Webamp guide
Webamp / Academy / SEO for begyndere – kom i gang med søgemaskineoptimering

SEO for begyndere – kom i gang med søgemaskineoptimering

Har du besluttet dig for, at du i gang med SEO? Fedt!

Første gang, at man skal give sig i kast med SEO, så kan det virke som lang og uoverskuelig proces. Men bare rolig, når du har været i gang i et stykke tid, så bliver det (lidt) nemmere. I dette indlæg kommer vi nærmere ind på, hvordan du i grove træk, kommer i gang med søgemaskineoptimering.

Webamp Teamet
· Specialist
Sidst opdateret: 6. jan. 2023

Brug tid på at lægge en SEO-strategi

Før du går i gang med at arbejde med SEO, er det en god idé at lægge en plan for, hvordan du vil gribe opgaven an. Dette kan hjælpe dig med at starte med de vigtigste områder og sikre, at du ikke spilder tid på optimeringsprocesser, der ikke har den store betydning.
Der er ikke én opskrift på, hvordan du starter SEO, da alle hjemmesider er forskellige. For at finde ud af hvor du skal starte, så skal du i gang med flere analyser.

Få lavet følgende analyser i opstartsfasen:

  • Gennemgang af sporing.
  • Søgeordsanalyse.
  • Teknisk gennemgang af hjemmesiden.
  • Udarbejdelse af content-plan.
  • Gennemgang af hjemmeside-struktur.

Du skal undersøge, hvilke søgeord du vil fokusere på, hvordan du vil optimere din hjemmesides indhold og struktur, din hjemmesidens tekniske faldgrupper og selve brugeroplevelsen på din hjemmeside og sporing af hjemmesiden. Udarbejdelsen og implementeringen af en SEO-strategi kan være en utrolig tidskrævende proces. Derfor får mange virksomheder hjælp fra et SEO-bureau. På den måde kan virksomheden bruge mere energi på dens kerneopgaver.

Opsæt sporing på hjemmeside

For at kunne måle dine resultater og se, om dine SEO-indsatser giver pote, er det vigtigt at have sporing på din hjemmeside. Der er flere forskellige værktøjer, du kan bruge til dette formål, såsom Google Search Console, Google Analytics og Google Tag Manager.

Google Search Console giver dig indsigt i, hvordan Google crawler og indekserer din hjemmeside, mens Google Analytics giver dig en masse data om, hvordan dine besøgende interagerer med din hjemmeside. Google Tag Manager gør det nemt at implementere sporing på din hjemmeside uden at skulle ændre i kodningen.

Udarbejd en god søgeordsanalyse

En søgeordsanalyse er et vigtigt værktøj i din SEO-indsats, da det hjælper dig med at finde de søgeord og søgefraser, der er relevante for din hjemmeside og din målgruppe. Der er flere forskellige måder, du kan gøre dette på.

Et godt sted at starte er at undersøge, hvilke søgeord der er relevante for din branche eller dit produkt. Du kan f.eks. bruge et værktøj som Google Ads Keyword Planner eller Ahrefs Keywords Explorer til at finde de mest søgte søgeord indenfor dit område.

Det kan også være en god idé at undersøge, hvilke søgeord dine konkurrenter fokuserer på, så du kan se, om der er nogle, du bør inkludere i din søgeordsanalyse. Dette kaldes et content gap.

Gode, informative og forståelige
SEO-tekster

Gode, informative og forståelige SEO-tekster er en vigtig faktor for at forbedre din hjemmesides SEO. Dette gælder både de tekster, du skriver til dine produkter eller tjenester, men også de tekster til blogindlæg og artikler.

Når du udarbejder content til din hjemmeside, skal du huske at tænke på modtageren. Det er vigtigt, at teksterne er skrevet på en måde, der gør dem forståelige og lette at læse for dine besøgende. Dette betyder f.eks., at du skal undgå for mange fagudtryk og tekniske termer, hvis du ikke er sikker på, at alle dine besøgende forstår dem. Derudover er det også vigtigt at sørge for, at dine tekster er informative og giver værdi for dine besøgende.

Hvis du tænker på at lave SEO til mennesker frem for maskiner, så er du på rette vej.

Hvis teknikken driller, så driller din SEO

Nogle undre sig nogle gange over, at de ikke ser den ønskede fremgang i deres placeringer, og det kan ofte skyldes, at der ikke er styr på hjemmesidens tekniske aspekter.

Gennemgå blandt andet:

  • Pagespeed.
  • Mobilvenlighed.
  • URL-strukturen.
  • 4xx-fejl og HTTP URLs.
  • Canonicals.
  • Toxic backlinks.

Få hjælp af en SEO-specialist

Vi håber, at du er blevet klogere på, hvordan du kommer i gang med SEO. Hvis det stadig virker svært, så er du mere end velkommen til at kontakte os. Du kan ringe på tlf. 70 60 50 28, sende en mail til info@webamp.dk eller udfylde vores kontaktformular.

Hvis du har mod på det, så kan du også læse vores store guide til SEO.

FAQ – SEO for begyndere

Kan man selv lave SEO?

Ja, du kan sagtens lave SEO selv, men det kan være en stor opgave, da der er mange faktorer som påvirker optimeringen. Derfor vælger mange at outsource SEO til et SEO-bureau med specialister.

Hvor lang tid tager SEO?

Du bør aldrig tænke på SEO, som en process med en slutdato. Hvis du skal beholde dine gode placeringer, så kræver det, at du holder din hjemmeside relevant og opdateret. SEO er en løbende og værdiskabende proces.

Hvordan sporer man SEO?

Der findes en række værktøjer, du kan bruge til at spore dit websites SEO. Det er bl.a. Google Tag Manager, Google Analytics og Google Search Console. Det er Googles gratis sporings-værktøjer, der kan give indsigt i, hvordan dine besøgende interagerer med dit website.

Bliv endnu klogere, og øg din online tilstedeværelse

Uanset om du er generalist eller specialist indenfor marketing, så har vores specialister samlet en række gode råd til dig på vores blog.

Bliv klogere i Webamp Academy.

Vi gør os i glade kunder!

Vi elsker vores kunder, og vi elsker at få feedback!

Vi guider dig til succes

Vi er en et hold af specialister, der elsker at udfordre dét, vi allerede ved.

Nyhedsbrev

Få vores viden inden for Google-verdenen.