Facebook Business Manager er et genialt værktøj, som du kan benytte til at administrere dine annoncer på Facebook og Instagram. Programmet er lige så smart, som det lyder sejt – men det er dog også en verden for sig, som rummer et hav af muligheder og funktioner, hvilket gør, at det godt kan virke en anelse komplekst ved første øjekast.
Hvis det er første gang, at du kaster dig ud i Business Manager på Facebook, eller du blot er interesseret i at lære mere om programmet, så kan du med fordel læse med her.
Kort sagt er din Business Manager et centralt samlingspunkt, hvor du kan samle alle dine virksomhedsoplysninger samt materiale til SoMe marketing ét sted. Det betyder, at du kan tilgå og administrere alle dine aktiver, som har med Facebook annoncering og Instagram annoncering at gøre fra én platform – i stedet for at have det spredt ud eller koblet til din private konto. Aktiver inkluderer eksempelvis sider, annoncekonto, brugeridentificerede målgrupper og lign. Facebook Business er en nem og effektiv løsning til at kunne dele adgang til din virksomheds aktiver både på tværs af dit team og med eksterne partner bureauer. Programmet gør det muligt at se, hvem der arbejder på hvad, samt hvilke tilladelser den enkelte medarbejder har på de forskellige sider.
For lige at opsummere, får du her fire overordnet grunde til, hvorfor Facebook Business Manager er et smart værktøj:
Hvis din virksomhed har nået en størrelse, hvor det er relevant at kunne dele adgangen til din virksomheds aktiver blandt flere medarbejdere, partnere eller eksterne bureauer, er det en god idé, at du overvejer at gøre brug af Business Manager.
Som jeg har nævnt tidligere, så indeholder Facebook Business Manager et hav af forskellige funktioner – nogle mere relevante end andre. Det er derfor en god idé at gøre dig bekendt med et par af funktionerne, som du med sikkerhed kommer til at stifte bekendtskab med. Jeg har udvalgt et par funktioner, som giver dig et godt udgangspunkt for at komme i gang med Business Manager:
En anden relevant funktion, som du med sikkerhed kommer til at stifte bekendtskab med, er virksomhedsoplsyninger. Det er herinde, at du finder din virksomheds Business ID, som du skal bruge, hvis du eksempelvis skal oprettes som partner i en anden Business Manager.
Så, hvorfor var det lige, at annoncekontien er særlig relevant? Annoncer er ikke udelukkende et relevant marketing værktøj for større virksomheder eller dem som i forvejen er aktive på Facebook. Formålet med annoncer er at få vist din virksomhed og jeres produkter eller ydelser hos så mange potentielle kunder som muligt. På den måde øges jeres kendskabsgrad, og en bredere kendskabsgrad øger sandsynligheden for salg, hvilket formodentligt er en fælles interesse for virksomheder af alle størrelser.
Med Business Manager kan du nemt oprette annoncer gennem en annoncekonto. Annoncekontoen gør det muligt at målrette dine annonceringer på Facebook baseret på oplysninger og data om dine kunder, og du kan samtidig holde øje med jeres resultater fra denne.
Virker det uoverskueligt at skulle kaste dig ud i det dybe hul, som er Facebook Business Manager? Bare rolig – der er ingen grund til at bruge lange nætter på ‘How To’-youtube videoer eller besværlige guides. Hos Webamp er vi eksperter i Facebook Business Manager og markedsføring på Facebook.
Kontakt mig eller en af mine kollegaer hos Webamp på tlf. 70 60 50 28 eller via mail på info@webamp.dk.
Uanset om du er generalist eller specialist indenfor marketing, så har vores specialister samlet en række gode råd til dig på vores blog.
Bliv klogere i Webamp Academy.
Vi er ikke bange for udfordringer. Tværtimod elsker vi at udfordre dét, vi tror, vi allerede ved. For kun sådan kan vi skabe de bedste resultater for vores kunder.
Vi elsker vores kunder, og vi elsker at få feedback!
Vi er en et hold af specialister, der elsker at udfordre dét, vi allerede ved.