Webamp / Academy / Derfor skal din virksomhed skrive blogindlæg

Derfor skal din virksomhed skrive blogindlæg

Hvad tænker du, når jeg siger blogs, bloggere og blogging? Tænker du på unge, trendy influencers, der udstiller deres polerede liv for et utal af trofaste følgere?

I så fald er det på tide at tænke lidt mere nuanceret om blog-formatet. For en blog kan være meget mere end en udstillingsplatform for håbefulde kendisser.

Du kan med god grund også blogge på vegne af din virksomhed – uanset om du er flyttemand, fysioterapeut, tømrer eller tandlæge.

En blog kan nemlig være et værdifuldt aktiv for din hjemmeside i kampen om gode placeringer i søgemaskinerne. Den kan med andre ord være en vital del af din SEO-strategi. Og spiller du dine kort rigtigt, kan dine trofaste følgere blive dine trofaste kunder.

Det går jeg i dybden med i det her blogindlæg om… ja, blogindlæg.

Adam Ketelsen
· SEO-specialist
Sidst opdateret: 12. dec. 2022

1. Du skaber værdi for dine kunder – og for Google!

Inden for markedsføring støder man til tider på begrebet “content marketing”. Vi har tidligere berørt det i vores guide til at skrive en god landingsside.

Content marketing kan være alt fra nyhedsbreve og guides til podcasts, webinarer og videoer – og selvfølgelig blogindlæg.

Som al markedsføring har content marketing til formål at tiltrække og fastholde kunder. Men content marketing har desuden til hensigt at levere indhold, der gavner modtageren.


Med andre ord skal content marketing skabe værdi for dine kunder – og ikke kun for dig og din virksomhed. Det er modtagerorienteret markedsføring.


Content marketing har desuden en positiv bivirkning: Du bliver belønnet af Google i form af bedre placeringer i søgemaskinens resultater. Google bedømmer blandt andet en hjemmesides indhold ud fra, hvor relevant det er for brugeren. Og hvis der er noget, Google finder relevant, er det velskrevet, brugerorienteret kvalitetsindhold.

God content marketing skaber altså ikke bare værdi for dine kunder. Google vil også finde det værdifuldt – og det kan give mere trafik på din hjemmeside.

Så hvordan kan du bruge content marketing på din blog?

Det er din erfaring og ekspertise, der afgør indholdet af din content marketing. Du ved, hvad der skaber værdi for dine kunder.

  • Har du en tandlægeklinik? Skriv et blogindlæg om, hvordan man undgår huller i tænderne og tandkødsbetændelse.
  • Er du cykelmekaniker? Lav en guide til, hvordan man strammer forbremsen på sin cykel.
  • Ejer du et rengøringsfirma? Forklar dine læsere, hvordan de lettest klarer den daglige rengøring.

Måske tænker du, at det er kommercielt selvmord at udlevere dine forretningshemmeligheder til dine kunder.

Som cykelmekaniker lever du af at reparere dine kunders cykler. Driver du et rengøringsfirma, er dine kunders skidt dit levebrød. Og er du tandlæge, betaler dine patienters mangelfulde mundhygiejne din husleje og løn.

Så hvorfor i alverden skulle du gå glip af en chance for at tjene penge på en viden, som dine kunder ikke har – men som du har?


Bare rolig. Det kan godt være, at du går glip af kunder inden for den ydelse, du blogger om. Men dine kunder skal nok vende tilbage – eller måske blive overbevist om, at de faktisk hellere vil overlade opgaven til dig efter at have læst dine gode råd og fået et indblik i, hvor høj en faglighed du har.


Lad mig prøve at illustrere det med et eksempel:

Lad os lege, at du er en ivrig fritidsløber. I et løbemagasin er du stødt på en artikel om, at fodstilling og vægt afgør valget af løbesko. Artiklen får dig til at spekulere over, om dine nuværende og forholdsvist nye løbesko overhovedet passer til dig.

Så du besøger et par sportsbutikker for at få råd og vejledning.

Sportsbutik 1 er en lokal butik, hvor medarbejderne er erfarne butiksassistenter med kundeplejen som førsteprioritet.

