Webamp guide
Webamp / Academy / Skydeskivemodellen: Identificer dine konkurrenter

Skydeskivemodellen: Identificer dine konkurrenter

En helt essentiel del af at kunne drive en profitabel virksomhed er, at kende til de konkurrenter, der befinder sig på markedet. Det er derfor en god ide at udføre en konkurrentanalyse, for at skabe et overblik over, hvor store dine konkurrenter og deres betydning på markedet er. Skydeskivemodellen er et nemt og brugbart værktøj til at give dig et overblik over dine konkurrenter på markedet. Hvis du endnu ikke er bekendt med modellen, kan du med fordel læse med her for en skrap introduktion.

Webamp Teamet
· Specialist
Sidst opdateret: 12. dec. 2022

Hvad er skydeskivemodellen – og hvordan bruger man den?

Skydeskivemodellen er altså en smart model, som du kan benytte til at identificere dine konkurrenter på markedet. Modellen tager form som en klassisk skydeskive, der er opdelt i fire forskellige ringe. Konkurrencen stiger i takt med størrelsen af ringene stiger – altså jo længere ud du bevæger dig. Modellens fire ringe baserer sig på de fire elementer:

Skydeskivemodellen

Du er velkommen til at bruge ovenstående billede, hvis blot du linker til: https://webamp.dk/academy/skydeskivemodellen/

For eksempel:

Foto: <a href="https://webamp.dk/academy/skydeskivemodellen/">Webamp: Skydeskivemodellen</a>

Når du foretager en konkurrentanalyse er det samtidig vigtigt, at du er opmærksom på følgende faktorer:

  • Fokusér på et par konkurrenter for ikke at miste overblikket, 3-4 max.
  • Inddrag gerne dine kunder i afgørelsen af konkurrenter – hvor ville de handle, hvis de ikke gjorde det hos jer?
  • Sammenlign din butik med konkurrenterne og påpeg hvad der gør din forretning særlig attraktiv.

Belys konkurrencesituationen med de 4 elementer

Skydeskivemodellen tager altså udgangspunkt i fire ringe, som afgør størrelsen af konkurrencefeltet. Den endelige vurdering afhænger af, hvordan du ser dine konkurrenter. Hvis I konkurrerer på pris, bør du være opmærksom på alle produkter i samme prisklasse. Hvis I opererer på et nichemarked, er det derimod de specifikke produkter, som konkurrerer om at være bedst på markedet. Det er derfor en god ide, at du danner dig et overblik over markedet og konkurrenterne.

Samme produkt, samme målgruppe

I den inderste ring er konkurrenterne alle de virksomheder, der tilbyder samme produkt eller service til lignende pris som din virksomhed. Målgruppen vil typisk omfatte jeres produkter som mere eller mindre ens, hvilket betyder, at konkurrencen er snæver og primært baserer sig på den enkelte virksomheds brandværdi. Et klassisk eksempel på denne type konkurrence er Coca Cola og Pepsi.

Samme produktkategori

I den næste ring er konkurrenterne virksomheder, som tilbyder produkter indenfor samme produktkategori som din virksomhed. Her vil produkterne ikke nødvendigvis have samme pris, hvilket derfor ofte bliver det afgørende element. Det betyder også, at konkurrencen i denne cirkel er lidt bredere. Et eksempel på dette kunne være flyselskaberne SAS og Norwegian, som begge tilbyder flyrejser men til forskellige priser.

Samme basale behovsændring

I ringen, der befinder sig næstyderst, er konkurrenterne virksomheder, der dækker samme behov hos forbrugeren, som din virksomhed gør – dog uden at produkterne nødvendigvis er ens. Dette kan både ses som værende en fordel og ulempe, da det ene kan erstatte det andet. Et eksempel på dette kan være fly- og tog selskaber. Begge selskaber udbyder en rejse/transport, som er det essentielle behov, som forbrugeren søger at få dækket.

Alle produkter

I modellens yderste ring vil alle virksomheder, som dækker forskellige behov, anses som en konkurrent. Det betyder, at der er tale om en bred konkurrencesituation her, hvor din virksomhed principielt er i konkurrence med alle virksomhed om forbrugernes indkomst. Konkurrenter kan eksempelvis strække sig helt fra skønhedsprodukter til køkken genstande.

Har du brug for hjælp til at udarbejde din marketingstrategi?

Hermed fik du en introduktion til, hvordan du kan skabe et overblik over dine konkurrenter, og hvordan de placerer sig på markedet. Det er en helt essentiel del af at kunne drive en effektiv virksomhed i vækst, at kende til sine sit marked, og hvilke virksomheder som du skal være særligt opmærksomme på. Hvis indlægget har gjort dig nysgerrig på, hvordan du ellers kan undersøge din virksomheds konkurrencedygtighed, skal du ikke tøve med at kontakte os.

Hos Webamp er vi et marketing bureau, der beskæftiger os med SEO, annoncering på Google og yderligere digital marketing – vi er derudover eksperter i at skabe digital synlighed og ramme målgruppen både gennem Facebook annoncering og SoMe marketing. Kontakt mig eller en af mine kollegaer hos Webamp på tlf. 70 60 50 28 eller via mail på info@webamp.dk.

Bliv endnu klogere, og øg din online tilstedeværelse

Uanset om du er generalist eller specialist indenfor marketing, så har vores specialister samlet en række gode råd til dig på vores blog.

Bliv klogere i Webamp Academy.