Hvor skal du bruge billedsprog og metaforer i dine tekster?

torsdag D. 14 marts, 2019

Læsning: 12 minutter

Blogindlægget er til dig, der:

– Vil blive bedre til at forklare dit produkt, din service eller din forretning til dine potentielle kunder.

“OK. Men det er jo mega svært.”

Sådan lyder svaret oftest, når jeg anbefaler vores kunder at bruge billedsprog, når de snakker og skriver om deres produkter og services.

Jeg plejer at følge op med: “Hvor svært er det at bruge billedsprog i tekster?”

    • Til tandlægen spørger jeg, om det er lige så svært som at rense tænder på en haj.
    • Til cykelhandleren spørger jeg, om det er lige så svært, som at cykle med en åben parasol fastspændt til bagagebægeret.
    • Til låsesmeden spørger jeg, om det er lige så svært som at dirke en lås op med kogt pasta.

Herefter nikker og griner de. De er fagfolk, der godt kan se sig selv i de forskellige situationer.

Kunsten ligger i at fortælle effekten af, hvad man sælger med billedsprog, i stedet for hvilke specifikationer, man sælger.

Det klassiske er eksemplet på Apple, der ikke sagde, at deres Ipod havde 10GB, men plads nok til 1.000 sange.

Hvad kommer du til at lære i denne artikel?

I denne artikel får du indblik i, hvorfor det er vigtigt, at du bruger billedsprog i din kommunikation med kunder til at forklare, hvordan du kan hjælpe dem, og til nye kunder, når du skal sælge.

Hvis du hellere vil bruge tiden på din virksomhed og dine kunder, end at læse om hvordan du kan bruge metaforer på din hjemmeside, for derefter at omskrive dine tekster, så lad os om det.

Du kan altid ringe på 70 60 50 28 eller skrive til info@webamp.dk, hvis din hjemmeside skal have et mere livligt og engagerende sprog, der samtidig er SEO-venligt.

Tag → kontakt til Webamp i dag, hvis du helst vil slippe for at skrive teksterne selv, men ønsker mere trafik på din hjemmeside.

Er du i tvivl, om du har brug for en professionel SEO-specialist til at skrive dine tekster, så læs videre.

Indholdsfortegnelse:

Jo mere abstrakt et produkt eller service er, jo større er behovet for billedsprog 

Hvad end du sælger vinduespudsning eller kursus i Leading SAFe® 4.6, kan du skabe en bedre forståelse for værdien af, hvad du sælge,  med billedsprog.

For det første fordi, det er vigtigt at kunne visualisere noget så abstrakt som erhvervskurser.

For det andet fordi, vi overvurderer, hvor godt folk forstår vores produkt, service eller endda forretningsmodel, fordi vi er “forbandet med viden”. 

På engelsk hedder det The curse of knowledge.

Vi bliver forbandet med viden, når vi igennem vores arbejdsdag får en tæt på perfekt viden om vores virksomhed.

Men vi tror, fejlagtigt, automatisk at andre mennesker også har den samme indsigt og forståelse af hvad vi laver, som vi selv har.

Det er en af de typiske fejltagelser på arbejdspladser, i alle afdelinger. Lige fra ledelse, produktion, marketing, salg, kundeservice m.fl.

Jeg oplever dette dagligt, fordi jeg til dagligt arbejder med SEO.

SEO er et fagområde, der har kontor på en af de øverste etager i abstrakt-bygningen.

Omvendt er postomdeler et dejligt selvforklarende arbejdsområde, du finder i gadeplan, i øjenhøjde med de fleste.

Jeg ved, at det at forklare hvad SEO er samt nødvendigheden kan forvirre.

Af samme årsag gør jeg en dyd ud af ikke nævne SEO eller søgemaskineoptimering (som SEO er en forkortelse for), når jeg snakker med nye kunder. I stedet bruger jeg billedsprog.

Her er, hvordan jeg forklarer SEO til vores kunder, som ved hvad det er, på samme måde som jeg ved at himlen er blå, men ikke kan forklare hvorfor.