Sportsbutik 2 er en del af en stor kæde, og medarbejderne er provisionslønnede sælgere med salg som førsteprioritet.

I den første sportsbutik får du at vide, at nyere forskning faktisk viser, at det ikke er løbestil og vægt, der afgør valget af løbesko – men derimod den personlige oplevelse af komfort, kvalitet, støddæmpning og støtte. Du bliver enig med dig selv om, at dine nuværende løbesko faktisk er ret komfortable.

Du går fra butikken uden at købe noget. Men du tvivler ikke længere på dine løbesko. Besøget i butikken gav dig værdi i form af viden og vished.

I den anden sportsbutik får du dog at vide, at du på grund af dine fødders position og vægt bør købe butikkens mest stødabsorberende, støttende og dyreste løbesko. Du bliver i tvivl, om ekspedienten i den første butik nu havde ret.

Du går derfor fra butikken med et par nye sko – og et par tusinde kroner mindre på bankkontoen. Men efter nogle løbeture i de nye sko finder du af, at dine gamle løbesko faktisk var lige så gode.

Besøget i butikken gav dig altså ingen værdi – tværtimod. Derimod er du blevet 2000 kr. fattigere.


Hvilken butik vender du tilbage til, næste gang du skal købe sportsudstyr? Selvfølgelig der, hvor du fik rådgivning, der gav værdi for dig.


På samme måde vil dine læsere vende tilbage til din forretning, hvis du er gavmild med de gode råd på din blog.

2. En blog bygger broer

Blogging er en glimrende mulighed for at lave linkbuilding, som nok er en af de vigtigste SEO-aktiviteter.

Er du i tvivl om, hvad linkbuilding nu lige er for en størrelse, kan jeg varmt anbefale dig at læse Webamps indlæg “Hvad har antikkens Rom og linkbuilding til fælles?”.

En blog bygger broer

I korte træk er linkbuilding arbejdet med at danne bro mellem sider – både internt mellem undersiderne på en hjemmeside og eksternt mellem forskellige hjemmesider.


Intern linkbuilding er altså arbejdet med at bygge links mellem de forskellige undersider på din egen hjemmeside, hvor ekstern linkbuilding er arbejdet med at skaffe (kvalitets)links fra andre sider – de såkaldte backlinks.


Intern linkbuilding er til dels med til at skabe sammenhæng mellem undersiderne på din hjemmeside og øge brugeroplevelsen. En hjemmeside med en god intern sammenhæng vil desuden øge sandsynligheden for, at Google forstår, hvad den handler om.

Ekstern linkbuilding er også særdeles effektivt til at give mere trafik på din hjemmeside, fordi det fortæller Google, at din hjemmeside er relevant og af høj kvalitet. Dog er ekstern linkbuilding en noget sværere disciplin, da du ikke selv er herre over, om andre vil linke til din side. Men det er ikke umuligt.

Lad mig komme med et par eksempler på, hvordan du kan bruge din blog til både intern og ekstern linkbuilding.

Sådan kan du bruge din blog til intern linkbuilding

En tandlægeklinik har en hjemmeside. På hjemmesiden er der en menu med titlen “behandlinger”, som har en række menupunkter med hver sin dertilhørende underside. For eksempel er der en side om tandeftersyn, en om behandling af caries osv.

Klinikken har desuden en blog på hjemmesiden. Her giver personalet gode råd til deres patienter og andre med interesse for tandpleje. Bloggen skal selvfølgelig skabe værdi for læserne. Men den kan også bruges til intern linkbuilding.

Lad os sige, at klinikken skriver et blogindlæg med tips til tandbørstningen. Her vil det give mening, at indlægget linker ind til undersiderne om caries og tandeftersyn – og vice versa.


Det er selvfølgelig ikke kun tandlæger, der kan bruge deres blog til intern linkbuilding. Uanset hvilken branche du er i, vil der være rig mulighed for at skabe sammenhæng mellem siderne på din hjemmeside med en blog.


