E-mail marketing

E-mail markedsføring er en af de ældste marketingstrategier i bogen. Men udbredelsen af smartphones, apps og sociale medier, har gjort e-mail til en overset kanal i grundbogen for moderne markedsføring. Hos Webamp mener vi dog, at det er helt forkert, og nu skal vi forklare dig hvorfor!

E-mail markedsføring kan øge salget i din virksomhed!

Vi mener nemlig, at e-mail-disciplinen er mindst lige så relevant og effektiv, som den altid har været – hvis faktisk ikke mere relevant end nogensinde før.

Hvad hvis vi fortalte dig, at god e-mail markedsføring kan være én af de mest omkostningseffektive værktøjer i din marketingstrategi? Så rynker du højst sandsynligt på næsen og tænker: “Show me! Nyhedsbreve er outdated og irrelevante”.

Men vent nu lige lidt. Det er vigtigt at huske, at e-mail markedsføring kan super meget mere end traditionelle nyhedsbreve. E-mail systemer er i dag langt mere avancerede, når det kommer til brugerdata og segmentering. Det betyder, at du kan ramme den helt rigtige kunde, på det helt rigtige tidspunkt!

E-mail markedsføring er faktisk SÅ omkostningseffektivt, at en rapport fra DMA (Direct Marketing Association) viste en “return on investment” (ROI) på hele 38$ per 1$ brugt.
Tro det eller ej, men tallene taler da næsten for sig selv!

Marketing via e-mail er altså både billigt at komme i gang med, og kan med gennemtænkte e-mail-kampagner både forbedre dine resultater og konvertere flere leads til kunder.

Gratis viden, der kan løfte din forretning digitalt

Vi elsker vores kunder, og vi elsker at fremvise vores arbejde.
Dyk ned i vores cases lige her.

Hvad er e-mail marketing?

I en simplificeret udgave er e-mail marketing en digital kanal, som effektivt markedsfører din virksomhed ved, at møde dine kunder lige dér, hvor de befinder sig i kunderejsen – nemlig direkte i deres indbakke. Markedsføring via e-mail kan blandt andet bruges til at promovere din virksomheds produkter, tilbud og nyheder.

Men selvom det virker som noget gøgl, kan e-mail marketing spille en afgørende rolle i din strategi. Efter den nye GDPR-lov i 2018 har e-mail markedsføring nemlig fået den store fordel, at dine kunder helt selv har valgt at modtage beskeder fra din virksomhed.

Du markedsfører derfor kun til engagerede kunder, som allerede har vist interesse i, hvad du har at fortælle dem. Med en skarp SoMe– og online ads pre-kampagne kan e-mail marketing være dit stærkeste værktøj og spille en afgørende rolle i leadgenerering, brand awareness samt opbygning og fastholdelse af kunder mellem køb.

Hvorfor bør du markedsføre
via e-mail?

Som vi nævnte tidligere er det bevist, at e-mail marketing har højere konverteringsrate sammenlignet med andre marketingsstrategier. Og det er der flere forskellige grunde til.

  1. For det første har e-mail marketing en utrolig høj ROI. Det betyder, at du får mere igen i forhold til dét, du rent økonomisk og tidsmæssigt investerer i din e-mail strategi.
  2. For det andet er det en strategi, der næsten ikke kan blive mere målrettet dit kundesegment. Dine modtagere af dine mails kender nemlig allerede til dit brand – de har jo netop selv skrevet sig op til at modtage mails fra din virksomhed. Desuden er det en af de få kanaler, som både fungerer B2B og B2C.
  3. For det tredje vil de automatiske flows køre af sig selv, når først du har opsat og struktureret dem på den helt rigtige måde. Ved du ikke, hvad automatiske flows er, har vi skrevet et lækkert blogindlæg om lige netop tre af de vigtigste flows, som du uden tvivl bør tænke ind i din e-mail markedsføring.

Du kan både lave manuelle og automatiske flows. Hos Webamp fokuserer vi primært på automatiserede flows, da vores arbejds-DNA er drevet af kundedata, performance og selve kunderejsen, som e-mail markedsføring i høj grad er bundet op på.

Fordele ved e-mail marketing!

  • Du får dine kunder på tomandshånd
    E-mail er den eneste marketingstrategi, der tillader, at dine kunder kan kommunikere direkte til dig – og omvendt. Fordi e-mails i dag kan automatiseres og udsendes på baggrund af specifik data, bliver e-mailene langt mere personaliserede og skaber en tættere relation mellem dig og dine kunder.

  • Du kan kommunikere større budskaber
    Når det kommer til annoncering på diverse medier og platforme, har man som oftest meget lidt plads/tid til at kommunikere et budskab på. E-mails adskiller sig derfor ved, at du har utrolig meget plads til kommunikere dine budskaber, rabatter, kampagner mm. Du har også mere plads til at virke troværdig overfor dine subscribers, der ikke allerede er kunder i din butik – selvfølgelig med målet om at få dem til at konvertere.

