Webamp guide
Webamp / Academy / Ansoffs vækstmatrice: Få indblik i din virksomheds vækstmuligheder

Ansoffs vækstmatrice: Få indblik i din virksomheds vækstmuligheder

Når du nu engang har været den lange bunke af segmenteringsmodeller og afsætningsøkonomiske systemer igennem, som har hjulpet dig til at lægge en skarp konkurrence- og markedsrelaterede strategi, er du højest sandsynligt interesseret i fortsat at øge væksten. Ansoffs vækstmatrice tilbyder fire forskellige muligheder, som en virksomhed kan følge, for at vækste. Læs med her og dyk ned i modellens brugbarhed og forslag til vækstmuligheder.

Webamp Teamet
· Specialist
Sidst opdateret: 12. dec. 2022

Hvad er formålet med Ansoffs vækstmatrice?

Ansoffs vækstmatrice er en relevant afsætningsmodel, som giver overblik over virksomheders muligheder for at vækste og styrke deres position gennem et simpelt og overskueligt overblik. Modellen er ikke til for at erstatte virksomhedens eksisterende formål og mission, men den skal bidrage til muligheden for at vækste på et marked, som i forvejen er konkurrencepræget.

Ansoffs vækstmatrice – sådan bruger du den

Ansoffs matrice præsenterer fire forskellige muligheder, som virksomheder kan forsøge sig med i søgen på vækst. De tager alle fire udgangspunkt i en kombination mellem virksomhedens nuværende produkter og marked, som intensiveres.

De følgende fire muligheder, som fordeler sig over eksisterende og nye markeder, og produkter er præsenteret i Ansoff’s vækstmatrice herunder:

Ansoffs vækstmatrice

Du er velkommen til at bruge ovenstående billede, hvis blot du linker til: https://webamp.dk/academy/ansoffs-vaekstmatrice/

For eksempel:

Foto: <a href="https://webamp.dk/academy/ansoffs-vaekstmatrice/">Webamp: Ansoffs vækstmatrice</a>

Markedspenetrering
Metoden markedspenetrering søger at øge virksomhedens salg på de eksisterende markeder med deres eksisterende produkter. Virksomhederne kan eksempelvis:

  • Øge markedsandel – gennem tiltrækning af nye kunder
  • Øge standard kvaliteten
  • Øge forbruget hos eksisterende kunder
  • Finde nye anvendelsesmuligheder for produktet
  • Få flere fra målgruppen til at købe produktet

Markedspenetrering er samtidig den nemmest strategi at arbejde med, da den tager udgangspunkt i faktorer, som virksomheden allerede har kendskab til. Det betyder dog også, at potentialet sjældent er lige så stort, som det er i vækstmatricens andre strategier.

Markedsudvikling
Markedsudvikling fokuserer på at sælge eksisterende produkter på nye markeder. Denne metode ses ofte hos veletablerede virksomheder, som søger nye kunder. Her er det relevant at opsøge markeder, som kunne have det behov, dit produkt dækker. Der er to relevante metoder til at udvikle dit marked:

  • Grafisk ekspansion – både internationalt og nationalt
  • Udvide markedet til nye segmenter

Denne metode er dog mere ressourcekrævende, da du gerne skal have kapital til at træde ind på et nyt marked og markedsføre til en ny gruppe.

    Produktudvikling
    Produktudvikling metoden fokuserer på at sælge nye produkter på eksisterende markeder. Det betyder, at virksomheder typisk vil fokusere på at udvikle produktforbedringer eller nye produktlinjer. Det fleste virksomheder vil på et givent tidspunkt i deres levetid, forbedre og opdatere deres produkter. Det kan udføres gennem tre metoder:

    • Produktforbedring – funktions- eller smags tilpasse eksisterende produkt
    • Nyt produkt – produktet kan dække et andet behov hos kunden end førhen
    • Sortimentsudvidelse

    Diversifikation
    Ved diversifikation søger man at sælge nye produkter på nye markeder. Denne metode vil virksomheder oftest først benytte sig af, når de har forsøgt sig med alle tre ovenstående. Diversifikation er den metode, som er sværest at lykkes med, da det er ressourcekrævende at indgå på et nyt marked, hvor man ikke nødvendigvis har erfaring.

    Der skelnes mellem to former for diversifikation:

    • Koncentrisk diversifikation
      Virksomheder introducerer nye produkter til nye markeder, hvor der er en rød tråd til deres eksisterende produktportefølje.
    • Konglomerat diversifikation
      Virksomheder introducerer nye produkter til nye markeder, hvor der ingen sammenhæng er mellem de nye og tidligere produkter. Denne strategi er den mest risikofyldte vækststrategi af dem alle.

    Få hjælp til at vækste eller styrke din position på markedet

    Med denne introduktion til- eller genopfriskning af Ansoff’s vækstmatrice og dens indhold håber jeg, at du har fået et indblik i, hvordan du kan videreudvikle og arbejde med din nuværende marketing strategi på en effektiv og skarp måde. En helt essentiel del af at kunne drive en effektiv virksomhed i vækst er at kende til mulighederne for fortsat at vækste.

    Mangler du sparring og rådgivning i søgen efter at skabe vækst og digital synlighed, skal du ikke tøve med at sende os en besked. Hos Webamp er vi et SEO-bureau, som ikke bare har styr på arbejdet med interne og eksterne faktorer – vi er eksperter i at ramme målgruppen både gennem Google Ads annoncering og SoMe marketing. Kontakt mig eller en af mine kollegaer hos Webamp på tlf. 70 60 50 28 eller via mail på info@webamp.dk.

    Bliv endnu klogere, og øg din online tilstedeværelse

    Uanset om du er generalist eller specialist indenfor marketing, så har vores specialister samlet en række gode råd til dig på vores blog.

    Bliv klogere i Webamp Academy.