Webamp ordbog
Webamp / Academy / SEO-strategi

SEO-strategi

En SEO-strategi er en handlingsplan designet til at hjælpe med at forbedre en hjemmesides placeringer og øge den organiske søgetrafik. Det er en detaljeret opgaveliste, der vil hjælpe dig med at skabe overblik, så du har de bedste forudsætninger for en vellykket SEO. Strategien skal blandt andet omhandle on-page SEO, off-page SEO og teknisk SEO.

I dette indlæg får du en forståelse af, hvordan du opretter og eksekverer en effektiv SEO-strategi, der kan mærkes på bundlinjen.

Webamp Teamet
· Specialist
Sidst opdateret: 11. maj. 2023

Få en succesfuld SEO-strategi

Et af de vigtigste aspekter af en succesfuld SEO-strategi er en dybdegående søgeordsanalyse. Søgeordsanalysen er processen, hvor du evaluerer og analyserer søgetermer for at afgøre, hvilke søgeord der er ideelle at arbejde videre med.

Med andre ord hjælper søgeordsanalyse dig med at vælge de bedste søgeord til dine nuværende SEO-strategi. Hvis du har fået blod på tanden, kan du med fordel dykke ned i vores komplette SEO-guide, hvor du kan læse om alt fra A-Z.

Benchmark din nuværende strategi

Benchmarking af din nuværende statistik er den bedste måde at begynde at sætte mål på, spore resultater og analysere, hvad der virker, og hvad der ikke gør. Som udgangspunkt skal du observere: organisk trafik, søgeordsrangering og backlinks. Denne indsigt giver dig et omfattende billede af dit websteds overordnede ydeevne (historisk og i øjeblikket).

Organisk trafik betyder, hvor mange besøgende der kommer til din hjemmeside fra organisk (ikke-betalte) søgninger. Søgeordsrangering er din hjemmesides organiske placering i søgeresultaterne på et bestemt søgeord. Med andre ord er det, hvor højt dine sider vises på Google. Søgeordsrangeringer er vigtige, fordi højere rangerende sider får mere organisk søgetrafik.

Derefter skal du kontrollere, hvor mange websteder der har links, der peger på dit websted.Websites med et højt antal backlinks har en tendens til at have højere placeringer på Google. Backlinks er som en tillidserklæring. Hvis mange betroede websteder linker til dine, viser det Google, at din hjemmeside er værdifuld for brugerne. Læs mere om værdien af linkbuilding.

7 steps til en god SEO-strategi

  1. Analyse af din hjemmeside
  2. Analyse af dine konkurrenter
  3. Søgeordsanalyse
  4. Teknisk analyse
  5. Handlingsplan
  6. Eksekvering
  7. Løbende vedligehold

Delegér arbejdet mellem specialisterne

Når man arbejder med SEO er opgaverne mange og meget forskelligartede. Derfor er det vigtigt, arbejdsopgaverne fra handlingsplanen bliver uddelegeret til de rette personer med de rette kompetencer. Det er vigtigt, at alle der er inde over optimeringen har en forståelse for SEO-strategien og handlingsplanen. Derudover kan deadlines og delmål være en rigtig god idé, da du bør revurdere din SEO-strategi løbende.

Tid er en luksus, som de fleste virksomhedsejere og ledere ikke har, især til en strategi så tidskrævende som SEO. Søgemaskineoptimering er en kontinuerlig proces, der kræver mange timers research, optimering og vedligeholdelse. Når du outsourcer SEO til et SEO-bureau, får du et team af professionelle bag dit brand, så du har tid til at fokusere på de opgaver, du er specialist indenfor.

Ofte stillede spørgsmål

Hvad er en SEO-strategi?

En SEO-strategi er en handlingsplan designet til at hjælpe med at forbedre en hjemmesides placeringer og øge den organiske søgetrafik.

Hvorfor skal man lægge en SEO-strategi?

Man udarbejder en SEO-strategi for at have de bedste forudsætninger for en vellykket søgemaskineoptimering. SEO er kompleks, og derfor er det vigtigt at have en handlingsplan.

Hvad er SEO?

Kært barn har mange navne… SEO, søgemaskineoptimering og endda “SEO-optimering”. Søgemaskineoptimering er en måde at optimere din hjemmeside, så du bliver fundet, når der søges efter dit produkt eller service på Google.

Bliv endnu klogere, og øg din online tilstedeværelse

Uanset om du er generalist eller specialist indenfor marketing, så har vores specialister samlet en række gode råd til dig på vores blog.

Bliv klogere i Webamp Academy.

  • Webamp ordbog

    SEA (Search Engine Advertising)

    PPC
    Søgemaskineannoncering – eller bare SEA – er en næsten uundværlig del af din digitale strategi, hvis du vil have succes på nettet.
  • Webamp ordbog

    SEM (Search Engine Marketing)

    PPC, SEO
    Vil du gerne være synlig på Google? Kom frem i søgeresultaterne med SEM!
  • Webamp ordbog

    Rich snippets

    SEO
    Rich snippets giver mere synlighed i søgeresultaterne og øger chancen for klik. Læs mere om rich snippets.
  • Webamp ordbog

    KPI (Key Performance Indicator)

    Marketing
    Her får du en skarp forklaring på hvad KPI’er er og en grundig guide til, hvordan du kan implementere KPI’er i din virksomhed.
  • Webamp ordbog

    Keyword stuffing

    SEO
    Hvad er keyword stuffing? Påvirker det SEO positivt eller negativt? Læs meget mere her.
  • Webamp ordbog

    Rank tracker

    SEO
    En rank tracker bliver ofte brugt indenfor søgemaskineoptimering. Læs meget mere om det famøse værktøj lige her.
  • Webamp ordbog

    SEO keywords

    SEO
    SEO og keywords er direkte forbundet, når det kommer til en god SEO-strategi. Læs hvordan du finder de rigtige SEO keywords her.
  • Webamp ordbog

    Marketingstrategi

    Marketing
    En god marketingstrategi er datadrevet – og udarbejdes på baggrund af både interne og eksterne analyser.
  • Webamp ordbog

    SEO-strategi

    SEO
    I dette indlæg får du en forståelse af, hvordan du opretter og eksekverer en effektiv SEO-strategi, der kan mærkes på bundlinjen.
  • Webamp ordbog

    Ankertekster

    SEO
    Er du i tvivl om, hvordan du skal skrive dine ankertekster? Selvom ankertekster ikke indeholder mange ord, har de stadig stor betydning for din SEO.
  • Kig i vores ordbog

    Alle

    Få en forståelse for diverse marketing-begreber i vores ordbog.

Vi gør os i glade kunder!

Vi elsker vores kunder, og vi elsker at få feedback!

Vi er Google Partner