Førstehjælp til din forretning
Webamp / Academy / Førstehjælp til din forretning: Sådan skaber du omsætning og fastholder kunder i krisetid

Førstehjælp til din forretning: Omsæt og fasthold kunder i krisetid

Verden er i krise, og rigtig mange store og små virksomheder går en økonomisk utryg tid i møde på grund af corona-pandemien. 

Vilkårene ændrer sig fra dag til dag, og derfor er det dælendytme vigtigt, at du ser de muligheder, der trods alt er for at skabe (blot en smule) omsætning og at fastholde kontakten til dine kunder, indtil vi er ude på den anden side. 

For der vil komme en hverdag på den anden side af corona. 

Lige nu ved vi ikke hvornår, og derfor er det vigtigt, at du ikke lader panik og handlingslammelse råde, indtil vi begynder at vende tilbage til normalen. 

I stedet anbefaler jeg, at du går proaktivt til værks – det gør vi selv i Webamp. Jeg har derfor samlet vores bedste råd og erfaringer, som du forhåbentlig kan bruge til at holde din forretning kørende.

Og husk! Mangler du sparring, sidder jeg og mine kollegaer klar ved computeren og telefonen og kan rådgive dig i din specifikke situation. 

Webamp Teamet
· Specialist
Sidst opdateret: 12. dec. 2022

Tip 1 → Vær synlig på sociale medier

Dine kunder er rigtig meget til stede på de sociale medier lige nu, og det skal du også være. Det er her, du kan dele seneste nyt, være i dialog med dem og skabe opmærksomhed på konsekvenserne for din forretning. 

Vær aktiv på de relevante sociale medier flere gange om ugen – helst tre opslag eller flere, hvis den organiske rækkevidde skal arbejde bedst muligt for dig.

Et eksempel fra vores egen lejr: Nicolai, vores direktør, fik den dejlige idé at komme ud med godteposer til alle i Webamp (og vi blev rørte og glade for den fine gestus!). Han tog et billede af poserne og delte det på LinkedIn, og skrivende stund er den blevet set af 17.500 og liket af 300 personer.  

Tip 2 → Fortæl dine kunder, hvordan de kan hjælpe

Vær ikke bange for at bede om hjælp, hvis din forretning er ramt – og sørg for, at dine kunder ved, hvordan de kan hjælpe, eksempelvis ved at købe gavekort eller andre produkter end din kerneydelse. 

Der er allerede mange restauranter, der nu laver takeaway, butikker, der sælger tøj via Instagram og webshops, der tilbyder gratis levering. Det er både god service og godt indhold til dine sociale kanaler lige nu. 

Tip 3 → Hjælp til selvhjælp

Mange virksomheder i sundhedssektoren er lige nu hårdt ramt, fordi alle ikke-akutte behandlinger er blevet stoppet af Sundhedsstyrelsen. Her er det en god idé at blive ved med at formidle den viden, der øger livskvaliteten og motivationen hos patienter og kunder – gratis. 

(Gratis giver ikke smør på brødet, men det er med til at fastholde kunder… og måske giver brandingen endda flere kunder i butikken, når du åbner igen? Alternativet er radiostilhed på ubestemt tid, og det vil jeg på det kraftigste fraråde.) 

Del videoer af genoptræningsøvelser, forebyggelse af huller i tænderne, ergonomisk korrekte arbejdsstillinger eller noget helt fjerde. Du har faglighed og viden lige ved hånden, du skal bare huske at dele det i nyhedsmails, på sociale medier eller på en video-forbindelse til isolerede og karantæneramte kunder.

Tip 4 → Vis, hvad I bruger tiden på

Hvis din situation på ingen måde er business as usual, kan du i stedet vise, hvad du og dine ansatte/kollegaer bruger tiden på i stedet.

Måske får I ryddet op i arkiverne eller gjort ekstra grundigt rent i kælderen? Det kan endda være, at der bliver malet om i butikken, gjort lagerstatus eller lagt vagtplaner for efteråret?

Det er ligemeget, for det vigtige her er, at I viser, at I ikke er gået i sort eller forventer at gøre det.

I team Webamp ville vi gerne vise, hvordan vi holder fanen højt og arbejder hjemmefra lige nu. Det kom der en lille video ud af, som vi delte på LinkedIn.

Tip 5 → Støt op

Følg Sundhedsstyrelsens og myndighedernes anvisninger og vis, hvordan I implementerer dem. Det er godt for jeres og og vores andres motivation, når vi kan se, hvordan privatpersoner og virksomheder tager ansvar og støtter op. 

Er der sat håndsprit op ved indgang og udgang? Har I sat begrænsninger for antal kunder ad gangen?

Fedt – del det!

Tip 6 → Skru op for annoncering

Sid ikke på hænderne og tro, at kunderne selv finder vej til din biks. Der er to typer annoncering, som giver mening lige nu:

→ Investering i branding og synlighed som supplement til dine organiske opslag på sociale medier. Den strategi giver måske ikke omsætning lige nu og her, men der kommer også en hverdag igen uden corona, og her vil du gerne være i top of mind, når folk kan bruge dine produkter eller services igen.

→ En konverteringsfokuseret annoncestrategi, hvor der er fokus på det, du kan tilbyde dine kunder lige nu. Målret dét budskab til tidligere og potentielle kunder, så de ved, at du stadig har akut-behandlinger, rådgivning over videoforbindelse, lagersalg eller noget helt fjerde på hylderne.

Mine to dygtige kollegaer, Michella og Paw, har skrevet nogle informative blogs om netop annoncering på henholdsvis Facebook og via Google Ads.

Er du i tvivl om, hvad der er den rigtige strategi for dig, er de klar til at svare på alle dine spørgsmål.

Tip 7 → Ryd op på din hjemmeside

Med ekstra tid på hånden kan du udnytte den effektivt ved at gå hele din hjemmeside igennem. Er der tekster, der skal opdateres, forældede informationer eller ligefrem noget, der mangler? 

Godt! For det betyder, at du kan få gjort noget ved det og have en spitzenklasse hjemmeside klar til dine kunder. 

Vi er verdensmester i denne disciplin, så hvis du har brug for tips, så skriv endelig til os på info@webamp.dk. 🙂

Tip 8 → Hold fast i kulturen

Invester tid og teknik i dine medarbejdere og kollegaer, så I i videst muligt omfang kan holde kontakten og fastholde motivation og produktivitet midt i en undtagelsestilstand. 

Der findes rigtig mange gratis digitale platforme til at holde møder, dele filer og skabe sammenhold.

Plejer I at dele en fredagsøl, inden I går på weekend? Så hold fast i det – og skål over en fælles videoforbindelse i stedet (det gør vi her i Webamp, og det fungerer skidegodt!). 

Er du nysgerrig på at vide mere om, hvordan vi i Webamp har plejet motivationen og holdånden? Så læs den her artikel fra Tech Savvy Media, hvor chefen fortæller om vores away from office-kultur.

Få hjælp til din SEO-strategi

Godt begyndt er halvt fuldendt. Dårligt begyndt er…. ja, ikke godt. Har du ikke ressourcerne til at lægge en gennemtænkt SEO-strategi er du altid velkommen til at smide mig en mail på seo@webamp.dk eller hive fat i en af mine kollegaer på info@webamp.dk.

Bliv endnu klogere på SEO, og øg din online tilstedeværelse

Uanset om du er generalist eller specialist indenfor marketing, så har vores SEO-specialister samlet en række gode råd til dig på vores blog.

Bliv klogere på SEO i Webamp Academy.