  • Du kan fastholde og engagere dine kunder
    E-mail marketing er en utrolig effektiv måde at fastholde og engagere dine kunder på. Sammenlignet med andre marketingstrategier har du muligheden for at følge op på dine kunder og på den måde opretholde en fast kundekreds. Derudover er e-mails en genial kanal til at engagere dine subscribers – og på den måde føle sig som en del af dit univers.
      • Du rammer købeklare kunder
        De kunder, der har tilmeldt sig dit nyhedsbrev, er kunder, der allerede har vist en direkte interesse for dit brand eller virksomhed. Din e-mail-liste består derfor også kun af dine kernemålgruppe, hvilket betyder, at du med høj sandsynlighed rammer købeklare kunder. Med automatiske flows, kan du endda ramme dem lige dér, hvor interessen er allerhøjest.

      • Du hurtigt og direkte kan levere dit budskab
        Modsat andre marketingkanaler som flow-tv, udendørsbannere, reklamefilm mfl. er der kort tid mellem idé, eksekvering og resultat. Med e-mail markedsføring kan du hurtigt oprette en template til din ønskede mail, og sende dit budskab ud kort tid efter. E-mails er en vej til direkte kommunikation til kunden – 24 timer i døgnet, 365 dage om året.

      Sådan kommer du igang med e-mail marketing!

      Nu er du forhåbentligt blevet 100% overbevist om, hvor ultra smart e-mail marketing er! Næste skridt er, at du skal til at overveje, hvordan din markedsføringskampagne skal se ud.

      Webamps e-mail marketing-specialister viser dig gerne vej gennem landskabet! Kontakt os i dag, så vi kan hjælpe dig med at planlægge din kommende e-mail kampagne.

      Om du vil afprøve din viden eller ønsker vores hjælp, bør du som det første tage stilling til tre grundlæggende elementer i e-mail marketing.

      De tre elementer i e-mail marketing

      • Content er vigtigt i e-mail marketing

        1. Content i dine e-mails

        Content er uden tvivl essentielt i din markedsføring – især på e-mail.
        Content afhænger af den form for e-mail kampagne, som din virksomhed kører. Skal kampagnen være mere visuel eller skriftlig? Er du en webshop, som sælger mange produkter, vil dine e-mails højst sandsynligt været præget af et visuelt aspekt med flotte billeder.

        Selvom reklame via video kan virke som en god idé, er det ikke et optimalt format til e-mail marketing. Videoer kan være langsomme om at loade på dine kunders platforme, og du kan risikere, at kunden lukker mailen ned inden de overhovedet ser videoen. Du kan i stedet linke til videoen, som du i stedet poster på SoMe, Youtube eller din virksomheds hjemmeside.

        Webamp har en erfaren og kreativ content-afdeling, som står klar til at hjælpe dig. Både i form af visuals og tekstforfatning direkte til e-mailen eller videoer til SoMe-platforme!

      • Planlæg en god kampagnestrategi

        2. Planlæg en god kampagnestrategi

        Næste skridt er det vigtigste – strategi! En gennemarbejdet e-mail marketingstrategi hjælper med at afklare dine mål, din tilgang og skitsere hvilke flows, som du skal bruge. Så hvad skal din strategi indeholde?

        Du kan starte med at stille dig selv en række spørgsmål:

        • Hvad vil vi opnå?
        • Hvad er vores segment?
        • Hvor ofte vil vi sende e-mails til mine kunder?
        • Hvilken platform vil vi bruge? Hos Webamp
        • arbejder vi med Mailchimp og Klaviyo.
        • Hvilket content skal vi bruge til kampagnen?
        • Hvor længe skal kampagnen løbe?
        • Hvordan vil vi måle mine resultater?
      • Valg af email-kampagne

        3. Hvilken type kampagne skal du bruge?

        Du bør aldrig købe en pre-made e-mail liste, da den ofte bliver brugt af rigtigt mange andre virksomheder, og derfor er der større sandsynlighed for, at dine e-mails ender i spam-mappen. Det er tidskrævende, men det er optimalt at bruge ressourcer på at opbygge din egen personlige kundekreds henover tiden.


        Måder til at kreere en solid kundekreds

        • Integrering på hjemmesiden – Lav en sign-up form, så dine kunder kan tilmelde sig dit nyhedsbrev. Du kan eventuelt love dem en rabatkode, hvis de tilmelder sig. Det forstørrer chancen for tilmeldinger.