SEO forklaret med billedsprog 

billedsprog og metaforer

Søgemaskineoptimering er en praksis, hvor det gælder om at blive rangeret højt på bestemte søgeord.

Det kan være alt lige fra “billig rengøring” til “vikarbureau”.

Jeg sidestiller dét at ville have en høj rangering på Google med at stå forrest til en koncert med din yndlingsmusiker.

For at du kan komme det, skal du først og fremmest frem til, hvor koncerten bliver spillet for at få en chance for at komme foran.

I SEO-term betyder det, at du skal have en landingsside med det søgeord, du gerne vil rangere højt på.

Hvis du ikke har en landingsside, ved Google ikke, at du sælger servicen. Derfor placerer Google dig bagerst.

Helt uden for festivalpladsen, hvor du kun svagt kan høre musikken. Her står du sammen med alle dem, der var for nærige til at købe en billet.

Når du laver en landingsside, svarer det til at få armbånd og adgang til festivalspladsen. Men at få adgang svarer måske til at være placeret på side 12 på Google.

Du er indenfor på festivalspladsen, men der er støj fra madboder, mennesker og andre koncerter.

Nu gælder det om at komme frem til koncerten, så du kan få det meste ud af koncerten.

Du kan se den store scene. Folk står ikke alt for tæt.

I starten er det relativt nemt at komme nemmere foran, på samme måde som det er relativt nemt at gå fra en placering 204 til en rangering 77 på Google, som er på side 8.

Men din hjemmeside sælger ikke noget på side 8. Der er heller ikke god lyd 77 meter fra scenen.

Du vil gerne længere foran, hvor lyden er bedre. Men, du er ikke den eneste.

Jo længere frem du kommer, jo tættere står folk, og jo mindre tilbøjelig er de til at lade dig komme forbi.

De har selv ventet i lang tid, og kæmpet for at komme foran, så de kan få den gode lyd.

Det er ikke umuligt at komme helt op foran. Men det kræver snilde, erfaring og overtalelsesevner. Det gør det også, når du bruger søgemaskineoptimering for at komme øverst på Google.

LÆS OGSÅ: 15 konkrete tips til at skrive en (god) landingsside

Det er ikke altid lige svært at komme foran, men heller ikke lige så attraktivt  

Det kræver forskellige indsatser at komme op foran til en koncert. En koncert med 60.00 mennesker er en del sværere, end en koncert med 1500 mennesker i et langt mindre koncerttelt, eller én med 100 mennesker i et amfiteater.

Der kan man meget nemmere få en god plads, fordi folk generelt undervurderer, hvor god en oplevelse man kan få.

Det gælder også på Google. Når vi skal finde de rette søgeord, ser vi hvor mange mennesker, der også gerne vil se den kunstner.

Det kan virke mere attraktivt at komme helt op foran til de store koncerter, på samme måde som vi har kunder der gerne vil findes på store søgeord som eksempelvis “tandlæge”.

I stedet for at blive rangeret på tandlæge, anbefaler vi dem, at de snævrer deres søgning ind til eksempelvis “tandlæge østerbro” eller “tandlæge vesterbro”, afhængig af deres adresse.

Når det sker, minder vi kunderne om, at man også kan få en god koncertoplevelse til mindre koncerter, og nemmere komme foran.

Det er vigtigt at huske, at værdien af kunderne du kan tiltrække på små søgeord, er lige så høj, som værdien af en kunde til et stort søgeord. 

Det kan godt være, at der er flere potentielle kunder.

Men de færre kunder er til gengæld mere tilbøjelig til at købe, fordi de har været mere målrettede i, hvad de præcist har brug for.

Ligheden med koncerter og mindre søgeord strækker også over, at folk som regel er mere engagerede og derfor har større chance for at købe – hvad end det er T-shirts fra merchandise-boden, eller dine produkter og services på dinfirmahjemmeside.dk.


Bedre forståelse giver bedre rangering og flere salg  

Kunder bruger sjældent tid på ting, de ikke forstår. Det gælder især, når de leder efter noget på nettet.