  • Er du flyttemand? Lav links til undersiderne om flyttekasser og nedpakning i et blogindlæg med gode råd til flytningen.
  • Har du en webshop, hvor du sælger vin? Lav links til dine bedste italienske vine i et blogindlæg med anbefalinger til italiensk vin.
  • Arbejder du på et webbureau? Lav links til undersiderne om hjemmeside og SEO i et blogindlæg, der handler om, hvorfor virksomheder skal skrive blogindlæg.

Ekstern linkbuilding er sværere – men ikke umuligt

Som nævnt er ekstern linkbuilding væsentligt vanskeligere, fordi det stiller høje krav til kvaliteten af din blog, hvis andre sider skal linke ind til den. Men det betaler sig, hvis det lykkes. Google belønner nemlig såkaldte kvalitetslinks med bedre placeringer – og straffer “dårlige” links med det modsatte.

Et eksempel på et kvalitetslink er et link til en restaurants hjemmeside i online-versionen af Politikens iByen-sektion. Her står der en troværdig kilde bag linket til hjemmesiden. Det kan Google godt lide.

Et eksempel på et dårligt link er et link på et såkaldt private blogging network (PBN). PBN’er er i korte træk falske blogs, som webbureauer ene og alene bruger til at linke ind til deres kunders hjemmesider.


Med andre ord bliver PBN’er udelukkende brugt til at forklæde links som informative blogindlæg. Den slags pseudo-blogindlæg går også under navnet “linkbuilding-artikler”. Dem kan Google ikke så godt lide.


Jeg har selv skrevet utallige linkbuilding-artikler til lige så mange PBN’er, da jeg arbejdede for et andet webbureau. Og jeg tør næsten godt love, at ikke et eneste af dem nogensinde er blevet læst.

PBN’er er altså no go. Men hvordan skaffer du så links til din blog og din hjemmeside?

Du skal selvfølgelig producere kvalitetsindhold, som, troværdige kilder vurderer, er relevant for din målgruppe. Og det kræver først og fremmest din egen ekspertviden og kendskab til din branche.

3. Du bliver fundet på specifikke søgninger

Velvalgte søgeord er en vigtig del af din SEO-strategi. Har du eksempelvis et rengøringsfirma i København, vil et oplagt søgeord være “rengøring København”.

Problemet er, at der er mange rengøringsfirmaer i København. Og de forsøger alle sammen at komme på en førsteplads med søgeordet “rengøring København”. Derfor skal der en seriøs omgang SEO til for at banke sig op på en førsteplads på et generisk søgeord med mange månedlige søgninger.

For jo større konkurrencen er, desto mere skal du gøre for at opnå en god position i søgemaskinerne – og for at bibeholde den. Og jo mere almindelig din ydelse er i dit lokalområde, desto sværere vil det være at komme forrest i køen på Google – eller Bing og Yahoo for den sags skyld.

SEO-værktøjet Ahref

Ifølge SEO-værktøjet Ahrefs er der 450 månedlige søgninger på “rengøring København”. Men konkurrencen er høj, og der er derfor rift om pladserne på side 1 på Google

Så hvad kan du gøre, for at din hjemmeside kan kæmpe sig frem i søgeresultaterne?

Nogle gange betaler det sig at være ydmyg. Selvfølgelig kan du gå efter mange besøgende med et generisk søgeord med tusindvis af månedlige søgninger.

Men den store konkurrence kan faktisk gøre det mere attraktivt at gå efter en mindre målgruppe – og så til gengæld øge chancen for at blive fundet.

Det svarer lidt til at forsøge at vinde førstepræmien i Lotto. Her er chancen for at vinde den helt store gevinst 1/10.000.000. Går du til gengæld efter en mere beskeden gevinst, vil chancen for at vinde være nærmest uendeligt meget større.

På samme måde kan det betale sig ikke at være for grådig i kampen om en førsteplads på Google. For nok kan der være 10.000 potentielle kunder på et søgeord som “rengøring København”.

Men hvis du ikke når en eneste af dem, er det da klart mere gunstigt at gå efter en mindre og men mere opnåelig målgruppe med et mere specifikt og længere søgeord. Det kunne for eksempel være: “Hvordan fjerner jeg kalk fra fugerne på mit badeværelse?”.


