Facebook-annoncering i krisetider –
derfor skal du investere i annoncer nu


FREDAG D. 13. MARTS 2020

Corona-krisen kradser, og derfor sidder mange danskere derhjemme. Men hvad betyder det for din annoncering på sociale kanaler som Facebook og Instagram? Det går jeg i dybden med i det her indlæg.

1) Krisetid betyder skærmtid – og større rækkevidde på dine annoncer

COV-19 – eller Corona-virusset – påvirker danskernes gøren og laden på mange måder i øjeblikket. Mange må for eksempel blive hjemme fra job og skole. Men det betyder også, at der er langt mere skærmtid end normalt – og dermed øget aktivitet på sociale kanaler som Facebook og Instagram.

Og netop derfor kan du med fordel investere i annoncering på Facebook og Instagram nu.

Allerede få dage efter udmeldingen har flere virksomheder sparet annoncering væk – og det er en kæmpe fordel for dig. Det er nemlig det forkerte træk at spare på annonceringen, nu hvor den virkelig er nødvendig, og hvor du har mulighed for større rækkevidde og bedre resultater på dine annoncer.

Du bør kort sagt skrue op for annonceringen i disse krisetider. Din målgruppe er online nu, og derfor skal du skabe værdi for din virksomhed ved at annoncere på Facebook og Instagram. En målrettet annoncering kan desuden gøre det nemmere for dig at komme ovenpå og sikre dit kundeflow, når krisen vender.

Facebook tilbyder for eksempel en oplagt mulighed for at ramme din målgruppe. Fordelen ved Facebook er, at du kan skabe eller gøre opmærksom på det behov, som kunden har – og som lige netop dit produkt eller service kan dække.

Som virksomhed er det dog svært at få opmærksomhed på Facebook. Derfor er det vigtigt at pointere, at du for at nå langt ud på kort tid, er nødt til at betale for din annoncering.

2) Lad være med at booste dine opslag

Så hvad skal du gøre for at nå langt ud på kort tid?

Det kan virke oplagt at booste dine opslag på Facebook og Instagram for at få større rækkevidde. Og det er også netop det, mange virksomheder vælger at gøre. Men det er ikke altid den optimale løsning.

For du går glip af nogle funktioner ved at booste. For eksempel er det svært at komme helt i dybden med dine resultater og optimering, når du booster. Derudover er du begrænset i forhold til valgmulighederne af målsætning, ligesom du ikke kan budgive og splitteste.

Du får derimod mere værdi ud af at opsætte din annoncering i Ads Manager. Når du arbejder i Ads Manager, udvider du dine muligheder inden for målgruppen, og det gør det muligt at tilføje flere målgrupper for at sigte efter de bedste resultater – for eksempel i form af retargeting, som jeg vil komme mere ind på lidt længere nede i indlægget.

3) Så hvad kan du gøre i stedet for at booste??

Først og fremmest er det individuelt, hvad der passer præcis til din virksomhed. Derfor skal du først lave en strategi for, hvad du gerne vil opnå, og hvilket budget du kan afsætte for at nå dine mål.

Inden du laver budget, er det dog vigtigt, at du kigger på den værdi, som hver kunde har for dig på lang sigt. Sagt med andre ord: Hvad betyder det for din forretning, når du får en kunde ind?

Det kan du kortlægge ved at stille spørgsmål som:

  • Sælger du en fast service, som skaber et langsigtet samarbejde?
  • Sælger du et produkt, som kunden kommer tilbage og køber?
  • Kan du lave mersalg?
  • Er konverteringen kun en engangsfornøjelse?

Ved at stille dig selv ovenstående spørgsmål får du mulighed for at sætte en pris på, hvad hver kunde må koste for dig. Og dermed kan du bedre lægge et budget for din annoncering.

4) Få overblik over din annoncering med tracking

Det er vigtigt, at der er tracking på din side. For uden tracking kan du ikke vide, om dine annoncer er kosteffektive, ligesom du ikke kan analysere, hvilke handlinger dine kunder laver på din side.

For at komme i gang med tracking skal du opsætte en såkaldt pixel på din side, som er Facebooks betegnelse for en Cookie. Fordelen ved en pixel er, at den tracker mennesker og ikke enheder. Det vil sige at Facebook-pixelen ved, hvis en bruger har været inde på en side på både desktop, iPad og iPhone. Den ved altså, at det er den samme bruger og måler derfor ikke hvert besøg som tre forskellige besøgende.

Derudover gør Facebook-pixelen det muligt at tracke events som leads, kontakt, tilføjet til kurv og køb. Det udvider muligheden for at få et fuldt indblik i udbyttet af din annoncering og senere sigte efter de kunder, som ikke foretog den ønskede handling på siden.

5) Hvilke kampagner skal du sætte i værk?

Der er mange forskellige typer kampagner, du kan lave, men som en start er det vigtigt, at du fokuserer på at øge trafikken på din side. Derfor skal du lave en trafikkampagne.

Fordelen ved en trafikkampagne er, at du får en masse ind på din side, som viser interesse i det, du tilbyder. Her skal du igen se på den lange bane, og hvad udbyttet er ved at få kunder ind på din side.

Trafikkampagner bliver målt i CPC (Cost Per Click). Her får du en konkret pris på, hvad det koster dig at få hver potentiel kunde ind på din side.

Når du så har fået trafik ind på din side, er det oplagt at lave retargeting-lister, som du senere kan bruge til kampagner. Når din pixel har indsamlet nok data, er det muligt at opstille retargeting-lister i forskellige tidshorisonter.

De lister kan blandt andet indeholde en oversigt over:

  • Besøgende
  • Dem, der har tilføjet til kurven
  • Dem, der har foretaget et køb
  • Dem, der har kigget på en tid uden at booke

Retargeting fanger alle dem, der ikke lavede den handling, som du ønsker på din side. Det er desuden muligt at lave retargeting-kampagner, som henvender sig præcis til dem, der allerede har vist interesse og lavet en specifik handling på din side. Det er lavthængende frugter, som du skal have ned i din kurv.

6) Få hjælp til din annoncering i krisetiderne

Som jeg har været inde på i dette indlæg, kan du skabe langsigtet værdi for din virksomhed med annoncering på de sociale kanaler – og ikke mindst i disse Corona-krisetider.

Synes du alligevel, at det er uoverskueligt at skulle stå for annonceringen på de sociale kanaler selv? Så vil vi meget gerne hjælpe dig hos Webamp. Kontakt os på +45 70 60 50 28 eller info@webamp.dk, og lad os sammensætte en løsning, der matcher din virksomheds behov.

Michella Moreno

Stilling: Social media manager

Social media manager med speciale i Facebook- og Instagram-annoncering. Datanørd. Passioneret. Udvikler målrettede og implementerbare marketingsstrategier.


 

7 minutters læsning


Anbefales til dig:

Der vil vide, om du skal skrue op for Facebook-annonceringen i krisetider

Seneste indlæg

Vi gør os i glade kunder!

Vi elsker vores kunder, og vi elsker at få feedback!



Vil du samarbejde med os?

Vi elsker både store og små udfordringer - hvad er din?