Forstå Googles nye algoritme – hvad er Google BERT?

tirsdag D. 26 november, 2019

Blogindlægget er til dig, der:

….Vil have en grundlæggende forståelse for Googles nyeste opdatering.

Er du som de fleste, er Google din nærmeste og bedste ven, når du vil have have svar på et spørgsmål. Men du har sikkert også prøvet ikke at få svar på dine forespørgsler i den ellers tilsyneladende altvidende søgemaskine.

Og bevares – Google er trods alt blot en maskine, der ikke altid forstår, hvad mennesker mener. Men det forsøger Google nu at ændre med opdateringen BERT.

Men hvad er BERT lige for en størrelse? Hvordan påvirker opdateringen brugeroplevelsen for den almene bruger? Og hvilken betydning har den for SEO og content marketing? Det kan du blive klogere på i dette indlæg, hvor jeg giver en kort introduktion til Googles måske vigtigste opdatering i fem år.

Scroll ned til dét, du vil læse – eller læs det hele fra ende til anden

Hvad er Google BERT?

BERT skal gøre Google mere brugervenlig

Hvordan påvirker BERT SEO?

BERTs indflydelse på mit arbejde

Er din SEO optimeret til BERT?

 

Hvad er Google BERT?

BERT er i korte træk en kompleks algoritme, der skal gøre Google bedre til at forstå os mennesker og alle de små fejl og nuancer, som er en del af vores sprog – og ligeledes den måde vi søger på i søgemaskinerne. Dermed bliver Google potentielt bedre til at levere mere relevante og værdifulde resultater til brugerne.

BERT er en forkortelse for Bidirectional Encoder Representations from Transformers og er en kunstig intelligens, der gør Google istand til at forstå sproglige variationer i brugernes forespørgsler ud fra den givne kontekst.

Algoritmen bruger en såkaldt transformer, der i korte træk er en mekanisme med forståelse for den kontekstuelle relation mellem ordene i en tekst.

På dansk – og andre indoeuropæiske sprog som engelsk, tysk, italiensk, fransk osv. – bruger vi forholdsord til at forstå relationen mellem steder, personer, tidspunkter og ting. Og forholdsord har en afgørende betydning for, hvordan vi forstår og bruger sprog. Det er for eksempel ikke ligegyldigt, om du skal flyve til USA eller fra USA – ligesom det nok har afgørende betydning for din stolthed og selvtillid, at nogen griner med dig og ikke ad dig.

Det er Google dog ikke altid lige god til at forstå. I stedet har søgemaskinen ofte fokus på nøgleordene i brugernes forespørgsler. I praksis betyder det, at søgeresultaterne ikke altid stemmer overens med det, brugeren søger.

Men med BERT vil Google ikke længere kun læse enkelte ord i forespørgslen – men i stedet fokusere på hele den sproglige kontekst og den interne sproglige sammenhæng mellem ordene i brugernes forespørgsler.

BERT skal gøre Google mere brugervenlig

Så hvad vil BERT betyde for den almindelige Google-bruger?

Det korte svar er: endnu mere relevante og troværdige resultater – og dermed en bedre brugeroplevelse.

For jo bedre Google forstår, hvordan mennesker reelt taler og søger, desto bedre og mere relevante søgeresultater vil søgemaskinen kunne vise brugerne. Med opdateringen vil Googles SERP derfor blive endnu bedre til at vise brugerne sider, der svarer på deres spørgsmål – og ikke blot sider med nøgleord eller udvalgte ord fra forespørgslen.

Lad mig illustrere med et eksempel:

Du vil gerne stoppe med at ryge. Men du vil gøre det uden at bruge nikotinprodukter som plaster og tyggegummi. Så du googler “rygestop uden nikotinprodukter”.

På nuværende tidspunkt vil Google typisk matche enkelte ord og vendinger som “rygestop” og “nikotinprodukter” med ord i søgeresultaterne – uden at tage hensyn til det yderst relevante forholdsord “uden”. Det betyder, at søgemaskinen vil vise dig søgeresultater med nikotinprodukter – stik imod dit formål med forespørgslen.