Den slags længere, specifikke søgeord bliver kaldt “long tail keywords”. Og dem kan du med fordel bruge i dine tekster, hvis du vil have potentielle kunder ind på din hjemmeside.


De læsere, du rammer med long tail keywords, vil også typisk være et andet sted i kunderejsen. Ofte har de slet ikke besluttet sig for at købe et produkt eller en ydelse endnu – men har måske blot brug for at få opfyldt et behov.

Ved at gå efter søgeord, folk googler i den tidlige del af kunderejsen, modner du potentielt dine læsere til den sidste fase i købsprocessen – der hvor de rent faktisk beslutter sig for at købe.

Du kan læse mere om valg af søgeord i forhold til kunderejsen i Webamps indlæg om søgeordsanalyse.

Så hvordan får du long tail keywords ind på din hjemmeside?

Hvis en side skal blive fundet på et søgeord, skal søgeordet figurere på siden et vist antal gange. Det kan dog blive en lidt klodset og forceret omgang at få et long tail keyword til at passe ind i teksten på en landingsside eller produktside.

For eksempel vil søgeordet “hvordan fjerner jeg kalk fra fugerne på mit badeværelse?” være svært at få til at figurere x antal gange i teksten på en underside om privat rengøring.


Det vil til gengæld virke organisk at bruge søgeordet i et blogindlæg. Og samtidig skaber du værdi for de Google-brugere, som søger på den specifikke vending.


For at tage udgangspunkt i et murerfirma, en cykelmekaniker, en tandlæge og en webshop, der sælger skriveartikler, kunne eksempler på long tail keywords være:

  • Hvordan hulmursisolerer man?
  • Hvordan strammer man en cykelkæde?
  • Hvordan slipper jeg af med min tandlægeskræk?
  • Bedste kuglepen til venstrehåndede

Selvfølgelig vil der være flere søgninger på det generiske søgeord “kuglepen” end på det mere specifikke “bedste kuglepen til venstrehåndede”. Derfor vil det lange og specifikke søgeord heller ikke tiltrække lige så meget trafik som det korte.

Til gengæld vil den trafik, det tiltrækker, være særdeles relevant.

4. En blog holder liv i din hjemmeside

Du kender måske fornemmelsen af at lande på en hjemmeside, der får dig til at tænke på en spøgelsesby fra en western. Du kan nærmest se vindheksene blæse henover skærmen og høre vinden tude hjemsøgende i de forladte afkroge.

Det virker i hvert fald som om, at hjemmesiden ikke er blevet opdateret i månedsvis – måske i årevis. Og du begynder at tvivle på, om firmaet bag overhovedet eksisterer længere.

Får du lyst til at blive på hjemmesiden? Nej, vel?


Hvorfor skal du spilde din tid på en omsorgssvigtet hjemmeside? Hvis virksomheden bag ikke engang har overskud til at pleje deres hjemmeside, har de vel heller ikke overskud til at pleje deres kunder.


Dine potentielle kunder har heller ikke lyst til at blive hængende på din hjemmeside, hvis den udstråler ensomhed og manglende omsorg fra dig og resten af din virksomhed.

Så hvordan holder du pulsen oppe på din hjemmeside?

Det kan virke lidt forceret at blive ved med at opdatere din hjemmeside med nye undersider, hvis du allerede har undersider med alle dine ydelser.

Lad os eksempelvis sige, at du har et advokatfirma med speciale i familie- og arveret. For dig vil det give mening at have en underside om ægtepagt, én om testamente, én om dødsbobehandling og én om forældremyndighed, hvis det er de fire områder, du arbejder med.

Så hvordan kan du holde liv i din hjemmeside, hvis den allerede er ajourført med alle dine ydelser?

Svaret er selvfølgelig: blogindlæg.


Giv din hjemmeside en tiltrængt blodtransfusion og fornyet livsgnist med et par månedlige blogindlæg. Du kender din branche ud og ind, og du har med sikkerhed en masse på hjerte. Du bruger jo allerede dit kendskab til dit fag i dit arbejde hver eneste dag.


Så overfør din viden fra din hverdag til website ved at skrive gode og relevante blogindlæg. Det vil sikre, at din hjemmeside altid fremstår opdateret og ajourført. Og det gør den mere attraktiv.

