kildekoden på jobopslaget på vores egen hjemmeside. I scriptet har vi blandt andet indsat en kort beskrivelse om stillingen, et link til jobopslaget, stillingens geografiske placering samt oplysning om arbejdstid. Og det har Google så oversat til det, du ser på ovenstående billede.

Forneden ser du scriptet, som det tager sig ud i kildekoden på vores hjemmeside.

Rapport for crawlstatistik i Google Search Console

Bliv endnu klogere på SEO, og øg din online tilstedeværelse

Uanset om du er generalist eller specialist indenfor marketing, så har vores SEO-specialister samlet en række gode råd til dig på vores blog.

Bliv klogere på SEO i Webamp Academy.