mine cookies

15 konkrete tips til at skrive en (god) landingsside

torsdag D. 24 januar, 2019

Læsning: 12 minutters læsning

Blogindlægget er til dig, der:

…. Vil levere værdifuldt tekstindhold på din hjemmeside – og komme i toppen af Google.

Du kan ikke løbe om hjørner med Google for at blive synlig i søgeresultaterne. Det skal du heller ikke. Grundidéen ved din hjemmeside skal være at levere dét, der er i tråd med din forretning og dine potentielle kunders behov og ønsker.

… En af de vigtigste måder hvorpå, du kan gøre det – er at forfatte værdifuld content marketing (indholdsmarkedsføring). Og dét kan du gøre med gode landingssider.

Rul ned til det afsnit, du vil læse – eller smæk benene op og tyg dig igennem fra A til Å!

 

Hvad er en landingsside?

Når du googler (eller binger for den sags skyld) et eller andet, får du i søgeresultaterne serveret en liste af resultater, som, når du klikker på dem, leder hen til en specifik side på en hjemmeside. Denne specifikke side har Google valgt, er et relevant svar på din søgning.

Jo mere relevant Google finder den enkelte side, jo højere op findes den i søgeresultaterne.

En sådan side kaldes i “marketing-munde” for en landingsside – da det er en side, du lander på, når du klikker på søgningen.

Du har nok luret nu, hvad værdien af en velskrevet, relevant og databaseret landingsside kan være: En side 1 placering – Mere trafik til din hjemmeside – og i sidste ende flere salgs-skabende konverteringer.

 

Så hvad skal du tænke over, når du skriver en landingsside?

Lad os komme i gang.

 

1) Find ud af, hvad du vil opnå

Noget af det første, du skal tænke over, er, hvad formålet med din landingsside er.

Hvad vil du have læseren til at gøre? Hvad skal det give læseren, at vedkommende læser netop denne side? – og i samme tråd – Hvad skal det give dig?

Dette går hånd i hånd med alle de andre punkter fra listen her – særligt punkt 2 om at skrive til brugerens søgehensigt og punkt 4 om at guide din læser i den rigtige retning ↓

 

2) Lav en grundig søgeordsanalyse – og medtænk søgehensigten

Vil du højt i søgeresultaterne (det vil du), så skal du lave en analyse af, hvor mange af dine potentielle kunder, der søger på hvad og hvorfor – OG hvilke resultater, der lige nu er Googles bud på det bedste svar.

Med en søgeordsanalyse finder du altså ud af, hvilke søgeord, der vil give mest værdi for dig at blive fundet på i Googles søgeresultater.

En grundig analyse indebærer bl.a.:

  • dine konkurrenters placeringer på Google
  • hvilke ord, din målgruppe bruger og hvor ofte de gør det
  • hvad hensigten bag brugen af søgeordet er
  • og hvor svært det vil være for dig at komme i toppen af søgeresultaterne på det enkelte søgeord

Når du har lavet en søgeordsanalyse, skal du have de søgeord og søgevendinger i baghovedet, når du skriver din landingsside. Analysen skal sikre, at din landingsside søger at besvare, hvad folk spørger om på Google.

Den skal opfylde et behov. Dække et hul i forståelsen. TIlbyde løsninger til Googlendes problemer.

Og dét kan den først, når du har undersøgt – hvad folk egentlig Googler.

 

3) Tænk over hvem du skriver til

Det er mennesker bag skærmen, der læser dine tekster. Det er mennesker, der ikke betingelsesløst er interesseret i at høre, hvad du har at sige. De vil hjælpes. De vil guides. Og de vil finde, hvad de leder efter.

Derfor er en landingsside ikke bare god qua sin bare eksistens. Den er god, hvis den giver værdi til dine potentielle kunder – samtidig med, at den er i tråd med dine forretningsmål.

Af den grund, skal du selvfølgelig undersøge, hvem din læser er.

Find ud af:

Hvem skriver du til? Hvordan ser din målgruppe ud? Hvilke bekymringer, spørgsmål, og udfordringer har de? Og hvordan kan lige akkurat du hjælpe dem? Hvem er dine eksisterende kunder, hvem er dine potentielle og hvad vil de have fra dig?

