Hvis du har en virksomhed, har du højest sandsynligt stiftet bekendtskab med Facebook Business Manager på den ene eller anden måde. Det kan være, at du selv har brugt det, eller måske har du hørt om andre, der bruger det. Trods Business Manager er et genialt værktøj til virksomheder, som markedsfører sig på Facebook, er det også et værktøj med et hav af muligheder og funktioner, hvilket kan gøre det en anelse komplekst ved første øjekast.
Derfor besvarer jeg et par af de oftest stillede spørgsmål i dette indlæg.
Meta Business Suit er kort sagt et supplement til Business Manager, som Facebook præsenterede med formålet om at gøre det nemmer for mindre platforme at styre deres digitale medier. Hvor Facebook Business Manager udelukkende er tilgængeligt via computer, gør Meta Business Suit det muligt at administrere posts og justere kampagner til både Facebook og Instagram via tablet, mobil og computeren. Meta Business Suit tilbyder dermed en nem og hurtig måde til at holde dig opdateret og i kontakt med kunder, mens du er på farten.
Det nye værktøj kan herudover præsentere et overskueligt layout, hvorfra du får et samlet overblik over din data fra Facebook annonceringer og Instagram annonceringer. Herudover får du også øget mulighed for at få indsigt i video og performance. Business Suit har altså de samme funktioner som Business Manager Facebook – og lidt ekstra til.
Det smarte ved Business Manager på Facebook er, at du har mulighed for at administrere dine annoncer sammen med andre ved at tilføje dem til din annoncekonto. Når du tilføjer personer til din annoncekonto, kan du give dem følgende tilladelser:
Det skal lige nævnes, at vedkommende, som du vil tilføje, skal have en Facebook konto. For at tilføje en person til din annoncekonto, skal du blot følge de fire lette trin:
Herefter får den tilføjede person øjeblikkeligt adgang til din annoncekonto.
Før du kan offentliggøre en annonce, bliver du bedt om at tilføje en betalingsmetode. Annoncekontoadministratoren kan altid tilføje og ændre annoncekontoens betalingsmetode. Det kan gøres fra betalingsindstillinger. Det er samtidig også muligt at have flere forskellige betalingsmetoder gemt på en annoncekonto.
Når du vælger betalingsmetode, skal du tilknytte et betalingskort, hvilket du nemt kan gøre ved at følge følgende fire trin:
Ligeså nemt som det var at tilføje personer og tilknytte et kort til din annoncekonto, ligeså nemt er det at opsætte sporing på dine Facebook annoncer. Du kan nemt følge annoncernes trafik og performance i Google Analytics, ved at tilføje unikke parametre til annoncens webadresse (også kendt som URL’en) – Dette kaldes UTM-tracking.
Når du opretter en annonce på Facebook, har du mulighed for at tilføje webadresseparametre, som du finder under sporing. Det gør du ved at klikke ‘Opret parametre for webadresse’ under den annonce, som du ønsker at spore. Her kan du indtaste de parametre, som du ønsker at overføre til Google Analytics.
Herefter klikker du ‘anvend’, hvorefter du kan se det samlede websiteparametre (som er UTM-tracking koden). Når du offentliggør dine annoncer på med UTM-tracking, kan du løbende følge med i Google Analytics.
Hvis dine annoncer pludseligt er sat på pause, er der højest sandsynligt en forklaring på det. Annoncer pauses automatisk, hvis betalingsmetoden, som du benytter til din Facebook annoncering ikke virker, og startes igen, når du betaler det manglende beløb.
De typiske årsager til, at Facebook annoncer pauses er:
Hvis dine annoncer er sat på pause, pålægges der ikke et ekstra gebyr, før du har betalt det udestående beløb. Herefter genstartes alle dine aktive og planlagte annoncer.
Virker SoMe marketing, Facebook annonceringer og Instagram annonceringer en smule komplekst? Bare rolig – der er ingen grund til at bruge lange nætter på ‘How To’-youtube videoer eller besværlige guides. Hos Webamp er vi eksperter i Facebook Business Manager og SoMe marketing.
Kontakt mig eller en af mine kollegaer hos Webamp på tlf. 70 60 50 28 eller via mail på info@webamp.dk.
Uanset om du er generalist eller specialist indenfor marketing, så har vores specialister samlet en række gode råd til dig på vores blog.
Bliv klogere i Webamp Academy.
Vi er ikke bange for udfordringer. Tværtimod elsker vi at udfordre dét, vi tror, vi allerede ved. For kun sådan kan vi skabe de bedste resultater for vores kunder.
Vi elsker vores kunder, og vi elsker at få feedback!
Vi er en et hold af specialister, der elsker at udfordre dét, vi allerede ved.