Webamp guide
Webamp / Academy / Facebook annoncering – hvilken funnel strategi skal du vælge?

Facebook annoncering
– hvilken funnel strategi skal du vælge?

Når vi arbejder med Facebook som annonceringsværktøj, arbejder vi samtidig i funnels: top-, mid- og lowerfunnel. Det gør vi for, at brugerne skal få den bedst mulige oplevelse med dig og dit brand.

Lad os gøre brug af en metafor de fleste kan forholde sig til, forestil dig, at din funnel strategi er ligesom at bygge et hus. Først skal vi have lagt et solidt fundament, dernæst bygger vi skallen, sætter vægge op og lægger gulv, og til sidst maler og indretter vi.

Webamp Teamet
· Specialist
Sidst opdateret: 12. dec. 2022

1) Topfunnel

Ved topfunnel menes der, at vi her introducerer nye potentielle kunder for dit brand. Det er første gang, de her stifter bekendtskab med din virksomheder og dine produkter. En topfunnel kampagne skal derfor være oplysende og inspirerende. Det er i topfunnel-kampagner, hvor vi lægger “fundamentet” for vores metaforiske hus. Det er her vi skaber fundamentet for dine fremtidige kampagner, da du her har mulighed for at indsamle rigtig meget brugbar data – og mere data = mere solidt fundament for din markedsføring.

Når man som brand for første gang skyder penge efter Facebook annoncering, kan det være frustrerende, at onlineordrer eller leads ikke bare vælter ind! Og det kan jeg da godt forstå, men men men… Man kan heller ikke flytte ind i et hus, når det kun er fundamentet der er lagt (fungerer metaforen stadig?).

I topfunnel stadiet er vores ypperste formål én af to scenarier; enten at få ledt brugeren ind på din hjemmeside via en trafik-kampagne, eller at nå ud så vidt og bredt som muligt med en rækkevidde- eller kendskabs-kampagne. Den data vi får på den anden side af kampagnen, er guld værd fremadrettet! Lad mig uddybe.

Vores topfunnel kampagne er nu vel overstået, vi har fået ledt en masse relevante brugere ind på dit website og har derved fået indsamlet en masse dejlig data. Den data er kun god at have, hvis vi bruger den til noget – og det er her vores midfunnel kommer i spil.

2) Midfunnel

Nu er fundamentet lagt, derfor kan vi gå videre i vores hus-projekt og få sat vægge op, lægge gulv og andet der gør et hus lidt mere hus-agtigt. Ved midfunnel kampagner kan vi med fordel benytte sig af retargeting. Retargeting betyder, at vi går ind og eksponerer din kampagne for brugere der allerede har stiftet bekendtskab med dit brand før – vi antager derfor, at de er mere “likely” til at klikke ind på den igen, da dit brand ikke længere er en komplet fremmed for brugeren.

Det er også ved midfunnel-kampagner, hvor vi kan tillade os at være lidt mere legende i vores ordlyd. Vi kan her tale til brugerne med antagelsen om, at de godt ved hvem du som brand er. Vi kan her i selve annoncerne gå lidt mere i dybden og være mere specifikke med f.eks. at vise billeder og beskrivelser af nogle af de produkter eller ydelser som dit brand tilbyder.

Eksempler på en midfunnel-annonce kan være én af de “almindelige” annonceformater såsom billede, karrusel eller video, men du kan også her bevæge dig ud i at lave en lynoplevelse. En lynoplevelse er en side, der åbner op inde på Facebook, når du klikker på annoncen – brugeren bliver altså ikke ledt videre til en ekstern hjemmeside.

Lynoplevelser kan sættes op på et par forskellige måder, men når vi taler midfunnel, vil jeg fokusere på måden, hvorpå du med en lynoplevelse kan opsætte en butiksfacade eller en digital rundvisning af dit brand. Her har du som brand mulighed for at vise dine produkter på en mere inspirerend og levende måde, samtidig med at du introducerer brugeren for dit univers og din æstetik.

Når vores midfunnel kampagne-har kørt, har vi ENDNU mere data, som vi kan bruge til at nå vores mål, som i sidste ende er at få konverteringer/leads – eller flytte ind i vores hus, hvis vi fortsætter i husprojekt-metaforen.

3) Lowfunnel

Vi har lagt fundamentet, vi har sat vægge op og lagt gulve og vi er nu endelig nået til det sjove! Vi skal male og indrette vores nye hus – eller rettere, vi skal ud og få fat i vores konverteringer/leads som vi har arbejdet hårdt for at lede op til. Vi skal i gang med lowerfunnel.

Lowerfunnel er det sidste stadie i vores annoncerings-rejse. Det er her vi kan tillade os at antage, at brugeren har stiftet bekendtskab med os før og derfor har en pæn portion tillid til os.

Tag udgangspunkt i dig selv – ville du nogensinde købe noget fra et brand, som du aldrig har hørt om før, første gang du så en annonce på Facebook fra dem? De fleste vil nok svare nej til dette, derfor kan vi heller ikke forvente at brugerne vil gøre det med dit brand (hence hvorfor vi arbejder med top- og midfunnel).

Nu hvor vi er ved at nå til vejs ende i vores funnel-strategi, skal vi dykke ned i, hvad en lowerfunnel-kampagne kan være. Du har her mulighed for virkelig at gå i dybden og kommunikere med brugerne, som var I gamle bekendte!

I den bogstaveligste forstand, så forestil dig, at du taler til en, du kender godt. I kan tale om ting vedkommende godt kan lide, du kender deres yndlingsfarve, du ved hvilken type bil/taske/kage de godt kan lide osv. Det lyder måske tangerende til “creepy”, men du kan faktisk gå ind og annoncere med specifikke produkter, som den individuelle bruger selv har været inde og kigge på! Det kan du gøre ved at lave en konverterings kampagne med et dynamisk katalog.

En dynamisk annonce fungerer særligt godt, når vi taler lowerfunnel – fordi vi har nogle facts på det rene; vi ved, at brugeren har kigget på netop dét produkt før, og derfor kan vi her tillade os at sætte en CTA knap, der opfordrer til “køb nu” eller lignende. Det vil også være i dette stadie, hvor du i stedet for at skrive yderlige flotte ord om dit brand, går lidt mere til stålet og for eksempel siger noget i retning af, “Vi kan se at du har kigget på følgende – køb nu, og få levering inden for 2 dag!” Det er kort og kontant, men vi har brugt de tidligere steps på at bløde brugere op og skabe tillid.

En lowerfunnel-kampagne behøver langt fra at være en dynamisk annonce, det kan også sagtens være en “almindelig” annonce, hvor du blot viser produkter eller ydelser i en billede-, video eller karrusel-annonce – for eksempel med en CTA, der opfordrer til at tage action her og nu – om det så måtte være at købe noget eller tage kontakt.

Vil du have hjælp til din Facebook-funnel?

Jeg håber, dette indlæg har givet dig mere klarhed over de forskellige steps, samt at du har mod på at kaste dig ud i Facebook annoncering! Vil du have professionel rådgivning inden for Facebook- og SoMe marketing, så tøv ikke med at kontakte os for en uforpligtende snak.

Bliv endnu klogere, og øg din online tilstedeværelse

Uanset om du er generalist eller specialist indenfor marketing, så har vores specialister samlet en række gode råd til dig på vores blog.

Bliv klogere i Webamp Academy.