10 bud til din Google Ads-strategi
under Corona-krisen


TORSDAG D. 19. MARTS 2020

Ifølge Biblen modtog Moses de 10 bud fra Gud på toppen af Sinaibjerget. De gudsendte bud kom i en tid, hvor israelitterne vandrede hvileløst rundt i ørkenen. På flugt fra Farao og egyptisk herredømme. Og langt væk fra faste og trygge rammer. Det var med andre ord en krisetid for israelitterne.

I Danmark anno 2020 oplever vi også en krisetid. Ikke på grund af totalitære, antikke regimer – men på grund af Coronavirus. Og rammerne er langt fra vante og ikke mindst utrygge for mange – især for erhvervslivet.

Derfor kan der også være brug for en smule åndelig vejledning om markedsføring for erhvervsdrivende – for eksempel dig, der annoncerer gennem Google Ads. Og det er lige netop, hvad jeg tilbyder i det her indlæg.

Så bestig det virtuelle Sinaibjerg, og modtag en digital stentavle med 10 bud til din Google Ads-strategi under Corona-krisen.

1) Du må ikke undlade at kombinere Ads og Analytics

Google Ads og Google Analytics leverer hver især værdifuld information – men samspillet mellem de to er uundværligt, hvis du vil have et komplet billede af dine kunders rejse.

I Google Ads kan du ganske vist se, hvilke søgeord og annoncer der fører til en konvertering. Men Ads fortæller kun en smule om brugerrejsen. Og det er her, Analytics kommer ind i billedet. For Analytics kan fortælle dig, hvad dine brugere gør, efter de har interageret med dine annoncer.

I Analytics får du nemlig data, der kan hjælpe dig med at optimere dine Google Ads-kampagner – og den data kan give dig værdifuld viden om, hvordan dine annoncer performer.

Den viden kan du bruge i forbindelse med senere optimering af din Google Ads-konto. Det går jeg mere i dybden med i det niende bud. Endelig er Analytics uundværligt til remarketing, som du kan læse mere om i det ottende bud.

2) Du må ikke ignorere tracking

Selvfølgelig er det vigtigt, at din hjemmeside eller webshop får besøg gennem Ads. Men et besøg er ikke nødvendigvis lig med en konvertering. Derfor må du ikke undlade at opsætte tracking af køb og leads, så du kan holde øje med, om dine besøgende konverterer til betalende kunder.

For uden tracking kan du nok se, at der kommer trafik ind på dit website – men ikke, hvem der reelt skaber værdi. At annoncere på Google Ads og ignorere behovet for tracking er lidt ligesom at smide et bundt penge efter en tilfældig flok mennesker uden at vide, hvem der bruger deres penge i din butik.

Opsæt derfor tracking af både mikro- og makrokonverteringer. På den måde får du værdifuld viden om de enkelte søgetermer og dine annoncers performance.

En mikrokonvertering er en handling, der fører til et primært konverteringsmål (en makrokonvertering). Mikrokonverteringer er for eksempel handlinger som tilmelding af nyhedsbrev, tilmelding til et event eller tilføjelse af produkter til indkøbskurven.

En makrokonvertering er selve konverteringsmålet – den handling, som du i sidste ende ønsker, brugeren skal udføre på dit website. For webshop-ejeren vil det typisk være et køb, mens det for en servicevirksomhed vil være udfyldelse af kontaktformularen, et opkald eller en anden form for henvendelse.

3) Du skal kende din målgruppe – og vælge søgeord derefter

Kend din målgruppe og deres brugeradfærd på nettet, thi den viden kan spare dig for spildte annoncekroner.

Selvfølgelig kender du din kernemålgruppe. Men det kan godt betale sig at dykke lidt dybere i din målgruppe – hvad søger de, og hvor længe er de om at konvertere til et lead eller salg fra første klik på websitet? For ved at kende til din målgruppe og deres adfærd undgår du at bruge annoncekroner på et forkert segment.