Hvis de ikke kan se en øjeblikkelig kobling mellem hvad du sælger og hvad de har behov for, finder de en anden forhandler, der sælger det samme, men kommunikerer hvad sælger bedre.

Lad os tage et flyttefirma som et eksempel.

Hvis kunden spørger hvor meget plads, der er i deres flyttebil, kan flyttefirmaet vælge at skrive specifikationer eller lave sammenligninger.

“Vores flyttebiler er moderne, store og kan rumme 20m3”

“Du kan pakke fire flygler, der står i to lag, i vores moderne flyttebiler.”

De fleste ved ikke, hvordan 20 kubikmeter ser ud. Det er for abstrakt.

Vores hjerne kan derimod godt skabe et mentalt billede af to-lags stakke med flygler.

Billedsprog giver potentielle kunder lyst til fortsætte med at læse, fordi de forstår det bedre.

Besøgende bliver hængende længere på siden, når teksten fanger. Og det lægger Google mærke til.

Når besøgende bliver på din hjemmeside, er det ofte ensbetydende med, at de har fundet dét, de søgte efter.

Google belønner hjemmesider, hvor besøgende bliver hængende, fordi dine sider har en højere dwell time. Dwell time betyder, at besøgende dvæler længere på siden.

Lad os lige uddybe dwell time.


Hvad er dwell time?  

Kort fortalt, er dwell time den tid, en besøgende er på din side.

En højere dwell time er som regel et tegn på, at den søgende fandt, hvad han søgte efter i Google.

Lad os tage den med billedsprog, fordi det virker passende i denne artikel.

ymyl-hjemmeside
 

Forestil dig, at du er flyttet til udlandet. Du er glad for at løbe, men din gode vens schæferhund troede, at din venstre sko var et tyggedyr. Så du er på udkig efter en butik, hvor du kan købe løbesko.

Du spørger din nye nabo, hvor du kan købe løbesko i nærområdet.

Han giver dig en adresse, og du tager bussen over til butikken. Men da du træder ind i shoppen, ser du med det samme, at butikken primært sælger vandresko. Du er blevet sendt over til en jagt og natur-butik – ikke sportsudstyr. Butikken sælger sko, men ikke den rigtige type sko.

Du er kun i butikken i tre sekunder, inden du forlader den, irriteret over at have fået forkert vejledning.

Her vil vi sige, at butikken havde en lav dwell-time, fordi du forlod butikken kort tid efter, du havde trådt ind i den.

Hvis din nabos anvisninger havde været korrekt, og havde sendt dig til en sportsbutik, der solgte løbesko, ville du både have opholdt dig længere i butikken og måske købt løbesko.

Sportsbutikken ville have oplevet en høj dwell time. Derudover ville du have vurderet, at din nabos vejledning var god.

Er du i tvivl om, hvorvidt du tiltrækker de rigtige besøgende, eller hvorfor du ikke får flere besøgende på din hjemmeside?

Slip for frustrationerne og få en gratis SEO-rapport fra Webamp. Det er nemt, tager under et minut, og er selvfølgelig ikke købsforpligtet. 


Inkluder din potentielle kunde, der bruger dit produkt eller service, i dine tekster  

Man siger, at man er blind for fejl for sin egne skabelser.

Vi ser det også med vores kunder, når de skal prøve at se på deres produkter og services som en kunde.

I stedet for at komme med en simpel beskrivelse, bombarderer virksomheder potentielle købere med specifikationer, resultater og forsikring om deres kompetence. Det er sjældent, vi hører, hvad kunden får ud af et produkt eller en service.

Firmaer bruger flere kræfter på at præsentere sine kompetencer, end at kommunikere værdien af sine produkter og services, til deres kunder.

Lad os tage de danske mediehuse som skriver og sælger aviser og magasiner, som et eksempel.

Aviskøbere køber ikke en avis. De køber en afslappet oplevelse i toget på vej til arbejde med en avis og evt. en kop kaffe. De køber et produkt, der giver dem følelsen af at være informeret og at de har investeret tid i at følge med i omverden.

