Skal du kaste dig ud i den magiske verden af SEO, eller blot forbedre din nuværende strategi? Få 5 tips til søgemaskineoptimering i 2023 med på vejen, så du kan komme godt fra start i det nye år.
Det er vigtigt at bruge relevante og longtailed keywords, når man arbejder med SEO, fordi det hjælper med at få din hjemmeside til at rangere højere i søgeresultaterne. Når du bruger relevante keywords, signalerer du til søgemaskinerne, at din hjemmeside er relevant for de søgeord, folk søger på. På den måde er det nemmere for Google at forstå, hvad din hjemmeside handler om, og dermed vise din fremfor dine konkurrenters.
Longtailed keywords er gode, da de er mere specifikke og derfor bedre kan ramme de søgeord, folk rent faktisk søger på.
For eksempel vil et longtailed keyword som “bedste kaffebarer i København” være lige sp relevant som søgeordet “kaffebar”. En god SEO-tekst indeholder både long tail og short tail keyword. Vigtigst af alt, husk nu at skrive til mennesker fremfor Googles robotter.
Et andet væsentligt tip, hvis du skal i gang med SEO i 2023, er at opbygge en solid linkprofil. Dette betyder, at du skal få andre hjemmesider til at linke til din hjemmeside. Det er dog rigtig vigtigt, at du ikke spammer din hjemmeside med dårlige links, men har fokus på at opbygge en solid og naturlig linkprofil.
Måder du kan opbygge en god linkprofil:
Du kan tjekke om domænet er stærk gennem Ahrefs.
De fleste der skal foretage en søgning på Google, de bruger deres mobiltelefon. Derfor er det vigtigt, at din hjemmeside er optimeret for mobilen.
Dette kan du gøre ved at få et responsiv webdesign, så din hjemmeside automatisk tilpasser sig skærmstørrelsen på den enhed, der bliver brugt.
Fordelene ved at have en responsiv hjemmeside er bl.a.:
Søgemaskinerne lægger stor vægt på brugeroplevelsen, når de rangerer hjemmesider i søgeresultaterne. Derfor er det vigtigt, at du fokuserer på at give dine besøgende en god oplevelse, når de besøger din hjemmeside. Dette kan du gøre ved at have en brugervenlig navigation, hurtig indlæsningstid samt godt og relevant indhold.
En god brugeroplevelse kan føre til øget trafik, flere konverteringer og en højere placering i søgeresultaterne. Dét er noget, som vi SEO-specialister elsker.
Meta-tags og meta-beskrivelser er de tekststykker, der vises under dit link i søgeresultaterne på Google. De informerer Googles brugere om, hvad der er på din hjemmeside, og dét kan bestemt hjælpe med at øge klikraten. Hvis du sørger for at bruge relevante og unikke meta-tags og meta-beskrivelser på alle dine sider, så kan du få mest muligt ud af dine titel- og metabeskrivelser.
Eksempel fra vores side om SEO i 2023:
Derudover er meta-tags og meta-beskrivelse også rigtig vigtigt for en Google Ads-specialist, da det giver mulighed for at målrette annoncerne til specifikke søgninger. Dette vil øge muligheden for at skabe konverteringerne fra annoncerne.
Uha, det her er noget der deler vandene (ligesom så meget andet), når man taler om søgemaskineoptimering i 2023. De fleste, der arbejder med online markedsføring, har en LinkedIn hvor startsiden eksplodere med AI-relaterede spørgsmål.
En af de mest omtalte AI-programmer i øjeblikket er OpenAI, som ved hjælp er kunstig intelligens kan opbygge erfaring, tilpasse sig nye input og udføre menneskelignende opgaver.
I forbindelse med SEO kan det bruges til bl.a.:
Det er dog vigtigt, at du altid tjekker indholdet igennem i sømmene. At have dine SEO-briller på er et must, du skal ikke bare stole på AI-værktøjet. Jeg har selv anvendt programmet, og hvis du selv levere den rette information, så virker det sublimt til udarbejdelse af content.
AI er dog et nyt fænomen indenfor søgemaskineoptimering, så det bliver spændende at se, hvad effekten har på længere sigt.
En god ekstern linkbuilding-strategi indeholder links fra domæner med høj trafik og en høj domain rating. Hvis din hjemmeside har en god ekstern linkstruktur, så vil det tydeliggøre, at din hjemmeside er værdifuld for brugerne. Dette kan medføre, at du stiger i søgeresultater på Google.
Søgemaskineoptimering (SEO) er en samling af teknikker, der har til formål at forbedre placeringen af en hjemmeside i søgeresultaterne. Dette gøres ved at optimere hjemmesiden ud fra søgeord, der er relevante for den pågældende virksomhed, og ved at forbedre brugeroplevelsen på hjemmesiden.
Ja, det er muligt at benytte AI i SEO. AI kan hjælpe med at generere indhold, identificere relevante søgeord, optimere indholdet på hjemmesiden og analysere brugeradfærd. Det er dog vigtigt at huske, at AI ikke erstatter menneskelig viden og indsigt, og derfor bør det kun bruges som et supplement til din SEO-strategi.
Uanset om du er generalist eller specialist indenfor marketing, så har vores specialister samlet en række gode råd til dig på vores blog.
Bliv klogere i Webamp Academy.