Webamp ordbog
Webamp / Academy / Ankertekster

Ankertekster

Er du i tvivl om, hvordan du skal skrive dine ankertekster? Selvom ankertekster ikke indeholder mange ord, har de stadig stor betydning for din SEO.

Bliv klogere på ankertekster i denne guide og kontakt Webamp, hvis du ønsker hjælp til ankertekster af et professionelt SEO-bureau.

Webamp Teamet
Sidst opdateret: 5. dec. 2022

Ankerteksters betydning for SEO

Ankertekster har betydning for, hvordan Google forstår sidens indhold. Derfor er det vigtigt, at du overvejer hvilke ankertekster, der bliver brugt i din interne og eksterne linkbuilding. Du skal sørge for, at dine ankertekster bliver så naturlige og organiske som muligt, da Google kan finde på at straffe siden, hvis den er for overoptimeret og mekanisk.

Som altid i arbejdet med søgemaskineoptimering, skal du derfor skrive til mennesket frem for maskinen. Dine ankertekster skal være beskrivende og gøre det let for brugeren at forstå, hvad de får ud af siden.

De forskellige typer af ankertekster

Når du arbejder med linkbuilding er variation alfa omega. En bevidst og mekanisk brug af søgeord i ankertekster strider mod Googles retningslinjer og kan blive straffet. Man skelner typisk mellem 6 forskellige slags ankertekster.

  1. Brandnavn: Dit firmanavn
  2. Webadresse: Dit domænenavn
  3. Søgefrase: Søgeord i kombination med en anden tekst, som består af mindst to ord
  4. Generisk: En generisk tekst som “klik her”
  5. Billede: Billedlink uden tekst f.eks. et logo
  6. Spam: Meningsløs tekst og tekst af seksuel karakter.

Interne og eksterne ankertekster

Der findes både eksterne links (backlinks) og interne links. De eksterne links kommer fra ét domæne, som linker ind til et andet domæne. De interne links er, når du linker fra dit eget domæne ind til andet indhold på samme domæne.

I de eksterne ankertekster har der førhen været en tendens til, at for hård optimering af selve ankerteksten vil blive straffet af Google. I de interne ankertekster kan du som regel godt være en smule mere aggressiv med brug af søgeord.

Ofte stillede spørgsmål

Hvad er en ankertekst?

En ankertekst er den klikbare del af et hyperlink. Det kan være et ord eller en sætning, der linker dig ind til en ny side.

Hvorfor laver man en ankertekst?

Google anvender ordene i ankerteksten til at forstå, hvad siden handler om. Derfor har ankertekster betydning for din SEO og hermed din hjemmesides placering på Google.

Hvorfor skal man variere sine ankertekster?

Google straffer sider, der har en mekanisk og unaturlig brug af søgeord. Derfor skal dine ankertekster være varierede og skabe kontekst i sig selv.

Bliv endnu klogere, og øg din online tilstedeværelse

Uanset om du er generalist eller specialist indenfor marketing, så har vores specialister samlet en række gode råd til dig på vores blog.

Bliv klogere i Webamp Academy.

  • Webamp ordbog

    Cache

    Web
    Hvis du vil optimere din hjemmeside og minimere indlæsningstiden, er cache et effektivt værktøj. Bliv klogere på cache her.
  • Webamp ordbog

    Backlinks

    SEO
    Hvad er backlinks, og hvorfor er de vigtige inden for SEO? Backlinks kan give din hjemmeside autoritet over for Google – bliv klogere på backlinks.
  • Webamp ordbog

    CAC

    Marketing
    CAC er en forkortelse for omkostninger af kundeanskaffelse, og den skal gerne være så lav som muligt. Bliv klogere på CAC her.
  • Webamp ordbog

    Autogenererede tekster

    Content, SEO
    Udforsk autogenererede tekster og deres indvirkning på SEO. Opdag fordelene og ulemperne ved at bruge AI-skrevet indhold på din hjemmeside.
  • Webamp ordbog

    Gamification

    Marketing
    Gamification er et effektivt værktøj til at engagere og interagere med dine kunder på. Bliv klogere på, hvordan du kan implementere gamification her.
  • Webamp ordbog

    E-commerce

    Web
    Forstå e-commerce alsidighed, forretningsfordelene og trinene til at komme i gang med online handel. Skab din egen succes i e-commerce-verdenen.
  • Webamp ordbog

    Subdomæner og undermapper

    SEO, Web
    Har du også svært ved at skelne mellem subdomæner og undermapper? Eller er du nysgerrig efter at lære mere om dem? Læs mere om det her.
  • Webamp ordbog

    Black Friday

    Marketing, PPC, SEO, Social ads, Web
    Få vores vigtigste takes på Black Friday. Lær at planlægge din SEO og Google Ads-strategi til den store shoppingdag. Læs meget mere her.
  • Webamp ordbog

    Brugeroplevelse

    Marketing, Web
    Opdag, hvorfor brugeroplevelsen er vigtig i dagens digitale tidsalder. Læs hvordan du forbedrer brugeroplevelsen for at tiltrække og fastholde dine br
  • Webamp ordbog

    Brugerrejse

    Marketing, Modeller
    Opdag brugerrejser og hvordan de kan forbedre din virksomhed. Lær at skabe og optimere brugerrejser for øget kundetilfredshed og forretningsvækst.
  • Kig i vores ordbog

    Alle

    Få en forståelse for diverse marketing-begreber i vores ordbog.