Men med BERT opdateringen vil Google afkode den sproglige kontekst og dermed forstå forholdsordets relation til de øvrige ord i din forespørgsel. Eller sagt med andre ord: Du vil få vist sider, der svarer på, hvordan du stopper med at ryge uden at bruge nikotinprodukter.

Kort sagt forsøger Google at blive mere brugervenlig med BERT opdateringen.


Hvordan påvirker BERT SEO?

Det kommer helt an på, om du har holdt din SEO ajour – eller du stadig tænker SEO, som man gjorde i 2010.

Som jeg var inde på i indlægget “Derfor skal din virksomhed skrive blogindlæg”, spiller content marketing en afgørende rolle i SEO anno 2019 (2020 lige om lidt). Relevant og værdifuldt indhold, der svarer på brugernes spørgsmål, er blevet best practice inden for søgemaskineoptimering.

Det betyder, at du ikke skal frygte for dårlige placeringer i søgeresultaterne med ankomsten af BERT, hvis dine webtekster er brugervenlige og velskrevne.

Er dit go-to SEO-hack derimod at tætpakke dine landingssider med det primære søgeord? Eller skriver du et utal af landingssider med forskellige variationer af et søgeord, selvom de alle sammen svarer på det samme spørgsmål?

Så bør du nok overveje at revidere din SEO-strategi, hvis du vil ikke vil hægtes af i søgeresultaterne i 2020, hvor Google forventer at rulle BERT ud i Danmark.

BERT vil nemlig primært påvirke informations-søgeord – dvs. de søgeord, som brugerne googler, når de søger information om et bestemt emne. Det kan for eksempel være søgeord som “Hvad er Google BERT?”

Det betyder, at det bliver mindre lukrativt at skrive alenlange landingssider og blogindlæg, hvor dit exact match søgeord figurerer unaturligt mange gange i teksten. I stedet bør du fokusere, hvordan du kan give dine brugere svar på deres spørgsmål.

google bert content marketing

 

BERTs indflydelse på mit arbejde

Jeg håber, at mit indlæg har givet dig en lille forståelse for Google BERT – selvom jeg selvfølgelig kun lige har kradset i overfladen af den næsten uudtømmelige viden, som en så kompleks algoritme kaster af sig.

Nu har jeg så vidt muligt forsøgt at beskrive BERT med objektive briller. Men hvad tænker jeg som SEO tekstforfatter om BERT – hvordan vil opdateringen påvirke mit arbejde?

Det korte svar er: positivt!

I en tidligere stilling på et andet dansk webbureau skulle jeg ofte skrive op til ti variationer af den samme landingsside for én og samme kunde for at ramme flest mulige exact match søgninger. Det kunne være frustrerende, fordi jeg til tider følte, at jeg skrev til Google – og ikke til mennesker. De dage er heldigvis et overstået kapitel.

I dag er det efterhånden almen viden, at SEO i højere grad afhænger af indholdets relevans for brugerne. Og med BERT bliver det kun nemmere at lave god content marketing, fordi Google lettere vil kunne regne ud, hvad der giver mening for brugeren.

Det betyder, at søgeordstæthed og brug af exact match søgeord får endnu lavere relevans – og at det derfor bliver væsentligt sjovere og nemmere at skrive webtekster, der er både SEO venlige og værdifulde for brugerne.

 

Er din SEO optimeret til BERT?

Er du i tvivl om, hvorvidt BERT vil straffe dine landingssiders placering i Google? Eller har du bare spørgsmål til BERT og SEO generelt?

Så skriv til mig direkte på ak@webamp.dk, eller kontakt Webamp på 70 60 50 28 eller info@webamp.dk, og få en uforpligtende snak med en af vores SEO specialister.


Vester Farimagsgade 3, 3
1606 København V
+45 70 60 50 28
info@webamp.dk

 

CO2 neutral

Google anmeldelser
5.0
Facebook Bedømmelse
5.0