Storytelling og SEO
Webamp / Academy / Storytelling & SEO: Skab værdifuldt indhold til din hjemmeside

Storytelling og SEO: Skab værdifuldt indhold til din hjemmeside

Historiefortællinger er en af de ældste former for kunst. Før mennesker lærte at skrive og læse, var en af de primære former for underholdning at fortælle spændende historier, som fik folk til at lytte. I dette blogindlæg går vi i dybden med storytelling, og hvilken effekt det har på SEO. 

Webamp Teamet
· Specialist
Sidst opdateret: 16. maj. 2023

Spændende og fangende historier

En smule har ændret sig siden dengang, hvor historiefortællinger var den primære underholdning – men ikke vores evne til at blive fanget af en god historie. Det har mange virksomheder opfanget og inkorporeret som en fast del af deres marketingstrategi. Det kan dog være svært at skabe en fortælling, som både er spændende, fængende og med en relevant pointe. Hvis de samtidig arbejder med SEO, kan den gode historie let gå tabt i arbejdet med keywords og teknisk optimering.

Det er her, at Storytelling kommer ind i billedet. En veludført storytelling, kan være den manglende brik til det ultimative SEO hack. For at sikre dig de bedste forudsætning for at kunne skabe værdifuldt indhold til din hjemmeside, har vi samlet et par simple tips, som du kan benytte til at skrive den perfekte fortælling.

Storytelling – det fængende indhold

Før vi går direkte i kødet på, hvordan de to teknikker fungerer, er det ganske relevant at vide, hvad Storytelling og SEO egentligt er. Storytelling, på dansk; historiefortælling, dækker over en fortælling, som enten kan medvirke til at engagere et publikum eller til at redegøre for noget.

Særligt for konceptet er, at det gerne inkluderer handlinger såsom fysiske bevægelser og italesættelser. Formålet er at skabe spændende indhold, som kan skabe opmærksomhed og engagere og inspirere læseren til at handle.

Dét kan en god storytelling

En god storytelling medvirker til at booste troværdighed og sidens evne til at blive delt, hvilket er faktorer, som søgemaskinerne tager i betragtning, når de rangerer sider. Her er et par fokuspunkter, som kan hjælpe dig med at sammenstrikke en god storytelling:

  • Emnet – må gerne være emotionelt, relevant og relaterbart for dine læsere.
  • Numre og procenter hjælper til at øge troværdighed.
  • Billeder og videoer gør det nemmere for brugere at relatere og forstå indhold

SEO – hvad er det?

Hvis du endnu ikke har stiftet bekendtskab med SEO, er det måske ikke lige til at vide, hvad det er. Først og fremmest, velkommen til! Hos Webamp er vi specialister indenfor SEO og SEO-rådgivning. Hvis du har nogle spørgsmål til hvordan det fungerer, skal du ikke tøve med at sende os en besked.

Når det så er sagt, kommer der en kort intro her.

SEO = Search Engine Optimization
Oversat til dansk: Søgemaskineoptimering

Arbejdet med SEO omhandler processen af at booste trafikken på en hjemmeside, ved at gøre den mere synligt for søgemaskinernes resultater. Det lyder måske bredt – det er det også, for der er mange måder, hvorpå du kan arbejde med SEO.

SEO er eksempelvis inkludering af følgende teknikker i din marketing kampagne:

  • Content baseret på keywords, som folk bruger til at søge på Google.
  • Tekstforfatning.
  • Optimering af billedbeskrivelser.
  • Linkbuilding.
  • Keyword optimerede metatags.
    Optimering af siden for mobilbrugere.

Inddrag storytelling i din SEO-strategi

1. Begynd med en user story

Princippet for Storytelling er, at det ikke handler om dig og din virksomhed. Langhårede historier om virksomhedens opstand i tidernes morgen fanger højest sandsynligt ikke læserens interesse særlig længe. Det primære omdrejningspunkt er derfor brugeren.

Når du skal skrive en tekst, kan du tænke på at besvare spørgsmålene:

  • Hvem er din primære kunde?
  • Hvad får de ved at bruge jeres brand?
  • Hvorfor skal de vælge jeres brand over en konkurrent?

2. Spænding er nøglen til læserens opmærksomhed

Den danske ordbog definerer spænding som; ‘forventning i anledning af en aktivitet, begivenhed eller oplevelse med et nervepirrende, ukendt eller på anden måde betagende forløb eller indhold.’

Det er netop det fænomen, der gør, at vi kan sidde klistret til en skærm i flere timer uden at blinke, når Netflix udgiver en ny sæson af Stranger Things. Fang din læsers opmærksomhed og gør dem så investeret i din fortælling, at de er nødt til at læse færdig.

3. Skab content med fokus på at øge din brand awareness

Tricket med storytelling er at skabe en balance mellem at fortælle om din virksomhed samtidig med at have fokus på læser. Når du laver content med henblik på at øge din brand awareness, hjælper du læseren til at lære noget om din virksomhed og jeres produkter eller services. Fokus bør derfor været vinklet efter jeres brand, og hvad det gør for læseren. Gør det relaterbart, så brugeren har mulighed for at forestille sig en situation, hvor de selv bruger produktet.

4. Skriv til læseren, ikke til Google

SEO handler om at inkorporere specifikke keywords, som giver dig en bedre rangering hos søgemaskinerne. Der findes mange anbefalinger til, hvad du kan gøre for at optimere din rangering, og det er nemt at blive revet. Derfor minder vi dig lige om, at du først og fremmest skriver til rigtige mennesker og ikke til Google.

Det handler om at skabe en balance mellem storytelling og arbejdet med SEO, så det ikke ligner, at du overøser din historie med specifikke søgeord. Indholdet skal stadigvæk være læseligt, give mening og skabe interesse nok til, at læser har lyst til at læse færdig.

Få hjælp af vores SEO-specialister

Selvom det kan lyde lidt komplekst at kombinere de to metoder, er det faktisk et relativt simpelt koncept. Det handler om at skrive en god historie og forsigtigt inkorporere dine SEO teknikker heri. Vigtigst af alt er, at dine historier er relevante, ægte og troværdige. Der er ikke plads til overdrevne og selvopfundne historier, når du gerne vil øge din brand awareness.

Hvis du stadigvæk synes, at det virker en anelse bøvlet, eller at du godt kunne bruge en sparringspartner i udviklingen af samspillet mellem en god storytelling og SEO, skal du ikke tøve med at kontakte os. Webamp er et ambitiøst og datadrevet marketing bureau, der specialiserer sig i at skabe online success. Vi har specialister, der kan hjælpe med både SEO, Google Ads annoncering, markedsføring på sociale medier og meget mere! Har du behov for hjælp, kan du kontakte Webamp på 70 60 50 28 eller info@webamp.dk.

Vil du vide mere om arbejdet med SEO og Storytelling kan du læse mere om Yoast anbefalinger her.

Bliv endnu klogere, og øg din online tilstedeværelse

Uanset om du er generalist eller specialist indenfor marketing, så har vores specialister samlet en række gode råd til dig på vores blog.

Bliv klogere i Webamp Academy.