Når du kender din målgruppe, kan du så begynde at finde frem til de søgeord, som målgruppen bruger – og som ikke mindst er relevante for din virksomheds annoncering. Her er Google Keyword Planner et genialt værktøj.

Når du vælger et søgeord, er det dog vigtigt at overveje konkurrencen på det givne søgeord – men også om det overhovedet er rentabelt at være synlig på.

Det kan for eksempel virke værdifuldt for dig at vælge et søgeord som “langrendsski til pensionister med hang til bridge”, fordi konkurrencen er lav. Men da så godt som ingen mennesker nogensinde vil bruge lige netop det søgeord, er det næppe rentabelt. Det handler altså om at finde en balance mellem søgevolumen og konkurrence.

Endelig kan du med fordel gøre brug af negative søgeord. For ved brug af negative søgeord sikrer du, at dine annoncer ikke bliver vist ved irrelevante søgninger. Det giver nemlig en lav klikrate, da annoncerne eksponeres for brugere, der muligvis leder efter noget andet. Og det giver lavt kvalitetsresultat på søgeordet og annoncen – og dermed en højere klikpris.

4) Du skal ære din kampagnestruktur

Der findes et væld af muligheder for annoncering i Google Ads – lige fra den klassiske annoncering i Google Search til Youtube annoncering. Og det kan være fristende at kaste sig over dem alle sammen. Men det kan ikke altid betale sig at spille på alle heste.

I stedet for skal du ære din kampagnestruktur og overveje, hvilke kanaler, indstillinger og muligheder der er relevante for din annoncering.

Og det kan være nemmere sagt end gjort med de mange kanaler i Google Ads, som blandt andet omfatter:

Google Search
De tekstannoncer, der dukker op over eller under de organiske søgeresultater samt ude i siden. Annoncer i Google Search er fordelagtige, fordi de ofte er det første en bruger ser, når vedkommende foretager en søgning på Google.

RLSA – Remarketing List for Search Ads
Annoncer, der rammer en gruppe af brugere, der før har interageret med dit website – for eksempel i form af en mikrokonvertering. Remarketing er fordelagtigt, fordi du får mulighed for at holde kontakten med besøgende, som ikke har konverteret til betalende kunder – og eventuelt at konvertere deres næste besøg til et salg eller et lead.

PLA – Product Listing Ads (shopping Ads)
Annoncer, der viser både billede og tekst i søgeresultaterne. Den slags annoncer vil typisk være relevant for dig, der driver en webshop. Vær dog opmærksom på Googles retningslinjer for kampagner i Shopping, hvis du bruger denne kanal.

Display annoncering
Banner/tekst-annoncer i Googles partnernetværk. Der er flere muligheder inden for denne kampagnetype. Du kan for for eksempel bruge "søgehensigt", hvor du rammer brugere, som har vist interesse for et bestemt emne eller dine konkurrenter.

Display annoncering er fordelagtigt, fordi du rammer kunder i alle dele af kunderejsen, ligesom du kan udtrykke din virksomheds visuelle identitet på grund af bannerformatet.

Youtube annoncering
Youtube annoncering kan bestå af display annoncer, men kan også være:

  • In video-annoncer – annoncer, der ligger som et layover i en video.
  • In-stream annoncer – videoannoncer inden en video starter. Her venter folk typisk på at kunne skippe annoncen. Derfor skal budskab, logo osv. ligge inden for de første 5-10 sekunder!
  • In-display ads – annoncer, der ligger øverst til højre lige over oversigten over relaterede videoer.
  • Non-skippable annoncer – videoannoncer før en video starter, som brugeren ikke kan skippe. Kan være irriterende for brugeren – til gengæld er du sikret, at de bliver set.

Der er altså mange former for annoncering i Google Ads. Derfor handler det om at vælge den rigtige i forhold til dit budget, din kampagne og din målgruppe.

5) Du må ikke undervurdere call to action

Call to action er altafgørende, hvis du vil have kliks på dine annoncer og besøgende på din hjemmeside.