        • Gamification – “Gamify” din markedsføring. Det betyder altså ikke, at du skal til at kode et spil, men at du får kunderne til at interagere med din virksomhed. Starbucks har stor succes med deres “Starbucks Rewards”, hvor kunden optjener point ved køb. Inddrag elementer i din markedsføring, hvor kunden vil “lege” med.
      Online annoncering er godt, når du annoncerer på forskellige platforme

      Hvilken type kampagne skal du bruge?

      Nu skal du overveje, hvilken kampagnetype du vil gøre brug af…
      Der findes en lang række e-mail kampagner, og ikke alle har relevans for din virksomhed og jeres nuværende og kommende kunder. De fleste strategier indeholder flere forskellige kampagnetyper.

      • Velkomstmails – Tak dine kunder for at vise interesse i din virksomhed! Første skridt mod en tæt kunderelation.
      • Den salgsfremmende kampagne – Nye produkter, mersalg eller noget helt tredje. Det vigtigste for din virksomhed er, at vise jeres produkter til kunden.
      • Den sæsonbestemte kampagne – Skal kæresten ikke have en julegave? Eller skal du ikke bruge nogle nye højtalere til sommerterrassen?
      • Opfølgning på køb – Vis interesse for din kundes køb. Er de tilfredse med købet?
        Den sociale kampagne – Holder du arrangementer i butikken? Invitér dine subscribers.
        Nyhedsbrevet – Updates, nye produkter og tiltag er altid vigtigt, at informere kunden om.
        Den forladte kurv – Måske har din kunde glemt, at de godt kunne lide et par fede støvler på din hjemmeside?
        Den genaktiverende kampagne – Tidligere kunder skal aktiveres. Har kunden handlet hos dig før, så er chancen stor for, at de gør det igen. Hvis det selvfølgelig var en god oplevelse.
        Frederik

        Andre elementer i din strategi

        • Sørg for at forbered templates til alle dine kampagner…
          Hiver du kunden ind i et gennemført e-mail univers, vil det i længden øge din brand awareness – og på sigt skabe flere konverteringer for dig. Et overbevisende brand med en stærk identitet sælger godt ind hos dine kunder.

        • Husk husk husk nu at teste dine e-mail kampagner på forskellige platforme…
          Er din kampagne visuelt flot på Iphone, Ipad, computer osv?
          Den skal fungere i alle formater – ellers kan det have en stor effekt på din virksomheds troværdighed og professionalisme. Dine e-mails skulle nødigt ligne spam!

        • Gør dine e-mails personlige…
          CRM-software er din bedste ven, da den sørger for at levere en unik oplevelse til din kunde. CRM indsamler relevant data om dine kunders købsadfærd på din side, så du kan skabe flows der relaterer sig til den specifikke kunde.

        • Opfølgning og KPI’er…
          Du har helt sikkert hørt om leveringsrate, åbningsrate og klikfrekvens før. Når du sender e-mails afsted, er det afgørende, at du tracker, hvad du får ud af din e-mail marketingindsats. Tracking giver dig automation muligheder samtidig med, at du kan teste dine flows og sammenligne resultater fra forskellige kampagner. På den måde kan du altid optimere dine flows og den overordnede e-mail marketingindsats.
        Webamps superman med computer

        Lad Webamps specialister være dine samarbejdspartnere!

        Hos Webamp arbejder vi datadrevet og kreativt med e-mail markedsføring. Vil du derfor have hjælp til at starte dine e-mail marketing rejse – eller ønsker du en hjælpende hånd til at løfte din nuværende strategi og eksekvering?

        Så står vores hold af specialister klar til at hjælpe dig.

        Vi kan hjælpe dig med alt lige fra:

        • Opsætning af det rette email system
        • Integration med din webshop (hvis du har en)
        • Udarbejdelse af strategi til din virksomhed
        • Planlægning af kampagner
        • Udarbejdelse af content
        • Opsætning af automatiske e-mail flows
        • Udarbejdelse af indhold
        • Rapportering og løbende justeringer
        • Segmentering af dine lister

        Få hjælp til e-mail marketing

        Skal din virksomhed være synlig på nettet – der hvor jeres kunder befinder sig?

        Hos Webamp bliver du mødt af et hold af specialister inden for de vigtigste discipliner inden for digital markedsføring – fra e-mail marketing, videoproduktion og social ads til SEO og Google Ads.

        Vi har med andre ord alle redskaberne til at sikre, at din virksomhed får succes på de digitale kanaler.

        Få gennemgået din digitale strategi

        Book en gratis sparringssamtale

        Vi gør os i glade kunder!

        Vi elsker vores kunder, og vi elsker at få feedback!

        Vi guider dig til succes

        Vi er en et hold af specialister, der elsker at udfordre dét, vi allerede ved.

        Nyhedsbrev

        Få vores viden inden for Google-verdenen.