Det er alle sammen spørgsmål, du skal kunne besvare, når du skriver en landingsside.

For at blive klogere på, hvem du skriver til, kan du bl.a.:

  • interviewe din salgsafdeling og dine eksisterende kunder
  • analysere data fra din hjemmeside og adfærdsmønstre på dine sociale medieprofiler
  • udsende spørgeskemaundersøgelser til potentielle og eksisterende kunder

Med sådan info i bagagen, er det langt lettere at skrive målrettet, relevant og værdifuldt indhold.

 

4) Find ud af, hvor i kunderejsen, du skal ramme

Alt tekstindhold som landingssider, blogindlæg, nyhedsbreve and so on – kan rette sig mod forskellige stadier i kunderejsen. Det er vigtigt at tænke over, hvilket stadie af rejsen fra awareness-stadiet til delight-stadiet, at den enkelte landingsside skal skrives til.

Lige nu kan du finde et hav af versioner af kunderejsen på nettet – og de fleste marketingnørder har skrevet et blogindlæg eller to om den.

Jeg vil derfor spare nettet for flere ord om emnet – og i stedet anbefale dig at læse en af Hubspots blogposts om the buyers journey

 

5) Fremhæv en klar value proposition i din intro

Din indledning skal være informativ, straight to the point, sælgende og fængende. Du kender måske historien om, at vores gennemsnitlige koncentrationsevne er blevet reduceret fra 12 til 8 sekunder ad gangen – OG at det er mindre end den gennemsnitlige guldfisks koncentrationsevne.

Hvad end det er sandt eller ej, så konkurrerer vi alle om at fastholde folks opmærksomhed på nettet – og det kræver en stor indsats.

Så hvordan gør du det i din intro på en landingsside?

Det er egentlig ret simpelt. Du skal have:

  • En konkret opsummering af det vigtigste, læseren skal have ud af siden
  • Heri skal du også have en klar value proposition. Fortæl den læsende, hvad han får ud af enten at læse din side, hvis det fx er et blogindlæg – eller hvad læseren får af afkast af at blive kunde hos dig, hvis din side handler om dit produkt eller din service
  • og indsætte kontaktinformationer med links, så læseren kan kontakte virksomheden med det samme (hvis han ikke gider læse videre)

Jeg har tilladt mig at indsætte et eksempel på vores landingsside om vores service “Facebook annoncering”.

Her udpensler jeg værdien af vores service, jeg kommer med en konkret opsummering og jeg giver læseren mulighed for hurtigt at tage kontakt til os.

tips til at skrive landingssider

 

6) Tænk over hvor doven du selv er 

Doven læser af landingsside

Det kan godt være, du ikke er doven, når det gælder dit arbejde. Eller din træning.

Men er du ligesom så mange andre homo sapiens, så er du en doven og utålmodig læser på nettet. Den hårde sandhed er netop, at de fleste af os skimter tekst på nettet.

Vi scanner den for at finde præcis den information, vi leder efter – og herefter bedømmer vi, om vi vil læse resten af siden eller ej. Der er netop mange ting, der konkurrerer med vores opmærksomhed.

Apropos´, så lad mig komme hurtigt frem til min pointe. 

For at gøre din tekst let at læse og navigere rundt i, skal du:

  • Have guidende overskrifter – husk på, som kloge David Ogilvy noterede, afgøres 90 % af en teksts succes af dens overskrift
  • Lave mellemrum og nye afsnit, så det er læsevenligt både på computeren og på mobilen
  • Huske CTA´er (læs mere i punkt 7)

 

 7) Guide din læser den rigtige retning med CTA´er

For at hjælpe din læser i den retning, du ønsker, skal du løbende fortælle, hvilken handling, læseren skal foretage. Det gør du via call-to-actions.

CTA´er giver læseren en mulighed for at foretage en handling i alles favør, i stedet for at smutte.

En opfordring til handling kan bl.a. være: 

eksempel på CTA´er til landingssider

Okay – så ikke alle call to actions fungerer i alle henseender. Det giver eksempelvis ikke altid mening at opfordre til at se, hvor let det er at shake.

I det her tilfælde er det en CTA på livsstilsvirksomheden STAÍ , der laver sunde drikkeshakes.