Mediet, i dette tilfælde, avisen, er blot metoden læserne får adgang til, hvad de egentlig vil have: Oplysninger og en berigende læseoplevelse.

Hvordan avisen er trykt, hvilke priser journalisterne har vundet og hvor længe avisen har eksisteret, er ofte lavere prioriteret i beslutningsprocessen for købere, end avisen mener.

Måden, mediehusene kan sælge det, er ved at male et billede, der inkluderer deres målgruppe og produkt. Nøjagtig som jeg gjorde med at sidde i toget og læse en avis.


Brug billedsprog til bedre at forstå tabet af ikke at købe dine produkter 

Har du en online butik, der sælger TV og højttalere, kan du sige, at dét at se en film uden ordentlig lyd, er som at spise lækker italiensk gelato med spisepinde ud af et reagensglas.

Det kan godt være, at du får en lille smag af gelatoen, men du bliver irriteret over metoden, du indtager den.

Med mindre du har tabt et væddemål, har du nok aldrig spist is med spisepinde af et reagensglas. Men fordi din hjerne skaber billedet af dig forsøge at spise is på den måde, kan du føle frustrationen over ikke at bare at kunne nyde din is.

Og billedet af en dårlig gelato-oplevelse kan sammenlignes med en dårlig filmoplevelse pga. manglende lydsystem.

Men pas på med at overbruge billedsprog.

Drukner du tekster med metaforer, er de mere anmassende end de er informerende.

En velskrevet tekst balancerer brugen af billedsprog, så de øger lysten til at blive ved med at læse og dermed blive længere tid på siden.

Det kan du udnytte, da mennesker er programmeret til at investere i aktiviteter, vi har investeret tid i.

Vi har det dårligt med ikke at læse de sidste 100 sider af en 300 siders bog, selvom vi synes, at bogen er håbløs kedelig.

Billedsprog skaber bedre forståelse for dine produkter. Det får læserne til at bruge mere tid på at læse dine landingssider. Og jo mere øger du chancen for, at salget havner hos dig.

Undgå at salget havner hos dine konkurrenter. Tag kontakt til Webamp i dag, og hør mere om en øget konvertering på din hjemmeside.

 

Betragter du det blanke dokument som en forhindringsbane? – Så lad Webamp tage stafetten

Når vi skriver SEO-venlige tekster for vores kunder, skriver vi til to læsere:

Vores kunders kunder … og Google.

Heldigvis er vores kunder eksperter i, hvem de gerne vil sælge til, hvorfor vi har en løbende tæt dialog. Men tekstproduktion er sjældent deres spidskompetence, eller dér de bringer mest værdi for virksomheden.

Derfor tager de fat i sådan nogen som Webamp. Vi er et ungt firma, der alle er vokset op med Google som en nær barndomsven, vi stadig ser dagligt.

Vi forstår Google, og hvorfor Google vælger at rangere en virksomhed højere end en anden.

Vi ved også, hvorfor Google favoriserer din konkurrents hjemmeside højere end din.

Vi har flere års erfaring med at skrive tryllebindende SEO-venlige tekster for en bred vifte af virksomheder.

Er du usikker på, hvad dit behov for SEO er, men vil godt have flere besøgende på din hjemmeside, så tag kontakt til os.

Lad os høre din historie og mål med din virksomhed. Vi vil elske at høre den, og hjælpe dig med at fortælle den endnu bedre – både til Google, men også til alle de kunder, der endnu ikke har haft glæden af at handle med dig.

Du har vores fulde opmærksomhed, så vi kan hjælpe dig med at få flere kunder til at finde din hjemmeside.

Giv os et ring på 70 60 50 28 skriv til info@webamp.dk eller via vores kontaktformular.


Vester Farimagsgade 3, 3
1606 København V
+45 70 60 50 28
info@webamp.dk

 

CO2 neutral

Google anmeldelser
5.0
Facebook Bedømmelse
5.0