Vil du helst handle i et storcenter med mange butikker – eller i en mennesketom gågade?

Du kan sammenligne det med at skulle vælge et sted at købe dine julegaver. På den ene side har du mulighed for at shoppe i Magasin på den første lørdag efter lønningsdag. På den anden side har du en mennesketom gågade i en provinsby, hvor halvdelen af butikkerne for længst har drejet nøglen om.

Man behøver ikke en kandidatgrad i afsætningsøkonomi for at regne ud, at første scenarie har størst chance for dække dine købsbehov. På samme måde vil dine besøgende have større tiltro til, at din virksomhed kan dække deres behov, hvis din hjemmeside altid er opdateret med nyt og varieret indhold.

Og så er der en ekstra bonus ved at ajourføre din hjemmeside regelmæssigt: Din hjemmeside vil rangere bedre i søgemaskinerne.

For Googles algoritmer belønner dugfrisk indhold og information. En hyppigt opdateret hjemmeside udstråler nemlig aktivitet og interaktion.

5. Dine besøgende bliver længere hængende

Selvfølgelig vil du gerne lokke besøgende ind på din hjemmeside. Men hvis de klikker væk lige så hurtigt, som de klikkede sig ind, er deres besøg ikke meget værd.

Du kan sammenligne det med et besøg i en tøjbutik. Du går ind i butikken for at købe et par nye handsker. Men du opdager, at butikken har udsolgt af handsker. Derefter forlader du butikken igen. Hvorfor i alverden skulle du blive, når butikken ikke har det, du skal bruge?


Havde butikken haft et stort udvalg af handsker, var du blevet der længere og havde måske prøvet flere forskellige handsker. Måske havde du sågar købt andre produkter, fordi du under dit ophold opdagede, at butikken faktisk havde mere at byde på end bare handsker.


Det samme gør sig gældende for besøgende på din hjemmeside. De bliver ikke længe hængende, hvis din hjemmeside ikke har indhold, der er relevant for dem. Omvendt vil værdifuldt og informativt indhold forsikre dem om, at din side faktisk er et besøg og et længere ophold værd.

Dine besøgende skal dvæle og forblive – ikke forsvinde

Inden for SEO taler man om “dwell time“. Det er et udtryk for, hvor længe der går, fra en besøgende klikker på linket til en hjemmeside på Google, til vedkommende klikker sig tilbage på søgeresultaterne.

En lav dwell time betyder, at den besøgende klikker hurtigt væk fra din side igen. En høj dwell time betyder derimod, at den besøgende opholder sig på din side i længere tid – og det er noget Google belønner.

En høj dwell time er desuden et udtryk for, at den besøgende fandt, hvad vedkommende søgte. Hjemmesiden har altså skabt værdi for brugeren.

Derfor skal du altid stræbe efter at få besøgende på din hjemmeside til at blive hængende.

Så hvordan får du dine besøgende til at blive lidt længere?

Du skal selvfølgelig skrive fængende blogindlæg med relevans for brugeren – blogindlæg, der giver brugeren lyst til at blive på din side.

Kvalitetsindhold med relevans for de besøgende er et af de bedste værktøjer til at få dem til at blive på siden. En god blog kan altså være med til at skrue op for dwell time på din hjemmeside.

Få hjælp til dine blogindlæg

Savner du inspiration til at skrive dit første blogindlæg, kan du med fordel læse min guide til den aspirerende tekstforfatter.

Har du svært ved at finde tid til at blogge i en travl hverdag? Eller ved du bare ikke helt, hvor eller hvordan du skal starte?

Kontakt Webamp – dit SEO-bureau – på +45 70 60 50 28 eller info@webamp.dk, og lad en af vores tekstforfattere hjælpe med at skrive fængende og søgemaskinevenlige blogindlæg for din virksomhed.

Bliv endnu klogere på SEO, og øg din online tilstedeværelse

Uanset om du er generalist eller specialist indenfor marketing, så har vores SEO-specialister samlet en række gode råd til dig på vores blog.

Bliv klogere på SEO i Webamp Academy.