Call to action er i korte træk tekst, der fortæller din målgruppe, hvad de skal gøre for at få opfyldt deres behov. En god call to action opfordrer potentielle besøgende til at klikke på dine annoncer.

Derfor skal du skrive fyldestgørende annoncer, som eksplicit forklarer, hvad brugeren kan forvente ved at klikke – annoncer, som opfordrer til handling. Det højner sandsynligheden for kliks.

Hvis en bruger leder efter blå sikkerhedssko i Goretex, skal din annonce for eksempel eksplicit forklare, at du sælger blå sikkerhedssko i Goretex.

Jo mere information du kan give dine brugere, før de rent faktisk klikker på annoncen, desto bedre. Du skal groft tage hesten ved seletøjet og lede den til truget. Eller sagt på en lidt pænere måde: vise brugeren den nemmeste rute til næste trin.

6) Du må ikke bryde dine brugeres forventninger

Call to action er altafgørende. Men din call to action skal også holde, hvad den lover. Når dine brugere klikker på en annonce, forventer de at få opfyldt et behov. Og den forventning må du endelig ikke bryde.

Der skal derfor være match mellem det lovede i annoncen og den landingsside, som brugeren lander på ved at klikke på din annonce.

Hvis en bruger klikker på annonce, der reklamerer for blå sikkerhedssko i Goretex, skal brugeren selvfølgelig kunne se alle blå sikkerhedssko i Goretex i dit sortiment – og ikke røde sandaler med sløjfer.

Der skal med andre ord være sammenhæng mellem annonce og landingsside. Nøgleordet er relevans.

Sammenhæng mellem annonce og landingsside giver desuden en højere kvalitetsscore på dit søgeord, hvilket giver en billigere klikpris og en bedre konkurrenceevne i forhold til dine konkurrenter.

Du skaber kort sagt en win-win-situation ved at lave relevante landingssider – både du og dine brugere vinder.

7) Du må ikke afvige fra annonceudvidelser

Nu hvor vi er i den bibelske terminologi, er det oplagt at fraråde at forfalde til de syv dødssynder. Men inden for Google Ads er det faktisk helt ok at forfalde til en smule grådighed. Her mener jeg grådighed i den forstand, at du bare skal rage til dig med information i dine annoncer.

Og det gør du bedst med annonceudvidelser. Annonceudvidelser er informationer, der udvider dine annoncer for at gøre dem mere nyttige for brugerne. De inkluderer typisk telefonnumre, side links fra dit websted og anmeldelser – for eksempel fra Google eller Trustpilot.

Med annonceudvidelser sikrer du desuden, at dine annoncer fylder mere på resultatsiden – de "stjæler mere af billedet". Og det er en god måde at få dine annoncer til at skille sig ud fra konkurrenternes.

8) Du må ikke give op på fortabte brugere – remarketing er nøglen

Tilgivelse er alfa og omega i kristendommen – men i særdeleshed også inden for Google Ads. Du skal nemlig ikke fordømme dine fortabte brugere – dem, der nok besøgte dit website, eller dem, der nok lagde en vare i indkøbskurven, men som aldrig gennemførte købet eller udfyldte din kontaktformular.

Derimod skal du tilgive dem – og derefter geninvolvere dem. Og her kommer remarketing ind i billedet. For remarketing giver dig mulighed for at nå ud til brugere, der tidligere har besøgt dit websted.

Når en kunde besøger dit websted uden at konvertere, kan du annoncere til dem efterfølgende på Google partner websites. Det betyder, at du får en ny chance for at konvertere dem til et salg.

I praksis foregår remarketing ved, at Google Ads lagrer et såkaldt cookie-ID på brugerens enhed. Hver cookie har så et unikt ID, som Google Ads automatisk tilføjer til en såkaldt remarketingliste, som i korte træk er en oversigt over de besøgende, du har indsamlet data om. Når en bruger så opfylder de krav, du har angivet, vil vedkommende se din annoncering på udvalgte platforme.

