Det er efterhånden de færreste brancher, som ikke byder på et konkurrencepræget marked, hvor det er svært at fastholde forbrugere. Kunders loyalitet til virksomheder afhænger i langt højere grad af, hvem der kan tilbyde en løsning til deres problem, og om hvem der kan skabe en mindeværdig oplevelse. Kan du ikke det, står du overfor det, vi på fagsprog omtaler som en høj churn rate.
Churn er et fagterm, der på dansk betyder kundeafgang. Det angiver antallet af faste kunder, som forlader din virksomhed i en bestemt periode, og du får dermed en indikation på, hvor god du er til at holde fast på dine kunder.
Uanset hvor stor din virksomhed er, eller hvilken branche du opererer i, er det relevant at være bevidst om mulige churns samt at sætte tal på din kundeloyalitet. På den måde har du mulighed for at forhindre og forebygge mulige churns – de er nemlig dyre på bundlinjen.
Churns er umulige at undgå, men hvis du forstår, hvorfor kunder forlader dig, har du mulighed for at fokusere på, hvordan du kan fastholde dem. For at hjælpe dig godt på vej har vi samlet fem almindelige grunde til, at dine faste kunder forvandles til churns:
For at kunne arbejde med churns som en KPI, kan du beregne din churn rate, som angiver den procentdel af dine kunder, der i en given periode udskifter dig som leverandør af et produkt eller en service. Du kan efterfølgende sammenligne procentdelen med øvrige perioder, og dermed vurdere hvorvidt eventuelle tiltag har haft en effekt. Din churn rate vil selvfølgelig afhænge af, hvilken branche du opererer i – eksempelvis er en almen churn rate højere i tøjbranchen end i banksektoren, da folk sjældent skifter bank.
Antal mistede kunder over en given periode / det totale antal af kunder i starten af periode*100
Et eksempel på beregningen kunne eksempelvis være, at hvis du har 1.000 betalende kunder, og 100 af de kunder forlader dig i løbet af perioden, ser formlen således ud:
100 / 1.000*100 = 10%.
Du vil dermed have en churn rate på 10%.
Som vi har været igennem, er det mest fordelagtigt at have en lav churn rate, da det indikerer, at du er god til at fastholde dine kunder. Hvis du allerede nu kan se, at en række kunder er ved at forlade dig, har vi samlet syv råd, som du kan benytte for at undgå churns:
Det er, som sagt, stort set umuligt at undgå churns. Hvis du kan identificere mulige churns, har du dog mulighed for at reducere antallet og fortsat holde din churn rate i bund. Hvis du er nysgerrig på at høre mere om, hvordan du kan identificere mulige churns og undgå, at faste forbrugere forlader din virksomhed, skal du ikke tøve med at tage kontakt til os.
Webamp er et digitalt marketing bureau – altså både et SEO bureau, PPC bureau og et bureau der er specialiserede indenfor marketing på sociale medier. Vi har derudover ikke bare styr på at arbejde med kundeloyalitet og at undgå churns – vi er eksperter i at ramme målgruppen både gennem Google Annoncering, Facebook Annoncering, SEO og SoMe marketing.
Kontakt Webamp på telefon 70 60 50 28 eller via mail på info@webamp.dk.
Uanset om du er generalist eller specialist indenfor marketing, så har vores specialister samlet en række gode råd til dig på vores blog.
Bliv klogere i Webamp Academy.
Vi er ikke bange for udfordringer. Tværtimod elsker vi at udfordre dét, vi tror, vi allerede ved. For kun sådan kan vi skabe de bedste resultater for vores kunder.
Vi elsker vores kunder, og vi elsker at få feedback!
Vi er en et hold af specialister, der elsker at udfordre dét, vi allerede ved.