Zero click-søgninger er godt for din SEO-synlighed – men mindre gode for din hjemmesidetrafik. Det kan du blive klogere på her.
Zero click-søgninger er søgninger, hvor brugerne får det ønskede svar direkte på søgeresultatsiden – uden at skulle bruge så meget som ét klik videre til en ekstern hjemmeside.
Zero click-søgninger omfatter ofte enkle oplysninger som vejret, sportsresultater, omregninger og tidslinjer. Antallet af Google-søgninger, der er zero click-søgninger, er i rivende udvikling, og i 2020 var hele 2 ud af 3 Google-søgninger zero click.
Et søgeresultat, der potentielt kan ende som en zero click-søgning
Udviklingen af Google’s Featured Snippets
Google’s Featured Snippets er de små informationsbokse, som du ser allerøverst på Google, hvis der ikke er betalte annoncer. Featured Snippets giver brugeren et hurtigt og præcist svar på det, de søger. Derfor er der ingen grund til at klikke sig ind på en ekstern hjemmeside, og søgningen bliver til en zero click-søgning.
Du har brug for hurtige fakta
Mange brugere ønsker et hurtigt svar på et konkret spørgsmål. Måske vil du vide, hvor mange grader det er udenfor, eller hvornår det er Sankt Hans aften. Der er ingen grund til at læse mere, hvis svaret står øverst i søgeresultaterne.
Du indsnævrer din søgning
Måske trænger du til at koble af med et lækkert spaophold og søger derfor på “spaophold”. Men nu finder du ud af, at du skal forholde dig til et område og et budget, og du må ændre din søgning til “budgetvenligt spaophold i Nordjylland”. Du er blevet lidt klogere, men din første søgning blev til en zero click-søgning.
Du har allerede app’en
Hvis du for eksempel leder efter hotelværelse til din næste rejsedestination, kan du møde en hjemmeside i søgeresultaterne, som også har en app. Hvis du allerede har den app, kan du blive konverteret direkte til appen, og selvom du ønsker mere information, er din søgning en zero click-søgning.
Zero click-søgninger har både positive og negative konsekvenser for virksomheder på nettet.
På den ene side kan det være frustrerende, fordi virksomhedens hjemmeside ptentielt mister trafik fra brugere, som slet ikke behøver at klikke sig ind på hjemmesiden for at få svar på deres spørgsmål.
På den anden side kan de brugere, der laver zero click-søgninger alligevel ikke konverteres til kunder, fordi de bare søger et hurtigt svar. Google’s Featured Snippets giver dig mulighed for at vise information om din virksomhed allerøverst på Google – helt uden at brugerne behøver klikke på din hjemmeside.
Webamp er et ambitiøst SEO-bureau, og vi forstår om nogen, at SEO (Search Engine Optimization) er et vigtigt element i digital markedsføring. SEO handler om at optimere din hjemmeside og dit content, så det rangerer højt på søgemaskinernes resultatsider. Når det kommer til zero click-søgninger, er det afgørende at fokusere på at opnå en Featured Snippet-placering. Og hvordan gør du lige det?
Søgeordsanalyse
Du kan udføre en grundig søgeordsanalyse, så du ved præcis, hvad brugerne søger efter. Fokusér på long tail søgeord (søgeord som er mere end tre ord lange), da de ofte bruges i spørgsmål.
Kreativt indhold
Skab kreativt indhold af høj kvalitet, der svarer præcist på brugernes spørgsmål. Brug lister, tabeller og punktopstillinger for at gøre dit indhold letlæseligt og relevant.
Struktureret data
Implementér struktureret data på din hjemmeside for at hjælpe søgemaskiner med at forstå og analysere dit indhold bedre. Det kan øge dine chancer for at blive vist som en Featured Snippet.
Uanset om du er generalist eller specialist indenfor marketing, så har vores specialister samlet en række gode råd til dig på vores blog.
Bliv klogere i Webamp Academy.
Vi er ikke bange for udfordringer. Tværtimod elsker vi at udfordre dét, vi tror, vi allerede ved. For kun sådan kan vi skabe de bedste resultater for vores kunder.
Vi elsker vores kunder, og vi elsker at få feedback!
Vi er en et hold af specialister, der elsker at udfordre dét, vi allerede ved.