En opfordring kan også være at få læseren til at tilmelde sig dit nyhedsbrev, kontakte dig via tlf. eller email eller lægge et produkt i kurven, hvis tilbud snart udløber.

CTA-eksempel til landingsside
landingsside eksempel

Det vigtige er bare, at du guider læseren til at kunne foretage en handling, der giver mening i situationen, og hvor de er i kunderejsen.

 

8) Husk at fyldord er dødens pølse
Tænk over det.

Du er kommet hjem efter en lang arbejdsdag. Du er træt i hovedet. Klokken er kvart-over-godnat, og du lægger pludselig mærke til, at dine nøgler lige nu befinder sig på den forkerte side af døren. Du tager din telefon frem og googler.

Du har søgt efter “låst mig ude af lejlighed” eller “oplukning af lås døgnservice”.

Du kommer frem til en side på en hjemmeside, hvor de første 8 sætninger lyder noget a la “Synes du også, det er rigtig surt at være låst ude af din bolig? Mange synes det er rigtig træls at smække sig ude. Det er særligt ærgerligt, hvis du står og har travlt….. bla bla bla ”.

Get the picture? Fyldord der ikke hjælper dig hurtigere frem og tættere på en løsning på dit problem.

Er du i en situation, hvor du har brug for akut hjælp, har du ikke lyst til at skulle læse dig igennem 8-10 sætninger om, hvor træls din situation er.

Du vil have hjælp. konkret information. Blive fortalt kort og godt, hvad du skal gøre her og nu. Og det må godt gå tjept.

My point being: Sørg for at hjælpe din læser hurtigt med konkret information. Herefter kan du tilføje al den anden information, der også kunne være relevant i situationen.

Det kan læseren studere videre på, når han først har fået fikset sit mere presserende problem.

 

9) Tal til Krybdyrhjernen

krybdyrdshjernen og landingssider

Dine læsere ved som oftest indenfor de første 10 sekunder, om de har tænkt sig at rette sin opmærksomhed mod din tekst eller ej.

Og så er spørgsmålet. Kan du gøre noget ved det?

I følge Marketingekspert William Avila, kan du ty til en strategi inspireret af neurovidenskab. Men bare rolig, det er mindre kompliceret, end det lyder.

Med en mindre grundforståelse for, hvordan vores “krybdyrhjerne” fungerer, mener hr. Avila, at du kan fange din læsers opmærksomhed og – muligvis – vedholde den.

Vi skal tale til dét, han referer til som “krybdyrhjernen”, ved at appellere til følelser som frygt, vrede, nydelse og følelsen af “mit territorium”. Idéen er at engagere de fundamentale, simple, instinktive følelser i os.

Hvad end du skal skrive en landingsside eller en anden form for indhold, skal du derfor tænke over, hvilken følelse, du vil vække læserens opmærksomhed med.

Teorien er bestemt interessant – og jeg tror til dels på, at det kan bruges i mange henseender, når man forfatter indhold.

Er du også blevet nysgerrig – så kan du læse meget mere om emnet på Ahrefs blogindlæg “incredible content” lige her.

 

10) Ikke “keywordstuff”- Google forstår synonymer

Tidligere har det været en grundregel inden for søgemaskineoptimering at skulle indsætte sit søgeord X-antal gange på sin landingsside for at sikre, at siden nu også ville blive fundet, når folk indtastede ordet i søgemaskinen.

Sådan er det ikke længere.

Google er blevet langt klogere – og forstår nu også synonymer. Skriv derfor naturligt – og så skal både Google og din læser nok forstå, hvad din side handler om.

 

11) Skriv konsekvent – ikke skizofrent

Det siger næsten sig selv. Du skal ikke hoppe fra at være Des med læseren til at være den kække dreng i klassen.

Det er vigtigt, at du er konsekvent med din tone of voice, din sprogstil og hvordan du taler til læseren – for på den måde også at skabe et stabilt billede af dit brand.

 

12) Indsæt links til hjemmesider, der kan være behjælpelige

Folk, der søger i Google, er Googles kunder.

Hvorfor siger jeg det? Det siger vel sig selv?

