Den nye iOS opdatering –
annoncørens værste mareridt


TORSDAG D. 21. JANUAR 2021

Annoncerer du på de social medier – og arbejder du samtidig med tracking af dine brugere? Så bør du kende til Apples nye iOS 14 opdatering (Tracking Transparency framework), som bliver rullet ud i starten af 2021. Opdateringen betyder nemlig, at brugere på mobile Apple-enheder fremover skal tillade tracking. Vi har taget et kig på den nye opdatering, der nok giver brugere mere kontrol over deres data – men som også får markedsføringsfolk til at flå sig i håret.

Hvad er iOS App Tracking Transparency framework?

I juni 2020 annoncerede Apple det knap så mundrette iOS App Tracking Transparency framework. Det er i bund og grund en ændring i iOS 14, der betyder, at alle apps på iPhone og iPad samt visse desktops fremover skal vise en prompt, som spørger brugerne om tilladelse til at tracke dem via tredjeparts apps og hjemmesider.

Det har længe været en mulighed for brugerne at fravælge sporing uden for Facebook samt begrænse mængden af data, som Facebook kan bruge fra brugerens facebook-profil. Men i dag skal de selv proaktivt fravælge det i indstillinger. Fremover vil de blot skulle reagere reaktivt på en automatisk notifikation.

Opdateringen er altså et krav til udviklere om at “afsløre” information om den data, en given app indsamler. Dette gælder selvfølgelig også for Facebook. Så hvis du arbejder med Facebook annoncering eller andre former for social ads, har du alle gode grunde til at sætte dig ind i de 3 politikker, som er grundlaget for opdateringen.

1. Data nutrition label
Kræver, at alle apps skal tilføje information om deres app’s dataindsamling via Apples App Store Connect.

2. ATT (Tracking Transparency Prompt)
Alle apps skal spørge brugere om tilladelse til at tracke dem via tredjeparts apps og hjemmeside.

3. Tracking via App/Browser API’er
Facebook vil være nødsaget til at lave et nyt framework, som begrænser og forsinker hændelsesrapportering.

Hvilken betydning får opdateringen?

Opdateringen vil få STORE konsekvenser for markedsføringsfolk og virksomheder, der arbejder med annoncering på mobile enheder og konverteringssporing.

For mange brugere vil forventeligt fravælge sporing. Muligheden for retargeting annoncering vil derfor blive væsentlig mindre, da indsamling af brugerdata ikke vil være muligt i samme omfang som tidligere.

Endelig vil du formodentligt se et markant fald i antallet af rapporterede konverteringer.

På den måde får du et potentielt misvisende indblik i dine konverteringer. Dette betyder dog ikke, at dine annoncer ikke skaber konverteringer, men vil formentlig give dig et langt lavere resultat, fordi Facebook simpelthen ikke kan spores brugerens handlinger.

Hvordan fungerer det i praksis?

Hvis en bruger vælger at give tilladelse til sporing, vil der ikke være nogle ændringer i indsamlingen af data. Dog vil det kræve, at brugeren også giver tilladelse til andre apps for at kunne opsamle data på tværs af apps.

Hvis en bruger vælger ikke at give tilladelse til sporing, vil vedkommende tilgå Apples PCM (private click measurement), som ikke supporterer konverteringssporing eller cross-domain måling, hvilket vil få store konsekvenser for dig, som annoncerer på Facebook.

Derfor har Facebook udviklet deres egen løsning til dette – AEM (Aggregated Event Measurement). Denne løsning vil supportere app-web-sporing. På nuværende tidspunkt løser den dog ikke cross-domain tracking, men det arbejder Facebook på at løse.

I praksis vil opdateringen betyde følgende ændringer:

  • Med de nye ændringer vil du kun kunne have 8 events pr. domæne for optimering af kampagner.
  • Du vil nok opleve en reduktion i retargeting-målgrupper, da en stor del af brugere formodentligt vil fravælge sporing. Det betyder også, at der vil komme overlap på målgrupper, da du for eksempel ikke længere kan ekskludere alle kunder.
  • På grund af den reducerede datasporing vil du opleve en reduktion i rapporteret konvertering. Det betyder ikke, at disse konverteringer ikke vil finde sted – men at du ikke vil kunne se dem i Facebooks rapportering.
  • Konverteringsvindue ændres, og 28 dages klik og visning samt 7 dages visning attribuering vil ikke længere være muligt. Breakdowns vil heller ikke længere være muligt. Derfor vil du ikke længere kunne se demografiske oplysninger som alder og køn på dine konverteringer.

Følgende perioder understøttes under den nye tilskrivningsindstilling:

  • 1 dag efter klik
  • 7 dage efter klik (standard)
  • 1 dag efter klik eller 1 dag efter visning
  • 7 dage efter klik og 1 dag efter visning
  • Derudover vil der også være op til 3 dages forsinkelse på dataen.

Hvad kan du gøre nu?

Med den nye opdatering vil du formentlig skulle have verificeret dit domæne i Facebook. Derfor vil det være en rigtig god ide allerede at gøre det NU, så du er forberedt.

Derudover bør du lægge en plan for prioritering af events, hvis du har flere end 8.

Endelig bør du kigge på din Facebook-strategi og overveje, om der er behov for ændringer. Du bør især fokusere på at få brugere til at engagere sig med din Facebook- eller Instagram-side. På den måde sikre du en øget retargeting-målgruppe, da facebook kan lave retargeting til dem, som har interageret med dit brand i appen.

Kort sagt kommer opdateringen til at få store konsekvenser for din konverteringssporing og dine retargeting-målgrupper på de sociale medier.

Trine Parsberg Mortensen

Stilling: Social Media Manager

Idégenerator og content-kreatør med social ads som sin hjemmebane. Trine sørger desuden for den røde tråd på tværs af kanaler.


3 minutters læsning


Seneste indlæg

Vi gør os i glade kunder!

Vi elsker vores kunder, og vi elsker at få feedback!



Vil du samarbejde med os?

Vi elsker både store og små udfordringer - hvad er din?