Webamp / Academy / Dynamisk annoncering

Alt du bør vide om dynamisk annoncering

Hos Webamp arbejder vi både med traditionelle og dynamiske Google Ads-kampagner. 

Du kender nok til den traditionelle fremgang, hvor man manuelt tilpasser sine kampagner- og annoncer efter en række udledte søgetermer. 

Dynamisk annoncering optimerer denne proces og arbejder i stedet med at målrette og skræddersy dine annoncer efter specifikke søgetermer, som kunden søger efter på Google – baseret på indholdet fra din side.

Webamp Teamet
· Specialist
Sidst opdateret: 25. jan. 2023

Hvorfor er det smart?

Google kan med stor sandsynlighed finde nye relevante søgetermer på din hjemmeside, som du måske ikke selv har tænkt på, da du skrev indholdet. Det kan inspirere dig til at ekspandere til nye kampagne- og annoncegrupper. 

Har din website mange kategorier og produkter, hjælper dynamisk annoncering også med at udfylde “hullerne” og skræddersy dine annoncer til en lang række søgninger. Du slipper altså for at bruge mange mandetimer på at målrette dine mange kategorier og sider efter søgetermer.

Hvad er dynamisk annoncering?

Kort forklaret er dynamisk annoncering – også kaldet Dynamic Search Ads (DSA) – en måde, hvor på Google analyserer din side og derigennem finder søgetermer at vise dine annoncer til. Samtidig tilpasser Google dine overskrifter på dine annoncer efter relevante søgetermer, som en mulig kunde søger efter på Google. 

Du tænker nok: Hvordan gør Google dette?

Google crawler din hjemmeside og analyserer, hvilke produkter og services som du tilbyder på din side. Det, som Googles robotter udleder, anvendes til at vise dine annoncer på relevante søgetermer – samtidig bruger Google indholdet (titler og sætninger) til at henvise til en specifik landingsside fra din hjemmeside og generere en dynamisk overskrift til din tilhørende annonce. 

“Dynamisk” i denne forstand betyder altså, at Google ændrer annoncens overskrift alt efter, hvad din mulige kunde søger efter. På den måde øger dynamisk annoncering din Quality Score og sænker klikpriser (PPC), så du får mere for pengene.

Hvem kan bruge dynamisk annoncering?

Dynamisk annoncering er ikke for dig som har en website der hurtigt ændres – for eksempel med daglige nye produkter eller tilbud. 

For at du får mest muligt ud af dynamisk annoncering, skal din hjemmeside bestå af velskrevede HTML-titler og tydeligt indhold der beskriver hvilke produkter eller services, som du tilbyder dine kunder. 

Mangler din hjemmeside et løft, har vi hos Webamp derfor vores egne SEO-specialister (hyperlink) som hjælper med at optimere indholdet på dine landingssider. Fagrelevant content på din side er vigtigt, da det er dét som Googles webcrawlingteknologi analyserer og anvender til at producere overskrifterne til dine annoncer. 

Består din hjemmeside mest af Flash-indhold, billeder eller kræver den et login for at brugeren får adgang til indholdet, kan det være svært for dynamiske søgeannoncer at identificere temaer og vilkår på hjemmesiden. Du bør derfor overveje om formatet af din website passer til dynamisk annoncering. Vores erfarne PPC-specialister hjælper dig gerne med at finde den optimale løsning til din annoncering.

Ulemper ved dynamisk annoncering?

Dynamisk annoncering er uden tvivl super smart og har en masse brugbare fordele! Men det betyder ikke, at det er det rette match for alle typer af hjemmesider. 

Fordele kommer næsten altid med nogle ulemper og dem gennemgår vi lige engang for dig, så du kan bedømme om dynamisk annoncering er den rigtige løsning for dig.

DSA automatiserer dine annoncer, men det betyder også, at du overlader kontrollen til Google og der er en risiko for fejl eller misforståelser i annoncerne. 

Glemmer du at sætte dine nuværende søgeord som negative, kan du risikere, at de konkurrerer med dine eksisterende “normale” kampagner. Desuden skal du løbende holde øje med din Search Term Rapport, så dine annoncer ikke høster fra negative søgetermer og koster dig flere penge end det bør. 

Overskrifter på dynamiske annoncer er netop “dynamiske”, og derfor skal man som marketer kunne slippe kontrollen og stole på Googles teknologi. Hvis du ønsker fuld kontrol over dine annoncers overskrifter, er dynamisk annoncering ikke den rigtige løsning for dig.

Skal Webamp hjælpe dig med at gøre dine annoncer dynamiske?

Jeg håber, at du har fået en grundlæggende forståelse for dynamisk annoncering. 

Selvom der er mange sider af DSA, har vi kun lige kradset overfladen. Vil du høre mere om dynamisk annoncering og hvordan det kan gavne din virksomhed, så kontakt Webamp i dag, og lad os tage en snak om, hvordan vi kan gøre dine annoncer dynamiske.

Bliv endnu klogere på PPC, og øg din online tilstedeværelse

Uanset om du er generalist eller specialist indenfor marketing, så har vores PPC-specialister samlet en række gode råd til dig på vores blog.

Bliv klogere på PPC i Webamp Academy.