Her er mikrokonverteringer et godt sted at starte. Har en bruger for eksempel lagt varer i indkøbskurven uden at gennemføre et køb, kan du efterfølgende ramme personen med et budskab som "har du glemt dine varer i kurven?" på andre websites.

På den måde får du en ny chance for at konvertere passive brugere til betalende kunder.

9) Du må ikke undgå optimering

Nu har jeg jo allerede tilskyndet til grådighed. Men dovenskab er en dødssynd, du aldrig må forfalde til i Google Ads.

Det kan nemlig nok være fristende at hvile på laurbærrene, læne dig godt tilbage og vente på konverteringer, hvis du ellers har fulgt de ovenstående otte bud til punkt og prikke.

For har du gjort det, har du ganske vist de bedste forudsætninger for at optimere din konto til den bedste ROAS (Return On Ad Spend). Men du bør altid have et vågent øje på dine kampagner, så du ikke spilder unødige annoncekroner – for eksempel på en søgeterm, der ikke er rentabel, eller en annonce, der ikke konverterer.

Sørg derfor for løbende optimering på din annoncering. Du kan for eksempel:

  • Splitteste dine annoncer – prøv med nye budskaber eller landingssider, og se om dine brugere reagerer bedre på alternativet. Fører det til flere konverteringer?
  • Kigge søgehistorikken igennem for nye relevante søgetermer, du ikke selv havde tænkt på, eller for negative søgetermer, der spilder annoncekroner.
  • Optimere demografisk og tidsmæssigt – er det kvinder mellem 25 og 35 år bosiddende i Nordjylland, som er online om tirsdagen mellem kl. 14 og 15, der konverterer mest? Eller et helt andet segment på helt andre tidspunkter?

Ved at sørge for løbende optimering får du værdifuld info, der kan styrke din Google Ads-strategi. Og her kommer det samspil mellem Google Analytics og Google Ads, jeg nævnte i det første bud, virkelig til sin ret.

10) Du må ikke glemme rapportering

Det tiende og sidste bud til din Google Ads-Strategi er måske ikke så meget et bud men snarere et godt råd. Her tænker jeg på vigtigheden af rapportering.

Med en daglig, månedlig, kvartalsvis eller årlig Google Ads rapport får du nemlig et overblik over din annoncering. Hvor skal du for eksempel lægge mere fokus? Hvor skal du optimere? Hvad virker?

Med rapportering sikrer du et fortsat stærkt grundlag for din Google Ads-annoncering. I øjeblikket kan Corona for eksempel have indflydelse på dine annoncers performance, og rapportering kan give dig et værdifuldt indblik i din annoncering på Google Ads under Corona-krisen. Har din annoncering for eksempel været effektiv på trods af krisetider?

Skal vi hjælpe dig med at overholde de 10 bud i en krisetid?

Virker det uoverskueligt at overholde de 10 bud? Bare rolig, vi fordømmer dig ikke. Vi har ikke et gudkompleks i Webamp. Men vi vil rigtig gerne hjælpe dig med at overholde budene, så din Google Ads-strategi kan komme sikkert i mål – også i krisetider.

Kontakt os derfor gerne på 70 60 50 28 eller info@webamp.dk , hvis du har brug for
rådgivning om din Google Ads-strategi.

Paw Larsen

Stilling: PPC specialist

PPC specialist siden 2008. Paw har erfaring med alt fra store, komplicerede konti til små lokale virksomheder. Drivkraften er at løfte kundens markedsføring – uanset størrelse.


 

12 minutters læsning


Anbefales til dig:

Der vil have konkrete værktøjer til din Google Ads-strategi under Corona-krisen

Seneste indlæg

Vi gør os i glade kunder!

Vi elsker vores kunder, og vi elsker at få feedback!



Vil du samarbejde med os?

Vi elsker både store og små udfordringer - hvad er din?