Ja. Det gør det. Men selvom det er et meget tydeligt statement, er det nevertheless svaret på rigtig mange spørgsmål.

Som det her:

“Hvorfor er det en god idé at indsætte links til andre hjemmesider på min landingsside?”

Det er det fordi, alt hvad du kan gøre for at guide og hjælpe brugeren, gør den googlende glad. Og (sat lidt på spidsen) , så er Google glad, når den googlende er glad.

Dit job er altså at give dine læsere den bedste oplevelse, når de læser din landingsside – og det kan du bl.a. gøre ved at guide dem videre til artikler, nyheder eller blogindlæg på andre hjemmesider, der kan supplere dit indhold og hjælpe læseren.

Guider vi brugeren, giver vi brugeren og god oplevelse, og det vil Google belønne dig for.

OBS: Sørg dog altid for, at dine eksterne links åbner op i et nyt vindue, så du ikke guider din læser helt væk fra din egen hjemmeside.

 

13) Tal også til de visuelle

Når vi indtager viden – er der stor risiko for, at vi kun kan huske 10% af det efter blot 3 dage. Meeen – bliver informationen serveret sammen med et billede, viser statistikker, at vi husker omkring 65% af informationen!

En landingsside skal altså gøres letspiselig ved at brække teksten op med billeder og videoer.

Kommunikation foregår ikke kun via tekst, og vi har brug for også at indtage viden gennem visuelle virkemidler.

 

14) Skriv fængende og relevante metabeskrivelser og sidetitler

Din landingsside skal også præsentere sig selv godt i søgeresultaterne. For at forhøje click-through raten (CTR´en) fra søgeresultaterne ind til landingssiden – er det vigtigt, at du får skrevet fængende metabeskrivelser og sidetitler til dem.

Det er netop den tekst, læseren kan se, når din side kommer frem, før de klikker på den – og dvs. den tekst, der skal sikre, at de klikker sig videre til din landingsside.

Sidetitlen skal, i min optik, både fortælle hvad læseren kan forvente at se på siden, give en klar value proposition – og slutte af med navnet på den hjemmeside, læseren kommer ind på. Konkret, straight to the point og gennemsigtigt.

Metabeskrivelsen kan uddybe denne value proposition og afslutte med en klar call-to-action, så som “Læs med her og få det gode tilbud/ de gode råd/ se hele guiden her/ ” .

Det er samtidig en god idé at få dit primære søgeord for landingssiden med i sidetitlen.

metabeskrivelser på landingssider

 

15) Social proof din virksomhed

Er vi ikke sikre på, hvad vi skal gøre – så gør vi ofte, hvad de andre gør.

Derfor er social proof af en hjemmeside væsentlig. Det skal bruges til at hjælpe dine besøgende til at aflæse, at du leverer populære produkter/ydelser, som han også kan få gavn af at købe.

En oplagt måde at social proofe din hjemmeside på – er at indsætte enten Google- , Trust Pilot- eller Facebook- anmeldelser i bunden af din hjemmeside, som vil blive vist på alle dine landingssider.

Præcis hvordan du gør det – vil jeg eller en af mine dygtige kollegaer komme ind på i endnu et blogindlæg snart!

Her får du et eksempel på, hvordan vi har indsat anmeldelser, der giver social proof ↓

15 konkrete tips til en god landingsside

 

Kort fortalt

Til dig, der kører direkte ned i bunden af en side for at læse konklusionen – this is for you:

Når du skal skrive en god landingsside, kan du vælge at følge mine 15 råd her. De går kort fortalt ud på at levere relevant information på en letspiselig og relevant facon for både dine læsere og Google.

Der findes mange andre gode råd derude, og jeg har helt sikkert misset et par stykker.

Jeg kan anbefale at læse mere på Ahrefs´ blog, hvis du er sulten efter mere viden – jeg er fx tosset med denne blogpost om content creation.

… Og så må du endelig gerne dele dine tips med mig, eller stille mig spørgsmål til blogindlægget til min mail sik@webamp.dk .

Du kan også fange én af mine kollegaer via vores kontaktside.

MANGE tak fordi du læste med!

  • PPC
  • SEO
  • WEB

Google anmeldelser
5.0
Facebook Bedømmelse
5.0